Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 ylikoko-topic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheLoial
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1109
    • Helsinki

    #46
    Mie kysyn tähän väliin noista kuplan männistä vielä: Puhutko Jacek samoista kuplan männistä mitä jotkut ostavat turbokoneisiinsa, hinnaltaan 50-75€ kappale. Täällä foorumilla niitä suositellaan mutta joskus aikoja sitten luin topicin täällä missä niitä ei suositeltu, mm. laen paksuuden takia (ohut).

    Comment

    • Jonsku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 4646
      • Tuusula

      #47
      Noniin, 130mm kangilla halk. 85mm ja 35mm puristuskorkeudella männät => 10,4:1 ilman tiivisteen mukaanlaskemista. Eli kympin tienoille menee
      Tosin GL = 67,7mm eli alhaalta joutuis vähä sorvaa pois..
      Niin se nro. on 676 26 00.

      Ja lisää, eli 135mm kangilla männät: halk 86mm / KH 33,8mm / GL 53,8mm. Tulee 0,7mm lohkon yläpuolelle, 2mm tiiviste => tilavuus ~2820 ja puristukset 10,3:1.

      Itsehän en asiasta suuremmin mitään ymmärrä mutta voisiko joku valottaa että "saako" männät mennä lohkon yläpinnan yli ja kuinka lähelle männät "saa" mennä venttiileitä.. eli olisiko nuo 86mm männät toimivat (ottamatta männän muotoa huomioon) ?

      Niin, ja vielä se iki-ihana väittelynaihe; eli kestääkö m20b25 lohko porauksen 84->86mm noilla reilun kympin puristuksilla ja ~200hp:n tehoilla?
      Kiitos.
      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
      ex. Alpina D10 Touring #33/94
      ... and many more

      Comment

      • Jukka81
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 1176

        #48
        ehkä mutta 8,8 puristuksilla M20B25 koneessa vakiomännät ottaa kanteen kiinni ennemmin ku venttiileihin, sitte ku on liikaa otettu kannesta ja lohkosta tavaraa pois.. tai jos pidentää iskua tms..
        -E30 325i M-TechII Turbo
        -E39 528iA M-Sport
        -E46 330i Cabriolet M-Sport Individual

        Comment

        • BestMotorWith
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2004
          • 382
          • Hämeenlinna

          #49
          Minkälaisillä männillä ois sit paras kasvattaa m20b20 koneen tilavuutta?
          Mieluiten silleen ettei tarvis ostaa muuta uutta ku männät ja tietty kaikki tiivisteet..
          If you wanna feel what is drive a car try BMW, and you never miss any other vehicle.

          http://www.bmwtuningclub.net/showcar.php?id=1780

          Comment

          • Jonsku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 4646
            • Tuusula

            #50
            Originally posted by BestMotorWith
            Minkälaisillä männillä ois sit paras kasvattaa m20b20 koneen tilavuutta?
            Mieluiten silleen ettei tarvis ostaa muuta uutta ku männät ja tietty kaikki tiivisteet..
            Kannattaa downloadia toi Jacek:n linkittämä Mahlen härpäke, siinä on mäntiä joka lähtöön ja hakukin vielä
            Eikös tohon kannata samalla vaihtaa kampura / kiertokanget jos alkaa konetta availemaan..
            - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

            ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
            ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
            ex. Alpina D10 Touring #33/94
            ... and many more

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5145
              • Kuopio

              #51
              ei materiaalin paksuudella ole merkitystä lämpölaajenemiseen. kyllä se aina yhtä paljon laajenee.
              tietty paksumpi mäntä voi olla viileämpi kuin ohut mäntä sekä paksumpi varmaan paremmin kestää muutoksia.

              mutta eiköhän silloin pitäisi miettiä mitenkä saada lämmöt kuriin ???
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • Jacek
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 552
                • Helsinki

                #52
                Originally posted by Jonsku
                saako" männät mennä lohkon yläpinnan yli ja kuinka lähelle männät "saa" mennä venttiileitä..
                kestääkö m20b25 lohko porauksen 84->86mm noilla reilun kympin puristuksilla ja ~200hp:n tehoilla?
                Männän ja venttiilin väliin pitäisi jäädä vähintään 1,5mm. Venttilitaskut on keksitty, ei koko mäntää tarvitse plaanata

                En menisi missään tapauksessa poraamaan lohkoa 86mm mittaan. Pysyisin itse alle 85mm mitoissa mutta kokeillut en sitä ole. Joku jossain toisella topicilla toi esille ongelman kansitiivisteen pitävyydestä kun sylinterien väliin jää niin vähän materiaalia. Siis ilmeisen "velttousvaaran" lisäksi tuo on myös syytä huomioida.

