Mä en muista että olisin nähnyt kenenkään penkitystuloksia vakiolla putkistolla vs. tuning. Paljon oon lukenut miten joku ahdistaa ja tulee vastapainetta jne mutta en oo numeroita nähnyt muuten kun myyntimiesten toimesta. Eikä kukaan oo koskaan kertonut montako baria on niin korkee vastapaine että sen näkee dynossa
.
Mullakin on kolmekympissä yksi vaimennin ja putkisto loppuu ennen takapyörää. Peltisarja, 300 asteinen keppi ja kovasti puristusta. Ei se mikään älyttömän kovaääninen ollut. Jos haluan hiljaisemman laitan toisen vaimentimen vielä.
Mä päätin lähtökohdaksi sen että 2" putki on sopiva ja ei ahdista. Sit rakensin vaimentimen jossa on erilaisia metodeja vaimentamiseen, duunasin sen niin että koko matkan sillä kaasulla on vähintään yhtä paljon vapaata virtauspinta-alaa kuin 2" röörillä. Vähä hankala selittää. Normi motonetin vaimentimessa on yksi reikäputki, mä laitoin neljä rinnakkain. 4 kertaa enemmän reikiä joista ääni saa imeytyä villaan ja se kaasu virtaa sen verran hitaammin, so. viettää vaimentimessa pidemmän ajan. Porasin reikäputkiin aika paljon lisää erikokoisia reikiä, joku tietäjä sanoi että tietynkokoinen reikä vaimentaa tiettyä taajuutta. Putkissa on poikittain levyjä joista ääni oletettavasti kimpoaa takaisin. Sitten on kammio jossa on hajottimia. Ei mitään rakettitiedettä, olin tyytyväinen lopputulokseen. Kyllä hiljaisen saa tehtyä ilman että se ahdistaa. Tuleehan noita tehokkaita autoja tehtaaltakin joissa on äänet ihan OK. Ja jos joku kehuu että "äänekäs ku ei oo tilaa vaimentimille" ni mä sanon BS! Tosi harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.

Originally posted by Juho_
View Post
Originally posted by Tuukkaw
View Post
Comment