En tiedä onko asiasta ollut aiemmin tässä ketjussa maininta, mutta en jaksa nyt koko ketju lukea läpi.
Itelläni 530xd -08 (E61 ja M57T2 moottori). Mittarissa 251 tkm. Poltot tekee moitteettomasti, mutta liian tiheästi (matka-ajossa n. 350 km välein ja kaupunkiajossa hyvin paljon tiheämmin).
Vastapaine tyhjäkäynnillä heti polton jälkeen noin 10 mbar. Rajana vissiin 30 mbar tyhjäkäynnillä, joten selvästi jää alle sitä.
Polton jälkeen Bimmer Tool näyttää kuitenkin että pönttö täyttyy todella nopeasti ja kaupunkiajossa on n 30 km jälkeen täyttöaste jo noin 70 % ja uusi polttopyyntö päällä.
En tiedä onko kenellekään avuksi, mutta Bimmer Toolilla pystyn säätämään myös EGR venttiilin adaptaatioarvot (-40 - +87 muistaakseni). Säädin tuohon +87 jolloin koneeseen tulee mahdollisimman paljon ilmaa ja vähemmän pakokaasuja.
Toimenpiteen jälkeen pöntön täyttöaste nousee edelleen nopeasti tuohon n. 50 % (n. 30 g nokea ja n. 0,5 g tuhkaa koska DPF:n vaihtoväli juuri nollattu Bimmer Toolissa), mutta siihen se sitten asettuu. Mittarissa nyt 70 km kaupunkiajoa ja täyttöaste edelleen n. 50 % ja vastapaine n. 12 mbar tyhjäkäynnillä. Aiemmin olisi poltto jo tapahtunut, mutta nyt vaikuttaa siltä että kaupunkiajossakin tulen pääsemään lähemmäksi 150 km ennen kuin poltto lyö päälle.
Pöntönpesu on joka tapauksessa edessä, mutta tällä tavalla vaikuttaa siltä että saa vähän aikalisää kunnes kelit lämpenevät. Noen kanssa ei ilmeisesti ongelmaa, mutta oletettavasti pönttö täynnä tuhkaa.
Auto on lastattu BSR-Tuningin ohjelmistolla , mutta EGR ja DPF tulen pitämään käytössä edellyttäen että pesu onnistuu ja polttoväli saa taas tuohon 1 kerta/tankillinen. EGR-adaptaatio saattaa kyllä joka tapauksessa jäädä tuohon +87 kun auto nyt myös vastaa huomattavasti paremmin kaasulla ja todennäköisesti sotkee imusarjaa normaalia vähemmän.
Auton takana nyt kuitenkin huomaa pistävämpi haju kuin aiemmin. Vaikka EGR:n poistokin on pyörinyt mielessä niin tämä adaptaation säätö riittää tässä vaiheessa minulle ja pääsee sitten tarvittaessa vähän hajuihinkin vaikuttamaan kun pönttö on pesty.
Tämä oli nyt ehkä vähän enemmän kertomuksena jos olisi muillekin kokemuksista jotain hyötyä, mutta jos jotain pitäisi kysyäkin niin onko joku muu saanut vastaavia tuloksia egr-adaptaatioiden säätämisellä?
Lisäksi niin mistähän saisi pöntönpesuun tarkoitettu pesuaine järkevään hintaan vai toimiikohan tuohon joku "tavallinen" liuotin- tai pesuaine? Kun on aine ollut jonkin aikaa sisällä ajattelin vastavirtaan vedellä ja paineilmalla vuorotellen pestä/puhaltaa puhtaaksi. Eli vedellä täyttö ja paineilmalla vauhdilla läpi.
Painepesurikin löytyy, mutta sillä on ilmeisesti olemassa riski että suodatin vaurioituu.
Sen verran vielä että Wurthin DPF puhdistuksella (spraypullo) olen myös yrittänyt puhdistaa (aine paineanturiletkun kautta katin ja DPF:n väliin), mutta sillä en juurikaan huomannut että tilanne olisi muuttunut.
Regeneroinnitkin kokeiltu tehdä useampi peräkanaa.
Edit: Imukanavan läpät poistettu mikä myös saattaa vaikuttaa polttoväliin.
