Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF) vol. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • OVi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2016
    • 514
    • Oulu

    Eipä mulla ole kokemusta hiukkaspönttöjen ostosta. Olen ajellut tuollaisenaan, kun nykyisellään ko. auto seisoo vähintään puolet vuodesta.
    Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

    Comment

    • Magirus
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 875
      • Keski-Suomi und Sawo

      Saako tukkoisella DPF:llä ahtimen pilattua? Tai voiko tukkeutunut DPF lisätä ahtimen kautta tapahtuvaa öljynkulutusta vai onko ahdin vaan kaput? M47TU kone ja perinteiseen tapaan ajettu termarit levällään ennen minua. Termari+vp+dampperi rempan yhteydessä huomasin melko mittavan määrän öljyä ahtoputkissa. Lisäksi sähköinen kaasuläppä ui öljyssä. Sain ehjillä termareilla poltettua DPFfää kunnes sähköinen kaasuläppä alkoi antaa vikakoodia (varmaan sielläkin öljyä). Vaihdoin nyt käytetyn ehjän osan ja taas varmaan toimii tovin, kunnes sekin öljystä märkänä. Onko mahdollista että öljynkulutus/poltto vielä ”parantuisi” jos DPFfän saa poltettua kunnolla. Vai meneekö suosiolla ahdin sekä DPF vaihtoon.. Auto kyllä toimii hyvin eikä ahdinkaan ujella.

      M47TU E61 520D FamilyWagon -06
      M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
      M20 E30 320i/323i Rooflost -86
      M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


      O: E24 osasia

      Comment

      • VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2225
        • Vantaa

        Kyllähän se rasittaa ahdinta kasvaneen vasta paineen muodossa. Taisi olla joillain merkillä ihan tehtaan ohje että tukkeutuneen dpf vaihdon yhteydessä pitää ahdinkin uusia.

        Todellisuus riippuu varmaan miten kauan sillä tukossa olleella dpfllä ajettu.
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          Originally posted by Magirus View Post
          Saako tukkoisella DPF:llä ahtimen pilattua? Tai voiko tukkeutunut DPF lisätä ahtimen kautta tapahtuvaa öljynkulutusta vai onko ahdin vaan kaput? M47TU kone ja perinteiseen tapaan ajettu termarit levällään ennen minua. Termari+vp+dampperi rempan yhteydessä huomasin melko mittavan määrän öljyä ahtoputkissa. Lisäksi sähköinen kaasuläppä ui öljyssä. Sain ehjillä termareilla poltettua DPFfää kunnes sähköinen kaasuläppä alkoi antaa vikakoodia (varmaan sielläkin öljyä). Vaihdoin nyt käytetyn ehjän osan ja taas varmaan toimii tovin, kunnes sekin öljystä märkänä. Onko mahdollista että öljynkulutus/poltto vielä ”parantuisi” jos DPFfän saa poltettua kunnolla. Vai meneekö suosiolla ahdin sekä DPF vaihtoon.. Auto kyllä toimii hyvin eikä ahdinkaan ujella.
          Jos ahtoputkissa näkyi paljon öljyä, niin miltäs se välijäähy näyttää? Sinne voi kertyä todella paljon öljyä ja sen pois polttaminen ajossa ei kyllä ihan hetkessä tapahdu. Jos siellä välijäähyssä on paljon öljyä, niin viisainta olisi se iroittaa ja puhdistaa. Toki kovalla vastapaineella voi saada ahtimenkin rikki, mutta aika paljon tukossa olevia dpf on tullut vastaan, mutta ahtimia ei ole vielä mennyt tukkoisen dpf takia. Tuntuuko ahtimessa välystä? Jos ei isompaa välystä ole, niin puhdistuksen jälkeen vaan kovaa ajoa ja seuraa tilannetta.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5270
            • Pirkkala

            Itsekin korjaillut useita dpf tukossa -autoja ja ei niissä ole ollut erityisesti turbossa valittamista.
            Oma resepti on nykyään lähettää pönttö pesuun. Se on alle 300€ homma ja pytty tulee kuntoon.

