Announcement

Collapse
No announcement yet.

Remmiahdin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Suutari
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 3064
    • Suomi

    #91
    Originally posted by pope_ View Post
    Sitä meikäläisen onkin vaikea käsittää, että miten se kovaa pyörivä ahdin ei siinä välissä muuta tilannetta miksikään. Siis sen alipaineen osalta.

    Noh, kai se on vain uskottava



    Eaton m112 voisi olla ihan passeli. Jos en nyt ihan väärin muista niin se taisi tuottaa ~1,6 litraa kierroksella. Ebaysta niitä näyttää saavan suht. järkevään hintaan. Keskipako- ja ruuviahtimet ovat sitten melkein poikkeuksetta paljon kalliimpia.
    112 Cu/inch3 ja on aika passeli -->onlineconversion.com-- 1.835 Litraa
    Välityksiä kun laskee niin pitää ottaa huomioon häviöt...

    Kaikki Halvat Ebay-ahtimet olen historian aikana joutunut huoltamaan..huollan myös sun ahtimen edukkaasti jos sattuu olemaan laakeri/tiivistevikaa ..kokemusta alkaa oleen jonkun verran. Myös suomessa on nuita laakeri/tiivisteviallisia tuonteja myynnissä. Multa saa myös käytettyjä, tarkastettuja ja edukkaita ahtimia. Noh, ei ihan niin halvalla kun ebäyssä, mutta jokunen satku päälle.
    Last edited by Suutari; 12-11-2011, 01:00.
    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
    -Official BTCF-Sauna Team-
    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
    -Team BTCF Top Alcohol-
    -Team Pimp My Bride-
    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

    Comment

    • pope
      Bimmer Fanatic
      • May 2007
      • 687
      • Harjavalta

      #92
      Originally posted by Suutari View Post
      112 Cu/inch3 ja on aika passeli -->onlineconversion.com-- 1.835 Litraa
      Välityksiä kun laskee niin pitää ottaa huomioon häviöt...

      Kaikki Halvat Ebay-ahtimet olen historian aikana joutunut huoltamaan..huollan myös sun ahtimen edukkaasti jos sattuu olemaan laakeri/tiivistevikaa ..kokemusta alkaa oleen jonkun verran. Myös suomessa on nuita laakeri/tiivisteviallisia tuonteja myynnissä. Multa saa myös käytettyjä, tarkastettuja ja edukkaita ahtimia. Noh, ei ihan niin halvalla kun ebäyssä, mutta jokunen satku päälle.
      Meikäläisellä on uusi ruuviahdin joten sitä ei nyt ihan heti tarvitse huoltaa, mutta hyvä tietää jos joskus tulee tarvetta
      e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

      Comment

      • jakeluvesimies
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2010
        • 2726
        • On the road @ Laplandia

        #93
        Onkohan tällä saralla tullut kahdesa vuodessa uusia kokemuksia? Ebay näyttää edullisia ahtima olevan pullollaan:think

        Onko m20bxx + eaton komboja tehty onnistuneesti?

        Comment

        • vaappu
          BTCF Member
          • Sep 2010
          • 1189
          • Rovaniemi/Pyhätunturi

          #94
          Kysytään näin päin , onko moottoria mallia maailmassa, johon joku ei olis eatonia tunkenu....? :think m45 passeli b20 joka on muuten sisuskaluilta vakio, , m60 jo vähän isommalle koneellee esim b25/b27
          mb 519 täys pitkä
          mb 316 tela/mopon kuskaus alusta
          e30 m50b28 MadMax edit, feat Rotrex + boosted by Holset.
          e31 850i Miljoonan markan bmw.
          e21. Kimppa rassi.
          Awd corolla turbo.+420whp..

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #95
            Nostellaan tätäkin... Eli onko Eaton M112 jo liian iso 2.2 litran koneelle, tarkoitus saada tappava alavääntö yhdistettynä pakokaasuahtimen tuottamaan 600-700hv. Myös 2,5l strokeri rakenteilla tulevaa varten, joten siihenkin pitäis olla passeli. Ahdin välitettäisiin kiertämään koko kierrosalueen mukana.

            Toisaalta miettiny M62:sta sähkökytkimellä jonka välittäis tuottamaan maksimit jo 5000 ringissä jolloin kytkin kytkis sen pois pelistä. Kone kiertää sen 8000-8500 rinkiä.

