Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ozzy #69#
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2006
    • 1642
    • Pirkanmaa

    #61
    Originally posted by ///Myhä View Post
    Mulla myös käytössä M54B30 koneessa 5W40 diamondit. Huohottimet on päivitetty. Limaa muodostuu erittäin vähän. Ajo on pääosin vaihtelevaa taajamapyöritystä. Itse käyn aina välillä antamassa kunnolla kenkää talvisaikaan, jolloin lima häviää kokonaan.
    Originally posted by Juhis View Post
    Meillä laitettiin syksyllä Teboil Diamond 5W-40 öljyt M54B25 moottoriin. Kaikki oli OK vielä lauhasta alkutalvesta, mutta nyt kun tuli kovemmat pakkaset, puskee.todella reilusti kylmäliimaa. Aivan majoneesissa siis öljykorkin alta.

    Eikö muilla ole ollut vastaavia ongelmia? Autolla ei edes ajeta erityisen lyhyttä matkaa. Lohkolämmitintä käytetään melko usein, ajettava matka tyypillisesti 21 km / suunta, termostaatti kunnossa ja autoon vaihdettu eristetty huohotin sekä letkut.

    Munuaiset tukkimalla muodostuu limaa vähemmän. Pari talvea tullut jo niin ajeltua.
    G20 330e M-Sport sunset orange

    Comment

    • Dani
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2007
      • 3847
      • Espoo

      #62
      Kyllä siitä "kylmälimasta" vaan on suuriakin ongelmia koitunut talvipakkasilla näissä BMW ja VAG autoissa...varmaan muissa merkeissä myös.
      sigpic
      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

      Comment

      • ///Myhä
        Bimmer Rookie
        • Jan 2008
        • 83
        • Kokkola

        #63
        Originally posted by Ozzy #69# View Post
        Munuaiset tukkimalla muodostuu limaa vähemmän. Pari talvea tullut jo niin ajeltua.
        Tänään tuli laitettua pahvia keulaan Myös edellisissä kulkineissa oon aina käyttänyt.
        E30 320iS Diamantschwarz
        K100RS 16v

        Comment

        • Saarikoski
          R.I.P.
          • Feb 2005
          • 726
          • KOKKOLA

          #64
          Originally posted by Juhis View Post
          Meillä laitettiin syksyllä Teboil Diamond 5W-40 öljyt M54B25 moottoriin. Kaikki oli OK vielä lauhasta alkutalvesta, mutta nyt kun tuli kovemmat pakkaset, puskee.todella reilusti kylmäliimaa. Aivan majoneesissa siis öljykorkin alta.

          Eikö muilla ole ollut vastaavia ongelmia? Autolla ei edes ajeta erityisen lyhyttä matkaa. Lohkolämmitintä käytetään melko usein, ajettava matka tyypillisesti 21 km / suunta, termostaatti kunnossa ja autoon vaihdettu eristetty huohotin sekä letkut.

          Eikös tuossa diamondissa pitäny olla jotain limanestoaineita lisätty normia enempi tms.
          Vaihdoitko öljyt itse/näitkö purkin josta öljy koneeseen kaadettiin? Mietin vaan että huollossahan voi sattua väärästä hanastakin lorahtamaan.

          Comment

          • Bomb5
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2011
            • 726
            • Kivijärvi

            #65
            Jouluna vaihdoin 5W-40 diamondiin. 17 km työmatka-ajoa ollut sen jälkeen ja hieman näkyi tänä aamuna -13 C pakkasessa siivun jälkeen korkin reunoilla ja kopan sisäpinnalla keltasta, mutta korkin keskellä helmeili vain vesi. Veikkaan, että osa noista on edellisen öljyn jämiä, varsinkin venakopan sisäpinnassa. Aiemmin ainakin mobil 1 0W-40:llä korkki ja ympärys oli ihan keltavihreänä. Ehkä tuo diamond toimii paremmin ja seuraavan vaihdon jälkeen lähteny viimesetkin rippeet edellisestä öljystä, castrol edge 0W-40:stä. Tosin huomasin, että tuolla diamondilla yksi nostaja äänsi pari sekuntia käynnistyksen jälkeen, kun auto oli seissyt päivän työpaikan parkissa. Tuota ei kuulunut 0W-40 öljyllä vasta kuin jossain yli -20 pakkasessa. Munuaisten tukkiminen auttaa ehkä myös hieman siihen, että kone ei jäähdy auton ollessa parkissa niin nopeasti. Usein salavalikosta työpäivän päätteeksi kun kattonu, niin voi olla pari astetta lämmintä vielä, vaikka auto seisonu 10 asteen pakkasessa päivän. Seuraillaan tilannetta...
            Last edited by Bomb5; 14-01-2014, 21:32.
            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #66
              Originally posted by Saarikoski View Post
              Eikös tuossa diamondissa pitäny olla jotain limanestoaineita lisätty normia enempi tms.
              .
              Siis tuossa Diamondissa on lisäaineistuksessa pyritty aivan erityisesti ottamaan huomioon Suomen ja Venäjän pakkaset ja sitä kautta myös tuo kylmäliman muodostuminen(mm.castrollin lisäaineistus taitaa painottua ihan toisaalle).
              Itse olen jo +10-vuotta tämän tehon kymmeniä kertoja todennut ja ero joihinkin muihin öljyihin verrattattuna on isompi tai pienempi, mutta aina sitä tuntuu kuitenkin olevan.
              Jos kylmälimaa muodostuu siltikin, ei tilanne korjaannu ainakaan öljyjä vaihtamalla, vaan vika on jossain muualla?

