Tuossa artikkelissa on käytetty 323i:n mäntiä 2,1 mm sorvattuina, 81mm iskuisen kampuran kera, kanget ilmeisesti 323i:n ?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M20 ylikoko-topic -yhdistetty
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by karhunenhttp://e21.tricord.be/download.php?file=2
Tuossa artikkelissa on käytetty 323i:n mäntiä 2,1 mm sorvattuina, 81mm iskuisen kampuran kera, kanget ilmeisesti 323i:n ?
EDIT: T3 tai joku, viittittekö valottaa, mistä dieselilohkoista noi kampurat sopii? ja mitä kankia kannattaa käyttää, onko b23:ssa lyhyimmät mitkä löytyy? M20B20 lohko siis kyseessä.
MISTÄ SAA TECHNICAL DATAA KAMPIEN ISKUISTA, KANKIEN PITUUKSISTA ERI MALLEISSA, JA MÄNTIEN KORKEUDET? näitä kaikkia tarvis oikeesti, että sais vähän laskeskeltua järkevin tapa rakentaa se hybridikone.
Pitäs löytää se oikea kombinaatio jolla saa kivan koneen rakennettua. B20 lohko+b23 kanget(?)+d24 kampura+b23 männät sorvattuna, eli sama resepti ku tossa, taitaa ihan toimivakin olla. nuo kanget vaan mietityttää että miten pitkät b20 kanget on, ja miten paljon lyhympiä löytää ja mistä malleista?
Originally posted by T3Tottahan tuo teoriassa on mahdollista, mutta pitäis löytää jostain aikalailla matalat 80mm männät.
Tätä on toki tullut mietittyä ja nimimerkki "Freak" antoi mulle hyvän vinkin asiassa.
Kohtapuolin olis osat tuollaistakin varten, joten vois kokeilla kuinka käy.Last edited by Supra^; 10-03-2006, 11:42.Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
-
Originally posted by Supra^Kiitos linkistä! tuli tarpeeseen. pääsiäiseks pitää metsästää jostain 324 kampura halvalla, ni pääsee rakentamaan
EDIT: T3 tai joku, viittittekö valottaa, mistä dieselilohkoista noi kampurat sopii? ja mitä kankia kannattaa käyttää, onko b23:ssa lyhyimmät mitkä löytyy? M20B20 lohko siis kyseessä.
MISTÄ SAA TECHNICAL DATAA KAMPIEN ISKUISTA, KANKIEN PITUUKSISTA ERI MALLEISSA, JA MÄNTIEN KORKEUDET? näitä kaikkia tarvis oikeesti, että sais vähän laskeskeltua järkevin tapa rakentaa se hybridikone.
Pitäs löytää se oikea kombinaatio jolla saa kivan koneen rakennettua. B20 lohko+b23 kanget(?)+d24 kampura+b23 männät sorvattuna, eli sama resepti ku tossa, taitaa ihan toimivakin olla. nuo kanget vaan mietityttää että miten pitkät b20 kanget on, ja miten paljon lyhympiä löytää ja mistä malleista?
no riittäiskö ne B23 männät pari milliä sorvattuna, niinkuin ilmeisesti tuossa artikkelissa?
Kiertokangista sen verran, että kannattaa käyttää pisintä mahdollista jotka vain saa sopimaan. B23 ja b20 -moottoreissa on sama kanki, samoin kuin b27 eli niissä ETA-moottoreissakin. "Reiästä reikään" -pituus 130mm.
Tuossa b23:n männässä ei vain ole kovin paljoa varaa sorvailla kestävyyden liikaa kärsimättä. Muistelisin laen paksuuden olevan korkeapuristeisessa ja 0,7mm patilla varustetussa männässä jotain 7-8mm luokkaa. Olisi halkaistu mäntä tallilla mutten pääse paksuutta just nyt tarkistamaan. Tuolla korkeapuristeisella tarkoitan nimenomaan e30 b23:n mäntää. (e30 b23 Cr 9,8:1 vs e21 b23 Cr 9,5:1) E21 b23:n männän laen paksuutta en ole mitannut.
Olen suunnitellut itselleni justiin samanlaista moottoria jo joitakin vuosia sitten. Käyttämällä paksua kannentiivistettä voidaan sorvattavaa määrää vähentää 0,3mm. Lisäksi jos sorvaa näistä korkeapuristeisista männistä vain reunoilta pois koskematta siihen pattiin, saadaan VALTAVIEN puristusten lisäksi mäntiin kestävyyttäkin. Vielä kun ajatellaan miten paljon mäntä saa ja voi tulla lohkosta yli, voidaan sorvattavaa määrää vähentää edelleen. tulin siihen tulokseen, että 1,5mm poisto reunoilta pitäisi riittää ja moottorin pyöriä hienosti. Olettaen tietysti, että venttiilin koloja syvennetään vastaavasti ja se saattaa olla kombinaation heikoin lenkki.
