Announcement

Collapse
No announcement yet.

Common Rail suuttimien huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ihuhtaka
    Bimmer Rookie
    • Jul 2019
    • 66
    • Helsinki

    Originally posted by e46touring View Post
    Unohda se suutinkärjen "kalvaaminen". UÄ:llä toki huollon yhteydessä pestään purettu kärki. Jokusen suuttimen olen huoltanut ja tässä rakenteessa se sisäinen vuoto on se korjattava asia 99,9% tapauksista. yli 500tKm ajettuja kärkiäkin lähtenyt suutin korjattuna jatkamaan työtään. SUURIN ja AINOA todellinen ongelma on VESI polttoaineen joukossa.
    Joo, eli en tarkoittanut suutinkärjen vaan sen suuttimen reiän putsaamista kannessa. Mikä lie oikea termi sille reiälle? Pesä? Käsitin että sen pitäisi olla kohtuu puhdas ennen uuden alusprikan ja korjatun suuttimen asennusta. Jossain ohjeissa sieltä putsattiin paskat pois kalvaimella.

    Jep. Uskon että kunnon huoltotoimenpidettä ei voi tehdä pelkän kärjen reikien putsauksella. Kunhan pyörittelin ajatusta jos uskaltaa tehdä jotain itse ens alkuun. Mites veden pääsy estetään? Pitämällä tankki täynnä?

    Comment

    • e46touring
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1327
      • Tornio

      Originally posted by ihuhtaka View Post
      Joo, eli en tarkoittanut suutinkärjen vaan sen suuttimen reiän putsaamista kannessa. Mikä lie oikea termi sille reiälle? Pesä? Käsitin että sen pitäisi olla kohtuu puhdas ennen uuden alusprikan ja korjatun suuttimen asennusta. Jossain ohjeissa sieltä putsattiin paskat pois kalvaimella.

      Jep. Uskon että kunnon huoltotoimenpidettä ei voi tehdä pelkän kärjen reikien putsauksella. Kunhan pyörittelin ajatusta jos uskaltaa tehdä jotain itse ens alkuun. Mites veden pääsy estetään? Pitämällä tankki täynnä?
      Pohjatiiviste kalvain on se työkalu tähän. Näita "halppis" versioita joutuu tuunaamaan.
      Näissä on liian terävä se kalvaimne kulma R eli hiottava noin 1mm pyöreäksi sitä ulkokulmaa. esim tästä kalvain https://m.motonet.fi/fi/tuote/804088...lsuutinpesille.

      Vesi on viheliäinen vastus. Tankkaus paikan valinnalla EHKÄ voit vaikuttaa veden kertymiseen tankkiin. Sieltä missä on kohtuu uudet säiliöt ja paljon kulutusta/myyntiä (missä Rekat tankkaa?)todennäköisesti vettä vähinten tankkaus säiliössä.

      Ja tietenkin JOKA syksy uusi DIESEL polttoainesuodatin on tullut vaihdettua. AINA !!!
      __________________________________________________ ____________
      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

      Comment

      • Hezman
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2012
        • 708
        • Jyväskylä

        Originally posted by e46touring View Post
        yli 500tKm ajettuja kärkiäkin lähtenyt suutin korjattuna jatkamaan työtään. SUURIN ja AINOA todellinen ongelma on VESI polttoaineen joukossa.
        Voi toimia hyvinkin, mutta 500 tkm ajettu kärki on jo melko kulunut. En tiedä onko ko aiheesta tehty tutkimusta, uskaltaisin kuitenkn väittää, että uuden kärjen sumu vs 500 tkm ajettu, on paljon hienojakoisempaa.
        Jos olisi hyvä mikroskooppi niin voisi pikkasen tutkia.

        Paljon ajettuun autoon ei tietenkään ole kustannustehokasta uusia toimivia kärkiä.

        Comment

        • Jarger
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 3826
          • Finnland

          Paljonko tuon kärjen kiristysarvo pitäisi olla tuollaiselle 184hp suuttimen kärjelle? Koetin tuota omatoimisesti googlailla, joskus oon sen jossain nähnyt, mutta nyt en tietenkään löytänyt kirveelläkään. Jos nuo kärjet vaikka ultraäänipesisi, kun tuli suuttimet irroteltua. -01 auto.
          Negatiiviset kauppakokemukset:
          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

          Comment

          • Elätti
            Bimmer Rookie
            • Nov 2009
            • 159
            • Great Kuopio Area

            Terve. Saisiko tältä kanavalta vahvistusta tai tyrmäystä hypoteesille, että autosta on suutin tai kaksi epäkunnossa. Kulkine siis 320d M47n2, jotain 430tonnia ajettuna.

