Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF) vol. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JoonasT
    Bimmer Rookie
    • Oct 2011
    • 34
    • Espoo

    #31
    DPF:n polton poistaminen yksinään ajaa suodattimen itsessään tuhoon. Poisto täytyy tehdä suodattimen ollessa paikallaan ja kyseisestä murikasta ei saa olla vikailoitusta päällä kun sitä aletaan koodaamaan.

    Jos vikatila on jo päällä täytyy purkki pestä ensin mekaanisesti, tämän jälkeen suorittaa pakkoregenerointi niin että kaikki on taas kunnossa.

    Itse DPF:n koodaus pois päältä ei ole mitenkään ihmeellinen tapahtuma, mutta uusien ecujen sisään pääseminen vaatii tuhansien eurojen vehkeet.
    - Bittien kääntöä/tehonlisäykset EDC15 ja EDC16 dieseleihin (M47- ja M57 moottorit)
    - INPA/DIS/ Vikakoodien luku PK-seudulla
    - NCS Expert koodaukset (valot, lukot, retrofitit, piilotoiminnot)
    - SSS Progman koodaukset (moduulien istuttaminen)

    Comment

    • VolvoTDi
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2006
      • 1576
      • Tampere - Pori

      #32
      Originally posted by JoonasT View Post
      DPF:n polton poistaminen yksinään ajaa suodattimen itsessään tuhoon. Poisto täytyy tehdä suodattimen ollessa paikallaan ja kyseisestä murikasta ei saa olla vikailoitusta päällä kun sitä aletaan koodaamaan.

      Jos vikatila on jo päällä täytyy purkki pestä ensin mekaanisesti, tämän jälkeen suorittaa pakkoregenerointi niin että kaikki on taas kunnossa.

      Itse DPF:n koodaus pois päältä ei ole mitenkään ihmeellinen tapahtuma, mutta uusien ecujen sisään pääseminen vaatii tuhansien eurojen vehkeet.
      Höpön löpön, ei ole mitään merkitystä vaikka olisi nilkutusmoodissa kun tehdään ohjelma, oli sitten edc16, edc17, Siemens, Delphi, Marelli, EEC, Denso, jne Ohjelman tekijän taitamattomuutta jos yllä oleva proseduuri pitää tehdä ennen ohjelmointia. Minulle tulee 8/10 autosta valot palaen pihaan ja voi jesus jos joutuisi tuon aina tekemään.
      Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
      Check:
      www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
      Tampere 044-5867096

      Comment

      • teme007
        Newbiemmer
        • Aug 2014
        • 6
        • Nokia

        #33
        Nonniin.

        Sain (ihme kyllä) kuin sainkin kaivettua lämpötilat esille, ja ajossa ne asettui empiirisen ajotestin aikana aikaslailla välille 68-70 °C, jossain vaiheessa käväs hetkellisesti 73 °C. Annoin askin olla myös sporttiasennossakin, että vähän korkeempaa lämpöä koneelle saanu.

        Eli onko tuo nyt sitten liian matala polttotapahtumalle ja termarit vaihtoon?

        Mie kun en mistään mitään tiiä.

        Anteeks ja kiitos.

        Comment

        • VolvoTDi
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 1576
          • Tampere - Pori

          #34
          Originally posted by teme007 View Post
          Nonniin.

          Sain (ihme kyllä) kuin sainkin kaivettua lämpötilat esille, ja ajossa ne asettui empiirisen ajotestin aikana aikaslailla välille 68-70 °C, jossain vaiheessa käväs hetkellisesti 73 °C. Annoin askin olla myös sporttiasennossakin, että vähän korkeempaa lämpöä koneelle saanu.

          Eli onko tuo nyt sitten liian matala polttotapahtumalle ja termarit vaihtoon?

          Mie kun en mistään mitään tiiä.

