Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS, tekniikkaa ja viritystä2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mikkeri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2011
    • 805
    • Suomi

    Originally posted by Hene View Post
    Onko kokemuksia, miten M51 kestää mekaanisesti pitkäaikaisessa kovassa rasituksessa, esim. 2500-3500rpm välillä. Otetaan vaikka 80-100hv ulos, eli jollakin 70% teholla.

    Tietysti oletetaan että pakopaineet/lämmöt pysyy kohtuullisina.
    Venekäytössä?
    Veikkaisin kestävän jos on virtaavampi pakosarja sekä isompi ahdin.
    TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
    TDS osaa.

    Comment

    • KarkkainenL
      Aluevastaava
      • Sep 2013
      • 767
      • Tampere

      Laitetaan nyt tännekkin.

      Originally posted by Läbä View Post
      Jaahas tänään alko ahdot temppuileen. Kolmeen tonniin asti ahtaa tosin silloinkin vain 1bar (normaalisti ahdot 1,2 ja piikki 1,3). Tämän jälkeen kuitenkin ahdot tipahtaa kierrosten noustessa aina sinne 0,4 baariin asti. Käy ja kiertää ihan normaalisti vapaalla, syöttöpumppu tiivistetty kaksi vuotta sitten, eikä näkynyt päälle päin mitään vuotoja. Turbo, hukkaportti tai sen kello vai voisko olla myös se saatanan kallis nelos suutin paskana? Ahtovuoto kuulostais vähän oudolta, kun ahtaa kuitenkin baariin ennenkun alkaa ahdot tippumaan.

      Turbo on kyllä muutenkin varmaan finaalissa, on vaan tullu pitkitettyä sen vaihtoa isompaan rahapussin takia
      Vikakoodinluku INPA ja VagCom Tampere

      E28 520ia M30B35 Turbo 520hp 740nm

      EX E36 320iA -98
      EX E39 520i -01
      EX E34 525 Tds -95

      Comment

      • Heni_
        Newbiemmer
        • Dec 2007
        • 2
        • Mänttä

        Originally posted by ___TK___ View Post
        terve ajattelin sellaista kysyä että miten hyvin sopisi tuo holsetin hx40w m51d25 mootorin kanssa on jo laitettu mekaaninen pumppu 12mm nestepää ja 530asetelma yms. onko jollain ollut kyseistä kokoonpanoa ja miten herää yms :think
        On joo ollu, mutta m21:ssä jääautossa, nyt tulee itselleni samoilla osilla m51:een, tuossa oli kahella eri vauhtiksella, radalla oli m20 pensavauhtis, kevennetty 1.5kg, heräs noin 3200rpm ja kiersi 5500rpm oikeen makee vetää kierroksilla, mutta herääminen oli aika laiskaa. toinen oli vakio kaksoismassa, mutta hitsattuna yhteen, täys rähinä 2500rpm ja varmasti parempi setuppi kadulle, 618 asetelma ja nelilapanen sintteri. pumpussa uudet jouset ja kiinan 12 nestepää, nyt vaihetaan vielä sähköpumpun 2.0mm nostava nokkapyörä. Kulkupuolesta sen verta, että jäällä piikeillä ei jääny suorilla lainkaan 325 äffäläiselle, 265hp ja 310nm ja diiseli vakioalustalla. Ei liene kaukana 300hp rajaa, ahdot oli 2.1bar ja kansia meni 3 kpl toissa talven ajoissa. Katsotaan nyt mikä tuosta tulee. Vissiin pitäs joku topikki tehä.
        _______________________
        -Bmw e30 324 STD Käyttis-
        -Bmw e30 318iS Iisakinkirkko-

        -EX:Bmw e46 320d M-Sport-
        -EX:Bmw e34 525tds-

        Comment

        • Jaska T
          BTCF Member
          • Aug 2007
          • 215
          • Pyhäsalmi

          Originally posted by Heni_ View Post
          kansia meni 3 kpl toissa talven ajoissa. Katsotaan nyt mikä tuosta tulee. Vissiin pitäs joku topikki tehä.
          Joo, tds-koneen kannen vaihto topicki ainakin.