            Pakokaasuahdin tällä hetkellä HX40S ja suunnitelmissa strokerille Pro52 tai suurempi. Kumpi vaihtoehto olis järkevämpi?
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • r.w.
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2007
              • 2509
              • Länsirannikko

              #96
              Originally posted by Thuppu View Post
              Nostellaan tätäkin... Eli onko Eaton M112 jo liian iso 2.2 litran koneelle, tarkoitus saada tappava alavääntö yhdistettynä pakokaasuahtimen tuottamaan 600-700hv. Myös 2,5l strokeri rakenteilla tulevaa varten, joten siihenkin pitäis olla passeli. Ahdin välitettäisiin kiertämään koko kierrosalueen mukana.

              Toisaalta miettiny M62:sta sähkökytkimellä jonka välittäis tuottamaan maksimit jo 5000 ringissä jolloin kytkin kytkis sen pois pelistä. Kone kiertää sen 8000-8500 rinkiä.

              Pakokaasuahdin tällä hetkellä HX40S ja suunnitelmissa strokerille Pro52 tai suurempi. Kumpi vaihtoehto olis järkevämpi?
              Ennemminkin liian pieni. Jos aiot pyörittää ahdinta mukana koko kierrosalueen niin ei sillä kovin kummoista ilmamäärää saa painettua koneen läpi, loppuu ahtimen kierrokset kesken... ei mitään kokemusta paljonko uskaltaa ahdinta kierrättää ylikierroksilla.

              Edit: oli pakko googlata ja näyttäisi noilla olevan tuotantovehkeissäkin ahtimen kierrokset aika paljon enemmän kuin muistin. Eiköhän tuollainen M122 ole ihan oikea valinta.
              Last edited by r.w.; 18-03-2015, 22:00.
              1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #97
                Taitaa toi M62:nen olla ainut malli josta löytyy sähkökytkin, joten pakkohan niitä silloin on pyörittää tappiin asti..? Eri asia sit jos käyttää ahtimen omaa bypassia, mut sitä ei taida liion löytyä joka mallista. Sinänsä ei oo väliä mitä remmiahdin tuottaa yläkierroksilla ku pakokaasuahdin hoitaa sen alueen, mut jos remmiahdin tuottaa enää vain lämpöä tuolla alueella, niin ei sekään kovin hyvä oo. M112:lla kuitenki jo ahdetaan V8 patoja, joskin kiertävät yleensä vähemmän, mut silti mietityttää et onko toi turhan iso? Tässä ku tätä on vähä miettiny, niin ehkä portattu M90 vois olla paras kompromissi..? Netin syövereistä löyty et sitä kierrätetään jopa 18000 rinkiä kohtuu turvallisesti.
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5281
                  • Pirkkala

                  #98
                  Originally posted by Thuppu View Post
                  Taitaa toi M62:nen olla ainut malli josta löytyy sähkökytkin, joten pakkohan niitä silloin on pyörittää tappiin asti..? Eri asia sit jos käyttää ahtimen omaa bypassia, mut sitä ei taida liion löytyä joka mallista. Sinänsä ei oo väliä mitä remmiahdin tuottaa yläkierroksilla ku pakokaasuahdin hoitaa sen alueen, mut jos remmiahdin tuottaa enää vain lämpöä tuolla alueella, niin ei sekään kovin hyvä oo. M112:lla kuitenki jo ahdetaan V8 patoja, joskin kiertävät yleensä vähemmän, mut silti mietityttää et onko toi turhan iso? Tässä ku tätä on vähä miettiny, niin ehkä portattu M90 vois olla paras kompromissi..? Netin syövereistä löyty et sitä kierrätetään jopa 18000 rinkiä kohtuu turvallisesti.

                  Löytyykö valmistajalta tarkat specsit ahtimen tuotoista hyötysuhteesta jne. Eri paineilla ja kierroksilla? Sillähän siitä pääsee jo aika hyvin haarukoimaan. Eatonia kun pyörittää ylikierroksilla ni mölinä on infernaalinen?! Toiset tykkää toiset ei. Rahaa tiskiin ja rotrex kiinni
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Thuppu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 3626
                    • Seinäjoki

                    #99
                    Käsittääkseni Rotrex on keskipakoahdin joka ei taas vedä vertoja rootsille alaväännön tuottamisessa jota olen hakemassa. Yläpää on ihan hyvin kuosissa, eli sinne ei tarvitsisi remmillä tuoda mitään. Twincharged setuppi siis suunnitelmissa, inspiroituneena tuolta Markon säikeestä.
                    BMW 740iA "ALPINA"
                    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                    Comment

                    • Joma
                      BTCF Member
                      • Feb 2011
                      • 1319
                      • Masku

                      Miksei siihe m112 voi laittaa sitä poiskytkevää hihnapyörää? Vaikka ilmastoinnin kompurasta modailee tms?
                      E30 M52b28 M122h Amme
                      E28 x monta
                      E23 728i Ministeri
                      E10 1600-2 Garret

                      VW LT50 Huoltoajoneuvo
                      HD lapio jätskikruiseri

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5281
                        • Pirkkala

                        Originally posted by Joma View Post
                        Miksei siihe m112 voi laittaa sitä poiskytkevää hihnapyörää? Vaikka ilmastoinnin kompurasta modailee tms?

