Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS, tekniikkaa ja viritystä2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lamaro
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 117
    • Kokemäki

    #76
    Vastataan itse itselle.

    Vaihdoin toisesta bemarista imusarjaan tulevan anturin, puhdistin huolella ennen asentamista. Vanhan anturin pää oli hieman rikki + erittäin paskanen.
    Samaan hengenvetoon vaihdoin imusarjan tiivisteet, kun kaikki näytti vuotavan.

    Myös hammer modia yritin. Kaikki kiinnitykset hieman löysään ja pari napautusta. Merkkasin kohdan ennen naputtelua, mutta en nähnyt että olisi liikkunut yhtään, ehkä vai hyvä juttu.

    Auto käyntiin ja kierrokset tyhjäkäynnillä +-150rpm korkeammalla. Kaasua painaessa välitön vastaavuus kaasuun ja kierrokset lähti erittäin iloisesti ylöspäin. Pieni testilenkki. Liikkeellelähtö vaivatonta. Tehoja perstuntumalla 2x enemmän mitä koskaan aikasemmin auton omistuksen aikana. Kulutusmittari näytti jatkuvasti 2-4L pienempää kulutusta mitä aikasemmin.

    En tiedä sitten mikä noista korjauksista oli avain onneen, mutta nyt toimii niinkuin auton on kuulunutkin toimia. 318TDS tuntuu jopa tehokkaalta, verrattuna aikaseen ja se on paljon sanottu Eihän se nyt vielä EVO:lle ihan pärjää, mutta hymyn sai korville kun ei tarvinnut enää olla tien tukkeena ja pelätä, että auto hyytyy!

    Comment

    • okko
      BTCF Honorary Member
      • Apr 2005
      • 1765
      • Honkajoki

      #77
      veikkaan, että suoritit hammeroinnin tuurilla kohilleen. Kuvaamasi taivaallinen tehonlisäys tuntuu tutulta Mites, kun päästät kierroksilta tyhjäkäynnille, niin pysähtyykö kierrokset sek murto-osaksi 1000rpm tietämille. Sen vissiin pitäis tehdä niin, kun on kunnossa.
      When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

      Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

      Comment

      • Lamaro
        Bimmer Rookie
        • Jan 2008
        • 117
        • Kokemäki

        #78
        Originally posted by okko View Post
        veikkaan, että suoritit hammeroinnin tuurilla kohilleen. Kuvaamasi taivaallinen tehonlisäys tuntuu tutulta Mites, kun päästät kierroksilta tyhjäkäynnille, niin pysähtyykö kierrokset sek murto-osaksi 1000rpm tietämille. Sen vissiin pitäis tehdä niin, kun on kunnossa.
        Eihän tuo vielä täysin kunnossa ole. Kaasu jää hieman "päälle". Aluksi ei tuota tehny, mutta muutaman päivän jälkeen kylläkin. Myös tyhjäkäynti alkaa seilaamaan kun tarpeeksi kauan antaa käydä paikoillaan.

        Tarvitsee tutkia lisää, mutta tuo pumppu vuotaa jostain niin ekaks se kuntoon ja kattoo häviääkö nuo edellämainitut viat samalla.

        Comment

        • lurkki3
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 657
          • ylivieska

          #79
          Kaverin e39 525tds onko vika vai ominaisuus viri pumpulla?kaverin autoon vaihdettu mekaaninen pumppu ja siihen isompi nestepää.kierrokset jää vedätyksessä turhan pitkäksi aikaa päälle vaikka kaasun löysää ja saman tekee jos parkissa pitää kaasua reilusti päällä ja löysää niin kierrokset jää huutamaan 4000rmp joksikin aikaa ennen ku laskevat.omasta mielestä ei ihan normaalilta kuulosta.autossa myös holset hx35,iso cooleri putkisto ja 2bar ahtopainetta
          Last edited by lurkki3; 28-12-2014, 13:24.
          E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
          Bagged e32
          Ex E61 525d m-sport -06
          Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
          Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

