Announcement

Collapse
No announcement yet.

Putkistot *yleinen keskustelu*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Mä en muista että olisin nähnyt kenenkään penkitystuloksia vakiolla putkistolla vs. tuning. Paljon oon lukenut miten joku ahdistaa ja tulee vastapainetta jne mutta en oo numeroita nähnyt muuten kun myyntimiesten toimesta. Eikä kukaan oo koskaan kertonut montako baria on niin korkee vastapaine että sen näkee dynossa .

    Originally posted by Juho_ View Post
    Tarkoitinkin tommosta lyhyen puoleisten ennen takapyörää päättyvää putkistoa yhdellä vaimentimella (läpivirtaava) et sillä ei oo paljoo asiaa Suomen radoille (kai jokaisella nykyisin meluraja n. 96dB tai 110dB).

    Sen verran lähtee meteliä kun koneessa vaikka 8krpm läpät auki

    Vaimentimien sijoitus ja loppuputken suuntaus vaikuttaa kans aika paljon ääniin.

    "Db killer" on kans aika hyvä jos haluaa vaan esim kadulle hiljaset äänet tehojen kustannuksella.
    Mullakin on kolmekympissä yksi vaimennin ja putkisto loppuu ennen takapyörää. Peltisarja, 300 asteinen keppi ja kovasti puristusta. Ei se mikään älyttömän kovaääninen ollut. Jos haluan hiljaisemman laitan toisen vaimentimen vielä.
    Originally posted by Tuukkaw View Post
    Onko heittää jotain vaimennin vinkkiä millä noi asiat totutus? Meinaan olis kiva saada kolmekymppiin hiljasemmat äänet.
    Mä päätin lähtökohdaksi sen että 2" putki on sopiva ja ei ahdista. Sit rakensin vaimentimen jossa on erilaisia metodeja vaimentamiseen, duunasin sen niin että koko matkan sillä kaasulla on vähintään yhtä paljon vapaata virtauspinta-alaa kuin 2" röörillä. Vähä hankala selittää. Normi motonetin vaimentimessa on yksi reikäputki, mä laitoin neljä rinnakkain. 4 kertaa enemmän reikiä joista ääni saa imeytyä villaan ja se kaasu virtaa sen verran hitaammin, so. viettää vaimentimessa pidemmän ajan. Porasin reikäputkiin aika paljon lisää erikokoisia reikiä, joku tietäjä sanoi että tietynkokoinen reikä vaimentaa tiettyä taajuutta. Putkissa on poikittain levyjä joista ääni oletettavasti kimpoaa takaisin. Sitten on kammio jossa on hajottimia. Ei mitään rakettitiedettä, olin tyytyväinen lopputulokseen. Kyllä hiljaisen saa tehtyä ilman että se ahdistaa. Tuleehan noita tehokkaita autoja tehtaaltakin joissa on äänet ihan OK. Ja jos joku kehuu että "äänekäs ku ei oo tilaa vaimentimille" ni mä sanon BS! Tosi harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.
    Last edited by petrolhead; 23-10-2019, 22:40.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Originally posted by BMW525Xda View Post
      Oli aika sovitella etummaisten lambdojen johtoreittejä. Liittimet jää häijyn lähelle pakosarjaa, vajaat 2cm. Kokeilin erilaisia reitityksiä ja liittimet jää joko lähelle pakosarjaa tai hankautumaan moottorin ja tulipellin väliin. Kumpikaan ei vaikuta hyvälle. Vaikeusastetta tuo sekin että johtojen reitit pitää valita ennen etummaisen sarjan kiinnitystä koska liittimiin eikä kiinnikeklipseihin pääse käsiksi enää jälkikäteen.

      Tuumaustauko. Ehdotuksia ?
      Vaikee näkemättä sanoa. Ite laitoin kiiltävää alumiiniteippiä ja tavan foliota piuhoihin jotka mahdollisesti on kuumassa.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        Originally posted by petrolhead View Post
        Vaikee näkemättä sanoa. Ite laitoin kiiltävää alumiiniteippiä ja tavan foliota piuhoihin jotka mahdollisesti on kuumassa.
        Aluteippiä löytyy tallista joten laitan lämpöeristenauhan alle tätä.

        Minulla on tarkoitus penkittää sarjan asennuksen jälkeen auto, vakiolla on jo penkitetty. Molemmat samassa penkissä ST-Motors Juvanmalmi.

        Putkiston kokoonpanoksi tulee: schmiedmann peltisarja/katit 2-1 ja perään kaksi bilteman läpivirtaavaa pienintä 2,5” äänenvaimenninta. Nyt äänimittauksessa 84dbl/4500rpm, oem alkupää ja kattien jälkeen bilteman 2,5” äänenvaimentajia 2kpl.



