memebuy23buy

E60 karvalakki hifin päivitys kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • amattila
    Newbiemmer
    • Feb 2009
    • 9
    • Vantaa

    #16
    On tullu päiviteltyä E60 standardi-hifit uudelle tasolle tossa syksyllä.

    Alunperin vein auton autohifi-liikkeeseen kun kehuivat että tulee paljo parempi kun hifi-professional tms. Laitettiin varapyörän koteloon kenwoodin 12" flat subi ja sitä ajamaan Focalin solid 1 mono-vahvari. Etuovien kulmiin laitettiin diskantit mallia DLS UP1C diskantit. Ovi ja takakaiuttimiin ei koskettu. Kun sain auton, niin fiilis oli vähän ristiriitainen, tuntu että bassoa on joo, ja diskanttia kovasti. Keskiäänet vähän hukku jonnekkin. Ääni ei ollut tasapainonen.

    No, ostin saksasta etu-oviin Audio-Systemin AS100 4" keskiäänet, jotka piti mennä heittämällä paikalleen, muttei mennyt porailematta uusia reikiä reunoihin ja kikkailemalla kiinnitystä. Soundi parani hieman. Mutta jotenkin yläpainotteinen ja tuntui että midbassoa puuttuu.

    Ajattelin että noi 6.5" subit penkkien alla voisi vaihtaa noihin audiosystemin AX 08 BMW 8" subeihin , kun tippuvat paikalleen suoraan ilman säätöjä. Subien vaihdon jälkeen huomasin että ne ei oikeen saa tehoja tarpeeks mankalta, ja soivat liian hiljaa. Muuten vaikutti hyvältä.

    Mietin että soundi paranisi ja varsinkin midbassot saisi säädettyä kohilleen jos ostaisin vahvarin noita ajamaan, joten tilasin Englannista tuon Blaupunktin THA 555 PNP:n. Iskin sen peräkontin kattoon. Päivitys oli ihan onnistunut, sain midbassojen tasot säädettyä ja ehkä hieman potkua lisää etupäähän. Mutta edelleen diskantit sattu korvaan vaikka treble oli jo minimissään soittimessa. Jotai mätää tässä oli edelleen.

    Siinä kohtaa tajusin että näiden kaiuttimien herkkyys on ratkaisevan erilainen. Diskanteissa 93db, midtoneissa 88db. Ainoa järkevä vaihtoehto tuntui olevan vaihtaa etukaiuttimet erillis-sarjaan joka suunniteltu toimimaan yhdessä. Ostin laadukkaan Morelin 4" erillissarjan (nää kuulemma tekevät elementtejä top-hifi merkeille kuten dynaudiolle). Morel Dotech Ovation 4, 300e hifitalo. Menee helposti oviin prikkoja käyttäen.

    Erillissarjan asennuksen jälkeen alkoi homma toimia. Kuulosti todella hyvältä. Sitten iski vielä viimene ongelma ku vaihdoin testi-cd:t radioon. Radioon tuli häiriötä tuolta digitaaliselta blaukkarin vahvarilta todella paljon. Tämä on kuulemma tunnettu piirre digi-vahvareissa. Ei auttanu vaikka mihin siirteli vahvaria, tai vuorasi foliolla kontin kattoa.. Kokoajan sirisi ja otti häiriötä. Ainoo vaihtoehto oli kaupata blaukkari, ja miettiä joku vastaava AB luokan vahvari. Hyväksi kehuttu Audison SRX5.1 jäi käteen autostudiosta. Samalla dumppasin focalin vahvarin kokonaan (jotta sain tämän sen tilalle samaan paikkaan), ja ajoin etukaiuttimia, midbassoja ja subbaria tuolla.

    Radiohäiriöt hävisi heti, ja soundi on todella hyvä. Audisonin säädöt tosi monipuoliset ja erittäin laadukkaan olonen vahvari.

    Nyt oon miettiny että heittäisinkö tuon subin kontista pois. Kuten joku tuolla aikasemmin mainitsikin, tuo tosiaan luukuttaessa rämistää konttia teini-tyyliin, vaikka sisälle räminää ei kuulukkaan. Aika kovalla saa olla tasot että kuuluu penkin läpi. Noi audio systemin subit toistaa aika alas, johonkin 20hz asti. Ja tavallaan niiden ääni on rakenteeltaan parempi ku takapenkin läpi tuleva matala basso. Joten ehkä sitä pärjäisi ilmankin... Painoakin saisi pois samalla...