          Comment

          • kannentiiviste
            Bimmer Rookie
            • Jan 2014
            • 27
            • Kiuruvesi

            #80
            Moro kaikki. Mistähän ihmeestä vois johtua, että tuo meikäläisen 725tds (-97 automaatti) tuntuu syövän julmettomasti polttoainetta? Keskikulutus 17-19 oikeastaan aina. Sen 10€ saan päivittäin laittaa tankkiin että pärjään (kilometrejä tulee päivässä joku 30 ehkä.) Sen ainakin tiedän, että pumpun ajastus on pielessä, kun lämpimänä antaa sahata. Käy vissiin myös vähän laihalla kun ei savuta yhtään ja ajotietokone näyttää tuollaisia lukemia? Auttaisiko ns. hammermod??
            Vastatkaa pian, opiskelijalla vaikeita aikoja tuon auton kanssa.
            -E39 525tds
            -Ex: E38 725tds
            -Ex: E39 530d Touring

            Comment

            • eiskalt
              Bimmer Fanatic
              • May 2012
              • 836
              • Hyvinkää

              #81
              Originally posted by kannentiiviste View Post
              Moro kaikki. Mistähän ihmeestä vois johtua, että tuo meikäläisen 725tds (-97 automaatti) tuntuu syövän julmettomasti polttoainetta? Keskikulutus 17-19 oikeastaan aina. Sen 10€ saan päivittäin laittaa tankkiin että pärjään (kilometrejä tulee päivässä joku 30 ehkä.) Sen ainakin tiedän, että pumpun ajastus on pielessä, kun lämpimänä antaa sahata. Käy vissiin myös vähän laihalla kun ei savuta yhtään ja ajotietokone näyttää tuollaisia lukemia? Auttaisiko ns. hammermod??
              Vastatkaa pian, opiskelijalla vaikeita aikoja tuon auton kanssa.
              Oliko kulutus ihan mitattu vai ajotietokoneen mukaan?

              Comment

              • kannentiiviste
                Bimmer Rookie
                • Jan 2014
                • 27
                • Kiuruvesi

                #82
                Originally posted by eiskalt View Post
                Oliko kulutus ihan mitattu vai ajotietokoneen mukaan?
                tietokoneen mukaan, mutta kyllä 10€ päivässä muutamankymmenen kilometrin ajolta on aika hurjaa... ex 530d pärjäs 10€ päivässä myös, ja ajua tuli sillon about 100km päivässä
                -E39 525tds
                -Ex: E38 725tds
                -Ex: E39 530d Touring

                Comment

                • LT
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2004
                  • 140

                  #83
                  Onko kokemusta miten 12mm nestepää toimii sähköisessä pumpussa?
                  Syöttöähän voi vähän pienentää pumpun kantta koputtelemalla ja ohjelmastakin saa pienennettyä 11%, mutta toimiiko tuolla miten?

                  Samoten se nokkalevy mietityttää, tartteeko alkuperäisen kanssa jäykemmät jouset että jaksaa kiertää saman mitä ennenkin?

                  Comment

                  • Sharedoc
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2011
                    • 122
                    • Oulu

                    #84
                    Itselläni on jo 12 mm kinuski nestepää asennettuna sähköiseen (vara)pumppuun mutta en ole vielä rohjennut kokeillut sitä.
                    Last edited by Sharedoc; 07-02-2015, 08:42.
                    Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
                    MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
                    Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98

                    Comment

                    • däädää
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2010
                      • 756
                      • Tornio

                      #85
                      Sainpa vihdoin jatkettua tds:n laittoa yli puolenvuoden tauon jälkeen

                      Elikkäs alunperin jako pyörähti sekasin pumppua kirittäessä, nyt keula purettu ja jakopää auki. Tänään käytin alaketjun pois ja käänsin nokalta "hahlot" venakopan tasalle, ketju takas ja kone pyörii jopa nyt

                      Millainen nokan lukitustyökalu on? Pumppu ja nokka on keskenään kohillaan ja tosiaan tuo alaketju hypännyt vain.. Nyt nokka lukkoon työkalulla, alakerta lukitustapilla ja uudet ketjut + hilppeet vain paikalleen?