            Viiimeksi käytin e70 x5 m57 pytyn, se oli uskomattoman tukkoon ajettu softalla joka ei herjaillut dpf asioista mitään. Termarit paskana tietysti.

            Täydellä kuormalla ja 4k kierroksilla vastapainetta oli 0,9bar
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • Magirus
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 875
              • Keski-Suomi und Sawo

              Pari kertaa nyt työmatkalla Istalla poltellut ja öljynkulutus näyttäisi loppuneen (tai sitten alkujaankin jäi täyttö vajaaksi kun yömyöhään tuli auto kasattua eikä todellisuudessa öljyä mennytkään huolestuttavan paljoa). Toki voi olla, että DPF alkoi hengittää polttojen jälkeen. Ahtoputkiston ja coolerin voisi tosiaan putsailla, sitä ei vaan kiinnostaisi tehdä pihalla lumihangessa ja pakkasessa.

              Pitääpä seurailla miten tilanne kehittyy.

              M47TU E61 520D FamilyWagon -06
              M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
              M20 E30 320i/323i Rooflost -86
              M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


              O: E24 osasia

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                Itsekin korjaillut useita dpf tukossa -autoja ja ei niissä ole ollut erityisesti turbossa valittamista.
                Oma resepti on nykyään lähettää pönttö pesuun. Se on alle 300€ homma ja pytty tulee kuntoon.

                Viiimeksi käytin e70 x5 m57 pytyn, se oli uskomattoman tukkoon ajettu softalla joka ei herjaillut dpf asioista mitään. Termarit paskana tietysti.

                Täydellä kuormalla ja 4k kierroksilla vastapainetta oli 0,9bar
                Siinähän on vielä ihan maltilliset vastapaineet, itselle on tullut lukuisia yli 1bar vastapaineille olleita autoja. Pesu toki on se paras vaihtoehto, mutta nopein tapa saada auto ajoon ehjillä termareilla on ajaa pakkopoltto läpi kerran tai pari. Hienoja tosiaan nämä softat, joissa ei tule mitää herjoja esim. DPF:n tukkoisuudesta.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5270
                  • Pirkkala

                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Siinähän on vielä ihan maltilliset vastapaineet, itselle on tullut lukuisia yli 1bar vastapaineille olleita autoja. Pesu toki on se paras vaihtoehto, mutta nopein tapa saada auto ajoon ehjillä termareilla on ajaa pakkopoltto läpi kerran tai pari. Hienoja tosiaan nämä softat, joissa ei tule mitää herjoja esim. DPF:n tukkoisuudesta.
                  Joo, tuli kokeiltua pakkopolttoa saada pysymään päällä mutta tais 30 sekuntia kestää päällä pisimmillään vaikka yritin lukuisia kertoja.

                  Oon monta saanu auki ihan pakkopoltollakin mutta ei oo määrättömästi aikaa yrittää, se on aika aikaavievää hommaa kun bemareilla pitää yleensä ajaa polton aikana.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Joo, tuli kokeiltua pakkopolttoa saada pysymään päällä mutta tais 30 sekuntia kestää päällä pisimmillään vaikka yritin lukuisia kertoja.

                    Oon monta saanu auki ihan pakkopoltollakin mutta ei oo määrättömästi aikaa yrittää, se on aika aikaavievää hommaa kun bemareilla pitää yleensä ajaa polton aikana.
                    Tunnin verran bemarihuolto kivenlahti ajeli minun dbf auki, noin 60km. 50€ maksoi kaikkine kuittauksineen jne.

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5270
                      • Pirkkala

                      Originally posted by BMW525Xda View Post
                      Tunnin verran bemarihuolto kivenlahti ajeli minun dbf auki, noin 60km. 50€ maksoi kaikkine kuittauksineen jne.
                      Halpaa on ollu
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        Originally posted by Urpo_rotta View Post
                        Joo, tuli kokeiltua pakkopolttoa saada pysymään päällä mutta tais 30 sekuntia kestää päällä pisimmillään vaikka yritin lukuisia kertoja.