                        Mahtaako kestää??? Veikkaan että ei millään. Tommonen 112 eaton ei pyöri ihan ilmaseks.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • HeiSy
                          BTCF Member
                          • Oct 2009
                          • 260
                          • Suomi

                          Eiköhän kestä kun kerran on holsetti yläkierroksille niin eihän eatoni vie holsetin herättyä kuin laakerien vaatiman voiman, koska Holset imee paine- eron nollaan.

                          Toisaalta m112:kin saa hetkellisesti pyörittää 14000rpm joten kyllä ilman kytkimiäkin painetta saa varmasti tarpeeksi tuon kokoiseen koneeseen.

                          Comment

                          • r.w.
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2007
                            • 2509
                            • Länsirannikko

                            Originally posted by Thuppu View Post
                            Taitaa toi M62:nen olla ainut malli josta löytyy sähkökytkin, joten pakkohan niitä silloin on pyörittää tappiin asti..? Eri asia sit jos käyttää ahtimen omaa bypassia, mut sitä ei taida liion löytyä joka mallista. Sinänsä ei oo väliä mitä remmiahdin tuottaa yläkierroksilla ku pakokaasuahdin hoitaa sen alueen, mut jos remmiahdin tuottaa enää vain lämpöä tuolla alueella, niin ei sekään kovin hyvä oo. M112:lla kuitenki jo ahdetaan V8 patoja, joskin kiertävät yleensä vähemmän, mut silti mietityttää et onko toi turhan iso? Tässä ku tätä on vähä miettiny, niin ehkä portattu M90 vois olla paras kompromissi..? Netin syövereistä löyty et sitä kierrätetään jopa 18000 rinkiä kohtuu turvallisesti.
                            Tarkistin tuon M90:n speksit ja muistin kyllä ihan väärin myös tuon M112:n arvot...

                            Laskeskelin tuossa nopeasti ja M90 voisi olla passeli valinta etenkin 2.2l alakerran kanssa, välitys vaikka ruuville turvalliset 1:1,4 ja ollaan varmaan aika lähellä 0,8bar ahtopainetta, mitä ne häviöt sitten todellisuudessa on. Jos se modaamalla tai uskon voimalla kestää enemmän jenkaa niin riittäisi vielä 2.5l koneellekin ihan ok. :think
                            1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              Originally posted by r.w. View Post
                              Tarkistin tuon M90:n speksit ja muistin kyllä ihan väärin myös tuon M112:n arvot...

                              Laskeskelin tuossa nopeasti ja M90 voisi olla passeli valinta etenkin 2.2l alakerran kanssa, välitys vaikka ruuville turvalliset 1:1,4 ja ollaan varmaan aika lähellä 0,8bar ahtopainetta, mitä ne häviöt sitten todellisuudessa on. Jos se modaamalla tai uskon voimalla kestää enemmän jenkaa niin riittäisi vielä 2.5l koneellekin ihan ok. :think
                              Kampuran hihnapyörä on 6.5", niin tuolla M90 2.8" vakio hihnapyörällä välityssuhteeksi tulis 1:2,3. 8000 ringillä kierroksia ahtimessa olis reilu 18500 rpm. Voi ehkä olla liikaa... vai just soppeli? Kone varmaan ton kestää, mutta eri asia sit kytkin. Joskin toinen 900+Nm kestävä kykä on jo laatikossa odottamassa. Noita hihnapyöriä nyt onneksi saa aika helposti eri kokoisia.


                              Edit. M90 tilattu nyt sit.
                              Last edited by Thuppu; 19-03-2015, 17:03.
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              • -Tapi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 3117
                                • Välisuomi

                                Pitääpä kirjoitella kun näyttää tässä ketjussa olevan paljon arvailuja ja niihin perustuvia heittoja..

                                -Roots-ahdin ei vingu siellä ylikierroksilla sen enempää kuin alikierroksillakaan. Ääni kasvaa paineen kasvaessa, ei kierrosten. Tämän vuoksi näkyykin aina välillä joitakin kuolleena ideoituja ratkaisuita joissa kaasuläppä on ahtimen jälkeen ja ahdin huutaa kuin hyeena kuumentaen ilmaa koko ajan täydellä teholla.

