Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mitä moottoriöljyä käytätte part II
Collapse
X
-
Originally posted by Juhis View PostMeillä laitettiin syksyllä Teboil Diamond 5W-40 öljyt M54B25 moottoriin. Kaikki oli OK vielä lauhasta alkutalvesta, mutta nyt kun tuli kovemmat pakkaset, puskee.todella reilusti kylmäliimaa. Aivan majoneesissa siis öljykorkin alta.
Eikö muilla ole ollut vastaavia ongelmia? Autolla ei edes ajeta erityisen lyhyttä matkaa. Lohkolämmitintä käytetään melko usein, ajettava matka tyypillisesti 21 km / suunta, termostaatti kunnossa ja autoon vaihdettu eristetty huohotin sekä letkut.
Eikös tuossa diamondissa pitäny olla jotain limanestoaineita lisätty normia enempi tms.
Vaihdoitko öljyt itse/näitkö purkin josta öljy koneeseen kaadettiin? Mietin vaan että huollossahan voi sattua väärästä hanastakin lorahtamaan.
Comment
-
-
Jouluna vaihdoin 5W-40 diamondiin. 17 km työmatka-ajoa ollut sen jälkeen ja hieman näkyi tänä aamuna -13 C pakkasessa siivun jälkeen korkin reunoilla ja kopan sisäpinnalla keltasta, mutta korkin keskellä helmeili vain vesi. Veikkaan, että osa noista on edellisen öljyn jämiä, varsinkin venakopan sisäpinnassa. Aiemmin ainakin mobil 1 0W-40:llä korkki ja ympärys oli ihan keltavihreänä. Ehkä tuo diamond toimii paremmin ja seuraavan vaihdon jälkeen lähteny viimesetkin rippeet edellisestä öljystä, castrol edge 0W-40:stä. Tosin huomasin, että tuolla diamondilla yksi nostaja äänsi pari sekuntia käynnistyksen jälkeen, kun auto oli seissyt päivän työpaikan parkissa. Tuota ei kuulunut 0W-40 öljyllä vasta kuin jossain yli -20 pakkasessa. Munuaisten tukkiminen auttaa ehkä myös hieman siihen, että kone ei jäähdy auton ollessa parkissa niin nopeasti. Usein salavalikosta työpäivän päätteeksi kun kattonu, niin voi olla pari astetta lämmintä vielä, vaikka auto seisonu 10 asteen pakkasessa päivän. Seuraillaan tilannetta...Last edited by Bomb5; 14-01-2014, 21:32.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
-
Originally posted by Saarikoski View PostEikös tuossa diamondissa pitäny olla jotain limanestoaineita lisätty normia enempi tms.
.
Itse olen jo +10-vuotta tämän tehon kymmeniä kertoja todennut ja ero joihinkin muihin öljyihin verrattattuna on isompi tai pienempi, mutta aina sitä tuntuu kuitenkin olevan.
Jos kylmälimaa muodostuu siltikin, ei tilanne korjaannu ainakaan öljyjä vaihtamalla, vaan vika on jossain muualla?
Teboil itse ilmoittaa(kehitystyö tehdään Suomessa):
...."Pohjoinen ilmastomme asettaa voiteluaineille erityisiä vaatimuksia etenkin kylminä vuodenaikoina. Teboil- voiteluaineiden kehitystyön tavoitteena on tuoda markkinoille suorituskykyisiä erityisesti suomalaisiin olosuhteisiin soveltu- via voiteluaineita"...Last edited by Hemi; 15-01-2014, 00:38.
Comment
-
-
Olen 320d:ssä käyttäny viime vuodet Castrollin Magnatekkiä joilla ajan yleensä 10000km ja vaihtoon, mutta päätinpä kokeilla Mobil1 rally formulaa ja voi vittu sanon minä!
Ajoin 7000km ja oli pakko vaihtaa pois kun alkoi käymään niin rumasti, että vitutti. Nyt taas Castrollit koneessa ja taas käy kuten ennenkin.- f30 330e M-Sport , -16
- e36 3.2 M3 cabrio individual
Comment
-
-
Originally posted by scheisse View PostOlen 320d:ssä käyttäny viime vuodet Castrollin Magnatekkiä joilla ajan yleensä 10000km ja vaihtoon, mutta päätinpä kokeilla Mobil1 rally formulaa ja voi vittu sanon minä!
Ajoin 7000km ja oli pakko vaihtaa pois kun alkoi käymään niin rumasti, että vitutti. Nyt taas Castrollit koneessa ja taas käy kuten ennenkin.