        Last edited by BMW525Xda; 23-10-2019, 22:34.

        Comment

        • Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

          -----
          Last edited by Juppe; 28-10-2020, 17:06.

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15258
            • Ajamisen Iloa

            Originally posted by Juho_ View Post
            Korkeat sävelet saa aikaan ainakin lyhyellä putkistolla.
            Tuli joskus kokeiltua 3" kylkiputkea yhdellä läpivirtaavalla pöntöllä (kova halu päästä testaamaan, ja akselinylitystä ei jaksanu näpertää loppuun asti).

            Kuulosti kierroksilla siltä ku kiertäis ihan pirusti enemmän mitä oikeasti kierti.

            Tuossa lienee se tarkoittamasi 6-1 S54B32 sarja:
            https://americanracingheaders.com/bl...-iconic-e46-m3
            Kyllä, tuota tarkoitin.


            Putken resonointitaajuus kasvaa mitä lyhyempi se on.
            Tässä lastenohjelmasta erinomainen demonstraatio, kelasin valmiiksi oikeaan kohtaan niin ei tarvitse katsoa kuin 2 sekuntia: https://youtu.be/S6gBYYxvizs?t=210

            Moottorin palotapahtumien määrä/minuutti ei tietenkään tästä kasva, mutta putkisto itsessään on taipuvaisempi resonoimaan ylemmillä nuoteilla.
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              Tossa pillissä ei ole saumoja eikä haaroja, se on suora ja poikki pinta-ala pysyy muuttumattomana. Lisäksi sen läpi on tasainen virtaus. Vähä ontuva rinnastus?
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15258
                • Ajamisen Iloa

                Originally posted by petrolhead View Post
                Tossa pillissä ei ole saumoja eikä haaroja, se on suora ja poikki pinta-ala pysyy muuttumattomana. Lisäksi sen läpi on tasainen virtaus. Vähä ontuva rinnastus?
                Niin tuskin se ihmisen suusta tuleva ilma nyt aivan tasainen virta on?
                Ja pakokaasutkin virtaa aina vain moottorista ulospäin ei koskaan sisäänpäin, kyllä se muodostuu pulsseista, mutta myös ihmisen puhallusta jos tsuumataan riittävästi ni varmasti nähdään että siellä on vaihtelua. Ja pakokaasun virtausta moottorista jos taas tarkastellaan riittävän laveasti, niin voitaisiin todeta käänteisesti. Toki pulsseista se koostuu, mutta mikä siellä halutaan resonoitavaksi ja mikä ei, on sitten putkesta kiinni.
                LFA:n putki viritettiin Yamahalla, sattuneista syistä.
                Kelpaako sulle tällänen instrumentti. Tässä on aika paljon saumoja ja haaroja, ei ole suora ja poikki pinta-ala ei pysy muuttumattomana. Äänen taajuutta muutetaan pelkästään muuttamalla putken pituutta?
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • Spetke
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 3452
                  • Janakkala

                  Originally posted by BMW525Xda View Post
                  Soviteltu kiinan ”rst” pakosarja paikoilleen. Toistaiseksi pienillä modauksilla selvitty, vaihdelaatikon kyljestä moottorin ja laatikon liitoskohdasta joutui puukkosahalla leikkaamaan 2cm ulokkeen pois. Kiina rst tulee siitä että magneetti ottaa kiinni hyvin hennosti, ovat ilmeisesti kromimaalilla päällystettyä peltiä
                  Magneettikokeilun jälkeen päätin olla päällystämättä näitä millään etteivät katoa ensistartissa pieruna saharaan. Pinnapulttien määrä aiheutti mietintää, oem 16kpl ja oem sarjat oli kiinni 19kpl, peltisarjat tulee kiinni 22kpl.
                  Noi on melkoiset virtausjarrut alapäästään jossa on kuristettu työntämällä sisälle aina ohuempi putki. Ulkoa näyttää hyvälle mutta sisällä kaksi kuristusta.
                  Lisäksi reiät sylinterikanteen niin väljät että tuon saa sen verran vinoon, ettei istu pakokanaviin kunnolla.
                  Pienillä moodeilla tosin saa ihan "soivan" pakosarjan.

