Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS, tekniikkaa ja viritystä2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lamaro
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 117
    • Kokemäki

    #61
    Ostin Boschin pumppuihin sopivan heittokellosarjan ja säädin 318TDS pumppua viikonloppuna. Hieman kesti ennenkuin tajusi ohjeista mitä kuuluu tehdä ja miten heittokelloa käytetään (koskaan aikaisemmin en ole käyttänyt). Kun hommat alkoi sujumaan niin melko helppo hommahan toi oli. Vai oliko? Menikö oikein?

    1. Heittokello adapterilla pumpun perään kiinni
    2. Pyöritetään konetta myötäpäivään
    3. Pyöritetään niin kauan kuin heittokellon lukema nousee ja sen jälkeen alkaa laskemaan, lopetetaan pyöritys kun mittari alhaisimmassa kohdassa, eli alkaisi seuraavaksi taas nousta. Otetaan luku muistiin esim 2.45
    4. Nollataan heittokello, eli tässä tapauksessa 2.00
    5. Avataan öljyntäytön korkki ja tarkastetaan että nokka osoittaa ylös oikealle
    6. Otetaan BMW:n special tool 122300 (itse tein 12mm pultista ja sorvasin pään 8mm kokoiseksi) ja työnnetään vauhtipyörän lukitusaukosta sisään
    7. Pyöritetään konetta myötäpäivään ja samalla työnnetään special toolia sisäänpäin
    8. Pyöritetään konetta niin kauan että että special tool menee sille tarkoitettuun hahloon ja kone lukittuu, ei siis voi enää pyörittää minnekkään suuntaan.
    9. Katsotaan mitä lukemaa heittokello näyttää ja otetaan luku muistiin esim 4.65
    10. Vähennetään luvut toisistaan ja saadaan pumpun ennakko laskettua, tässä tapauksessa 2.20

    Tähän asti kaikki ok omasta mielestä?

    Sitten pumpun säätöön

    1. Löysää 4mutteria joista kaksi pumpun päässä ja kaksi takaosassa (olisivatko kaikki olleet 12mm, ei muista tarkkaan)
    2. Ala kääntämään pumppua lohkoon päin tai lohkosta poispäin, riippuen mikä ennakko oli. Tässä tapauksessa lohkoon päin, koska ennakkoa haluttiin aikasemmalle.
    3. Katsotaan heittokelloa kun lukema alkaa pienenemään ja kiristetään kun lukema on 2.60 (eli kun ohjearvo ennakolle on 0.60 +- 0.03 ja oma mittaus lähti 2.00)
    4. Osat takaisin paikoilleen ja homma on valmis

    Meniko tässä nyt kaikki ok?
    Mielestäni pumppu säädetty niinkuin se kuuluu, MUTTA auto edelleen täysin tehoton alle 1500rpm. Jos pysähtyy risteykseen ja lähtee liikkelle normaalisti ykkösellä niin ei tapahdu sitten yhtikäs mitään. Kaasulla ja kytkimellä tarvii leikkiä että auton sais jotenki lähtemään normaalisti. Kun kierrokset yli 2000rpm niin auto toimii melko normaalisti, raketti ei edelleenkään ole.

    Comment

    • joni_wt
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2004
      • 3627
      • Yka

      #62
      Originally posted by Lamaro View Post
      Ostin Boschin pumppuihin sopivan heittokellosarjan ja säädin 318TDS pumppua viikonloppuna. Hieman kesti ennenkuin tajusi ohjeista mitä kuuluu tehdä ja miten heittokelloa käytetään (koskaan aikaisemmin en ole käyttänyt). Kun hommat alkoi sujumaan niin melko helppo hommahan toi oli. Vai oliko? Menikö oikein?