EDIT Tämä kaikki oli siis vain ja ainoastaan mun suurta ja märkää unelmaa eli käytännössä ei ole kokeiltu.
Täytyypäs kysellä onko T3 saanut jotain aikaiseksi omansa m20b24-moottorin suhteen.Last edited by Freak; 10-03-2006, 15:32.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Originally posted by FreakTuossa b23:n männässä ei vain ole kovin paljoa varaa sorvailla kestävyyden liikaa kärsimättä. Muistelisin laen paksuuden olevan korkeapuristeisessa ja 0,7mm patilla varustetussa männässä jotain 7-8mm luokkaa. Olisi halkaistu mäntä tallilla mutten pääse paksuutta just nyt tarkistamaan. Tuolla korkeapuristeisella tarkoitan nimenomaan e30 b23:n mäntää.E39 520iA -02
Comment
-
-
Tämä lainattu http://bimmer.roadfly.com/bmw/forums...6974348-1.html
vähän itsellekin muistilapuksi...
Building the 2.7i
Heads, Pistons and Blocks
All 2.5 and 2.7 blocks are the basically the same. The e34 m20 has the dipstick in the oil pan, so the block has no provisions for it. But, as far as critical dimensions and specifications, they're all the same. 2.0 and 2.3 blocks have smaller bores, and do have room to be bored to as much as 2.8 liters with the 81mm crank. They lack the so called "steam holes" between the cylinders, which arent really necessary. Having brand new, fresh bores is a bigger benefit. For heads, its either the 731 or an 885. The 731 is rare in the states, but will work with dished eta pistons for a CR of 9 to 1. It also has considerably larger intake ports than the eta head, and can flow enough air for about 200 horsepower with the right cam. The only drawback is that it shares the same size valves with the eta head, the 40/34 set. The 885 is the best stock m20 head, with 42/36mm valves, even larger intake ports and a superior combustion chamber design, it is the most efficient and makes the best power. The problem is that it has larger combustion chambers, 43ccs vs 38ccs for the eta and 731 heads. You need either matching pistons from an i or 88 eta or lots shaved from the head. The only other real important detail would be connecting rods. e rods are 130mm, i rods are 135mm.
Anyway, what works is as follows:
1. 84mm Block, e Pistons, e Rods, e30 323i 731 head 9:1 CR
2. 84mm Block, i Pistons, i Rods, 885 head ***must shave 3mm from pistons***
3. 84mm Block, i Pistons, e Rods, 885 head ***must shave 2mm from block, adjust cam timing***
4. 84mm Block, 88 e Pistons, e rods, 885 head direct fit high 8's CR
5. 84mm Block, flat top euro e Pistons, e Rods, 885 head direct fit, high 9's CR
6. 84mm Block, e pistons, e Rods, 885 head ***must shave .040 from head***
I'm not sure about #2, as I havent actually done it, and it might cut too close to the top ring on the piston. Its probably not a concern with the dome, and it'll likely end up with a surprisingly high CR, but you would also have to re-cut the valve reliefs. Any respectable machine shop should be able to take care of it. #6 is a controversial option, and its also whats in my personal car. Its close between the valves and pistons, but it'll work with stock e pistons. If you cut deeper valve reliefs, you can worry less about high rpm valve float and take more off the head. The more off the head, the more off your timing is going to be, and the farther your valves are gonna poke into the CC. Keep that in mind. I got away with .040 with a negligible effect on timing. Anthing more will require an offset cam pin or adjustable pulley. The other options are easy enough.
Cams:
At least a motronic specific 274 degree grind. Stock i cams suck. Even the mighty 323i cam, the 264. Dont bother. No comprimises. If you do have one it's a better core to regrind because they'll have to remove less from the base circle to get more lift and duration. Still, be careful not to go too big on the cam. Supposedly the motronic ICV has a hard time controlling the idle on a motor with anything more than a 274 degree cam. Others say some larger cams designed for carbureted motor can make even less power than stock. Just make sure your particular grind has motronic in mind.
Intake:
325i all the way from intake manifold gaskets to the lower airbox. Extrude honing is unnecessary really as its more the manifolds design than anything else that hold the top end back. With a cam and head porting it'll pay off, but its still a considerable price to pay for the boost. If it was more affordable it'd be a little different. If you want more, adapt a set of individual throttle bodies.
Fuel Injection:
Anything but the stock eta FI, the basic motronic system. It'll never make power. 323i FI, K jetronic I think, works, 320i/325i FI, motronic 1.1/1.3 adaptive is ideal. Buy a copy of the ETM from ebay, as it'll come in handy when wiring in a different harness into your chassis.