                  Tuossa loput kuvat:



                  Tuossa näkyy hyvin porrastus putken sisällä:
                  IMG_20180212_194107 by Bemu Expert, on Flickr


                  Tein tuollaiset keskitysholkit, että sai pakosarjan kohdistettua keskelle:
                  IMG_20180214_155250 by Bemu Expert, on Flickr
                  IMG_20180214_155233 by Bemu Expert, on Flickr
                  ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    Voi vittu . Tee tohon tuubaan muutama kammio väliin missä on vaikka hajottimia ja puolet pituudesta reikäputkeksi. Koita sen jälkeen soittaa sillä jotain.
                    Last edited by petrolhead; 24-10-2019, 17:56.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      Originally posted by Spetke View Post
                      Noi on melkoiset virtausjarrut alapäästään jossa on kuristettu työntämällä sisälle aina ohuempi putki. Ulkoa näyttää hyvälle mutta sisällä kaksi kuristusta.
                      Lisäksi reiät sylinterikanteen niin väljät että tuon saa sen verran vinoon, ettei istu pakokanaviin kunnolla.
                      Pienillä moodeilla tosin saa ihan "soivan" pakosarjan.

                      Tuossa loput kuvat:



                      Tuossa näkyy hyvin porrastus putken sisällä:
                      IMG_20180212_194107 by Bemu Expert, on Flickr


                      Tein tuollaiset keskitysholkit, että sai pakosarjan kohdistettua keskelle:
                      IMG_20180214_155250 by Bemu Expert, on Flickr
                      IMG_20180214_155233 by Bemu Expert, on Flickr
                      Kohdistin pakosarjan tiivisteellä, tiivisteen pinnapultin reiät oli timmit niin laitoin reunat kohdakkain eli tavallaan keskitin. Holkit olisi olleet pro, sovitellessa juuri tätä väljyyttä katselin ja ihmettelin mutta tiivisteen kohdistus tuli ratkaisuksi.

                      Aika rujolta näyttää kyllä sisältä tuossa kuvassa. Mennään näillä nyt ainakin yksi kesä ja sitten jos turbotan tämän teen alusta loppuun uuden putken.

                      Nyt on molemmat asennettu ja seuraavaksi konehuone kasaan. Lambdoja tähän ei vaihda ilman sarjojen purkua.

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        Originally posted by Juppe View Post
                        Kiitokset tästä vinkistä, sopi 20mm kuin hanska käteen lambdan liittimen suojaamiseen.

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          -----
                          Last edited by Juppe; 28-10-2020, 17:06.

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15258
                            • Ajamisen Iloa

                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Voi vittu . Tee tohon tuubaan muutama kammio väliin missä on vaikka hajottimia ja puolet pituudesta reikäputkeksi. Koita sen jälkeen soittaa sillä jotain.
                            Ensinnäkin: rauhoitu, ei syytä olla agressiivinen.
                            Toiseksi: Se on käyrätorvi eikä tuuba.
                            Kolmanneksi: esitin esimerkin mikä tuki Juho_n havaintoa siitä että kun hän muutti normaalin putkiston pituuden lyhyeksi kylkiputkeksi läpivirtaavalla resonaattorilla, niin äänen korkeus muuttui.

                            Käyrätorven putkiston pituus on 3–5 metriä. Luonnontorven viritystä vaihdettiin lisäämällä ja poistamalla eri pituisia putkia, mutta nykyaikaisessa torvessa sama tehdään venttiilien avulla. Torven pituutta lyhentämällä viritys nousee, ja pidentämällä viritys saadaan matalammaksi. Ääni muodostetaan huulilla ”pärisyttämällä” eli ei suinkaan tasaista puhallusta, torvi vahvistaa ääntä ja tekee siitä vakaamman.

                            Käyrätorvella toistetaan erittäin yksinkertaistetusti 110Hz-880Hz nuotteja, on aika selvää että lyhentämällä pakoputkistoa se toistaa korkeampia harmonisia samastakin pakoäänestä.

                            En tiedä mikä on "hajotin" mutta jos sinulla on puolet pakoputkesta reikäputkea, niin pakokaasut saattavat liueta putkesta jo kesken matkaa...
                            Last edited by Remotion; 25-10-2019, 00:02.
                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              Originally posted by Juppe View Post
                              Kyl ne lambdatkin saa vaihdettua. Mulla meni vahingossa ristiin ja jouduin ne sitten irroittamaan ja laittamaan toisinpäin. Oli ahdasta, mut sai ne vaihdettua. En kyllä muista tosin enää mistä kautta sinne pääsi.
                              Lambdat on samanlaisia, johdot vaihtamalla keskenään :think
                              Sovittelin työkaluja lambdoihin, mitään kautta ei mahdu lenkillä kiintoavaimella eikä lambdahylsyllä vääntämään, hyvin on piilossa yläpuolella putkia. Jos lambda vaihdettava ei auta kun irrottaa etummainen pakosarja, sitten pääsee käsiksi molempiin.
                              Last edited by BMW525Xda; 25-10-2019, 08:57.

                              Comment

                              • Juppe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 4541
                                • TURKU

                                -----
                                Last edited by Juppe; 28-10-2020, 17:06.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