Jos ei ollut sama niin vertailulla ei ollut muuta arvoa kuin, että 5W-50 ei sovi ko. moottoriyksilöön.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostSiis tuossa Diamondissa on lisäaineistuksessa pyritty aivan erityisesti ottamaan huomioon Suomen ja Venäjän pakkaset ja sitä kautta myös tuo kylmäliman muodostuminen(mm.castrollin lisäaineistus taitaa painottua ihan toisaalle).
Itse olen jo +10-vuotta tämän tehon kymmeniä kertoja todennut ja ero joihinkin muihin öljyihin verrattattuna on isompi tai pienempi, mutta aina sitä tuntuu kuitenkin olevan.
Jos kylmälimaa muodostuu siltikin, ei tilanne korjaannu ainakaan öljyjä vaihtamalla, vaan vika on jossain muualla?
Teboil itse ilmoittaa(kehitystyö tehdään Suomessa):
Suomessa ei todellakaan ole mitkään spesiaali olosuhteet verrattuna esim. Pohjois-Amerikkaan. Usein tuolla on vielä kylmempää.
Comment
-
-
Originally posted by JaniLah View PostTuohon Teboilin "Suomen oloihin", en sano kun, että höpö-höpö. Voivathan he sitä markkinoinnissa käyttää, mutta perusöljyt ja lisäaineistukset ovat pääsääntöisesti samaa kuin kaikilla muillakin. Perusöljyjä ovat ostaneet ainakin Exxonilta (aika yllättävää, koska suurin toimija alalla).
Suomessa ei todellakaan ole mitkään spesiaali olosuhteet verrattuna esim. Pohjois-Amerikkaan. Usein tuolla on vielä kylmempää.
Tämä moottoriöljyjen lisäaineistus on nykyään "pikkuisen" korkeampaa matematiikkaa ja jatkuvaa tuotekehitystä laboratorioissa.
Tämä kuuluu lisäksi hyvin tarkkaan suojellun tuotesalaisuuden piiriin, jolloin jokainen valmistaja löytää omat ratkaisunsa erilaisiin öljyille annettaviin vaatimuksiin.
Tuossa hieman PDF:muodossa lisätietoutta mm.Teboilin tuotekehityksestä:
Comment
-
-
Tarttu silmään tuolta lisäaineista:
"Vaahtoamisenestolisäaineet estävät öljyn vaahtoamista pienentämällä pintajännitystä, jolloin ilmakuplat särkyvät helposti."E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostTuohon en sano kuin höpö, höpö...
Tämä moottoriöljyjen lisäaineistus on nykyään "pikkuisen" korkeampaa matematiikkaa ja jatkuvaa tuotekehitystä laboratorioissa.
Tämä kuuluu lisäksi hyvin tarkkaan suojellun tuotesalaisuuden piiriin, jolloin jokainen valmistaja löytää omat ratkaisunsa erilaisiin öljyille annettaviin vaatimuksiin.
Tuossa hieman PDF:muodossa lisätietoutta mm.Teboilin tuotekehityksestä:
http://www.grisco.ee/catalogues/teboil_2010_fin.pdf
Tottakai tuotekehitystä tapahtuu joka alalla ja öljytkin kehittyvät. Pääosan öljyjen kehityksestä tekevät vaan lisäainevalmistajat, jotka sitten myyvät ja markkinoivat teknologioitaan öljy-yhtiöille. Saattapi joku ö-yhtiö ostaa esim. koko LL-04 -longlife / ACEA C3 -formuloinnin. Tällöin on vain käytettävä juuri niitä raaka-aineita perusöljyjä myöden mitä alkup. hyväksytyssä reseptissä seisoo. Tämä on se halpa tapa kun ei itse tarvitse huolehtia formuloinnin hyväksyttämisestä API:lla, ACEA:lla, jokaisella OEM:llä erikseen.
On myös kumma miksei Teboil sitten mitenkään tuotteidensa specsien puolesta erotu edukseen kylmäominaisuuksissa. Ei ole alempaa jähmepistettä, ei parempaa pumpattavuutta. Ihan samalla tasolla esim. Mobilin ja Castrolin kanssa.
Comment
-
-
Originally posted by Bomb5 View PostTarttu silmään tuolta lisäaineista:
"Vaahtoamisenestolisäaineet estävät öljyn vaahtoamista pienentämällä pintajännitystä, jolloin ilmakuplat särkyvät helposti."
Comment
-
Comment