    Jotta tästä sekavasta sepostuksesta ottaisi tolkkua niin summaan tähän vielä mitä suosittelen:

    - Morel dotech ovation 4 erillissarja eteen = 300e
    - Audio System AX 08 BMW subit = 166e
    - Audison SRX5.1 vahvari = 399e

    Tolla setillä pärjää jo todella hyvin. Ja jos haluaa laittaa vielä subin, ei tartte ku tehä kotelo ja tyrkätä vararenkaan koteloon, samalla vahvarilla pärjää. Toisaalta jos ei aio subia laittaa, niin 3 kanavainen SRX3.1 vahvarikin riittää jos antaa mankan ajaa takakaiuttimia.

    En menisi soitinta vaihtamaan, kun ei siinä mitään vikaa ole. Jos haluaa ipod liitännän, niin joutuu maksamaan sen mitä bmw pyytää. Tai sitten jos sulla on vaihtaja, niin Dension Gateway 500. Siihen saa kiinni ipodit ja vaikka usbi-tikun jossa musiikit. Ohjaus idriven kautta.

    Comment

    • Sammyt
      Newbiemmer
      • Jan 2009
      • 19
      • Helsinki

      #17
      Originally posted by amattila View Post
      On tullu päiviteltyä E60 standardi-hifit uudelle tasolle tossa syksyllä.

      Alunperin vein auton autohifi-liikkeeseen kun kehuivat että tulee paljo parempi kun hifi-professional tms. Laitettiin varapyörän koteloon kenwoodin 12" flat subi ja sitä ajamaan Focalin solid 1 mono-vahvari. Etuovien kulmiin laitettiin diskantit mallia DLS UP1C diskantit. Ovi ja takakaiuttimiin ei koskettu. Kun sain auton, niin fiilis oli vähän ristiriitainen, tuntu että bassoa on joo, ja diskanttia kovasti. Keskiäänet vähän hukku jonnekkin. Ääni ei ollut tasapainonen.

      No, ostin saksasta etu-oviin Audio-Systemin AS100 4" keskiäänet, jotka piti mennä heittämällä paikalleen, muttei mennyt porailematta uusia reikiä reunoihin ja kikkailemalla kiinnitystä. Soundi parani hieman. Mutta jotenkin yläpainotteinen ja tuntui että midbassoa puuttuu.

      Ajattelin että noi 6.5" subit penkkien alla voisi vaihtaa noihin audiosystemin AX 08 BMW 8" subeihin , kun tippuvat paikalleen suoraan ilman säätöjä. Subien vaihdon jälkeen huomasin että ne ei oikeen saa tehoja tarpeeks mankalta, ja soivat liian hiljaa. Muuten vaikutti hyvältä.

      Mietin että soundi paranisi ja varsinkin midbassot saisi säädettyä kohilleen jos ostaisin vahvarin noita ajamaan, joten tilasin Englannista tuon Blaupunktin THA 555 PNP:n. Iskin sen peräkontin kattoon. Päivitys oli ihan onnistunut, sain midbassojen tasot säädettyä ja ehkä hieman potkua lisää etupäähän. Mutta edelleen diskantit sattu korvaan vaikka treble oli jo minimissään soittimessa. Jotai mätää tässä oli edelleen.

      Siinä kohtaa tajusin että näiden kaiuttimien herkkyys on ratkaisevan erilainen. Diskanteissa 93db, midtoneissa 88db. Ainoa järkevä vaihtoehto tuntui olevan vaihtaa etukaiuttimet erillis-sarjaan joka suunniteltu toimimaan yhdessä. Ostin laadukkaan Morelin 4" erillissarjan (nää kuulemma tekevät elementtejä top-hifi merkeille kuten dynaudiolle). Morel Dotech Ovation 4, 300e hifitalo. Menee helposti oviin prikkoja käyttäen.

