Ostin Boschin pumppuihin sopivan heittokellosarjan ja säädin 318TDS pumppua viikonloppuna. Hieman kesti ennenkuin tajusi ohjeista mitä kuuluu tehdä ja miten heittokelloa käytetään (koskaan aikaisemmin en ole käyttänyt). Kun hommat alkoi sujumaan niin melko helppo hommahan toi oli. Vai oliko? Menikö oikein?
1. Heittokello adapterilla pumpun perään kiinni
2. Pyöritetään konetta myötäpäivään
3. Pyöritetään niin kauan kuin heittokellon lukema nousee ja sen jälkeen alkaa laskemaan, lopetetaan pyöritys kun mittari alhaisimmassa kohdassa, eli alkaisi seuraavaksi taas nousta. Otetaan luku muistiin esim 2.45
4. Nollataan heittokello, eli tässä tapauksessa 2.00
5. Avataan öljyntäytön korkki ja tarkastetaan että nokka osoittaa ylös oikealle
6. Otetaan BMW:n special tool 122300 (itse tein 12mm pultista ja sorvasin pään 8mm kokoiseksi) ja työnnetään vauhtipyörän lukitusaukosta sisään
7. Pyöritetään konetta myötäpäivään ja samalla työnnetään special toolia sisäänpäin
8. Pyöritetään konetta niin kauan että että special tool menee sille tarkoitettuun hahloon ja kone lukittuu, ei siis voi enää pyörittää minnekkään suuntaan.
9. Katsotaan mitä lukemaa heittokello näyttää ja otetaan luku muistiin esim 4.65
10. Vähennetään luvut toisistaan ja saadaan pumpun ennakko laskettua, tässä tapauksessa 2.20
Tähän asti kaikki ok omasta mielestä?
Sitten pumpun säätöön
1. Löysää 4mutteria joista kaksi pumpun päässä ja kaksi takaosassa (olisivatko kaikki olleet 12mm, ei muista tarkkaan)
2. Ala kääntämään pumppua lohkoon päin tai lohkosta poispäin, riippuen mikä ennakko oli. Tässä tapauksessa lohkoon päin, koska ennakkoa haluttiin aikasemmalle.
3. Katsotaan heittokelloa kun lukema alkaa pienenemään ja kiristetään kun lukema on 2.60 (eli kun ohjearvo ennakolle on 0.60 +- 0.03 ja oma mittaus lähti 2.00)
4. Osat takaisin paikoilleen ja homma on valmis
Meniko tässä nyt kaikki ok?
Mielestäni pumppu säädetty niinkuin se kuuluu, MUTTA auto edelleen täysin tehoton alle 1500rpm. Jos pysähtyy risteykseen ja lähtee liikkelle normaalisti ykkösellä niin ei tapahdu sitten yhtikäs mitään. Kaasulla ja kytkimellä tarvii leikkiä että auton sais jotenki lähtemään normaalisti. Kun kierrokset yli 2000rpm niin auto toimii melko normaalisti, raketti ei edelleenkään ole.
1. Heittokello adapterilla pumpun perään kiinni
2. Pyöritetään konetta myötäpäivään
3. Pyöritetään niin kauan kuin heittokellon lukema nousee ja sen jälkeen alkaa laskemaan, lopetetaan pyöritys kun mittari alhaisimmassa kohdassa, eli alkaisi seuraavaksi taas nousta. Otetaan luku muistiin esim 2.45
4. Nollataan heittokello, eli tässä tapauksessa 2.00
5. Avataan öljyntäytön korkki ja tarkastetaan että nokka osoittaa ylös oikealle
6. Otetaan BMW:n special tool 122300 (itse tein 12mm pultista ja sorvasin pään 8mm kokoiseksi) ja työnnetään vauhtipyörän lukitusaukosta sisään
7. Pyöritetään konetta myötäpäivään ja samalla työnnetään special toolia sisäänpäin
8. Pyöritetään konetta niin kauan että että special tool menee sille tarkoitettuun hahloon ja kone lukittuu, ei siis voi enää pyörittää minnekkään suuntaan.
9. Katsotaan mitä lukemaa heittokello näyttää ja otetaan luku muistiin esim 4.65
10. Vähennetään luvut toisistaan ja saadaan pumpun ennakko laskettua, tässä tapauksessa 2.20
Tähän asti kaikki ok omasta mielestä?
Sitten pumpun säätöön
1. Löysää 4mutteria joista kaksi pumpun päässä ja kaksi takaosassa (olisivatko kaikki olleet 12mm, ei muista tarkkaan)
2. Ala kääntämään pumppua lohkoon päin tai lohkosta poispäin, riippuen mikä ennakko oli. Tässä tapauksessa lohkoon päin, koska ennakkoa haluttiin aikasemmalle.
3. Katsotaan heittokelloa kun lukema alkaa pienenemään ja kiristetään kun lukema on 2.60 (eli kun ohjearvo ennakolle on 0.60 +- 0.03 ja oma mittaus lähti 2.00)
4. Osat takaisin paikoilleen ja homma on valmis
Meniko tässä nyt kaikki ok?
Mielestäni pumppu säädetty niinkuin se kuuluu, MUTTA auto edelleen täysin tehoton alle 1500rpm. Jos pysähtyy risteykseen ja lähtee liikkelle normaalisti ykkösellä niin ei tapahdu sitten yhtikäs mitään. Kaasulla ja kytkimellä tarvii leikkiä että auton sais jotenki lähtemään normaalisti. Kun kierrokset yli 2000rpm niin auto toimii melko normaalisti, raketti ei edelleenkään ole.
Comment