              Teboil itse ilmoittaa(kehitystyö tehdään Suomessa):
              ...."Pohjoinen ilmastomme asettaa voiteluaineille erityisiä vaatimuksia etenkin kylminä vuodenaikoina. Teboil- voiteluaineiden kehitystyön tavoitteena on tuoda markkinoille suorituskykyisiä erityisesti suomalaisiin olosuhteisiin soveltu- via voiteluaineita"...
              Last edited by Hemi; 15-01-2014, 00:38.

              Comment

              • Mlatvala
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 3553
                • Kuopio

                #67
                Tuli eilen laitettua aral supertronic 5w-30 ölppää. Vielä ovat koneessa pysyneet..
                E61 535d alkuunsa viritetty.

                Comment

                • scheisse
                  BTCF Honorary Member
                  • Apr 2007
                  • 2798
                  • Kauhajoki

                  #68
                  Olen 320d:ssä käyttäny viime vuodet Castrollin Magnatekkiä joilla ajan yleensä 10000km ja vaihtoon, mutta päätinpä kokeilla Mobil1 rally formulaa ja voi vittu sanon minä!

                  Ajoin 7000km ja oli pakko vaihtaa pois kun alkoi käymään niin rumasti, että vitutti. Nyt taas Castrollit koneessa ja taas käy kuten ennenkin.
                  - f30 330e M-Sport , -16
                  - e36 3.2 M3 cabrio individual

                  Comment

                  • ekimon85
                    Bimmer Rookie
                    • May 2011
                    • 71
                    • Joensuu

                    #69
                    Castrolilla mennään.
                    e46 320 -02 touring

                    ex e36 328 -97

                    Comment

                    • JaniLah
                      Newbiemmer
                      • Dec 2012
                      • 14
                      • Turku

                      #70
                      Originally posted by scheisse View Post
                      Olen 320d:ssä käyttäny viime vuodet Castrollin Magnatekkiä joilla ajan yleensä 10000km ja vaihtoon, mutta päätinpä kokeilla Mobil1 rally formulaa ja voi vittu sanon minä!

                      Ajoin 7000km ja oli pakko vaihtaa pois kun alkoi käymään niin rumasti, että vitutti. Nyt taas Castrollit koneessa ja taas käy kuten ennenkin.
                      Mobil 1 Peak Life (Rally Formula) on 5W-50. Mikä oli Castrolin viskositeettiluokka?

                      Jos ei ollut sama niin vertailulla ei ollut muuta arvoa kuin, että 5W-50 ei sovi ko. moottoriyksilöön.

                      Comment

                      • JaniLah
                        Newbiemmer
                        • Dec 2012
                        • 14
                        • Turku

                        #71
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Siis tuossa Diamondissa on lisäaineistuksessa pyritty aivan erityisesti ottamaan huomioon Suomen ja Venäjän pakkaset ja sitä kautta myös tuo kylmäliman muodostuminen(mm.castrollin lisäaineistus taitaa painottua ihan toisaalle).
                        Itse olen jo +10-vuotta tämän tehon kymmeniä kertoja todennut ja ero joihinkin muihin öljyihin verrattattuna on isompi tai pienempi, mutta aina sitä tuntuu kuitenkin olevan.
                        Jos kylmälimaa muodostuu siltikin, ei tilanne korjaannu ainakaan öljyjä vaihtamalla, vaan vika on jossain muualla?

                        Teboil itse ilmoittaa(kehitystyö tehdään Suomessa):
                        Tuohon Teboilin "Suomen oloihin", en sano kun, että höpö-höpö. Voivathan he sitä markkinoinnissa käyttää, mutta perusöljyt ja lisäaineistukset ovat pääsääntöisesti samaa kuin kaikilla muillakin. Perusöljyjä ovat ostaneet ainakin Exxonilta (aika yllättävää, koska suurin toimija alalla).