          Anteeks ja kiitos.
          On liian matalat lämmöt poltolle. Lämmöt pitää saada vähintää 76c tasolle niin polton edellytys lämpöjen suhteen täyttyy. Termarit vaihtoon niin eiköhän se siitä.
          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
          Check:
          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
          Tampere 044-5867096

          Comment

          • teme007
            Newbiemmer
            • Aug 2014
            • 6
            • Nokia

            #35
            Originally posted by VolvoTDi View Post
            On liian matalat lämmöt poltolle. Lämmöt pitää saada vähintää 76c tasolle niin polton edellytys lämpöjen suhteen täyttyy. Termarit vaihtoon niin eiköhän se siitä.
            Selvä juttu, laitetaanhan siis projekti vireille...

            Comment

            • JoonasT
              Bimmer Rookie
              • Oct 2011
              • 34
              • Espoo

              #36
              Eihän ongelmia toki linkutusmoodista tule kun poistat DTC:t hexdumpista.
              - Bittien kääntöä/tehonlisäykset EDC15 ja EDC16 dieseleihin (M47- ja M57 moottorit)
              - INPA/DIS/ Vikakoodien luku PK-seudulla
              - NCS Expert koodaukset (valot, lukot, retrofitit, piilotoiminnot)
              - SSS Progman koodaukset (moduulien istuttaminen)

              Comment

              • MiHir
                BTCF Member
                • Nov 2009
                • 75
                • Lapua

                #37
                Löytyyskö jostain ohjetta miten tyhjätä e91 330d dpf pönttö?
                Bmw 330d F31 -13
                Bmw 330i E93 -08

                EX. Bmw X5 E70 -09, Bmw 335d e92 -08, Bmw 330d e91 -06 Msport , MB C200cdi -09, bmw 320d e46 -03, peugeot 306 MI16 -94

                Comment

                • VolvoTDi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 1576
                  • Tampere - Pori

                  #38
                  Originally posted by mika.hirvonen View Post
                  Löytyyskö jostain ohjetta miten tyhjätä e91 330d dpf pönttö?
                  Lyhyesti ja tapa miten minä teen:
                  -Eropaineanturin putket irtin anturista
                  -Lämpötila-antureiden ja lambdan liittimet auki sekä irti kiinnikkeistä
                  -Turbolta dpf:n panta auki sekä dpf:n peräpään liitoskohta irti
                  -Oikeanpuoleinen moottorin kannake irti (4kpl torxeja)
                  -Pönttö irti
                  -Eropaineputkien välinen osuus on dpf:ää, joten luukku (~15x5cm) siihen ja romut pois. Luukku hitsaten kiinni ja pöntön asennus. Se on siinä.

                  Jotkut ottaa pöntön pois ilman, että irroittaa koneen korvan, mutta itse en ole siinä vielä onnistunut. Moottorin kannakkeen irroitus ottaa sen 5-10min, joten jos tuntuu 30min jälkeen, että ei mahdu niin pois edestä vaan.
                  Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                  Check:
                  www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                  Tampere 044-5867096

                  Comment

                  • MiHir
                    BTCF Member
                    • Nov 2009
                    • 75
                    • Lapua

                    #39
                    Originally posted by VolvoTDi View Post
                    Lyhyesti ja tapa miten minä teen:
                    -Eropaineanturin putket irtin anturista
                    -Lämpötila-antureiden ja lambdan liittimet auki sekä irti kiinnikkeistä
                    -Turbolta dpf:n panta auki sekä dpf:n peräpään liitoskohta irti
                    -Oikeanpuoleinen moottorin kannake irti (4kpl torxeja)
                    -Pönttö irti
                    -Eropaineputkien välinen osuus on dpf:ää, joten luukku (~15x5cm) siihen ja romut pois. Luukku hitsaten kiinni ja pöntön asennus. Se on siinä.