            Liitteenä kuva tyhjäkäynnillä ja noin 2000rpm. Kysymys kuuluukin, että miten tarkasti tuo sma toimii korkeahkoilla kierroksilla? Onko noihin lukemiin suhtauduttava epäluulolla? Tuloksista näkee siis, että tyhjäkäynnillä kaikki on reilusti +-1 sisällä nollasta. Korotetuilla kierroksilla kakkossuutin vetää lähes punaiselle ja kolmonen komppaa. Eli onko nyt oikeassa olettaa että kakkonen ei saa riittävästi soppaa tai sitten kolmonen saa siihen nähden liikaa? Ja jommassa kummassa näistä on vikaa?





            Mites se vajaamukisissa menee nuo parit? 1-4 ja 2-3?


            Ohivuototestiä en ole päässyt vielä tekemään.
            Attached Files

            Comment

            • e46touring
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1327
              • Tornio

              Originally posted by Elätti View Post
              Terve. Saisiko tältä kanavalta vahvistusta tai tyrmäystä hypoteesille, että autosta on suutin tai kaksi epäkunnossa. Kulkine siis 320d M47n2, jotain 430tonnia ajettuna.

              Liitteenä kuva tyhjäkäynnillä ja noin 2000rpm. Kysymys kuuluukin, että miten tarkasti tuo sma toimii korkeahkoilla kierroksilla? Onko noihin lukemiin suhtauduttava epäluulolla? Tuloksista näkee siis, että tyhjäkäynnillä kaikki on reilusti +-1 sisällä nollasta. Korotetuilla kierroksilla kakkossuutin vetää lähes punaiselle ja kolmonen komppaa. Eli onko nyt oikeassa olettaa että kakkonen ei saa riittävästi soppaa tai sitten kolmonen saa siihen nähden liikaa? Ja jommassa kummassa näistä on vikaa?





              Mites se vajaamukisissa menee nuo parit? 1-4 ja 2-3?


              Ohivuototestiä en ole päässyt vielä tekemään.
              Sytytysjärjestyksen mukaan 1- 3- 4- 2 eli Oletettavasti 2 pytyn suuttimessa vikaa jota 3 pytty kompensoi.Ohivuototesti kertoo sitten totuuden = 20ml/2min MAX ohivuoto
              Jos ajettu tuo +400tKm eikä aiemmasta suutin huollosta tietoa, niin KAIKKI 4 kpl ylös ja huoltoon.
              __________________________________________________ ____________
              Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

              Comment

              • Elätti
                Bimmer Rookie
                • Nov 2009
                • 159
                • Great Kuopio Area

                Noniin eilen sain puristeltua ohivuototestin. Tulokset yllätti, sillä 1, 2 ja 4 oli kaikki alle 20ml/2min (1:18ml, 2:17ml, 3:22ml, 4:15ml). 3 näytti 22ml, joten ei sekään täysi katastrof ollut.in



                Taidan nyt kokeeksi hommata jostain vaihtosuuttimia pari kpl ja nypätä ensi alkuun 2 ja 3 vaihtoon. Laittaisin mieluusti koko rivistön huoltoon, mutta aika ja raha on sellaista valuuttaa, että ei ole nyt mahdollisuutta siihen.



                Ps. Sopivan letkun puutteesta johtuen laitoin 20ml ruiskujen kärkiin kolme kerrosta kutistesukkaa. Sillä sai sopivan halkaisijan ruiskun kärkeen ja tiivistyi nätisti suuttimeen.

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2323
                  • Uusimaa

                  Ajattelin vuoden vaihteen jälkeen lähettää N57:n suuttimet tarkistuspenkkiin ja tarvittaessa huoltoon.

                  Mitä paikkoja suomessa tällä hetkellä suosittelette? Soittelin jo Kuopion Auto-Dieseliin, joka vaikutti ainakin puhelimitse tietävältä tekijältä. Suuttimen testaus 40€/suutin. Ja pystyvät huoltamaan Boschin piezoja myös. Viralliset Boschin huoltopisteet ei vissiin pietzoja suostu huoltamaan.

                  Mutta heittäkää suosituksia. Tietääkseni pohjanmaalla oli ainakin joskus joku suosittu paikka jossa suuttimia huollettiin ja testattiin asiallisella hinnalla?
                  BMW G30 530e X-Drive

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • MNi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2008
                    • 3143
                    • Tampere

                    Originally posted by JKK View Post
                    Ajattelin vuoden vaihteen jälkeen lähettää N57:n suuttimet tarkistuspenkkiin ja tarvittaessa huoltoon.

