Originally posted by Clavurion
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Common Rail suuttimien huolto
Collapse
X
-
dde:lle suutinten koodaus
Originally posted by Mlatvala View PostMitäs se meinaa tuo suuttimien koodauttaminen?
tässä lontoon murteella lisää. esim. piezo suuttimista, mutta systeemi sama.
ja magnettiventtiilellä olevista DDE malleista tässä
DIS:llä voi sitten tarkistaa mitkä sinne DDE:lle on alunpitäen koodattu JOS menevät
huollossa koodit menevät ns. sekaisin. Ja DIS:llä uudelleen koodauskin onnistuu.__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
Comment
-
-
Riippuu moottorinohjauksesta, kaikissa ei tuota ole.
Esim DDE 4.0 tai 4.1 ei ole suutinkohtaisia kalibrointiarvoja vaan perustuu laskentaan. Tämä pätee siis vanhempiin M57 koneisiin ja M67:kaan.
M47:ssa taitaa olla kaikissa versioissa? (pl. tietty pumppukoneen).
- E90 320i LCI M-sport -09
- Porsche Boxster 987 2.7 -07
Comment
-
-
Työkaluvinkkejä...
Klann suuttimen ulosvedin sisältäen kalvaimen, paineilmaliittimet ja muut tarpeelliset työkalut maksaa suomen ohjehinnoilla 1400€...
Käsistään kätevä voi valmistaa / hankkia samat työkalut ja säästää yli 1000€!
Tärkein, itse ulosvedin (piirustuksia en löytänyt nyt netistä mutta joku jolla on aikaa enempi voinee etsiä),:
-vetimen tuenta tulee 4 venttiilikannen pulttiin
-suuttimesta puretaan yläosa pois ja vedetään sen tilalle kierretystä vetopultista
-Tarvikkeet klann tyyppisen ulosvetimen valmistamiseen:
-4kpl 10mm 1/4 pitkää hylsyä
-4kpl 1/4 50mm jatkovartta
- 4 tai 8 kpl 8mm leveää aluslevyä, 8mm kierretankoa n. 30cm, 4kpl 8mm mutteria.
-2 kpl vetopalkkia esim bilteman 20352 työkalusta (á 8,95€), voi toki valmistaa itsekin riittävän vahvasta materiaalista kunhan muistaa että päiden täytyy olla avoimet koska pulttijako venttiilikannen pulteissa vaihtelee eli säädettävyys täytyy huomioida.
Hylsyt kiinnitetään jatkovarsiin, jatkovarren vääntiöpäähän voi lyödä/liimata/hitsata sopivat kierretangon pätkät ja aluslevy ainakin jatkovarren puolelle ja miksei toisellekin puolelle johon tulee mutteri. Nämä em bilteman työkalun tai vast. vetopalkin hahloihin. Nyt meillä on kaksi säädettävää sopivalle korkeudelle tulevaa tuentaa varsinaiselle vetotyökalulle josta seuraavaksi:
- 1 suuttimen yläosan mutteri (jos ei ennenstään ole niin pura viallinen poistettava suutin ja riko muoviosat pois) - tähän hitsataan (kunnolla) vetopultiksi 12mm mielellään 12,9 lujuus joko kierretanko tai sopivan mittainen, n. 150mm, pultti. Lisäksi tarvitaan mutteri, aluslevy ja sitten sopiva vetopalkki joka tulee poikittain em tukipalkkien päälle. Vetopalkin saa esim. bilteman 20342 ulosvetimestä (32,90€) (on oltava riittävän pitkä ulottuakseen molempien tukipalkkien yli) tai voi toki valmistaa itsekin.
Mutteri vetopultteineen kiristetään suuttimen yläosaan ja asetellaan muut ulosvetimen osat paikoilleen ja ei muuta kuin vetämään.
JA, se TÄRKEIN! -tällä lähtee varmasti viidessä minuutissa suutin kuin suutin joka ei liukuvasarasta välttämättä mitään tiedä, käytäntö on osoittanut että jumissa olevaa suutinta ei millään liukuvasarapatenteilla tai bmw original liukuvasaratyökalullakaan saa irti, myös moni bmw merkkihuolto käyttää klann ulosvedintä...
Jos veto tuntuu erittäin tiukalta kannattaa tätäkin työkalua käytettäessä lämmittää moottoria webaston avulla mikäli autossa sellainen toimiva on.
Sitten kun suutin on saatu irti, tarvitaan esim. biltema 191465 (32,50€) kuparialuslevyn poistotyökalu, jos levy ei tule suuttimen mukana.