                    Jotkut ottaa pöntön pois ilman, että irroittaa koneen korvan, mutta itse en ole siinä vielä onnistunut. Moottorin kannakkeen irroitus ottaa sen 5-10min, joten jos tuntuu 30min jälkeen, että ei mahdu niin pois edestä vaan.
                    Kiitän, pitääpä huomenna ottaa työn alle jos vaan kerkiää, sen jälkeen soittoa aj tech
                    Bmw 330d F31 -13
                    Bmw 330i E93 -08

                    EX. Bmw X5 E70 -09, Bmw 335d e92 -08, Bmw 330d e91 -06 Msport , MB C200cdi -09, bmw 320d e46 -03, peugeot 306 MI16 -94

                    Comment

                    • _Sylin_teri_
                      BTCF Member
                      • May 2013
                      • 366
                      • Suomi finland

                      #40
                      Ajattelin että pesen hiukkassuodattimen kun tuntuisi kuluttavan aika runsaasti polttoainetta ja se voisi tukossa olla. Ainakin tuhkaa testerin mukaan kerää aika nopeaan sen n.40g. Missä arvossa vastapaineiden pitäisi olla? Nyt olen seuraillut tuota niin tyhjäkäynnillä on sellaista 8-15 mbar ja ajossa äsken oli satasta ajaessa 80-140 mbar. Ei kehtaisi ihan turhaan pestä. Joku sanoi että maksimissaan 50mbar tyhjäkäynnillä mutta tuntuu olevan aika paljon jo se. Uutena ilmeisesti melkein nollassa tyhjäkäynnillä? Auto on e91 320D -06.

                      Ja millä aineilla ja tekniikalla irtopönttöä kannattaa pestä? Katti on samassa pöntössä jos se nyt mitään erityistoimenpiteitä aiheuttaa.

                      Ja putkenpää myös nokeentuu nopeasti!

                      Edit: Lisädiagnoosia: Kattelin bmwhatilla niin 100km matka-ajolla teki kaksi polttoa! Tuhkaa keräsi 20g tosi nopeasti, n.40km matkalla. Mistä tuo johtuu? onko se vaan tiensä päässä
                      Last edited by _Sylin_teri_; 08-10-2014, 16:36.

                      Comment

                      • Tommix
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 5425
                        • S:t Karins

                        #41
                        Originally posted by _Sylin_teri_ View Post
                        Ja millä aineilla ja tekniikalla irtopönttöä kannattaa pestä? Katti on samassa pöntössä jos se nyt mitään erityistoimenpiteitä aiheuttaa.
                        Kotikonstein helpoin tapa = metallinpesuaine + kuumavesipainepesuri

                        Originally posted by _Sylin_teri_ View Post
                        Ja putkenpää myös nokeentuu nopeasti!
                        Mites tuo on mahdollista jos autossa on yhä DPF :think?
                        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                        Comment

                        • _Sylin_teri_
                          BTCF Member
                          • May 2013
                          • 366
                          • Suomi finland

                          #42
                          En todellakaan tiedä, olisikohan mahdollista että on joskus reikiä tökitty, kuitenkin bmwhatilla näyttää vastapaineet ja idrive näyttää 100000km vaihtoväliksi. Ostaessa tuo oli jäätävän tukossa kun ei enää alhaalla ollut mitään tehoja, hehkujen rele oli rikki, termarit paskana ja ei ollut polttoja ihan äsken tehnyt. Kuitenkin avautui sitten kun laittoi putsausaineet tankkiin.

                          Tosiaan kerää tuhkaa tosi nopeasti sinne. Taas oli 5km keskusta-ajolla 15g ja ilmeisesti syö polttoainetta sen takia paljon kun tekee kokoajan polttoja. Vastapaineet on kuitenkin ollu tuhjäkäynnillä 7-15mbar välillä ja talla pohjassa ajossa menee kyllä yli 300mbar

                          Comment

                          • Supra^
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 5150
                            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                            #43
                            Laitetaas tänne, jos vaikka olisi tietäjiä paikalla.

