Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS, tekniikkaa ja viritystä2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mikkeri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2011
    • 805
    • Suomi

    TDS, tekniikkaa ja viritystä2

    Edellinen kun näemmä jostain kumman syystä lukotettiin (??) niin tässäpä uutta.

    Vanha topikki:




    Tuohon 97 vuoden 325TDSA:han tuli metka "häiriö"...
    Käynnistyy nätisti, käy tyhjää, vastaa kaasuun, mutta vaikka kaasun painaa pohjaan, tuntuu että olisi alle puolen välin.
    Evry-mode löytyy ja sen kytkiessä saa konehuoneeseen taas eloa.
    Kuitenkaan silläkään ei saa kaikkia kaakkeja pihalle, vaan on hieman laiska Evry kytkettynä.

    Ei savuta, ahtaa normaalisti, häiriövalot ei pala, eikä muutenkaan ole muuta ihmeellistä kuin tuo laiskuus.
    On tehnyt tuota samaa joskus ennenkin, tosin ollut muutaman sekunnin päällä.
    Nyt ollut muutaman päivän moinen.

    Ideoita??
    TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
    TDS osaa.
  • Jamis
    Newbiemmer
    • Aug 2010
    • 12
    • Lapua

    #2
    Esitän oman kysymykseni tähän samaan syssyyn: Millä mä saan katottua syöttöpumpun ajoituksen kohdilleen, kun vauhtipyörä on bensapemarista jossa ei tätä diesel-moottorisen ajoituksen tarkistusreikää 8mm puikolle ole vauhtipyörässä ollenkaan?

    Nokka-aksilan etuosasta on yhdestä kohtaa jyrsitty vastakkaisilta puolilta pala pois. Ykköspytyn nokat osoittaa molemmat yläviistoon kun nämä lovet ovat 90 asteen kulmassa venttiilikopan tiivistepintaan nähden. Mitä varten ne lovet on jyrsitty siihen, voiko niitä käyttää ykk merkkinä?

    edit: Yritetty selittää paremmin
    Last edited by Jamis; 13-12-2013, 13:20.
    TDS & W123

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5257
      • Pirkkala

      #3
      Originally posted by Jamis View Post
      Esitän oman kysymykseni tähän samaan syssyyn: Millä mä saan katottua syöttöpumpun ajoituksen kohdilleen, kun vauhtipyörä on bensapemarista jossa ei tätä diesel-moottorisen ajoituksen tarkistusreikää 8mm puikolle ole vauhtipyörässä ollenkaan?

      Nokka-aksilan etuosasta on yhdestä kohtaa jyrsitty vastakkaisilta puolilta pala pois. Ykköspytyn nokat osoittaa molemmat yläviistoon kun nämä lovet ovat 90 asteen kulmassa venttiilikopan tiivistepintaan nähden. Mitä varten ne lovet on jyrsitty siihen, voiko niitä käyttää ykk merkkinä?

      edit: Yritetty selittää paremmin

      Voi käyttää merkkinä mutta ei ole tarkka ( yleensä pumpun säätö ON tarkkaa toisin ei ole bmw diesel moottorista kokemusta mutta sama systeemi mm.vw) lisäksi katso että ei ole 180 astetta väärin. Vw:ssä sen uran Joka nokassa, pitää olla tiivistepinnnan YLÄpuolella. 1 nokan "korvat" on pystyssä ainakin vw:ssä kun 1 ykk:ssa
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Mikkeri
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2011
        • 805
        • Suomi

        #4
        Ei taida riittää tarkkuus noissa nokan tasoissa, ne on tarkotettu nokan ajoitukseen.

        Hehkutulpasta tai romusuuttimesta teet stopparin.
        Käännät kampuraa niin kauan että ykkösen mäntä tökkää stoppariin, laitat rautalangan osoittamaan jotain dampperin kohtaa ja teet siihen viivan.
        Käännät toiseen suuntaan ja teet taas viivan. Älä koske rautalankaan!!