      Erillissarjan asennuksen jälkeen alkoi homma toimia. Kuulosti todella hyvältä. Sitten iski vielä viimene ongelma ku vaihdoin testi-cd:t radioon. Radioon tuli häiriötä tuolta digitaaliselta blaukkarin vahvarilta todella paljon. Tämä on kuulemma tunnettu piirre digi-vahvareissa. Ei auttanu vaikka mihin siirteli vahvaria, tai vuorasi foliolla kontin kattoa.. Kokoajan sirisi ja otti häiriötä. Ainoo vaihtoehto oli kaupata blaukkari, ja miettiä joku vastaava AB luokan vahvari. Hyväksi kehuttu Audison SRX5.1 jäi käteen autostudiosta. Samalla dumppasin focalin vahvarin kokonaan (jotta sain tämän sen tilalle samaan paikkaan), ja ajoin etukaiuttimia, midbassoja ja subbaria tuolla.

      Radiohäiriöt hävisi heti, ja soundi on todella hyvä. Audisonin säädöt tosi monipuoliset ja erittäin laadukkaan olonen vahvari.

      Nyt oon miettiny että heittäisinkö tuon subin kontista pois. Kuten joku tuolla aikasemmin mainitsikin, tuo tosiaan luukuttaessa rämistää konttia teini-tyyliin, vaikka sisälle räminää ei kuulukkaan. Aika kovalla saa olla tasot että kuuluu penkin läpi. Noi audio systemin subit toistaa aika alas, johonkin 20hz asti. Ja tavallaan niiden ääni on rakenteeltaan parempi ku takapenkin läpi tuleva matala basso. Joten ehkä sitä pärjäisi ilmankin... Painoakin saisi pois samalla...

      Jotta tästä sekavasta sepostuksesta ottaisi tolkkua niin summaan tähän vielä mitä suosittelen:

      - Morel dotech ovation 4 erillissarja eteen = 300e
      - Audio System AX 08 BMW subit = 166e
      - Audison SRX5.1 vahvari = 399e

      Tolla setillä pärjää jo todella hyvin. Ja jos haluaa laittaa vielä subin, ei tartte ku tehä kotelo ja tyrkätä vararenkaan koteloon, samalla vahvarilla pärjää. Toisaalta jos ei aio subia laittaa, niin 3 kanavainen SRX3.1 vahvarikin riittää jos antaa mankan ajaa takakaiuttimia.

      En menisi soitinta vaihtamaan, kun ei siinä mitään vikaa ole. Jos haluaa ipod liitännän, niin joutuu maksamaan sen mitä bmw pyytää. Tai sitten jos sulla on vaihtaja, niin Dension Gateway 500. Siihen saa kiinni ipodit ja vaikka usbi-tikun jossa musiikit. Ohjaus idriven kautta.
      Kuulostaa hemmetin hyvälle. Mulle tulee siis tuo alpinen 9887R soitin tuohon BMW:n oman soittimen alapuolelle. En siis ole poistamassa tuota omaa soitinta mihinkään. Kerron sitten kuulumisia miten meni.

      Näillä näkymin autoon tulee laitteistoksi:
      Alpine 9887R soitin
      Helix e40 esprit (A/B luokka, putki etuvahvistin) erillissarjoille
      Alpine MRP-m500 (D-luokka) subeille
      Subeiksi tod näk. 2 kpl peerlessin sls "väärinpäin" asennettuna
      Erillissatseiksi 2 kpl DLS:n r4a, ja eteen vaihtuu dls iridium diskantit

      ps. tällä hetkellä etuovissa on dls ps4a:t jotka saavat lähteä. Ääni noissa on todella suolesta kun vertaa noihin r4a satseihin. ÄLKÄÄ OSTAKO NOITA DLS PS4a satseja !

      Edit. Olisko mahdollista käydä koekuuntelemassa tuota autoasi joku päivä, koska itsekkin pk-seudulla asustan?
      Last edited by Sammyt; 13-01-2010, 12:24.
      E60 530D -04

      Comment

      • amattila
        Newbiemmer
        • Feb 2009
        • 9
        • Vantaa

        #18
        DLS R4 ei todennäköisesti mahdu oveen! Meinasin itekkin meinaan kokeilla tuota noiden DLS diskanttien kanssa, mutta en uskaltanut lähteä kokeilemaan. Liikkeestä sanoivat aiemmin että ei mahdu.