                            E9x 320d M47-koneella ja DPF:llä. Oli mm. hehkut rikki, huonot termarit jne, nyt kaikki uutta ja pysyy lämmöt 88c. DPF-polttoa en oikeastaan ole missään vaiheessa huomannut tapahtuvan, mutta sen sijaan tasaisessa matka-ajossa vakkarilla auto nykii kerran aina kun tulee ylämäki, sama tapahtuu myös ilman vakkaria kun hitaasti itse lisää kaasua, tulee ns tyhjä kohta?

                            Katselin tänään vastapaineet ja olivat tyhjäkäynnillä luokkaa 8-11mbar, 2000rpm 40mbar ja 3/4-vaihteella >4000rpm n. 250mbar. Pitäisi vissiin olla ihan linjassa?

                            Vikakoodia antaa kokoaika tukkiutuneesta löpösuodattimesta, vaikka se on vaihdettu heti kun auto minulle tuli (n. 12tkm), ja nyt viimeisimmällä tarkastuksella on tullut toinenkin vikakoodi, "roughness regulator"? Suuttimien korjausarvot tyhjäkäynnillä:
                            1: -1,6
                            2: +1,6
                            3: -0,07
                            4: +0,05

                            EDIT: Millä te näette tuhkan määriä jne muita infoja, kun ei inpalla oikein tuo M47 anna muuta pihalle kuin vastapaineet ja lämmöt, nekin vaan EA-90X:llä (vanhalla 5.0.1 ei näy niitäkään).
                            Musti 8HP
                            Nokivasara M47
                            TeiniCoupé DCT
                            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                            Ex:
                            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                            Comment

                            • VolvoTDi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2006
                              • 1576
                              • Tampere - Pori

                              #44
                              Maf tai määränsäädin tai tosiaan se polttoaineensuodatin. On tullut vastaan juuri vaihdettuja suodattimia, jotka heti lähteissä jo tukossa eli halvin konsti on vaihtaa suodatin taas ja alkuperäiseen, ei se turhaan sitä herjaa! DPF paineet on kyllä kunnossa.
                              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                              Check:
                              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                              Tampere 044-5867096

                              Comment

                              • Supra^
                                BTCF Member
                                • Jul 2005
                                • 5150
                                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                                #45
                                Originally posted by VolvoTDi View Post
                                Maf tai määränsäädin tai tosiaan se polttoaineensuodatin. On tullut vastaan juuri vaihdettuja suodattimia, jotka heti lähteissä jo tukossa eli halvin konsti on vaihtaa suodatin taas ja alkuperäiseen, ei se turhaan sitä herjaa! DPF paineet on kyllä kunnossa.
                                MAF ainakin seuraa DDE:n pyyntiä todella nätisti livedatalla katsottuna. Meinaatko että suodatin olisi ihan uudesta asti tukossa? Olen siis itse sen tuohon vaihtanut ja koodi tuli takaisin _heti_ suodattimen vaihdonkin jälkeen. Tyhjäkäynnillä koodi nollatessa se ilmestyy myös samalla sekunnilla takaisin.
                                Kiinnostaisi tietää mitkä on ne kriteerit jotka tuossa täyttyvät DDE:llä jotta voisi muita vaihtoehtoja pohtia?

                                Tuo 'suodatin tukossa'-koodi tosiaan on ollut suodattimen vaihdosta asti, ja nyt vasta viimeisen 200km aikana on ilmaantunut sen lisäksi tuo 'roughness regulator'. Miten määränsäädin voi oireilla, tai minkälaista oiretta on odotettavissa jos sieltä määränsäädin on nyt menossa?


                                En saanut vieläkään DIS:iä juttelemaan kaapelin kanssa, pääsisi tarkastelemaan vähän tarkemmin kaikkea.
                                Musti 8HP
                                Nokivasara M47
                                TeiniCoupé DCT
                                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                                Ex:
                                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