T.
Steff
Itelläni 530xd -08 (E61 ja M57T2 moottori). Mittarissa 251 tkm. Poltot tekee moitteettomasti, mutta liian tiheästi (matka-ajossa n. 350 km välein ja kaupunkiajossa hyvin paljon tiheämmin).
Vastapaine tyhjäkäynnillä heti polton jälkeen noin 10 mbar. Rajana vissiin 30 mbar tyhjäkäynnillä, joten selvästi jää alle sitä.
Polton jälkeen Bimmer Tool näyttää kuitenkin että pönttö täyttyy todella nopeasti ja kaupunkiajossa on n 30 km jälkeen täyttöaste jo noin 70 % ja uusi polttopyyntö päällä.
En tiedä onko kenellekään avuksi, mutta Bimmer Toolilla pystyn säätämään myös EGR venttiilin adaptaatioarvot (-40 - +87 muistaakseni). Säädin tuohon +87 jolloin koneeseen tulee mahdollisimman paljon ilmaa ja vähemmän pakokaasuja.
Toimenpiteen jälkeen pöntön täyttöaste nousee edelleen nopeasti tuohon n. 50 % (n. 30 g nokea ja n. 0,5 g tuhkaa koska DPF:n vaihtoväli juuri nollattu Bimmer Toolissa), mutta siihen se sitten asettuu. Mittarissa nyt 70 km kaupunkiajoa ja täyttöaste edelleen n. 50 % ja vastapaine n. 12 mbar tyhjäkäynnillä. Aiemmin olisi poltto jo tapahtunut, mutta nyt vaikuttaa siltä että kaupunkiajossakin tulen pääsemään lähemmäksi 150 km ennen kuin poltto lyö päälle.
Pöntönpesu on joka tapauksessa edessä, mutta tällä tavalla vaikuttaa siltä että saa vähän aikalisää kunnes kelit lämpenevät. Noen kanssa ei ilmeisesti ongelmaa, mutta oletettavasti pönttö täynnä tuhkaa.
Auto on lastattu BSR-Tuningin ohjelmistolla , mutta EGR ja DPF tulen pitämään käytössä edellyttäen että pesu onnistuu ja polttoväli saa taas tuohon 1 kerta/tankillinen. EGR-adaptaatio saattaa kyllä joka tapauksessa jäädä tuohon +87 kun auto nyt myös vastaa huomattavasti paremmin kaasulla ja todennäköisesti sotkee imusarjaa normaalia vähemmän.
Auton takana nyt kuitenkin huomaa pistävämpi haju kuin aiemmin. Vaikka EGR:n poistokin on pyörinyt mielessä niin tämä adaptaation säätö riittää tässä vaiheessa minulle ja pääsee sitten tarvittaessa vähän hajuihinkin vaikuttamaan kun pönttö on pesty.
Tämä oli nyt ehkä vähän enemmän kertomuksena jos olisi muillekin kokemuksista jotain hyötyä, mutta jos jotain pitäisi kysyäkin niin onko joku muu saanut vastaavia tuloksia egr-adaptaatioiden säätämisellä?
Lisäksi niin mistähän saisi pöntönpesuun tarkoitettu pesuaine järkevään hintaan vai toimiikohan tuohon joku "tavallinen" liuotin- tai pesuaine? Kun on aine ollut jonkin aikaa sisällä ajattelin vastavirtaan vedellä ja paineilmalla vuorotellen pestä/puhaltaa puhtaaksi. Eli vedellä täyttö ja paineilmalla vauhdilla läpi.
Painepesurikin löytyy, mutta sillä on ilmeisesti olemassa riski että suodatin vaurioituu.
Sen verran vielä että Wurthin DPF puhdistuksella (spraypullo) olen myös yrittänyt puhdistaa (aine paineanturiletkun kautta katin ja DPF:n väliin), mutta sillä en juurikaan huomannut että tilanne olisi muuttunut.
Regeneroinnitkin kokeiltu tehdä useampi peräkanaa.
Edit: Imukanavan läpät poistettu mikä myös saattaa vaikuttaa polttoväliin.
T.
Steff
Comment