One thing many people end up going crazy with are fuel injectors. There isnt a normally aspirated 2.8i out there that needs more fuel than basic 535i injectors can deliver. Forget about it, theres nothing to it. The only things larger injectors do are throw off you OBC, make it harder for the ECU to adapt and cause more variation in the actual fuel delivery between the cylinders.
Exhaust:
i manifolds are minimal, shorty headers are a little better, all out equal length headers are best, but still only give a minimal boost. From there back you're on your own. If youre building an e30, use an i system, e28's can use the 533i syste
Comment
-
-
kohteena olisi m20b20 ljet, ja lisää potkua pitäisi saada, T3 neuvoi aikaisemmin että ->2.3 olisi järkevää. joten mitkä osat tarkalleen tarviin? ilmeisesti männät (b2.3?) kiertokanki (mikä olisi paras hinta/laatusuhteeltaan?) moottorinohjaus ÉCU ja tuolla luki että virranjakaja.
elikkä mitkä osat, käytettynä varmaan? saa tarjota T3 tarjosit mulle aikaisemmin muttet sit vastannut mun yv:en. kannentiiviste menee vissiin samalla vaihtoon. ja mieluisinta olisi että auto kiihtyisi nopeasti, koska harvemmin sitä suomen teille kuitenkaan niin hirveän kovaa ajeta, joten mikä auttaisi?
kenties tyhmiä kysymyksiä, mutta kysyvä näyttää hetken tyhmältä, ja se joka ei kysy pysyy aina tyhmänäF31 335dx m-sport
Ex F10 535d m-sport
Ex E30 325i
Ex E36 325td
Ex E30 320i
Comment
-
-
Originally posted by [pmp]kohteena olisi m20b20 ljet, ja lisää potkua pitäisi saada, T3 neuvoi aikaisemmin että ->2.3 olisi järkevää. joten mitkä osat tarkalleen tarviin? ilmeisesti männät (b2.3?) kiertokanki (mikä olisi paras hinta/laatusuhteeltaan?) moottorinohjaus ÉCU ja tuolla luki että virranjakaja.
elikkä mitkä osat, käytettynä varmaan? saa tarjota T3 tarjosit mulle aikaisemmin muttet sit vastannut mun yv:en. kannentiiviste menee vissiin samalla vaihtoon. ja mieluisinta olisi että auto kiihtyisi nopeasti, koska harvemmin sitä suomen teille kuitenkaan niin hirveän kovaa ajeta, joten mikä auttaisi?
kenties tyhmiä kysymyksiä, mutta kysyvä näyttää hetken tyhmältä, ja se joka ei kysy pysyy aina tyhmänä
Joku on menos vetää tiksimunQii
et kiertokankea tarvi, vaan kampiakselin (jota varmaan tarkoititkin), elikkä tarvittavat osat, käytettynä kannattaa hankkia jossei helvetin halvalla uusia saa. mieluiten tietysti STD-kokoisia niin on helpointa. männät, kampiakseli, virranjakaja. Samalla uusit kaikki laakerit ja tiivisteet. nuo _riittää_ b23 konversioon, mutta esim. suuttimet/bensanpaineet/jne kannattaa jollain tavalla patentoida paremman bensansaannin vuoksi. Jossei sit tietty jostain löydä sen uudemman b23-koneen ECU:a jolla on pidempi suuttimien aukioloaika, ja näin homma korjaantuu.Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
-
Originally posted by Supra^Joku on menos vetää tiksimunQii
et kiertokankea tarvi, vaan kampiakselin (jota varmaan tarkoititkin), elikkä tarvittavat osat, käytettynä kannattaa hankkia jossei helvetin halvalla uusia saa. mieluiten tietysti STD-kokoisia niin on helpointa. männät, kampiakseli, virranjakaja. Samalla uusit kaikki laakerit ja tiivisteet. nuo _riittää_ b23 konversioon, mutta esim. suuttimet/bensanpaineet/jne kannattaa jollain tavalla patentoida paremman bensansaannin vuoksi. Jossei sit tietty jostain löydä sen uudemman b23-koneen ECU:a jolla on pidempi suuttimien aukioloaika, ja näin homma korjaantuu.
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82Yritin toisessa topicissa jo tästä kysellä, mutta vastaus ei silloin oikein selvinnyt. Eli onnistuuko M20B20->B23 konversio alkuperäisellä B20-Motronicilla? Onko tällaista konetta kukaan nähnyt toiminnassa?Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82Yritin toisessa topicissa jo tästä kysellä, mutta vastaus ei silloin oikein selvinnyt. Eli onnistuuko M20B20->B23 konversio alkuperäisellä B20-Motronicilla? Onko tällaista konetta kukaan nähnyt toiminnassa?B10 V8 # 108
saab r560 8X4
Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.
