Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 ylikoko-topic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ZoMbiE
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 2583
    • Lohja, Virkkala

    Ja siihen kestävyyteenhän minäkin tuolla vittasin omasta mielestäni?
    No joo, jokohan riittää offtopic tästä aiheesta...

    Comment

    • Freak
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 2497

      Originally posted by L.H
      No noista teksteistä nyt ei oikein ottanut selvää..
      Mikäs isku ja veivin pituus tommosessa s50 moottorissa on? Mulla kun ei ole tietoa kun noista vanhemmista moottoreista(ja niistäkin hyvin vähän ), mutta kyllähän niissä ainakin toi suhde on reilusti parempi kun esim. 87mm iskulla ja 130mm veiveillä.
      Joo niin on, kun ennen oli tapana käyttää suurta kampisuhdetta, mutta nykyään on tultu pienempiin suhteisiin.

      Esim.
      M54B30: isku 89,6mm, kanki 135mm, suhde ~1,51
      S50B30: isku 86mm, kanki 138mm, suhde ~1,60
      S50B32: isku 91mm, kanki 138mm, suhde ~1,52
      US S50B30: isku 85,8mm, kanki 135mm, suhde ~1,57
      US S50B32: isku 89,6mm, kanki 135mm, suhde ~1,51
      M20B27: isku 81mm, kanki 130mm, suhde ~1,6
      M20B27: isku 81mm, kanki 135mm, suhde ~1,67

      Nuo iskut ja kankien pituudet ovat ulkomuistista ja nopean googletukset seurausta eli voi olla virheitäkin. Korjatkaa, jos tarvetta on.

      Myös Honda käyttää aika pieniä kampisuhteita joissain koneissaan.

      Nyrkkisääntönä kuulemma on, että yli 1,5 suhteen pitäisi päästä.
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • SledgeHammer82
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1651
        • Pk-seutu

        Polttelee ajatus tehdä projekti M20B20 Motronic -> M20B23 Motroniciksi.

        Ainoa ongelma on tuon Motronic EPROMin koodaus. Valmiita karttoja tai siis master epromia en ole mistään löytänyt, joten ainoa vaihtoehto lienee lastun ohjelmointi penkkiä käyttäen juuri omaan autoon sopivaksi.

        Missäpäin löytyisi paja, joka tuommoisia suostuisi tekemään? Mielellään läheltä Uuttamaata. Ja vielä parempi jos joku osaisi kertoa paljonko tuollainen lastun ohjelmointi on tullut maksamaan.

        Comment

        • Kyytsis
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 3472
          • Helsinki

          Originally posted by SledgeHammer82
          Polttelee ajatus tehdä projekti M20B20 Motronic -> M20B23 Motroniciksi.

          Tuo kyllä toimii ihan auttavasti jo säätämällä ilmamäärämittarilta pari naksua löysemmälle ja nostamalla bensanpaineita hieman.

          t.Ville

          Comment

          • SledgeHammer82
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1651
            • Pk-seutu

            Originally posted by Kyytsis
            Tuo kyllä toimii ihan auttavasti jo säätämällä ilmamäärämittarilta pari naksua löysemmälle ja nostamalla bensanpaineita hieman.

            t.Ville
            Niinhän mulle koko ajan yritetään sanoa..

            Mutta kuitenkin projektille tulee hintaa sen verran (kun kaikki tiivisteet ja laakerit menee uusiksi, sylinterit hoonataan, kansi plaanataan ja venttiilinohjurit vaihdetaan yms.), että ei viitsi auttavasti toimivaa konetta tehdä, vaan tekisi sitten kerralla kunnolla. Saksanmaalla noita uudelleenohjelmoituja Motroniceja näkyy jonkun verran olevan, ja vaikka hintoja ei olekaan näkynyt, niin mitään tolkuttoman kallista puuhaa sen ei pitäisi olla.

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              Originally posted by SledgeHammer82
              Niinhän mulle koko ajan yritetään sanoa..

              Mutta kuitenkin projektille tulee hintaa sen verran (kun kaikki tiivisteet ja laakerit menee uusiksi, sylinterit hoonataan, kansi plaanataan ja venttiilinohjurit vaihdetaan yms.), että ei viitsi auttavasti toimivaa konetta tehdä, vaan tekisi sitten kerralla kunnolla. Saksanmaalla noita uudelleenohjelmoituja Motroniceja näkyy jonkun verran olevan, ja vaikka hintoja ei olekaan näkynyt, niin mitään tolkuttoman kallista puuhaa sen ei pitäisi olla.
              Karala ainakin säätää uudelleen motronicin.

              Comment

              • Silwer
                Bimmer Rookie
                • Dec 2005
                • 94
                • Tallinn

                Minun auton M20B25 lohkossa on M52B28 kampi jolla isku 84mm, kiertarit 130mm, männät: KS - M20B25; 9,7:1; 84,480mm (+0,50), mootorin puristussuhde on noin 10,8:1 (0,5mm otetu pois lohkon ylareunasta).

                Käytan 272/284 nokkaakselia ja kierrosrajoitin on 7000rpm. Toimi ihan hienosti.