                        Oon monta saanu auki ihan pakkopoltollakin mutta ei oo määrättömästi aikaa yrittää, se on aika aikaavievää hommaa kun bemareilla pitää yleensä ajaa polton aikana.
                        Pahimmit mitkä on tullut vastaan, niin alussa poltto pysyy päällä sen ~5s. Yksin hieman hazardi tehdä kun pitää testeriä käyttää ja ajaa samalla. Joo kyllähän se aikaa vie, yleensä se on noin tunnin homma itsellä ollut, ajoa ~50km kun on kunnolla tukossa. Ne missä on olleet ehjät termarit, niin todella harvassa ne joissa en ole pakkopoltolla saanut auki.

                        Toki tuo pesettäminen on se parempi vaihtoehto kun silloin sieltä saadaan tuhka pois. Virtaa taas paljon paremmin pesun jälkeen, jos kyseessä on paljon ajettu auto. Pesun ongelma lähinnä se, että auto seisoo sitten sen viikon tms. ja hintakin toki korkeampi.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • hjenkka
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2010
                          • 577
                          • JKL

                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Pahimmit mitkä on tullut vastaan, niin alussa poltto pysyy päällä sen ~5s. Yksin hieman hazardi tehdä kun pitää testeriä käyttää ja ajaa samalla. Joo kyllähän se aikaa vie, yleensä se on noin tunnin homma itsellä ollut, ajoa ~50km kun on kunnolla tukossa. Ne missä on olleet ehjät termarit, niin todella harvassa ne joissa en ole pakkopoltolla saanut auki.

                          Toki tuo pesettäminen on se parempi vaihtoehto kun silloin sieltä saadaan tuhka pois. Virtaa taas paljon paremmin pesun jälkeen, jos kyseessä on paljon ajettu auto. Pesun ongelma lähinnä se, että auto seisoo sitten sen viikon tms. ja hintakin toki korkeampi.
                          ihan mielenkiinnosta kysyn että millä kilometreillä nämä dpf:ät alkavat yleensä vaivaamaan?

                          toki varmasti monesta asiasta kiinni mut noin suurinpiirtein?
                          "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

                          Vs1400 Intruder

                          Ex:
                          F11 530dA xDrive
                          E60 523iA
                          E39 520i Sedan
                          E39 530dA Touring
                          E39 528iA Sedan
                          E46 318i Sedan
                          E39 523i Sedan
                          E36 316i Sedan x2

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            Originally posted by hjenkka View Post
                            ihan mielenkiinnosta kysyn että millä kilometreillä nämä dpf:ät alkavat yleensä vaivaamaan?

                            toki varmasti monesta asiasta kiinni mut noin suurinpiirtein?
                            300tkm +/-50tkm E6x
                            Last edited by BMW525Xda; 05-02-2022, 20:43.

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              Originally posted by hjenkka View Post
                              ihan mielenkiinnosta kysyn että millä kilometreillä nämä dpf:ät alkavat yleensä vaivaamaan?

                              toki varmasti monesta asiasta kiinni mut noin suurinpiirtein?
                              M57 kohdalla ihan millä tahansa kilometreillä kun termarit on kulutustavaraa -> lämmöt ei nouse joten poltot ei onnistu. DPF laskennallinen ikä on BMW:llä 250tkm. Tämä tosin on ihan puhtaasti laskennallinen ja siinä vaiheessa sitten vaan kuittaa sen vaihdetuksi ja jatkaa ajamista. Muilla moottoreilla sitten aika vaihtelevasti. Yleisimmät syyt on rikkinäiset termarit & pätkäajo DPF ongelmille ainakin mitä itselle on tullut vastaan. Paskat softat sitten toki myös yksi syy.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17526
                                • Turku

                                Minulla E61 ja F11 535d molemmat ja DPF tukossa runsas 200tkm.
                                Näillä mennään:
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