        Comment

        • Sammyt
          Newbiemmer
          • Jan 2009
          • 19
          • Helsinki

          #19
          Originally posted by amattila View Post
          DLS R4 ei todennäköisesti mahdu oveen! Meinasin itekkin meinaan kokeilla tuota noiden DLS diskanttien kanssa, mutta en uskaltanut lähteä kokeilemaan. Liikkeestä sanoivat aiemmin että ei mahdu.
          Ei noi ihan kivuitta tule mahtumaankaan. joutuu käyttämään ko. elementtien omaa ritilää ja tekemään vakioritilään aukon. Joku oli toisessa threadissa saanu ne menemään e61:n etuoviin tuolla metodilla. Asennus ei siten muistuta enää oemmia, mutta kuitenkin tuo jää ovenkahvan taakse piiloon, niin en usko, että haittaa. pitää mallailla pelkällä ritilällä, ennen kuin alan tekemään mitään ratkaisevaa.

          Vakio paikoillahan muut kuin oem elementit on vaikea saada tiiviiksi.
          Mites ne morelit? huohottaako välistä vai miten olet saanu ne asennettua tiiviisti? :think

          EDIT. autolla on siis tarkoitus ajaa seuraavat viisi vuotta, joten en sitä heti myy ja näin ollen voisi harkita tuota alkuperäisen ritilän puhkomista ja r4:sten asentamista "ohjaamon puolelle".

          EDIT2. Tuohon settiini tulee ainoastaan aktiivinen 2 tie etupää näillä näkymin ja takakaijuttimet jäävät kiinni vanhaan mankkaan. Kuuluuko nuo varoitus äänet, eli se maaginen bling myös taka-kajareista vai ainoastaan etukaijuttimista, mites peruutustutka?
          Last edited by Sammyt; 13-01-2010, 14:55.
          E60 530D -04

          Comment

          • amattila
            Newbiemmer
            • Feb 2009
            • 9
            • Vantaa

            #20
            Palautin liikkeeseen noi DLS:n diskantit, ja sovittiin että korvaukseksi laittavat nuo morelit kiinni, joten en itse nähnyt miten tiukkaan se tuli. Mutta kuulemma meni helposti paikalleen prikoilla.

            Blingbling äänethään tulee ton perus soittimen kautta käsittääkseni, mutta en oo koskaan kuunnellu kuuluuko se takakaiuttimista, etukaiuttimista. Voihan ne kuulua sieltä kuskin jalkatilan yläpuolella olevasta pikkikaiuttimestakin.. En oo oikee koskaa kuunnellu niin tarkkaan.

            Comment

            • Aksa P
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2006
              • 394
              • Sawo

              #21
              Suunnitelmissa tehdä perushifeihin upgrade, jossa 4-kanavainen vahvari ajais etupäätä. 2-kanavaa 2-tie erkkasatsille oviin ja toiset 2-kanavaa noille penkin alla oleville "bassoille". Elementit menis luonnolliseti vaihtoon, mutta orkkis paikoille ilman erityistä puukotusta.

              Kun ei haulla löytynyt, niin kysyn...

              Lähinnä kiinnostaa, että onko noi kaikki kanavat (kaiutinjohdot) josain yhdessä nipussa muualla kuin soittimen takana? Eli mistä ootte ottaneet signaalin vahvareille. Kun ei oo sitä orkkisvahvaria takakontissa tässä perusmallin poppisysteemissä, niin eipä ilmeisesti kaiutinjohdotkaan kierrä takakontin kautta...

              Toki purkamalla löytyy, mutta ei viitsisi ensimmäisenä purkaa koko autoa, kun homma on vielä suunnitteluasteella.
              "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

              Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
              E21 M50B20
              E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
              E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
              E34 10/1990 520i
              Honda Prelude EX vm.-83 1.8

              Comment

              • Grolsch
                Bimmer Rookie
                • Jun 2010
                • 34
                • Vantaa

                #22
                Originally posted by Aksa P View Post
                Lähinnä kiinnostaa, että onko noi kaikki kanavat (kaiutinjohdot) josain yhdessä nipussa muualla kuin soittimen takana? Eli mistä ootte ottaneet signaalin vahvareille.
                Itsellä kanssa suunnitelmissa laittaa parempaa ääntä karvalakkisetin tilalle. Mitä olen WDS:n kuvista päätellyt, lähtee soittimesta yhdet johdot (2,5mm2) josta ryöstetään/haaroitetaan ovikaiuttimelle johdot (0,75mm2).

                Yksi päivä availin paneeleita tutkiakseni mitä menee minnekkin mutta ei selvinnyt juuri mitään. Jokin päivä kun ehtii otan soittimen irti ja katson mitä siitä lähtee.

