Se auton alle tuleva SS:n kattiputki on vaan ihan sairaan hintainen, siihen ei oma perse enää taipunut, perus brittimallin katti sai mennä tilalle. SuperSprinttiä sitten toki muu rööristö.
E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP) Porsche 944 -86 (DE)
Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
Mikäköhän se jenkkikiska oli mikä teki S54 koneeseen samanpituisilla primääreillä 6->1 pakosarjaa. ehkä linkkasinkin sen joku sivu taaksepäin. Taisi vaan olla niin että se oli hervottoman paksuilla primääreilläkin tehty mikä ei ehkä ole ihan optimaalista. Saundillisesti se ois jokatapauksessa paras mihin tahansa kutoskoneeseen jos haluaa korkeimmat sävelet.
Korkeat sävelet saa aikaan ainakin lyhyellä putkistolla.
Tuli joskus kokeiltua 3" kylkiputkea yhdellä läpivirtaavalla pöntöllä (kova halu päästä testaamaan, ja akselinylitystä ei jaksanu näpertää loppuun asti).
Kuulosti kierroksilla siltä ku kiertäis ihan pirusti enemmän mitä oikeasti kierti.
Taitaa vaan käydä niin että makeista äänistä huolimatta liputettais ekalla kaasun avauksella radalta takas varikolle.
Siitä huolimatta olisi tarkoitus joskus testata vaikutusta tehoihin lyhyt, mitoitettu koko putkisto (pipemax) vs. "täysi mittainen" ja lopuks vielä viimeiseks pöntöks kammiovaimennin että tietää tuleeko sillä oikeesti tehohävikkiä vai onko merkittävintä vaan se ettei satu vaan "väärään" kohtaan putkistoa se vaimennin, katalysaattori tai putken loppu.
Voi olla aika hidasta kaasun liike kollektorilta kun siitä tulee väkisin noin iso, oliko tuola tai jossai mainittu että muutama heppa saatu ylös lisää mutta varmaa huonompi kaikilta muilta osin.
Korkeat sävelet saa aikaan ainakin lyhyellä putkistolla.
Tuli joskus kokeiltua 3" kylkiputkea yhdellä läpivirtaavalla pöntöllä (kova halu päästä testaamaan, ja akselinylitystä ei jaksanu näpertää loppuun asti).
Kuulosti kierroksilla siltä ku kiertäis ihan pirusti enemmän mitä oikeasti kierti.
Taitaa vaan käydä niin että makeista äänistä huolimatta liputettais ekalla kaasun avauksella radalta takas varikolle.
Siitä huolimatta olisi tarkoitus joskus testata vaikutusta tehoihin lyhyt, mitoitettu koko putkisto (pipemax) vs. "täysi mittainen" ja lopuks vielä viimeiseks pöntöks kammiovaimennin että tietää tuleeko sillä oikeesti tehohävikkiä vai onko merkittävintä vaan se ettei satu vaan "väärään" kohtaan putkistoa se vaimennin, katalysaattori tai putken loppu.
Vaimentaa sen niin että desibelit EI ylity ja se EI ahdista. Aivan mahdollista. Jos ei puhuta tehohävikeistä jotka on luokkaa yhtä pieniä kuin tehohävikki kahden vedon välillä.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Vaimentaa sen niin että desibelit EI ylity ja se EI ahdista. Aivan mahdollista. Jos ei puhuta tehohävikeistä jotka on luokkaa yhtä pieniä kuin tehohävikki kahden vedon välillä.
Onko heittää jotain vaimennin vinkkiä millä noi asiat toteutus? Meinaan olis kiva saada kolmekymppiin hiljasemmat äänet.
Vaimentaa sen niin että desibelit EI ylity ja se EI ahdista. Aivan mahdollista. Jos ei puhuta tehohävikeistä jotka on luokkaa yhtä pieniä kuin tehohävikki kahden vedon välillä.
Tarkoitinkin tommosta lyhyen puoleisten ennen takapyörää päättyvää putkistoa yhdellä vaimentimella (läpivirtaava) et sillä ei oo paljoo asiaa Suomen radoille (kai jokaisella nykyisin meluraja n. 96dB tai 110dB).
Sen verran lähtee meteliä kun koneessa vaikka 8krpm läpät auki
Vaimentimien sijoitus ja loppuputken suuntaus vaikuttaa kans aika paljon ääniin.
"Db killer" on kans aika hyvä jos haluaa vaan esim kadulle hiljaset äänet tehojen kustannuksella.
Oli aika sovitella etummaisten lambdojen johtoreittejä. Liittimet jää häijyn lähelle pakosarjaa, vajaat 2cm. Kokeilin erilaisia reitityksiä ja liittimet jää joko lähelle pakosarjaa tai hankautumaan moottorin ja tulipellin väliin. Kumpikaan ei vaikuta hyvälle. Vaikeusastetta tuo sekin että johtojen reitit pitää valita ennen etummaisen sarjan kiinnitystä koska liittimiin eikä kiinnikeklipseihin pääse käsiksi enää jälkikäteen.
Hitsaa lambdan holkit parempaan paikkaan tai vedä johtojen päälle semmosta lämpöeristesukkaa.
Lambdat on hyvässä paikassa ja oem johdot on 20cm joten paikan siirtäminen ei helpota yhtään. Sain molemmat liittimet nyt ohjattua tulipellin ja vaihdelaatikon väliin sopivalla välyksellä. Kuuma paikka se on mutta kokeillaan.
Smiidin sivulla missään kuvassa ei ole etummaisia lambdoja paikallaan, jättääkö ne pois nämä, takimmaiset on kuvissa paikallaan :think
Pitää vielä miettiä johdotuksien suojauksia ennen pakosarjan kiinni pulttausta.
Hyvä linkki ja kerrontaa. Ilmeisesti sinulla oli hieman erilainen kiinasetti kuin minulla, jossa on ”kisakatit” ja näiden jälkeen y-haaralla yhdistyy yhdeksi 2,5” putkeksi.
Päätin suojata etummaisten lambdojen liittimet pakosarjan lämpönauhalla, saa riittää. Takimmaisille tosiaan johdotus pitäisi riittää mainitsemallasi oem reittien muutoksilla, ohjeessakin lukee ”takimmaisten lambdojen johdot viedään vaihdelaatikon yli”.
Comment