Comment
-
-
Originally posted by [pmp]kohteena olisi m20b20 ljet, ja lisää potkua pitäisi saada, T3 neuvoi aikaisemmin että ->2.3 olisi järkevää. joten mitkä osat tarkalleen tarviin? ilmeisesti männät (b2.3?) kiertokanki (mikä olisi paras hinta/laatusuhteeltaan?) moottorinohjaus ÉCU ja tuolla luki että virranjakaja.
elikkä mitkä osat, käytettynä varmaan? saa tarjota T3 tarjosit mulle aikaisemmin muttet sit vastannut mun yv:en. kannentiiviste menee vissiin samalla vaihtoon. ja mieluisinta olisi että auto kiihtyisi nopeasti, koska harvemmin sitä suomen teille kuitenkaan niin hirveän kovaa ajeta, joten mikä auttaisi?
kenties tyhmiä kysymyksiä, mutta kysyvä näyttää hetken tyhmältä, ja se joka ei kysy pysyy aina tyhmänä
Otetaan yksi m20b20 lohko ja napataan se 66mm iskulla oleva kampura pois. Laitetaan tilalle 75mm iskulla oleva m20b25 kampiakseli (joita saa lähes ilmaiseksi...) ja siipaistaan männistä pikkaisen veke. Tulos ei voi olla ihan huono...
t.Ville
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82Yritin toisessa topicissa jo tästä kysellä, mutta vastaus ei silloin oikein selvinnyt. Eli onnistuuko M20B20->B23 konversio alkuperäisellä B20-Motronicilla? Onko tällaista konetta kukaan nähnyt toiminnassa?
t.Ville
Comment
-
-
joo kampuraa tarkoitin, lauantai-illan huumaa
kyytsis: kerrotko lisä tosta 2.2? millasia tehoja olis odotettavissa? elikkä nyt rupeen metsästää sitä 2.5 kampuraa, paljo sitä kannattaa maksaa? mites se mäntien lyhentäminen, paljon pitäisi saada pois? eikös nyt kuitenkin puhuta muutamista milleistä ~3mm, vai? onnistuuko sorvilla, koulusta löytyy sorvi jolla jarrulevyjäkin puhdistetaan, niitä kaikille tuttuja "ruostepaska" kovettumia.. että onnistuuko sillä, vai onko olemassa joku parempi keino?
Supra^ tottakai ku korsossa asun, niin pitää käydä tiksissä näyttämännäF31 335dx m-sport
Ex F10 535d m-sport
Ex E30 325i
Ex E36 325td
Ex E30 320i
Comment
-
-
Originally posted by [pmp]kyytsis: kerrotko lisä tosta 2.2? millasia tehoja olis odotettavissa? elikkä nyt rupeen metsästää sitä 2.5 kampuraa, paljo sitä kannattaa maksaa? mites se mäntien lyhentäminen, paljon pitäisi saada pois? eikös nyt kuitenkin puhuta muutamista milleistä ~3mm, vai? onnistuuko sorvilla, koulusta löytyy sorvi jolla jarrulevyjäkin puhdistetaan, niitä kaikille tuttuja "ruostepaska" kovettumia.. että onnistuuko sillä, vai onko olemassa joku parempi keino?
Että Korsossa... Mäkin asuin Kulomäessä, HOASin kämppiä. Autoon murtauduttiin vain kahdesti ja fillari pyörittiin kerran.
/OT.
Mä en tuosta 2.2 mitään oikeasti tiedä, kun en ole sellaista rakentanut ikinä. Kai sellaisesta voisi 150hv olettaa saavan, kun vaan saa puristukset ylös ja nokkaa vaihtoon.
m20b20 iskuhan on 66mm ja kun siihen laittaa 75mm iskevän kampuran niin kyllähän siitä saa tavaraa poistaa hieman. Riippuu aika paljon varmaan siitä että mitkä männät siellä on, eli mikä on puristussuhde nyt ja paljonko sitä haluaa uudessa koneessa olevan.. Paksulla kansipahvilla ja riittävillä venttiilisyvennyksillä ei varmaan ihan hirveästi tarvitse ottaa.
Varmaan voisi vähän mallailla laittamalla m20b25 kampuran lohkoon hollille ja sitten katsomalla että paljonko se mäntä kurkkaa sieltä lohkosta ylös.
Tommosesta kampurasta en ihan hirveitä maksaisi, ehkä seitsemänkymppiä jos varmasti STD koossa ja muutenkin hyvä. Mulla on kaksi tällähetkellä, mutta kumpikaan ei ole ihan heti irrallaan.
Sorvi on varmaan ihan oikea työkalu, en ole koskaan käyttänyt.
t.Ville
Comment
-
Comment