                Tähän astisen tiedon perusteella suunnitelma on viedä oville uudet piuhat ja jos jollain on tietoa onko oviliittimessä tyhjiä liittimiä/tilaa on tieto tervetullutta. 4 x 1,5mm2 sinne on tarkoitus vetää (jos myöhemmin sattuu täysaktiivisen 3-tien rakentamaan).

                Pelkistetysti suunnitelma on seuraava:

                Penkkien alta viedään kaiutintasoinen signaali takakonttiin jossa kytketään vahvariin ja sieltä uudet piuhat oville sekä penkin alle. Kaikki kaiuttimet vaihdetaan uusiin ja vahvari tietysti lisäksi.

                Toisaalta jos takaluuussa olisi ylimääräistä kuitua (MOST) laittaisin sinne prossun joka tulee suoraan MOSTiin kiinni. Onko kenelläkään tietoa onko jossain kohtaa takakonttia ylimääräistä kuitua tai miten sitä sinne saisi?

                Comment

                • Aksa P
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2006
                  • 394
                  • Sawo

                  #23
                  Originally posted by Grolsch View Post
                  Itsellä kanssa suunnitelmissa laittaa parempaa ääntä karvalakkisetin tilalle. Mitä olen WDS:n kuvista päätellyt, lähtee soittimesta yhdet johdot (2,5mm2) josta ryöstetään/haaroitetaan ovikaiuttimelle johdot (0,75mm2).

                  Yksi päivä availin paneeleita tutkiakseni mitä menee minnekkin mutta ei selvinnyt juuri mitään. Jokin päivä kun ehtii otan soittimen irti ja katson mitä siitä lähtee.

                  Tähän astisen tiedon perusteella suunnitelma on viedä oville uudet piuhat ja jos jollain on tietoa onko oviliittimessä tyhjiä liittimiä/tilaa on tieto tervetullutta. 4 x 1,5mm2 sinne on tarkoitus vetää (jos myöhemmin sattuu täysaktiivisen 3-tien rakentamaan).

                  Pelkistetysti suunnitelma on seuraava:

                  Penkkien alta viedään kaiutintasoinen signaali takakonttiin jossa kytketään vahvariin ja sieltä uudet piuhat oville sekä penkin alle. Kaikki kaiuttimet vaihdetaan uusiin ja vahvari tietysti lisäksi.

                  Toisaalta jos takaluuussa olisi ylimääräistä kuitua (MOST) laittaisin sinne prossun joka tulee suoraan MOSTiin kiinni. Onko kenelläkään tietoa onko jossain kohtaa takakonttia ylimääräistä kuitua tai miten sitä sinne saisi?
                  Hyvä, että vastaava projekti on menossa. Pistä infoo, jos homma selviää / etenee. Toteutus kiinnostaa kovasti, samoin valitsemasi elementit.

                  Tuo täysaktiivinen etupää olis kyllä aika jees. Joka tapauksessa, jos joutuu johtoja ympäri autoo veteleen, niin kyllähän sinne oveen kannattaa 4 johtoa viedä. Jos vaikka sitten passivista sinne etuoveen laittaiskin, niin saa sitten asentaa noi jakosuotimet takakonttiin, missä niitä on paljon helpompi säätää. Monissa 2-tiesatseissa kun tuntuu olevan diskantin tasonpäätöjä tarjolla.

                  edit: WDS:ää tuli kaiveltua ja sieltähän noi värit noille johdoille löytyy. Ei vaan tosiaan löydy, että missä menevät, kun ei mukamas oo mitään liitimiä välillä?!?
                  Last edited by Aksa P; 10-10-2010, 01:00.
                  "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                  Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                  E21 M50B20
                  E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                  E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                  E34 10/1990 520i
                  Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                  Comment

                  • Aksa P
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2006
                    • 394
                    • Sawo

                    #24
                    On tullut hankittua tavaraa etupään "hifistystä" varten
                    Vähän käytettynä on löytynyt seuraavaa...
                    - Erkkasatsi Rainbow SLX210deluxe
                    - Vahvari Kenwood KAC-849

                    Aika paljon on tullut googletettua, mutta 8" wooferit on vielä hakusessa. Vahvana ehdokkaana tällä hetkellä on Rainbow W200 Xplain. Onko kellään kokemuksia ko. wooferista, tai tietoa, miten soivat suhteessa esim. "Audio System AX 08 BMW subeihin"?