      1. Heittokello adapterilla pumpun perään kiinni
      2. Pyöritetään konetta myötäpäivään
      3. Pyöritetään niin kauan kuin heittokellon lukema nousee ja sen jälkeen alkaa laskemaan, lopetetaan pyöritys kun mittari alhaisimmassa kohdassa, eli alkaisi seuraavaksi taas nousta. Otetaan luku muistiin esim 2.45
      4. Nollataan heittokello, eli tässä tapauksessa 2.00
      5. Avataan öljyntäytön korkki ja tarkastetaan että nokka osoittaa ylös oikealle
      6. Otetaan BMW:n special tool 122300 (itse tein 12mm pultista ja sorvasin pään 8mm kokoiseksi) ja työnnetään vauhtipyörän lukitusaukosta sisään
      7. Pyöritetään konetta myötäpäivään ja samalla työnnetään special toolia sisäänpäin
      8. Pyöritetään konetta niin kauan että että special tool menee sille tarkoitettuun hahloon ja kone lukittuu, ei siis voi enää pyörittää minnekkään suuntaan.
      9. Katsotaan mitä lukemaa heittokello näyttää ja otetaan luku muistiin esim 4.65
      10. Vähennetään luvut toisistaan ja saadaan pumpun ennakko laskettua, tässä tapauksessa 2.20

      Tähän asti kaikki ok omasta mielestä?

      Sitten pumpun säätöön

      1. Löysää 4mutteria joista kaksi pumpun päässä ja kaksi takaosassa (olisivatko kaikki olleet 12mm, ei muista tarkkaan)
      2. Ala kääntämään pumppua lohkoon päin tai lohkosta poispäin, riippuen mikä ennakko oli. Tässä tapauksessa lohkoon päin, koska ennakkoa haluttiin aikasemmalle.
      3. Katsotaan heittokelloa kun lukema alkaa pienenemään ja kiristetään kun lukema on 2.60 (eli kun ohjearvo ennakolle on 0.60 +- 0.03 ja oma mittaus lähti 2.00)
      4. Osat takaisin paikoilleen ja homma on valmis

      Meniko tässä nyt kaikki ok?
      Mielestäni pumppu säädetty niinkuin se kuuluu, MUTTA auto edelleen täysin tehoton alle 1500rpm. Jos pysähtyy risteykseen ja lähtee liikkelle normaalisti ykkösellä niin ei tapahdu sitten yhtikäs mitään. Kaasulla ja kytkimellä tarvii leikkiä että auton sais jotenki lähtemään normaalisti. Kun kierrokset yli 2000rpm niin auto toimii melko normaalisti, raketti ei edelleenkään ole.
      Tietoa ei ole mutta epäilen että tuo 0.60 on aivan liian myöhäisella. Isossa TDS saa laittaa 1.0 tai vähän enemmänkin, luulisin tuon pikkuveljen olevan myös lähellä tätä..

      Sen säädön olen itse tehnyt näin:

      1. Kone yläkuolokohtaan (tappi vauhtipyörälle)
      2. Tappi pois ja pyöritetään konetta VASTApäivään, niin kauan että heittokellon neula pysähtyy
      3. Heittokello nollataan, eli lukema 0.0
      4. Sitten lähdetään pyörittämään konetta takaisin yläkuolokohtaan, eli etsitään se tapin paikka vauhtipyörältä
      5. Yläkuolokohdassa luetaan mittarista lukema joka on sen hetkinen pumpun ajoitus, eli jos siinä on tuo 0.6, niin lähtisin kääntämään pumppua koneen edestä päin katsottuna vastapäivään, jolloin tulee lisää ennakkoa.


      Laita nyt aluksi vaikka 0.9 ja koita onko käynti karkea tai löytyykö vetoja..


      En tiedä millainen tuo sinun mittari on, mutta niissähän ruukaa se asteikko pyöriä jolla sen saa käännettyä nollaan..? Saahan sen laskettua tuollalailla erotuksestakin, mutta helpottaahan se ja vähentää virheitä kun sen tekee mahdollisimman yksinkertaisesti.


