Announcement

Collapse
No announcement yet.

Remmiahdin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    En tota auki tietenkään ottanu, eikä käteen tuntunut välystä olevan. Mutta tarkoitus on tilata huoltosarja ja öljyt siihen jos/kun on saanu homman pelittämään. https://jonbondperformance.com/index...roducts_id=709

    Kiitos vaan vinkeistä sinne. Markon säikeestä tämä idea lähti, ja oli pakko kokeilla miten onnistuis.

    Nyt on jotain loggailtu. Alakierroksien ahtoja pukkaa näin: 1bar@2000rpm, 1.7bar@3000, 2bar@4000rpm. Yhtään ei osaa sanoa koska turbo ottaa vallan, minkäänlaista tehopiikkiä ei tunnu. Luultavasti senkin herääminen on parantunut. Imuilman lämpötiloja en saanu, ku Vemsi näyttää vain tasaista 23-24 asteen lukemaa. Jotain hämärää tossa on...
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      Sain imulämpöanturin pelaamaan. Vaati VEMSin firmwaren päivityksen Audin AAN koneeseen sopivalla MAT-patchilla. Tuli hieman loggailtua noita imulämpöjä tossa päivällä. Tasaisessa ajossa 80-90km/h näytti 13-15 astetta, ulkolämpötilan ollessa 6-7 astetta. Ku lähti vedättään kolmosella niin lämmöt tippu 10-12 tuntumaan ja nousivat tasaisesti sinne 22 asteeseen noin 6000rpm tasolla. Eli en näe ongelmaa tällä välityksellä. Anturi todennäköisesti toimii, koska sammutetussa kuumassa koneessa imulämpö nousi 50 asteeseen noin 15min sisällä.

      Kyllä se vaan on niin sairas ajettava nyt ku vastaa välittömästi kaasuun ilman viiveitä ja vetää ihan uskomattomasti jo alle 2000rpm. Paras päivitys aikoihin.
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • Suutari
        Bimmer Enthusiast
        • May 2003
        • 3064
        • Suomi

        Omassa on painemittaus ja lämpötila myös remmin ja turbon välisessä putkessa josta näkee suoraan tuon transitiopisteen ja remmiahtimelta tulevan ilman lämmön.

        Remmiahtimelle on lämpötilamittaus öljytilassa.

        Kerran olen yhden vakioahtimen leivottanut kiinni kumia polttaessa kun ei ehtinyt seuraamaan ahtimen lämpöjä. Oma remmiahdin on nykyään myös modattu kestämään enemmän lämpökuormaa ja portattu + pari muuta viritystä.

        Lähinnä jos ei tule jäähdytysilmaa konehuoneeseen ja kuumana kesäpäivänä polttaa esim. kumia pitkiä aikoja konepelti kiinni tms. niin silloin tuo ahdin voi lämmetä liikaa kun ei ehdi jäähtyä välillä kunnolla. Lyhyissä kiihdytyksissä ja jos ajetaan turbon käyttöalueella suurin osa ajasta niin ei pitäisi olla ongelmia.
        Last edited by Suutari; 22-04-2015, 09:54.
        Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
        -Official BTCF-Sauna Team-
        -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
        -Team BTCF Top Alcohol-
        -Team Pimp My Bride-
        TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
        R.I.P. 1K MOTORSPORTS
        R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
        526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          Tuli penkissä tätä käytettyä et näkee miten pelittää, ja paljastihan se muutamia ongelmakohtia. Penkki oli tällä kertaa reilusti tarkempi mitä viime kerralla(ja kuulemma mukaan näyttää n. 50hv vähemmän mitä Boschin penkit, todellista tehoa..?), tämä paljasti kaikki pienet epäkohdat käyrissä ja kuten näkyy yläringeillä on pahoja ongelmia. Onko sit kipinän puutetta vai mitä..? Oma epäilys menee tohon VEMSin boksiin, häiriöitä signaaleissa, triggeriongelmaa(vaikkei flagia tulekaan alle 7000 ringin), tai jotain häikkää noissa sytkälähdöissä tms..? Tuo selittää viimevuotisen kuopan tehokäyrässä juuri ylä-alueella, ainut vaan et siinä dynossa käyrä oli siloiteltu niin ettei siinä näkyny mitään häiriöitä. Säätäjä ei halunnu lähteä hakemaan max tehoja koska selvästi tuolla ylärekisterissä on jotain häikkää, nyt taidettiin kokeilla 2,3 barin ahtoja suurimmillaan. Dynokäppyrät ovat 2 barin paineella.

          Toinen ongelma näyttäis olevan ohitusläpän ilmanottoa rajoittava vaikutus, eli ilmeisesti vaati vähä isomman läpän tonne, nyt 70mm. Ysikymppi silikonin kun otti turbon imusta irti, niin et se veti suoraan ulkoa ilmaa, tehot nousi n. 45hv. Tämä siis samalla ahtopaineella, toki seosta tweakaamalla ero olis voinu tasoittua hivienen. Penkissä huomas miten alipaine imuputkessa pyrki vetämään silikonimutkaa kurttuun. Mekaaninen ahdin myös tuntuu lämmittävän ilmaa jonkin verran, eli tämäkin varmaan tiputtaa tehoa vähän.