                                -Kierrosten yläraja on osittain kestävyyden kanssa linjassa mutta suurin syy siihen ylärajaan on hyötysuhde. Ahdin imee tietyn määrän ilmaa optimiolosuhteissa oman runkonsa läpi ja jos imupuoli alkaa ahdistamaan yhtään, hyötysuhde tippuu dramaattisesti jolloin kierrosten nosto tuo mukanaan vain lämpöä eikä niinkään tehollista ilmaa. Imupuoli ahdistaa usein jo alempana kuin valmistajan ilmoittama suurin pyörimisnopeus antaisi ymmärtää johtuen kotivirittelijöiden kompromisseista.

                                -Eatonin M- ja TVS-sarjoista on googlattavissa hyötysuhdekarttoja eikä niitä ole tehty huvin vuoksi kuten ei missään muissakaan ahtimissa. Niiden karttojen mukaan kun pysyy kierros- ja painealueella, saa muutakin kuin nettoforumiuskottavuutta. Omaa päänseinäänlyöntikokemusta löytyy M45, M112 ja M122 Eatoneista joista jokaista olen testaillut monella eri nopeusalueella ja painealueella todetakseni esim että joskus 0,2 bar vähemmän painetta onkin enemmän tehoa jne.

                                -Pakokaasuahtimen ja Rootsin yhdistelmä on aina haastava mutta kohtuuhelposti tehtävissä siten että unohtaa heti alkuunsa kaikki venttiilit ja tingeltangelit joiden kanssa säätäminen on miltei mahdottomuus vaikka paperilla kaikki toimiikin.

                                Helpoin tie on järjestää kaasuläppä ennen ensimmäistä ahdinta jolloin Roots pumppaa alipainetta sekä etu- että takapuolellaan kaasuläpän ollessa kiinni tai raollaan. Tällä järjestelyllä vaan läpän ja imuventtiilin välinen matka kasvaa ikävän pitkäksi jos kahta ahdinta ja välijäähdytintä käytetään.

                                Toiseksi helpoin on järjestys: Ilmanpuhdistin->Pakokaasuahdin->roots->välijäähdytin->kaasuläppä
                                Tässä toki tarvitaan bypass rootsin ohi joka aukeaa imusarjan alipaineella kaasuläpän takaa. Tällä meiningillä roots imee turbon kompressorin läpi ilmansa ja kun kompura pääsee alueelleen, saa roots sisäänsä jo valmiiksi paineistettua ilmaa jonka se vielä puristaa kokoon omalla välityssuhteellaan. Tällöin ei rootsin ylärajakierroksillakaan ole väliä koska rootsin imupuolella ei ole vastuksia vaan ilma painetaan ylipaineella sisään isoilla kierroksilla. Roots voi pidemmässä juoksussa tykätä kyttyrää jos ajetaan peruna punaisena 150 asteisilla turbon jälkeisillä lämmöillä mutta tietää ken kokeilee mihin huoltoväli lyhenee jos lyhenee.

                                Nämä kaksi edellämainittua olen toteuttanut BMW M20-moottoriin ja ne todistetusti toimivat. Ensimmäinen oli ilman turboa ja välijäähdytintä jolloin imuputkiston matka ei ollut ongelma. Jälkimmäisessä ainoa downside oli pieni MAP-arvon viive säädössä kun bypass sulkeutui ja teki nopean painepiikin.

                                Näiden systeemien kannattavuus on ehkä vähän kyseenalainen kun itse mitoitin rootsin jonnekin 0,3-0,6 bar maastoon ja tuolla 'tupla-ahtamisella' suurin hyöty tulisi vasta useamman barin paikkeilla. Näillä järjestelyillä konehuoneesta tulee ahdas ja painoa tulee lisää. Toisaalta rakentelu on erittäin mielenkiintoista ja jopa palkitsevaakin kun homma rokkaa.

                                Sittemmin siirryin pelkkään rootsiin kun huomasin että valitsemalla sen pohjalle kerralla hyvän moottorin (LS1) ei muita ahtimia tarvinnut miettiä tämän lyömättömän reagointinopeuden takia. Tykkään kiertää mutkarataa ja siellä roots istuu kuin nenä päässä. Forumeita lukemalla saa toki toisen käsityksen mutta ainakin omat vehkeet rokkaavat vuodesta toiseen upeasti.
                                Last edited by -Tapi; 19-03-2015, 17:32.
                                ---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