          Comment

          • Roni-94
            Newbiemmer
            • Mar 2013
            • 1
            • Ulvila

            Originally posted by Sisal View Post
            Moro


            Tarkotus ois vaihtaa Syöttöpumppu, koska kävi niin että vaihdoin koneen E39 koppasesta E34 koppaan. Eipä nuo pumput sitten keskenään toimi.. :/ Liittimet samat jne. Noh paikallinen Dieselhuolto kertoi että pumput vaihtunu tuossa välissä..

            Onko foorumilaiset vaihellu pumppuja kotikonstein? Ilman jakopää kopan ja kannen irrotusta? Vinkkejä kaivataan..
            Tien tommosen saman homma ja pistin vanhan määräsäätimen että sain toimimaan. Yksi ongelma on kuitenkin kun antaa kaasua vähän nopeammin niin kone kolistaa... Mistä moinen johtuu??

            Comment

            • Jäämies
              Newbiemmer
              • Mar 2013
              • 20
              • Jämsä

              Olen pumppua vaihtamassa niin onko kellään mittoja ja ohjetta pumpunrattaan ulosvetäjälle? Käsittääkseni se pitää sitä pumpun ratasta paikallaan kun pumppu on irti? Ja se putkilo jonka päällä hihnankiristin on niin pitääkö se irroittaa?

              Comment

              • samsa87
                Bimmer Rookie
                • Mar 2014
                • 46
                • Lahti

                Originally posted by Jäämies View Post
                Olen pumppua vaihtamassa niin onko kellään mittoja ja ohjetta pumpunrattaan ulosvetäjälle? Käsittääkseni se pitää sitä pumpun ratasta paikallaan kun pumppu on irti? Ja se putkilo jonka päällä hihnankiristin on niin pitääkö se irroittaa?
                Osta siihen sopiva työkalu suosiolla. Sen "putkilon" päästä otetaan vaan se korkki pois jonka alla pumpun rattaan mutteri. Mutteri pois ja sen jälkeen siihen kierretään se rattaan lukitustyökalu jossa on oikea sisäkierre, sillä lukitaan ratas paikalleen pumpun irroituksen ajaksi.
                Aristo -93, BMW 525tds touring -98, Granvia -95, Omega MV6 -95

                Comment

                • Jäämies
                  Newbiemmer
                  • Mar 2013
                  • 20
                  • Jämsä

                  No kaveri lupasi sorvata jo sopivan ulosvetimen, ei ole aikaa odotella että se tulee ulkomailta tai rahaa tilata Suomesta kun maksaa törkeästi. Lähinnä haluaisin tietää mikä on se rattaan kierre? M28 1.5 nousulla?
                  Last edited by Jäämies; 07-11-2015, 12:01.

                  Comment

                  • bmw89
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2010
                    • 565
                    • Ulvila

                    Mitenköhän passais hx35 holsetti m21 kylkeen

                    Auto on mekaanisella pumpulla. 8 vai 12 pakopesä?
                    -E30 "316i"

                    ex. e46 328i,

                    Comment

                    • muuris
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 3501
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by bmw89 View Post
                      Mitenköhän passais hx35 holsetti m21 kylkeen

                      Auto on mekaanisella pumpulla. 8 vai 12 pakopesä?
                      Laita suosiolla pienempi, et tarvitse M21:ssä tuon tarjoamaa ilmamäärää. Tuo on ~50 lbs ahdin, en näe syytä laittaa yli 30-35 lbs. Verrattaen isolla pakopesällä kuitenkin että on järkevät ap/pp suhteet.