      EDIT: Varmistakaa nyt muutkin että kirjoitin oikein Vuoden takaisia juttuja muistelen kun viimeksi säädin oman pumpun...
      e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

      Comment

      • joni_wt
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2004
        • 3627
        • Yka

        #63
        Originally posted by JusZsE View Post
        Onkos kellään kokemusta vnt ahtimista 2.5 tds moottorissa? Olisi hyllyssä 2kpl garretin gt2260v ahtimia. Luulisi kahdella tollasella saavan hengityksen hieman eri luokkaan, kuin vakiolla. :think
        Originally posted by JusZsE View Post
        Kyllähän tuota varmaan kokeiltua tuleekin, kuhan ehdin/jaksan pakosarjan tekemään kahdelle ahtimelle. Yhdestä tollasesta garretista vakiosarjalla tuskin kauheeta iloa on. Ahtimien ohjauskin vielä täysin suunnittelematta.

        Kuhan tuolta mailmalta tulee uus chippi lukija/kirjotin, niin pääsee sitten kokeilemaan mihin äärirajoille viety vakio pumppu jaksaa, herääkö ahtimet järki kierroksilla, uskaltaako/onko järkeä nostaa ruiskutus painetta ja jne.. Seuraava askel onkin pumpun ja kytkimen päivittely, johon ei ole hirveätä intoa mennä. Ei jaksa kauheasti sijoittaa tds moottoriin, kun ei siitä hirveitä irti saa järkevällä rahankulutuksella. Esim. 250hp ei mun makuun kauheasti ole.
        Sanoisin että jää tuo vakiopumppu pieneksi.. Heräileehän se varmaan ihan kohtuudella jos teet noille muuttuville siiville hyvät ohjaukset, mutta teho ei varmasti päätä huimaa.

        Itsellä nyt vakio nestepäällä mekaaninen pumppu tappiin säädettynä ja kaksi tds vakioahdinta, teho 180hp ja karvan vajaa 400nm vääntöä.. Heräilee kunnolla vasta lähellä 3000rpm.
        e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

        Comment

        • Lamaro
          Bimmer Rookie
          • Jan 2008
          • 117
          • Kokemäki

          #64
          Originally posted by joni_wt View Post
          Tietoa ei ole mutta epäilen että tuo 0.60 on aivan liian myöhäisella. Isossa TDS saa laittaa 1.0 tai vähän enemmänkin, luulisin tuon pikkuveljen olevan myös lähellä tätä..

          Sen säädön olen itse tehnyt näin:

          1. Kone yläkuolokohtaan (tappi vauhtipyörälle)
          2. Tappi pois ja pyöritetään konetta VASTApäivään, niin kauan että heittokellon neula pysähtyy
          3. Heittokello nollataan, eli lukema 0.0
          4. Sitten lähdetään pyörittämään konetta takaisin yläkuolokohtaan, eli etsitään se tapin paikka vauhtipyörältä
          5. Yläkuolokohdassa luetaan mittarista lukema joka on sen hetkinen pumpun ajoitus, eli jos siinä on tuo 0.6, niin lähtisin kääntämään pumppua koneen edestä päin katsottuna vastapäivään, jolloin tulee lisää ennakkoa.


          Laita nyt aluksi vaikka 0.9 ja koita onko käynti karkea tai löytyykö vetoja..


          En tiedä millainen tuo sinun mittari on, mutta niissähän ruukaa se asteikko pyöriä jolla sen saa käännettyä nollaan..? Saahan sen laskettua tuollalailla erotuksestakin, mutta helpottaahan se ja vähentää virheitä kun sen tekee mahdollisimman yksinkertaisesti.


          EDIT: Varmistakaa nyt muutkin että kirjoitin oikein Vuoden takaisia juttuja muistelen kun viimeksi säädin oman pumpun...
          Kiitoksia vastauksesta. Tuo TIS näyttä arvoksi tuon 0.6, mutta tarvii tämäkin vielä tarkistaa.

          Nytkun tarkemmin miettii niin siitä yläpäästähän olisi saanut myös tuon isomman luvun nollattua ku olisi sitä löysännyt. Nollasin siis vaan kymmenykset kääntämällä kellon kehää.