        Mittaat viivojen välin ja teet merkin siihen. Siinä sulla YKK.
        TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
        TDS osaa.

        Comment

        • Golde
          Bimmer Rookie
          • Aug 2006
          • 149
          • nilsiä

          #5


          mikä letku tuohon pitäs tulla ? ja vaikuttaako toimintaan ? ja mikä osa ees kyseessä ?
          E39 530d, E39 540ia.

          Comment

          • Mikkeri
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2011
            • 805
            • Suomi

            #6
            EGR?

            Katso siitä anturista osanumero, sillä saa taas oem:sta paljon tietoa.
            TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
            TDS osaa.

            Comment

            • Mikkeri
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2011
              • 805
              • Suomi

              #7
              Eikö kenelläkään ole auto käyttäytynyt noin kuten aloitusviestissä?

              Tehot uupuvat totaalisesti, kuitenkin jos Evry:a käyttää, mopo liikkuu taas suht normaalisti, vauhdin kun kiihdyttää sataseen, cruise päälle ja ottaa Evryn pois, pitää nopeuden ja saattaa palautua toiminta normaaliksi.

              Voisko joku anturi tehdä tuon, menee "limp home mode:n"?
              Last edited by Mikkeri; 20-12-2013, 23:51.
              TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
              TDS osaa.

              Comment

              • eiskalt
                Bimmer Fanatic
                • May 2012
                • 836
                • Hyvinkää

                #8
                Originally posted by Mikkeri View Post
                Eikö kenelläkään ole auto käyttäytynyt noin kuten aloitusviestissä?

                Tehot uupuvat totaalisesti, kuitenkin jos Evry:a käyttää, mopo liikkuu taas suht normaalisti, vauhdin kun kiihdyttää sataseen, cruise päälle ja ottaa Evryn pois, pitää nopeuden ja saattaa palautua toiminta normaaliksi.

                Voisko joku anturi tehdä tuon, menee "limp home mode:n"?
                olitko nyt niitä vikakoodeja lukenu? sehän se olisi eka askel tollasessa hommassa.

                Comment

                • kaol
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 5007
                  • Ilmajoki

                  #9
                  Originally posted by Mikkeri View Post
                  Eikö kenelläkään ole auto käyttäytynyt noin kuten aloitusviestissä?
                  Eli kevyessä kiihdytyksessä toimii suht normaalisti? Jos näin, niin vika on joko hukkaportissa tai syöttöpumpun nestepäiden jousissa.
                  Kokeilemalla se selviää...

                  Comment

                  • kalevik
                    BTCF Member
                    • Apr 2009
                    • 957
                    • Salo

                    #10
                    Originally posted by Mikkeri View Post
                    Ei taida riittää tarkkuus noissa nokan tasoissa, ne on tarkotettu nokan ajoitukseen.

                    Hehkutulpasta tai romusuuttimesta teet stopparin.
                    Käännät kampuraa niin kauan että ykkösen mäntä tökkää stoppariin, laitat rautalangan osoittamaan jotain dampperin kohtaa ja teet siihen viivan.
                    Käännät toiseen suuntaan ja teet taas viivan. Älä koske rautalankaan!!

                    Mittaat viivojen välin ja teet merkin siihen. Siinä sulla YKK.
                    Ei ole viisasta pyörittää konetta takaperin. Tai no, on siinä se etu että jos/kun jako pomppaa, tulee sitten kunnolla laitettua

                    Parempi kikka on tehdä hieman monimutkaisempi 'toppari', joka 'tippuu' männän mukana. Lukitaan kun mäntä käynyt yk:ssa ja pyöritetty noin 15-20 astetta, tehdään eka merkki. Jatketaan pyörittämistä, normisuuntaan, mäntä käy alhaalla ja noustessaan toppaa = toinen merkki.