Sen jälkeen tarvitaan kalvain suutinpesän puhdistukseen, sopivaa oli jossain välissä myös bilteman valikoimassa, fixuksen kautta löytyy myös edullinen king tools tai sitten tuolta:http://www.kstoolssuomi.fi/articles/591/
Kalvaimen käytössä tarvitaan paineilmaa sylinteriin hehkutulpan reiästä (ja tietysti moottoria on pyöritettävä sellaiseen asentoon että ko sylinterin venttiilit ovat kiinni), paineilmaliitännän voi tehdä vanhasta hehkutulpasta poistamalla sisus, hitsaamalla vähän jatkoputkea jonka päähän paineilmaliitin.
Comment
-
-
Originally posted by e46touring View PostDDE:lle ilmoitetaan suuttimesta löytyvä 7 merkkinen numero/kirjan sarja.
tässä lontoon murteella lisää. esim. piezo suuttimista, mutta systeemi sama.
ja magnettiventtiilellä olevista DDE malleista tässä
DIS:llä voi sitten tarkistaa mitkä sinne DDE:lle on alunpitäen koodattu JOS menevät
huollossa koodit menevät ns. sekaisin. Ja DIS:llä uudelleen koodauskin onnistuu.
selventi.
ei mun suuttimet lie ainakaan tiukassa ole kun vasta kesällä kaikki olleet irti.. sitten vain joku tekijä vaihtamaan mulle suutin/pari?E61 535d alkuunsa viritetty.
Comment
-
-
Originally posted by Mlatvala View PostOmassa (olikohan m57n) 2006 koneessa käytän joka tankkauksen yhteydessä tuota.Originally posted by Mlatvala View PostSoitin omsastani 535d 2006 solenoidi suuttimista ja kysyin huoltoa niin sieltä selvitti että suuttimet pitää koodata ja ei vielä onnistu huolto, noin kuukauden kuluttua onnistuisi mutta maksaa jotain 250 eur huolto, ostaisin mielummin remanufactured boschit varaosatiskiltä hintaan 310 eur, mutta mitäs se tuo koodaaminen sitten on?
ja millanen homma se on noihin vaihto? imusarja irti ja dieselputki irti, sähkötöpseli irti ja diesel letku irti ja suutin irti?
Mulla on 350000km ajettu e46 330d. Ikinä en ole mitään lisäaineita käyttänyt, eikä varmasti ole käyttänyt edellinenkään omistaja, eikä ole tarvinnut edes harkita suuttimien huoltoa.
Onko niistä huoltopaikoista kokemuksia? Tossa olis nyt 2 autoa pihalla, ja 14 suutinta yhteensä pitäis jonnekin huoltoon lähettää. Yhden suuttimen voisi pistää vaikka uuden, mutta nyt olisi tarvetta vähän isommalle määrälle.
Comment
-
-
Originally posted by Bullitt View PostMeinaatko jatkossakin käyttää lisäaineita?
Mulla on 350000km ajettu e46 330d. Ikinä en ole mitään lisäaineita käyttänyt, eikä varmasti ole käyttänyt edellinenkään omistaja, eikä ole tarvinnut edes harkita suuttimien huoltoa.
Onko niistä huoltopaikoista kokemuksia? Tossa olis nyt 2 autoa pihalla, ja 14 suutinta yhteensä pitäis jonnekin huoltoon lähettää. Yhden suuttimen voisi pistää vaikka uuden, mutta nyt olisi tarvetta vähän isommalle määrälle.
Kokemusta ei isommin ole. Viimeksi käännytti pois kun ei tiennyt jatkuuko autossa päällä oleva vika polttoaineen saannin alapuolellekin..E61 535d alkuunsa viritetty.
Comment
-
-
Nostellaas:
Käytin suuttimen Dieselhuolto Räisäsellä Kuopiossa.
toimenpiteet ja varaosat:
Tehtävä:
-Commonrail-suuttimen korjaustyö
Varaosat:
-O-rengas
-Venttiilikuula
-Tiivistysrengas
-Osasarja
-Säätölevy CR
-Jousi
-Korjaamotarvikkeet
Selvitys:
-Puhdistettu ja venttiili hiottu.
-Koottu uusilla tiivisteillä
-Suuttimen tarkastus ja korjaus
-Säätömitat asetettu ja koeajettu suutin
Kunto. Ok
Koko lysti kustansi töineen 155€- Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
- Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
- E- ja F- sarjan avaimet.
- xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
- Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin.