                        Suomessa ei todellakaan ole mitkään spesiaali olosuhteet verrattuna esim. Pohjois-Amerikkaan. Usein tuolla on vielä kylmempää.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #72
                          Originally posted by JaniLah View Post
                          Tuohon Teboilin "Suomen oloihin", en sano kun, että höpö-höpö. Voivathan he sitä markkinoinnissa käyttää, mutta perusöljyt ja lisäaineistukset ovat pääsääntöisesti samaa kuin kaikilla muillakin. Perusöljyjä ovat ostaneet ainakin Exxonilta (aika yllättävää, koska suurin toimija alalla).

                          Suomessa ei todellakaan ole mitkään spesiaali olosuhteet verrattuna esim. Pohjois-Amerikkaan. Usein tuolla on vielä kylmempää.
                          Tuohon en sano kuin höpö, höpö...
                          Tämä moottoriöljyjen lisäaineistus on nykyään "pikkuisen" korkeampaa matematiikkaa ja jatkuvaa tuotekehitystä laboratorioissa.
                          Tämä kuuluu lisäksi hyvin tarkkaan suojellun tuotesalaisuuden piiriin, jolloin jokainen valmistaja löytää omat ratkaisunsa erilaisiin öljyille annettaviin vaatimuksiin.
                          Tuossa hieman PDF:muodossa lisätietoutta mm.Teboilin tuotekehityksestä:

                          Comment

                          • Bomb5
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2011
                            • 726
                            • Kivijärvi

                            #73
                            Tarttu silmään tuolta lisäaineista:
                            "Vaahtoamisenestolisäaineet estävät öljyn vaahtoamista pienentämällä pintajännitystä, jolloin ilmakuplat särkyvät helposti."
                            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                            Comment

                            • JaniLah
                              Newbiemmer
                              • Dec 2012
                              • 14
                              • Turku

                              #74
                              Originally posted by Hemi View Post
                              Tuohon en sano kuin höpö, höpö...
                              Tämä moottoriöljyjen lisäaineistus on nykyään "pikkuisen" korkeampaa matematiikkaa ja jatkuvaa tuotekehitystä laboratorioissa.
                              Tämä kuuluu lisäksi hyvin tarkkaan suojellun tuotesalaisuuden piiriin, jolloin jokainen valmistaja löytää omat ratkaisunsa erilaisiin öljyille annettaviin vaatimuksiin.
                              Tuossa hieman PDF:muodossa lisätietoutta mm.Teboilin tuotekehityksestä:

                              http://www.grisco.ee/catalogues/teboil_2010_fin.pdf
                              Kun leipä tulee öljy-yhtiön labrasta kuvittelen jotain aiheesta tietäväni. Silti pidän ihan huuhaa-höpinänä tuota Pohjolan "erikoisolosuhteita". Ei sellaisia ole! Pohjois-Amerikassa, New Yorkissa ollut jopa viime viikot paljon kylmempää kuin meillä täällä "erikoisolosuhteissa". Puhumattakaan Kanadasta tai Venäjästä. Lisäksi ko. maissa polttoaine on vielä kertaluokkaa huonompaa kuin täkälainen, joka rasittaa öljyä entisestään.

                              Tottakai tuotekehitystä tapahtuu joka alalla ja öljytkin kehittyvät. Pääosan öljyjen kehityksestä tekevät vaan lisäainevalmistajat, jotka sitten myyvät ja markkinoivat teknologioitaan öljy-yhtiöille. Saattapi joku ö-yhtiö ostaa esim. koko LL-04 -longlife / ACEA C3 -formuloinnin. Tällöin on vain käytettävä juuri niitä raaka-aineita perusöljyjä myöden mitä alkup. hyväksytyssä reseptissä seisoo. Tämä on se halpa tapa kun ei itse tarvitse huolehtia formuloinnin hyväksyttämisestä API:lla, ACEA:lla, jokaisella OEM:llä erikseen.

                              On myös kumma miksei Teboil sitten mitenkään tuotteidensa specsien puolesta erotu edukseen kylmäominaisuuksissa. Ei ole alempaa jähmepistettä, ei parempaa pumpattavuutta. Ihan samalla tasolla esim. Mobilin ja Castrolin kanssa.

                              Comment

                              • JaniLah
                                Newbiemmer
                                • Dec 2012
                                • 14
                                • Turku

                                #75
                                Originally posted by Bomb5 View Post
                                Tarttu silmään tuolta lisäaineista:
                                "Vaahtoamisenestolisäaineet estävät öljyn vaahtoamista pienentämällä pintajännitystä, jolloin ilmakuplat särkyvät helposti."
                                Nämä ovat yleensä silikoni-pohjaisia liuottimia. Liuottimena esim. jatkettu kerosiini. 4L-kannussa vaahdonestoaineita on alle tee-lusikallinen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