          Muuten kyllä pelitti hienosti, siirtymä ahtimien välillä on lähes huomaamaton, eli sen suhteen varsin onnistunut modi. Ajettavuus on nyt kyllä oikein mainio, alavääntö on jotain ihan käsittämätöntä.

          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            Hehe, anteeks spämmäys tänne, mut toinen yrittämä antoi jo paremman tuloksen. Muutoksia edelliseen on ecun vaihto VEMS -> MaxxECU, suurempi läppä 70mm -> 86mm ja välijäähdyttimen lisäys remmiahtimen ja turbon välille.

            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • wql
              Bimmer Rookie
              • Jan 2009
              • 113
              • JKL

              Mistäs ootte tilannu hammashihnapyöriä? Ebaystä koetin etsiä, mut nihkeesti löyty. Plus et kun lisää tullin ja rahdin, ni hinta alkaa kertymään. Samaan hintaan saa Suomesta teetettynä. Et jos jollain heittää vinkkiä...

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5281
                • Pirkkala

                No ihan jos halvimmalla mahdollisella haluaa selvitä niin käyttää autojen jakopäiden osia muokattuna käymään pakoilleen. Saa tehtyä 1:2 ja 2:1 ja sit vesipumpun pyörää hyödyntämällä jotain variaatioita päälle.
                En osaa sitten sanoa että miten löytyy hihnoja. Valkkaamalla autojen jakohihnavalikoimasta sopiva?

                E: miksi hammashihna?
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • wql
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2009
                  • 113
                  • JKL

                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  No ihan jos halvimmalla mahdollisella haluaa selvitä niin käyttää autojen jakopäiden osia muokattuna käymään pakoilleen. Saa tehtyä 1:2 ja 2:1 ja sit vesipumpun pyörää hyödyntämällä jotain variaatioita päälle.
                  En osaa sitten sanoa että miten löytyy hihnoja. Valkkaamalla autojen jakohihnavalikoimasta sopiva?

                  E: miksi hammashihna?
                  Hihnoja löytyy Etralta hyllystä vaikka mitä mittoja, mut pyörä sais olla alumiininen, niin sais hillittyä painoa. Etralta siis löytyy kyl pyöriäkin, mut valurautasia. Ahtimen päästä löytyy jo 8M pyörä, joten ei tarttis ku yhden pyörän kammen päähän..

                  Comment

                  • Thuppu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 3626
                    • Seinäjoki

                    Hehe, nostellaas tätä säiettä jälleen. Kesän ja syksyn tuli käyteltyä tota twin setuppia ja kaiken kaikkiaan hyvinhän se on pelittänyt. Radalla kuitenki rajat tuli vastaan aika nopsasti, eli imulämmöt nousivat svääreihin. Noin 100 astetta näytti kesällä botnialla ja huomas autosta ettei kulje kunnolla(ecu tiputtaa ennakoita). Eli ratkaisu olis hieman isompi hihnapyörä ahtimen päähän joka tipputtais ahtoja jonkin verran(nyt max 1,7 baria) ja vähentäis lämmöntuottoa sekä isomman välijäähdyttimen asennus.

                    Tuli kuitenkin ebayn ihmeellisestä mailmasta vahingossa tarjottua M112 niin et se jäi käteen, joten nyt suunnitelmissa on sen asennus. Laskeskelin et jos nyt M90 on kiertänyt sen 18500 rinkiä maksimissaan niin M112 tarvii kierrättää enää 14850 rinkiä noin saman ilmamäärän tuottamiseski. Ajatus olis kuitenkin tiputtaa max kierroksia n. 13500-14000 hujakoille jotta ahtopaine jäisi nykyistä pienemmäksi. Samalla tämän ahtimen tuotto riittäisi ylemmäksi ja tukis isomman turbon viivettä paremmin, sekä äänimaailmasta tulisi ehkä hivenen hillitympi. Kaveriksi siis tulos K31 71/75mm turbo. Välijäähdytinkin vaihtuu 450x300x76mm -> 700x300x100mm sekä esi-välijäähyksi on tulossa 600x200x76mm. Katotaan nyt sit miten tämä evo ll versio sit toteutuu..?
                    Last edited by Thuppu; 09-02-2016, 14:43.
                    BMW 740iA "ALPINA"
                    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      Hehe*2. Mitäs minä tuolla monta sivua aiemmin kirjoittelinkaan

                      Tuossa noiden kahden ahtimen kartat:


                      Kuten kuvasta näkyy, on 13500 rpm yläpuolinen alue käyttöalueen ulkopuolella. Siitä pääsee yli vain vaihtamalla pakokaasuahtimen ja rootsin järjestystä. Roots ei pysty imemään kierroslukuaan vastaavaa määrää ilmaa ns. vapaastihengittävänä vaan se jauhaa hitonmoisella lämmöllä massiivista alipainetta vastaan suuaukollaan. Jos pakokaasuahdin painaisi ilmaa paineella rootsin sisään, ei ongelmaa olisi.