                    Toinen kyssäri: Onko suositeltavavaa ajaa noita Rainbown 8":ia (4ohm) stereona, vai jopa monona (kaiuttimet rinnan-kytkettynä), jolloin styrkkarista lähtisi vähän enemmän jerkkua 2ohm kuormaan?

                    Jos jollain löytyy noita W200Xplaineja tai vastaavia tarpeettomina, sopii tarjota privaan.
                    "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                    Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                    E21 M50B20
                    E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                    E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                    E34 10/1990 520i
                    Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                    Comment

                    • Grolsch
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2010
                      • 34
                      • Vantaa

                      #25
                      Projekti on sen verran edistynyt että tarvittavat tavarat tilattu ja osa saapunutkin perille. Perinteisesti tässäkin projektissa kävi eli kilkettä on nyt tilattu isommalla kädellä...

                      Eteen laitetaan Audio Systemin X--ION 200 BMW setti jossa diskantti, 4" keskari ja 8" basso. Lisäksi myöhemmin keskelle lisätään saman putiikin CO100BMW joka 4" koksi, näitä menee myös kaksi kappaletta hattuhyllylle sekä takaluukkuun tarvittaessa bassoa Pioneerin lituskalla.

                      Vahvistimeksi tulee tässä vaiheessa Mosconin Gladen 120.4 jossa 4x120W tehoa ja on kompaktin kokoinen. Tällä ajetaan X--ION settiä. Jatkossa samanlaista lisää tai sitten jotain muuta.

                      Prossuksi tulee JBL MS-8 joka ottaa signaalin kaiutinliitännöistä, summaa sen tarvittaessa ja oikaisee suoraksi. Saa L7:aa, viiveet, jaot etc samasta purkista.

                      Samalla vaimennusta oviin ja muuta perusjumppaa kun palikat irti autosta.

                      Nyt kun vielä löytyisi sopiva talli Vantaan suunnalta missä asennukset suorittaa, muuten joutuu lähtee landelle puuhastelemaan.

                      Comment

                      • Sammyt
                        Newbiemmer
                        • Jan 2009
                        • 19
                        • Helsinki

                        #26
                        Kuulostaa hyvälle nuo projektit. Oma projekti on vielä kokonaan toteuttamatta vaikka kaikki vuosi sitten uhosin kovasti. mainitsemani kilkkeet löytyy olohuoneenhyllystä. Erillissatsit on ainoastaan päivitetty
                        E60 530D -04

                        Comment

                        • Skript
                          Newbiemmer
                          • Aug 2010
                          • 5
                          • Helsinki

                          #27
                          Oon harkinnu pienehköä päivitystä noihin e60 karvalakkihifeihin.. Linjamuuntimiella joku soppeli subwoofer ja kaiuttimet vaihtoon.

                          Kattelin tota gateway 500 härpäkettä ja totesin että ihan liian arvokas. Joten harkinnassa olis Ice>Link FM. Eli herääkin kysymys että tuleeko tonne E60 soittimen perään ihan normaali antenniliitin, johon ton boksin sais kytkettyä?

                          Uskoisin että tuolla menetelmällä äänenlaatukin olisi ainakin kymmenenkertaisesti parempi verrattuna marketeissa myytäviin FM-lähettimiin..
                          -E53 X5 4.4 ia -01

                          ex. E60 530d -03, E38 730ia -95

                          Comment

                          • Aksa P
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2006
                            • 394
                            • Sawo

                            #28
                            Originally posted by Grolsch View Post
                            jos jollain on tietoa onko oviliittimessä tyhjiä liittimiä/tilaa on tieto tervetullutta.
                            Tuli avattua tuo oviliitin ja kyllähän siellä on useampiakin pinnin paikkoja vapaana 0,75mm2 johdoille. Ainut vaan, että noi pinnit puuttuu. Varmaan marmoilta saa pinnejä?

                            Itse ajattelin vetää uudet johdot peräkontista oviliittimille. Ovessa mennään alkuperäisillä johdoilla jakosuotimelle. Suotimelta sitten uusilla taas eteenpäin, kun passiivista 2-tiesatsia on oveen menossa.