                    Yk siinä välissä kuten ylläkin.
                    E61 525i, Suzuki VS1400
                    Exät: Jaana, Susanna, Maija

                    Comment

                    • Mikkeri
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2011
                      • 805
                      • Suomi

                      #11
                      Originally posted by kaol View Post
                      Eli kevyessä kiihdytyksessä toimii suht normaalisti? Jos näin, niin vika on joko hukkaportissa tai syöttöpumpun nestepäiden jousissa.
                      Ahdot siis nousevat normaalisti Evry päällä. Ei johdu ahtimesta.. Vaikka laitos ei liiku mihinkään, ahtaa silti hieman mittarin mukaan, evryn kun kytkee päälle, ahdot 1.3 ja meno maistuu. Jos Evryn ottaa pois, meno muuttuu taas laiskaksi.
                      Nestepään jouset varmaan kuoleentuvat / hajoavat kerralla.

                      Vikakoodit pitää käydä lukemassa.. Oma Inpa ei pääse moottorinohjaukseen käsiksi, kaikkiin muihin purkkeihin kyllä.
                      Tarvii Autocomilla vielä yrittää.
                      TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                      TDS osaa.

                      Comment

                      • Jamis
                        Newbiemmer
                        • Aug 2010
                        • 12
                        • Lapua

                        #12
                        Paljonko täälä ihmiset on antaneet ahtopainetta isommalla ahtimella?

                        Mulla on Holsetin h1e, ve6 12mm nestepäällä ja sun muut hilut ja systeemit, mutta hukkaportti on vielä jäänyt hitsaamatta kiinni. Kahen kilon tuntumaan oon suurimmillaan ilman hukkaporttia päästänyt, ja vetoja tuntuu olevan aika mukavasti. Ei luonnollisestikkaan pitkiä rykääsyjä...
                        TDS & W123

                        Comment

                        • Sharedoc
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2011
                          • 122
                          • Oulu

                          #13
                          Mikkerin avausviesiin liittyen epäilisin että auton moottorin ohjaus on lievässä vikatilassa. Tämä voi johtua esimerkiksi että kone käy alilämpöisenä.

                          Omassa 525td autossa on samaa vikaa joskus kun lähtee liikkeelle kylmällä koneella. Siihen auttaa kun ajelee auton lämpimäksi, sammuttaa ja käynnistää uudestaan, niin kulkee taas täydellä teholla.
                          Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
                          MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
                          Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98

                          Comment

                          • Mikkeri
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2011
                            • 805
                            • Suomi

                            #14
                            Originally posted by Sharedoc View Post
                            Mikkerin avausviesiin liittyen epäilisin että auton moottorin ohjaus on lievässä vikatilassa. Tämä voi johtua esimerkiksi että kone käy alilämpöisenä.

                            Omassa 525td autossa on samaa vikaa joskus kun lähtee liikkeelle kylmällä koneella. Siihen auttaa kun ajelee auton lämpimäksi, sammuttaa ja käynnistää uudestaan, niin kulkee taas täydellä teholla.
                            Joku vikatila tuntuu olevan.
                            Inpalla en päässyt kiinni moottorinohjaukseen, joten ei hajua voi tsekata anturiarvoja.
                            Tota voi jatkua monta päivää, tai tulla esim jyrkästä mutkasta minkä ajaa kaasu ylhäällä ja lähteä pois muutamassa sekunnissa.
                            Automaatti kun vaihtaa, tiputtaa tehoja, pari kertaa on jatkanut tuota tehonpudotusta sekunnin pitempään, voisiko tuohon liittyä?
                            DDE saa lootanohjaukselta tiedon että nyt on vaihto, saa sen vain väärin ja liian pitkään.
                            TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                            TDS osaa.

                            Comment

                            • muuris
                              BTCF Member
                              • Aug 2002
                              • 3501
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Miksi ne nestepään jouset antautuisi kerralla? Jousi kuin jousi, ei takajousetkaan yleensä mene vakiokorkeudessa poikki vaan perä laskee vuosien aikana ennen sitä.. vaikka tuskin vika siinä on.

                              Itse en laittaisi yli 2bar ahtoa tds mottiin vakio kansipahvilla ym. Pakopaine luonnollisesti vielä tärkeämpi pitää matalana.
                              E30 325iX '86
                              Instagram

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