                      Mulla oli joskus 2007 M21, 12mm pumppu ja HX35 #12 pesällä. Alle 3000 ei paljoo tapahtunu ja kun tää ei kuitenkaan jaksa pitkälle vetää jakajapumpulla niin suotta siitä tekee vaikeasti ajettavaa kun saman tehon saa ulos pienemmillä kierroksilla huomattavasti paremmalla heräämisellä.
                      E30 325iX '86
                      Instagram

                      Comment

                      • bmw89
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2010
                        • 565
                        • Ulvila

                        Tämä selvä.

                        Seuraava potilas, tds automaatti

                        mistähän johtuu rynkyttävä käynti 1200rpm-tyhjäkäynti, kun kaasusta päästää?

                        muuten kone käy hyvin tyhjää n.800-900rpm

                        pumpussa jotain hämminkiä?
                        -E30 "316i"

                        ex. e46 328i,

                        Comment

                        • ___TK___
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2013
                          • 39
                          • vaasa

                          Olisiko jollain hyviä neuvoja m51d25 nyt laitetty ve pumppua 12mm nestepäällä ja holset hx35w superi, kytkintä yms niin olisiko neuvoja ihan persetuntumalta syötön säätämiseen ja on tosiiaan mekaaninen tuo ve pumppu?

                          Comment

                          • Kojontti
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2014
                            • 204
                            • Puolanka

                            Originally posted by ___TK___ View Post
                            Olisiko jollain hyviä neuvoja m51d25 nyt laitetty ve pumppua 12mm nestepäällä ja holset hx35w superi, kytkintä yms niin olisiko neuvoja ihan persetuntumalta syötön säätämiseen ja on tosiiaan mekaaninen tuo ve pumppu?
                            Ensin hakee ajoituksen siten että ennakkoa lisää kunnes käyntiääni muuttuu karkeaksi/teräväksi, siitä aavistus takaisin että siistiytyy käynti. Sitten ajoon, ei saisi sielläkään alkaa kuulostaa kivimurskalta, tarvittaessa taas hieman ennakkoa alas. Sen jälkeen syöttöä niin että peilistä juuri ja juuri erottaa tummanharmaan pakokaasuvanan täyskaasuvedossa.

                            Liikaa syöttöä ja liian vähäistä ennakkoa kannattaa varoa, nostaa koneen lämpökuormaa ja se ei ole hyvä juttu ollenkaan.
                            ex-E46 330 XD

                            Comment

                            • ___TK___
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2013
                              • 39
                              • vaasa

                              Originally posted by Kojontti View Post
                              Ensin hakee ajoituksen siten että ennakkoa lisää kunnes käyntiääni muuttuu karkeaksi/teräväksi, siitä aavistus takaisin että siistiytyy käynti. Sitten ajoon, ei saisi sielläkään alkaa kuulostaa kivimurskalta, tarvittaessa taas hieman ennakkoa alas. Sen jälkeen syöttöä niin että peilistä juuri ja juuri erottaa tummanharmaan pakokaasuvanan täyskaasuvedossa.

                              Liikaa syöttöä ja liian vähäistä ennakkoa kannattaa varoa, nostaa koneen lämpökuormaa ja se ei ole hyvä juttu ollenkaan.
                              Kiitosksia paljon neuvoista! Olisiko vielä jotain tarkentavaa ohjetta tuohon ajoituksen säätöön, että kuinka se tapahtuu

                              Comment

                              • bmw89
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2010
                                • 565
                                • Ulvila

                                Originally posted by ___TK___ View Post
                                Kiitosksia paljon neuvoista! Olisiko vielä jotain tarkentavaa ohjetta tuohon ajoituksen säätöön, että kuinka se tapahtuu
                                Siis ne pumpun kolme kiinnitys mutteria löysään ja sen jälkeen pystyy pumppua kampeemaan:think

                                kanteen päin menee aikasemmalle
                                -E30 "316i"

                                ex. e46 328i,

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