          Tarvii tänään kattoo homma viel uusiks!

          Comment

          • Lamaro
            Bimmer Rookie
            • Jan 2008
            • 117
            • Kokemäki

            #65
            Kyllä se TIS väittää, että 0.60 ennakko tossa M41 motissa. M51 oli jotain 0.9x.

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5272
              • Pirkkala

              #66
              IMO en pyörittäisi vastapäivään konetta koska kerjun välys menee väärälle puolelle ja näinollen saattaa vaikuttaa ajoitukseen, varsinkin kun öljynpainetta ei ole. Itse ajoittanut vag vehkeitä siten että aina normaaliin pyörimissuuntaan pyöritetään. En ole bmw dieselwehkeitä rassannut mutta osui silmään. Saatan tökätä lusikkani sontaankin.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8262
                • Järvikylä (Nakkila)

                #67
                Eikä se ennakon säätö vaikuta muuhun kuin käyntiinlähtöön. Pumpun ajoitus säätyy sähköisesti kun käynnissä.... Määränsäädin kulunut -> hammermodia
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • wiltsu325
                  BTCF Member
                  • Jan 2011
                  • 16
                  • kokkola

                  #68
                  Onkos kukaan laittannu isompi/usiampi reikäsiä suutin kärkiä näihin? luulisi niistäki olevan hyötyä itsellä ainakin rupeaa ylhäältä ruoka loppumaan kesken...
                  e34 525tds,E36 m3 cab,e36 325td,e36 325tds m-sport individual touring,jäällä e34 530m30

                  Comment

                  • JusZsE
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2008
                    • 134
                    • Järvenpää

                    #69
                    Originally posted by wiltsu325 View Post
                    Onkos kukaan laittannu isompi/usiampi reikäsiä suutin kärkiä näihin? luulisi niistäki olevan hyötyä itsellä ainakin rupeaa ylhäältä ruoka loppumaan kesken...
                    Näissä esikammio moottoreissa yleensä sumu tulee yhdestä reijästä ja vakio suuttimet minun ymmärtääkseni pystyy aika isoja määriä antamaan ulos, jos pumpussa tuottoa piisaa. Eri juttu sitten syöttöpumpullisissa suorasuihkuissa, joissa yleensä vaihdellaan suutin kärkiä isompi ja useampi reikäisiksi.
                    Sähkö on sinistä ja sattuu!

                    Comment

                    • JusZsE
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2008
                      • 134
                      • Järvenpää

                      #70
                      Originally posted by Lamaro View Post
                      Ostin Boschin pumppuihin sopivan heittokellosarjan ja säädin 318TDS pumppua viikonloppuna. Hieman kesti ennenkuin tajusi ohjeista mitä kuuluu tehdä ja miten heittokelloa käytetään (koskaan aikaisemmin en ole käyttänyt). Kun hommat alkoi sujumaan niin melko helppo hommahan toi oli. Vai oliko? Menikö oikein?
                      Saisiko linkkiä tai vinkkiä mistä ostit tuollaisen heittokellosarjan, mikä sopii suoraan pumppuun. Meinaan jos ei ole kovin kallis, nii en ala rakentamaan. Mulla on ollut joskus itse modattu pyörän pinnasta ja jne..
                      Sähkö on sinistä ja sattuu!

                      Comment

                      • Lamaro
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2008
                        • 117
                        • Kokemäki

                        #71
                        Originally posted by JusZsE View Post
                        Saisiko linkkiä tai vinkkiä mistä ostit tuollaisen heittokellosarjan, mikä sopii suoraan pumppuun. Meinaan jos ei ole kovin kallis, nii en ala rakentamaan. Mulla on ollut joskus itse modattu pyörän pinnasta ja jne..
                        Laitoin privaa!

                        Comment

                        • okko
                          BTCF Honorary Member
                          • Apr 2005
                          • 1765
                          • Honkajoki

                          #72
                          Oliko niin, että hammeroinnissa koputellaan yläkantta? Pari kertaa tuon tehnyt, mutta edellisestä kerrasta jo vuosia, niin pakko varmistaa.