                Ei kannata muutaman kymmenen kuution takia ottaa isoa riskiä liian suuren porauksen kanssa.
                (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                Osia myytävänä

                http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                Comment

                • Jacek
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 552
                  • Helsinki

                  #53
                  Originally posted by TheLoial
                  Mie kysyn tähän väliin noista kuplan männistä vielä: Puhutko Jacek samoista kuplan männistä mitä jotkut ostavat turbokoneisiinsa, hinnaltaan 50-75€ kappale. Täällä foorumilla niitä suositellaan mutta joskus aikoja sitten luin topicin täällä missä niitä ei suositeltu, mm. laen paksuuden takia (ohut).
                  En tiedä minkälaisia mäntiä kukakin on mihinkin suunnitellut mutta nuo männät mistä oli puhe ovat Kolbenschmiedin valmistamat 82,96mm männät. Ellen ihan väärin muista niin VW Kupla 1500 on niiden koti mutta mäntäkirja auttaa.
                  (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                  Osia myytävänä

                  http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                  Comment

                  • Jacek
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2004
                    • 552
                    • Helsinki

                    #54
                    Originally posted by BestMotorWith
                    Minkälaisillä männillä ois sit paras kasvattaa m20b20 koneen tilavuutta?
                    Mieluiten silleen ettei tarvis ostaa muuta uutta ku männät ja tietty kaikki tiivisteet..
                    Jos haluat halvalla kuutioita ja tuttavapiirissäsi on joku joka osaa käyttää sorvia tjms ota-pois-tavaraa-kannesta laitetta niin osta käytetty 325i alakerta (paljon tarjolla kun kansia paukkuu) ja muokkaa 320i kannen palotila 325i palotilaa vastaavaksi. Alakerran saa n 200€ hintaan, täältäkin löytyy yksi.

                    Tuo on taloudellisesti järkevää vain jos saat palotilat halvalla ja tarkasti muokattua. Haljenneita 325i kansia joista saa mallin on pilvin pimein ilmaiseksi saatavilla. Täälläkin on yksi, tosin menossa huomenna roskiin eli jos joku haluaa sen niin kannattaa sanoa NYT
                    (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                    Osia myytävänä

                    http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                    Comment

                    • BestMotorWith
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2004
                      • 382
                      • Hämeenlinna

                      #55
                      No pystyn ite koneistamaan venttiilit, istukat, venttiilin varret, suoristaa kannen, poraamaan, yms.. mut osiin ei sais mennä kauheesi valuuttaa...
                      If you wanna feel what is drive a car try BMW, and you never miss any other vehicle.

                      http://www.bmwtuningclub.net/showcar.php?id=1780

                      Comment

                      • Jacek
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 552
                        • Helsinki

                        #56
                        Originally posted by BestMotorWith
                        No pystyn ite koneistamaan venttiilit, istukat, venttiilin varret, suoristaa kannen, poraamaan, yms.. mut osiin ei sais mennä kauheesi valuuttaa...
                        Kuullostaa koneistamolta joten eiköhän toi palotilamuokkauskin sulta sitten suju. Eihän osiin mene kun 200€ alakerta, siihen laakerit n 100€, männänrenkaat ehkä vähemmänkin ja kansipahvi n 40€. Jos koneistamossa olet töissä ni saat varmasti tollaset osat tosi sopivasti.

                        Siinähän sulle tulee täysrempattu 2,5L n 160hv kone alle 500€ hintaan. Vaikea kuvitella että saisit uudet männät yms tarvittavat osat halvemmalla + tilavuus ei tule millään tuolle tasolle sillä toivottomalla 66mm kampiakselilla.
                        (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                        Osia myytävänä

                        http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                        Comment

                        • Jonsku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 4646
                          • Tuusula

                          #57
                          Jooh, ja tutkimukset jatkuu :P
                          318iS:n ('89-'91) männät (halk. 84 / 84,25 / 84,50, KH 31,65, GL 51,15) 135mm kankien kanssa tulis ~0,4mm ylemmäs ku normimännät ja puristukset ois 9,8:1.. tosin jos laskee 1mm tiivisteenpaksuuden vielä päälle niin puristukset tippuu 9:1 tietämille.. eikä männän muotoa oo otettu huomioon. Mutta löytypä sopivat (?) männät.. nro. 082 69 00

                          Sitten se pakollinen kysymys :oops:, eli mistä noita sais halvalla ja kuinka paljon suunnilleen maksaisi?
                          - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                          ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                          ex. Alpina D10 Touring #33/94
                          ... and many more

                          Comment

                          • 327 2*t+ic
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 209

                            #58
                            [Olen itse mitannut tuon 43ml aikoinaan uudesta 325i kannesta uusilla venttiileillä (ei karstaa) asettamalla plexilevyn palotilan päälle tiivistettynä ja laskemalla sinne mittaruiskusta ATF-öljyä.]

                            Itse mittasin 86 vm. 325i:n kannesta 40ml:n palotilan joten onko laskettu? Paljonko on uuden/laskemattoman kannen korkeus? Onko eri vuosimallien palotiloissa eroja? Kuinkahan pitkälle vakio pakoventtiilit kestää turbokäytössä?

                            Comment

                            • wj
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2003
                              • 3253
                              • Järvenpää

                              #59
                              Mäpäs mittasin hieman plaanatusta b20 kannesta tiivisteen kanssa 40ml
                              - 2006 Mustang cabriolet
                              - Sleekcraft Enforcer 28'

                              Comment

                              • BestMotorWith
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2004
                                • 382
                                • Hämeenlinna

                                #60
                                Minkäslainen vaikutus tolla b25:sen kampuralla ois b20 koneessa 20:sen männillä??
                                If you wanna feel what is drive a car try BMW, and you never miss any other vehicle.

                                http://www.bmwtuningclub.net/showcar.php?id=1780

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