                En tieda mitas tapahtuu kuna alan käytää 321 nokkaakselia - sitten pitäis varmastii nostaa kierosrajoitiakin. Mutta kestakoo täma mootori korkeampia kierroslukuja - 8000-8500rpm?


                * sorry for spelling mistakes.
                http://www.btcf.fi/forum/showthread....352#post664352

                Comment

                • L.H
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2003
                  • 2481
                  • Lohja

                  Originally posted by Silwer
                  Minun auton M20B25 lohkossa on M52B28 kampi jolla isku 84mm, kiertarit 130mm, männät: KS - M20B25; 9,7:1; 84,480mm (+0,50), mootorin puristussuhde on noin 10,8:1 (0,5mm otetu pois lohkon ylareunasta).

                  Käytan 272/284 nokkaakselia ja kierrosrajoitin on 7000rpm. Toimi ihan hienosti.

                  En tieda mitas tapahtuu kuna alan käytää 321 nokkaakselia - sitten pitäis varmastii nostaa kierosrajoitiakin. Mutta kestakoo täma mootori korkeampia kierroslukuja - 8000-8500rpm?


                  * sorry for spelling mistakes.
                  Alakerran kestävyydestä ei ole tietoa, mutta monestihan vakio keinuvipujen kanssa tulee ongelmia jo ~7000rpm tuntumassakin. Ruotsissa ppf:llä on billet keinuvipuja m20 moottoriin ja niillä ainakin saisi tuon ongelma kohdan pois.
                  “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                  Comment

                  • Silwer
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2005
                    • 94
                    • Tallinn

                    Keinuvipu = valve spring?

                    ppf - onko silla kotisivua?
                    http://www.btcf.fi/forum/showthread....352#post664352

                    Comment

                    • L.H
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2003
                      • 2481
                      • Lohja

                      Originally posted by Silwer
                      Keinuvipu = valve spring?

                      ppf - onko silla kotisivua?
                      Keinuvipu = rocker arm

                      http://www.pure-pf.com/
                      “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                      Comment

                      • Supra^
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 5150
                        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                        Originally posted by Silwer
                        Keinuvipu = valve spring?

                        ppf - onko silla kotisivua?

                        Keinuvipu = rocker arm

                        http://www.pure-pf.com It's in swedish, so it might be a little hard to understand
                        Musti 8HP
                        Nokivasara M47
                        TeiniCoupé DCT
                        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                        Ex:
                        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                        Comment

                        • Silwer
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2005
                          • 94
                          • Tallinn

                          Originally posted by Supra^
                          Keinuvipu = rocker arm

                          http://www.pure-pf.com It's in swedish, so it might be a little hard to understand
                          Keinuvipu = rocker arm = billetvipparmar

                          http://www.btcf.fi/forum/showthread....352#post664352

                          Comment

                          • Rocla
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2002
                            • 7692
                            • Kajaani

                            Originally posted by Silwer
                            Keinuvipu = valve spring?

                            ppf - onko silla kotisivua?
                            valve spring = venttiilinjousi
                            Olli.

                            Comment

                            • Sickness
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2003
                              • 1923
                              • Helsinki

                              Originally posted by Kyytsis
                              Tuo kyllä toimii ihan auttavasti jo säätämällä ilmamäärämittarilta pari naksua löysemmälle ja nostamalla bensanpaineita hieman.

                              t.Ville
                              Kaivellaan vanhoja aiheita kun jotenkin tuntuu niin ajankohtaiselta Tuossa lainauksessa Ville siis vinkkaa miten b20->b23 konversion saa halvalla ja helpolla "sinne päin" -säätöihin. Seuraavassa lisäpohdintaa aiheesta.

                              M20b20 -> m20b23 konversiossa koneen tilavuus kasvaa n. 16% ja huipputehotkin noussee ainakin sen saman 16% mikäli ei onnistu hommaa jotenkin täydellisesti kädettämään.

                              Boschin suuttimet 0 280 150 415 (esim. E39 523i) virtaa normaalilla m20b20 bensanpaineensäätimellä n. 18% enemmän kuin m20b20 vakiot 0 280 150 716 suuttimet.

                              Siinä hieman mietiskeltävää b20->b23 konversioita tekeville niitä "korvakuulosäätöjä" varten. Mulla ei ole tietoa mitä säädettävä bensanpaineensäädin maksaa, mutta noita kohtuullisen vähän ajettuja nelireikäsuuttimia putkahtelee myyntiin aina silloin tällöin, ja vieläpä aika järkeviin hintoihin. Kannattaako siis maksaa paineen säätimestä, vai esim. 100-150tkm vähemmän ajetuista nelireikäsuuttimista?
                              E39 520iA -02

                              Comment

                              • waudeville
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2006
                                • 2089
                                • Nokia

                                itellä on muutettu m20 kone 2,5l ja siihen on vaihdettu 323 kampiakseli,83mm vw männät+mahle kansi +muuta sälää,eli onko hyvät hilppeet???(auto oli muutettu edellisellä omistajalla
                                niin ja niin kun kuvasta näkyy auto on e34 -89
                                kestääkö turbotuksen??
                                e34 540ia -94 Batmobile
                                candy-king

                                ex: e32 735i -89
                                e34 525i -89

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