                      Originally posted by lurkki3 View Post
                      Kaverin e39 525tds onko vika vai ominaisuus viri pumpulla?kaverin autoon vaihdettu mekaaninen pumppu ja siihen isompi nestepää.kierrokset jää vedätyksessä turhan pitkäksi aikaa päälle vaikka kaasun löysää ja saman tekee jos parkissa pitää kaasua reilusti päällä ja löysää niin kierrokset jää huutamaan 4000rmp joksikin aikaa ennen ku laskevat.omasta mielestä ei ihan normaalilta kuulosta.autossa myös holset hx35,iso cooleri putkisto ja 2bar ahtopainetta
                      Kokeilkaapa ruuvvata syöttöä vähän alaspäin. Pumpussa joku jousi (?) vaati muistaakseni vaihdon jäykempään että jaksaa tiputtaa syötön pois kun sitä on reilusti.
                      Last edited by däädää; 01-02-2015, 20:24.

                      Comment

                      • jankko
                        BTCF Member
                        • Aug 2009
                        • 101
                        • Sievi/Kouvola

                        #86
                        Paljonkos on tds ölynpaine tyhjäkäynnillä,2000rpm, 3000rpm ja täys kiihdytyksessä loppu kierroksilla?
                        Itsellä 0.5bar, 1.5bar, 2bar, 3bar tuntuu hieman matalilta että jos jollakin on mittari paikallaan ja viitsisi vilkasta. Vasta kone rakennettu ja öljypumppu ei näyttänyt kuluneelta, jousen kylläkin uusin.
                        Last edited by jankko; 04-03-2015, 20:00.

                        Comment

                        • buubaa
                          Bimmer Rookie
                          • May 2013
                          • 140
                          • Lahti

                          #87
                          Olis tarkotus piruuttaa kokeilla e39 tota evryä kun aina pitää jotain päästä räpeltään. Huomenna pitäis mennä elektroniikkapuljuun shoppaileen mut nettisivuja kun kattelin niin vaihtoehtojahan on ihan liikaa. Eli mikä vastus tohon tarkotukseen pitää olla, tiedän että 250ohm mutta kun on vaihtoehtoina lankavastuksia. hiilikalvo, metallikalvo ja jotain tehovastuksia niin mikä näistä? Ja potikasta että kuinka moni wattisen tarvii että kestää? Ja mikä potikka kun on mono ja stereopotikoita?
                          Last edited by buubaa; 12-03-2015, 00:09.

                          Comment

                          • Sharedoc
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2011
                            • 122
                            • Oulu

                            #88
                            Käsittääkseni riittää ihan tavalliset 0,25W metallikalvovastus ja yksikanava potikka. Potikka lineaarinen ( ei logaritminen).
                            Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
                            MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
                            Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98

                            Comment

                            • buubaa
                              Bimmer Rookie
                              • May 2013
                              • 140
                              • Lahti

                              #89
                              Juu evry nyt asennettu ja hyvin toimii. Onkos näihin muuta pikku piristystä olemassa kun toi evry? Ahistaako katti? Vapaammin virtaavasta suodattimesta hyötyä vai pelkkää haittaa? Egr poistettu käytöstä ja imusarjankin irrotin mut suurena yllätyksenä tuli ettei ollut yhtään karstottunut, ilmeisesti joku äskettäin putsannut. Kansiongelmat tiedossa mut eiköhän ne vältetä kuhan vaan muistaa jälkikäyttää, eikä mihkään radalle ollakkaan näillä tehoilla menossa tollasella laivalla

                              Comment

                              • Sharedoc
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2011
                                • 122
                                • Oulu

                                #90
                                Ahtopainetta voi nostaa niin ei savuta niin pahasti.
                                Autoa voi keventää, vararengas pois, takapenkki pois, turhia paneeleja, äänieristysmattoja pois...
                                Last edited by Sharedoc; 19-03-2015, 15:45.
                                Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
                                MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
                                Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