                          edit. Alakantta koputellaan... Määränsäädin rupee vissiin oleen finaalissa, kun ei meinaa enään saada säädettyä niin, että lähtis hyvin käyntiin.
                          Last edited by okko; 17-09-2014, 17:27.
                          When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

                          Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

                          Comment

                          • Lamaro
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2008
                            • 117
                            • Kokemäki

                            #73
                            Auto 318TDS manuaali

                            Missäs voisi olla vikaa kun auto käyttäytyy seuraavasti.

                            Starttaa normaalisti, mutta vaihde vapaalla kaasu pohjaan ja ei tapahdu mitään. Kierrokset eivät siis nouse ollenkaan. (teki noin ensi kertaa tänään)

                            Vaihde päällä ottaa kierroksia hyvin hyvin hyvin hitaasti, mutta kuitenkin niin että pääsee liikkelle. Tyhjäkäynniltä 2000rpm kestää monta sekuntia.

                            Liikennevaloihin/risteykseen tultaessa kytkimen pohjaan lyöminen saattaa sammuttaa auton kun kierrokset laskee niin alas.

                            Vakkari päällä (varmaan tekisi muutenki matka-ajossa) pieni nykimistä havaittavissa. Kierrokset eivät seilaa, mutta selvästi nykähtelee välillä, niinkuin olisi kova tuulenpuuska välillä.

                            Täysin hengetön alle 2000rpm.

                            Nyt tarttis jotain vinkkejä mistä lähtee vikaa hakemaan...alkaa olee aika tuskaa toi auton kanssa eläminen.

                            Comment

                            • tonnizi
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2007
                              • 1501
                              • Mäntsälä

                              #74
                              Miten voi säätää E39 525tds -99 syöttä että sais vähän rivakkuutta lisää, tai vääntöä alakieroksilla?

                              itsellä on tuos kaikki vakiota, paitsi välijäähy on vähän isompi.

                              ja miten toi everymodi toimii ja miten sen sais vaik tehtyä?
                              Last edited by tonnizi; 05-11-2014, 03:24.
                              Social Media:
                              - Twitter
                              - Instagram
                              - Twitch

                              - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
                              Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

                              Nykyinen:
                              E61 530d -04
                              Ex:
                              E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

                              Comment

                              • Lamaro
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2008
                                • 117
                                • Kokemäki

                                #75
                                Originally posted by Lamaro View Post
                                Auto 318TDS manuaali

                                Missäs voisi olla vikaa kun auto käyttäytyy seuraavasti.

                                Starttaa normaalisti, mutta vaihde vapaalla kaasu pohjaan ja ei tapahdu mitään. Kierrokset eivät siis nouse ollenkaan. (teki noin ensi kertaa tänään)

                                Vaihde päällä ottaa kierroksia hyvin hyvin hyvin hitaasti, mutta kuitenkin niin että pääsee liikkelle. Tyhjäkäynniltä 2000rpm kestää monta sekuntia.

                                Liikennevaloihin/risteykseen tultaessa kytkimen pohjaan lyöminen saattaa sammuttaa auton kun kierrokset laskee niin alas.

                                Vakkari päällä (varmaan tekisi muutenki matka-ajossa) pieni nykimistä havaittavissa. Kierrokset eivät seilaa, mutta selvästi nykähtelee välillä, niinkuin olisi kova tuulenpuuska välillä.

                                Täysin hengetön alle 2000rpm.

                                Nyt tarttis jotain vinkkejä mistä lähtee vikaa hakemaan...alkaa olee aika tuskaa toi auton kanssa eläminen.
                                Ei olis tietoo ongelmasta?

                                Nyt tekee oikeestaan jatkuvasti, että käynnistyksen jälkeen ei ota kierroksia yhtään. Kaasupolkimen painaminen ei siis tee yhtään mitään.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