Finmodi oy
050-3063926
[email protected]
Comment
-
-
Kokkolan linnusauto muistaakseni sanoi suuttimen huollon maksavan 180-280€:n
Ylivieskassa PP-Diesel muistaakseni luokkaaa 100-200€, ei pystynyt lupaamaan takuuta.
Työkaveri teetti PP-dieselillä volvo D5 suuttimia ja oli todella tyytyväinen.
Itsekin tässä tilasin bilteman paluuvirtausmittarisarjan ja mittailin, että heittää paluuvirtaukset kolmessa suuttimessa yli puolet loppuihin verrattuna. Vien todennäköisimmin PP:lle nämä suuttimet aikaisemman esikammiodiesel viritys ja huolto kokemusten perusteella.
Olen siinä käsityksessä että alkuperäisiä osia ei mikä tahansa (eli joilla ei bosch lisenssejä tms) pikkupuulaaki saa, eli mennään jollakin ehdalla purkutavaralla ja enemmän tai vähemmän alkuperäislaatuisilla tiivisteillä.
Tietääkö tämän huhun paikkansa pitävyydestä kukaan?
Tuosta työn paskaisuudesta vielä. Eihän niitä jakajapumppuja, niiden elementtejä tai suuttimiakaan/suutinkärkiäkään saanut kukaan koskaan avata eikä niihin koskea muualla kuin boschin labrassa. Niin vain autotalleissa tulee nämäkin nykyään käpisteltyä enemmän tai vähemmän paskaisissa olosuhteissa. En tiedä yhtään tapausta jolloin suutin tai pumppu olisi antautunut labraolosuhteiden puutteen takia. Tyhmyyteen on lasahtanut sitten useampi yksilö.sigpic
-14 Opel Ampera, -99 Audi TT, 77/86 Opel Manta 2.0 gsi
Korjaushitsausta, vanteet, ardic palopesät ja valurautaosat yms.
Comment
-
-
Originally posted by Jarhead View PostTuosta työn paskaisuudesta vielä. Eihän niitä jakajapumppuja, niiden elementtejä tai suuttimiakaan/suutinkärkiäkään saanut kukaan koskaan avata eikä niihin koskea muualla kuin boschin labrassa. Niin vain autotalleissa tulee nämäkin nykyään käpisteltyä enemmän tai vähemmän paskaisissa olosuhteissa. En tiedä yhtään tapausta jolloin suutin tai pumppu olisi antautunut labraolosuhteiden puutteen takia. Tyhmyyteen on lasahtanut sitten useampi yksilö.
Comment
-
-
Huolsin yhden 320d E46/530d E6X suuttimen PP dieselillä Ylivieskassa.
Ennen huoltoa suutin vuosi kuin seula. Yli kymmenkertainen paluuvirtaus muihin suuttimiin nähden.
PP:ltä sai tietoa mikä suuttimessa oli vikana ja mitä suuttimelle ollaan tekemässä. Sain kuulla myös mittausarvot ja ohjearvot.
Korjaus maksoi 100€ ja sisälsi käsittääkseni lähinnä tiivisteiden vaihdon.
Uuden kärjen kanssa olisi hintaa tullut 200-220€, mutta vanha pelitti hyvin.
Tein ohivirtaustestin jälkeenpäin ja korjattu suutin meni 10% vaihtelun sisään muiden kanssa. Toimii muutenkin ihan hyvin.
Pieni riskihän näissä vanhoissa suuttimissa on aina, osia ja tiivisteitä vaihtamalla ei tule priimaa jos runko on kulunut. Korjatkaa jos olen tässä asiassa väärässä.
PS ei ollutkaan ihan heittoasennus laittaa E60:n suuttimia E39:iin.sigpic
-14 Opel Ampera, -99 Audi TT, 77/86 Opel Manta 2.0 gsi
Korjaushitsausta, vanteet, ardic palopesät ja valurautaosat yms.
Comment
-
-
Suutinten korjausarvot E61 525d
Autossani on ongelmana kovilla pakkasilla, että ei lähde heti kaikilla sylintereillä/sylinterillä pyörimään, vaan rynkyttää muutaman sekunnin jonka jälkeen käynti tasoittuu. Vikakoodeja hehkuista ei ole, mutta käynnin tasaisuus testi näyttää seuraavaa. Onko nuo plussalla olevat suuttimet varmasti viallisia --> erityisesti 5-sylinteri, vai onko myös miinusmerkkisissä mahdollisesti vikaa? Ei tunnu oikein merkkiliikkeessäkään olevan varmaa tietoa asiasta. Ajattelin uusia nuo 4 ja 5-sylinterin suuttimet, mutta varmistus ammatilaisilta kiinnostaisi.
Comment
-
Comment