                      Tuo M112 pääsee tuossa hieman helpommalla mutta ei se tee vielä kesää ellet tosiaan tiputa pyörimisnopeutta kartan tummemmille alueille. Vaaleat alueet kartassa ovat niitä joissa hyötysuhde huononee.

                      Voin laskea millä ahtimen hihnapyörällä pääsisit likemmäs hyvää hyötysuhdetta jos kerrot kampuran hihnapyörän koon, moottorin tilavuuden ja käytettävän maksimikierrosluvun.
                      ---

                      Comment

                      • Thuppu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 3626
                        • Seinäjoki

                        Portattuna varmasti paranis hyötusuhde hivenen, mutta joo melko paljon tarkoitus on tiputtaa kierroksia. Kaikenlaisia laskelmia tässä on tietty itekin tehty, mutta tässä noi päätiedot.

                        -Kone 2.2l (2.5l ei vielä valmis)
                        -Käytännön maksimi kierrokset 8000rpm
                        -Kampuran vakio hihnapyörä 6,5"
                        -Ahtimen vakio hihnapyörä 3"

                        En oo tota M112:sta päässy vielä sovittelemaan, mutta ajatuksena olen pyöritellyt että jos sille laittais ihan oman hihnan kampuralta. Tekis vaikka 5" kampuran pyörän jonka kiinnittäis tohon orkkisdampperiin. Mutta se selviää miten päin noiden hihnapyörien kanssa pitää pelata kun saa vähä mallailtua paikoilleen tota.

                        Eli siis hihnapyörä vaihtoehdot jota miettiny riippuen toteutuksesta olis joko 6,5"+3,8" tai 5"+3".
                        Last edited by Thuppu; 09-02-2016, 18:17.
                        BMW 740iA "ALPINA"
                        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          Tuommoista, vihreällä tekstillä olevat ahtimen kierrosluvut ovat hyvällä alueella:


                          Päästäksesi hyvälle alueelle pitäisi käyttää pareja 6,5"/4,8" tai 5"/4". Ahtopaine jää reiluun bariin mutta huomaat että se muuttuu tehoksi eikä lämmöksi. Ahtopaine on väärä mittari kaiken kaikkiaan, mieluummin pitäisi puhua ilmamääristä koska ne muuttuvat tehoksi, ei paine. Nuo Maggien ylikierrätyksen teoreettiset ilmamäärät eivät muutu kokonaan ahtopaineeksikaan koska ilmamäärä ei todellisuudessa toteudu.

                          Tuon 10 000 rpm alueen venyttäminen esim 11-12 krpm on ehkä mahdollista imupuolta porttaamalla, olettaen että ilmanputsari ja sen putkisto ovat hyvin hengittäviä isoilla ilmamäärilläkin. Silloin voisi jo pareista 6,5"/4,5" ja 5"/3,5" olla hyötyä.
                          Last edited by -Tapi; 09-02-2016, 18:46.
                          ---

                          Comment

                          • Thuppu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2007
                            • 3626
                            • Seinäjoki

                            Kiitoksia, tuo oli varsin informatiivinen taulukko. Ja tosiaan jos tällä kertaa sit tekis tuon vailla kompromisseja ja satsais vähä tohon välityssuhteeseenkin eikä vaan summissa pulttaa kiinni. Kadullahan tolla edellisellä setupilla ei juurikaan ongelmaa ollu, mutta radalla oli taas hyvin pahasti. Uskoisin kans et selvää hyötyä tulee kun pitää kierrokset ja sitä kautta ahtopaineet maltillisella alueella. Jos vain tilaa on tarpeeksi niin ajattelin ahtimen imun nyt tehä 4" rööristä, niin ehkä myös helpottaa hengitystä.

                            Onko tuo joku exel-taulukko vai mikä?
                            BMW 740iA "ALPINA"
                            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              Juu, excel jonka väsäilin joku viitisen vuotta sitten kun Magnachargerin tekninen tuki oli vähän niin ja näin. Myöhemmin yksi kyseisen talon teknisestä tuesta pyysi tuon sähköpostilla 'tsekattavaksi' (ei siinä ollut mitään mitä he eivät osaisi mutta peruasiat myyntimiehiltä olivat tainneet välillä jäädä unholaan). Sain myöhemmin palautetta toiselta saman talon henkilöltä että oli hyödyllinen

                              Voin laittaa sähköpostilla jos laitat privaan osoitteesi.
                              ---

                              Comment

                              • Thuppu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2007
                                • 3626
                                • Seinäjoki

                                Löyty omasta jemmasta bemun ohjaustehostimen siivapyörä joka on halkaisijaltaan 104mm eli 4.09". Tän sais kätevästi hitsattua tohon orkkis dampperiin kiinni. Yhdessä 3" ahtimen rullan kans ahdin kiertäis noin 10900rpm. Ainut vaan et tämä on 7 uraiselle hihnalle, mieluusti olisin käyttänyt 8 uraista, mut ehkä se tollakin pelittäis ok..?
                                BMW 740iA "ALPINA"
                                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