                    Mitä paikkoja suomessa tällä hetkellä suosittelette? Soittelin jo Kuopion Auto-Dieseliin, joka vaikutti ainakin puhelimitse tietävältä tekijältä. Suuttimen testaus 40€/suutin. Ja pystyvät huoltamaan Boschin piezoja myös. Viralliset Boschin huoltopisteet ei vissiin pietzoja suostu huoltamaan.

                    Mutta heittäkää suosituksia. Tietääkseni pohjanmaalla oli ainakin joskus joku suosittu paikka jossa suuttimia huollettiin ja testattiin asiallisella hinnalla?

                    Dieselpojat Tampereella? KLIK

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5266
                      • Pirkkala

                      Tammerdiesel toimipaikat ympäri suomen huoltaa.

                      Tuo Kuopiossa oleva huolto taitaa olla ainoa joka piezoille suostuu mitään tekemään. Pientä skeptisyyttä on itellä tuleeko hyvä vai ei.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2323
                        • Uusimaa

                        Pitääpäs soittaa vielä tuonne tampereelle..
                        Sanokaapas tietäjät, kun autossa X4 N57Z (2016) on sellainen osakuormalla (kuuluu selvimmin 1-3 vaihteella kevyellä kuormituksella) aivan mieto roknatus tai napatus. Joka katoaa kun kevyen vedon kuormitusta löysää tai lisää. Eikä kuulu tyhjäkäynnillä, eikä myöskään paikallaan kierrätettäessä. Ja isommilla vaihteilla 4 ylöspäin sitä ei enää kuulu. Olen jotenkin koko ajan enemmän sitä mieltä että voisi olla joku suutin. Eli kuuluu vain kevyellä vedolla pienillä vaihteilla.

                        Tosin smooth-running testi näyttää kaikille suuttimille tyhjäkäynnillä alle 1 arvoja. Mutta voiko suuttimessa siitä huolimatta olla tuollaista ainoastaan osakuormalla kuuluvaa nakatusta? Tyhjäkäyntiä käy todella siististi.

                        Tietysti ainahan voisi tehdä vielä ohivuototestin, mutta kertooko sekään koko totuutta suuttimen toiminnasta esim. esiruiskutuksen alueella?

                        Eli onko Boschin penkki ainoa totuuden penkki jossa varmuudella selviää suuttimen kuntoisuus?
                        Last edited by JKK; 18-12-2021, 13:09.
                        BMW G30 530e X-Drive

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • Elätti
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2009
                          • 159
                          • Great Kuopio Area

                          Originally posted by JKK View Post
                          Pitääpäs soittaa vielä tuonne tampereelle..
                          Sanokaapas tietäjät, kun autossa X4 N57Z (2016) on sellainen osakuormalla (kuuluu selvimmin 1-3 vaihteella kevyellä kuormituksella) aivan mieto roknatus tai napatus. Joka katoaa kun kevyen vedon kuormitusta löysää tai lisää. Eikä kuulu tyhjäkäynnillä, eikä myöskään paikallaan kierrätettäessä. Ja isommilla vaihteilla 4 ylöspäin sitä ei enää kuulu. Olen jotenkin koko ajan enemmän sitä mieltä että voisi olla joku suutin. Eli kuuluu vain kevyellä vedolla pienillä vaihteilla.

                          Tosin smooth-running testi näyttää kaikille suuttimille tyhjäkäynnillä alle 1 arvoja. Mutta voiko suuttimessa siitä huolimatta olla tuollaista ainoastaan osakuormalla kuuluvaa nakatusta? Tyhjäkäyntiä käy todella siististi.

                          Tietysti ainahan voisi tehdä vielä ohivuototestin, mutta kertooko sekään koko totuutta suuttimen toiminnasta esim. esiruiskutuksen alueella?

                          Eli onko Boschin penkki ainoa totuuden penkki jossa varmuudella selviää suuttimen kuntoisuus?

                          Seuraa niitä korjausarvoja veto päällä. Omassa ainakin huomasi, että heti kun vedättää tai nostaa kierroksia niin tiettyjen suuttimien arvot lähti seilaamaan.



                          Sain viikonloppuna pari suutinta nostettua pois ja toisen niistä vaihdoin käytettyyn tarkastettuun. Tuli kokeiltua pellepelottomana uuninpuhdistusvaahtoa suuttimen kärjen puhdistukseen, ja voin kyllä todeta että karsta lähti hyvin irti kun puoli tuntia liotti vaahdossa. Sitä en tiedä kuinka herkästi nuo suuttimen metallit syöpyy mr. Musclen käsittelyllä, mutta toistaiseksi täyskatastrofilta on vältytty.



                          Jottei tuo oma remontti olisi mennyt kerrasta maaliin, niin toki harjoittelun vuoksi laitoin suuttimen kiinnityspalat ylösalaisin. Ihmekös kun tupsutteli suuttimen tiivisteen välistä nokisavua...

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5266
                            • Pirkkala

                            Originally posted by Elätti View Post
                            Seuraa niitä korjausarvoja veto päällä. Omassa ainakin huomasi, että heti kun vedättää tai nostaa kierroksia niin tiettyjen suuttimien arvot lähti seilaamaan.



                            Sain viikonloppuna pari suutinta nostettua pois ja toisen niistä vaihdoin käytettyyn tarkastettuun. Tuli kokeiltua pellepelottomana uuninpuhdistusvaahtoa suuttimen kärjen puhdistukseen, ja voin kyllä todeta että karsta lähti hyvin irti kun puoli tuntia liotti vaahdossa. Sitä en tiedä kuinka herkästi nuo suuttimen metallit syöpyy mr. Musclen käsittelyllä, mutta toistaiseksi täyskatastrofilta on vältytty.



                            Jottei tuo oma remontti olisi mennyt kerrasta maaliin, niin toki harjoittelun vuoksi laitoin suuttimen kiinnityspalat ylösalaisin. Ihmekös kun tupsutteli suuttimen tiivisteen välistä nokisavua...


                            Totean vain, että ruiskutuksen korjaus on tehty nimenomaan tasoittamaan tyhjäkäyntiä, ja korjaus putoaa pois useimmissa autoissa viimeistään 2000 kierroksen jälkeen.
                            Minä en laskisi paljon sen varaan mitä ne arvot kuormalla näyttää, koska koneen pyörimistä rajoittaa tällöin voimansiirto moottorin itsensä lisäksi. Ja ne korjausarvot tulee nimenomaan kampiakselin anturilta, arvo kuvaa siis pyörimisen tasaisuutta.

                            Lisäksi tyhjäkäynnillä säätötarkkuuden tarve on suurin, koska silloin pienin ruiskutusmäärä sekä kuorma, jolloin pienet muutokset saavat aikaan muutoksia käyntiin.

                            Jos epäilet rikkinäistä suutinta, vie viralliseen suutinpenkkiin testiin, ei ole kovin kallista paitsi piezolle on jo aika arvokasta.

                            Ohivuodon paluulinjaan voit myös mitata se kertoo suuttimen kunnosta paljon enemmän kuin korjausarvo
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • buubaa
                              Bimmer Rookie
                              • May 2013
                              • 140
                              • Lahti

                              M57-TU2D30 pitäis ohivuodot mitata, minkä paksunen letku suuttimiin sopii? Kyseessä siis kaiketi tän näköinen suutin https://sc04.alicdn.com/kf/Hdd25332e...d1a08834d4.jpg

                              Edit. Jaa näitten piezo suuttimia ei ilmeisesti pystynykkään mittaan samanlailla kun noita vanhempia. Mites näistä nyt sitten ohivuodot on mitattu? Korjausarvot kunnossa mutta ei meinaa kirveelläkään saada yli kympin pakkasella käyntiin, hehkut ja rele on kunnossa.
                              Last edited by buubaa; 25-12-2021, 11:26.

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5266
                                • Pirkkala

                                Originally posted by buubaa View Post
                                M57-TU2D30 pitäis ohivuodot mitata, minkä paksunen letku suuttimiin sopii? Kyseessä siis kaiketi tän näköinen suutin https://sc04.alicdn.com/kf/Hdd25332e...d1a08834d4.jpg

                                Edit. Jaa näitten piezo suuttimia ei ilmeisesti pystynykkään mittaan samanlailla kun noita vanhempia. Mites näistä nyt sitten ohivuodot on mitattu? Korjausarvot kunnossa mutta ei meinaa kirveelläkään saada yli kympin pakkasella käyntiin, hehkut ja rele on kunnossa.
                                Paljonko autolla ajettu. Tosi vaikee uskoo että niin monta suutinta olis ihan romuna, että ei käyntiin lähde.

                                Ootko tutkinu että hehkut tosiaan hehkuu? Jos siellä on vaikka jossain lämpöanturissa vikaa että auto luulee että on lämmintä ja hehkuttaa tosi vähän tai ei ollenkaan.

                                Yks minkä keksin että voi vaikuttaa on karstanen imusarja jos kunnon pyörrettä ei synny pyttyyn ja siksi käynnistyy huonosti
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