                            Asennettu etuoviin uudet kaiuttimet. Hämmentävää oli se, että WDS:n antamat johtojen värit ovikaiuttimille eivät pitäneet paikkaansa:

                            Mid L +: keltainen / vihreä (oli toidellisuudessa keltainen / punainen). Mid L -: keltainen / ruskea oli sama kuin WDS:ssä.
                            Mid R +: sininen / punainen (oli toidellisuudessa sininen / valkoinen). Mid R -: sininen / ruskea oli sama kuin WDS:ssä.

                            Ei sinänsä ongelma, mutta kiinnostais mikäs tossa WDS:ssä mättää, vai mättääkö autossani?
                            Last edited by Aksa P; 04-11-2010, 16:42. Reason: Asennettu erillissarja etuoviin.
                            "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                            Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                            E21 M50B20
                            E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                            E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                            E34 10/1990 520i
                            Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                            Comment

                            • Aksa P
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2006
                              • 394
                              • Sawo

                              #29
                              Hifit asenettu ja kaikin puolin fiilis ja soundi on positiivinen. Pitää vielä kokeilla erilaisia jakoja noiden ovien ja bassojen välillä. Lähdin aluksi 200Hz jaolla, mutta basso oli aika kumiseva penkin alta. Nyt on jako ~150Hz ja kokonaisuus paljon parempi. Pitää koittaa vielä 100Hz tutumassa tota jakoa. Se saattaa kyllä olla liian alhaalla tolle erillissarjalle, mutta saa nähdä. Toinen mitä kokeilen on bassojen ajaminen monona 2ohm kuormalla, jolloin käytössä on hivenen enemmän tehoa per kartio.

                              Erillissarja meni oviin heittämällä. Keskiäänille piti tehdä vaan asennuskaulukset 3:lla ruuvireijällä, mutta muuten pala kakkua.

                              Woofereiden asennus ottikin sitten hivenen enemmän aikaa, kun purettavaa oli aika paljon. Lopulta, kun bassokotelot oli saatu nostettua lattiasta ylös ja hivenen päätä raavittu, niin päädyin tekemään kotelon pohjaan reilun kokoisen reiän. Tällä reiällä sain lisää syvyyttä koteloon, jolloin noi Rainbowt mahtui alkuperäisten ritilöiden alle. Alkuperäisen elementin poiston jälkeen tein 3mm rosterista asennuskehyksen Rainbowlle. Mittailin, että kartiolle jäi ~12-13mm liikkua ylöspäin, ennen kuin ottaa kiinni suojaritilään. Pitäisi riittää, sillä puhekela pohjaa / Xmax ylittyy enne tuota.

                              No entäs ne reiät... Bassokotelon alla oli varsin tiivis vaahtomuovi ja yksi korireikä. Päätin poistaa osan vaahtomuovista (basson magneetin kohdalta) ja näin oli saatu tarvittava lisätila bassolle. Vedin kotelon sisälle pohjaan 7mm bitumimattoa kuumailmapistoolilla lämmittäen ja sormilla auton runkooavasten painellen, jolloin kotelosta tuli täysin tiivis. Koska kotelo ottaa lisätilaa tuolta kynnyskotelosta, uskon, että tuo tekemäni "bitumipaikkaus" ei ole tiiveyden kannalta heikoin lenkki tässä asennuksessa.

                              Olen kylä todella tyytyväinen noihin W200Xplaineihin, Ei mitään maanjäristysbassoa, mutta moninkertainen parannus alkuperäisiin 6½" "pekka-perus-passoihin". Valitettavasti ei ole kokemusta Logic 7:sta tai Hifistä, joten vertailu saksalaisinsinöörin tuotoksiin on mahdotonta.
                              Last edited by Aksa P; 07-11-2010, 14:29.
                              "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                              Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                              E21 M50B20
                              E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                              E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                              E34 10/1990 520i
                              Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                              Comment

                              • Grolsch
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2010
                                • 34
                                • Vantaa

                                #30
                                Originally posted by Aksa P View Post
                                Erillissarja meni oviin heittämällä. Keskiäänille piti tehdä vaan asennuskaulukset 3:lla ruuvireijällä, mutta muuten pala kakkua.
                                Miten vedit lopulta uudet piuhat oveen? Jenkkifoorumeilla on vedetty uudet piuhat liittimen ohi ja samaa ajattelin itse koittaa.

                                Mistä muuten otit signaalin vahvarille, soittimen takaa vai jostain muualta?

                                Ensi viikolla olisi tarkoitus projekti aloittaa jos kaikki kilkkeet saapuu ajallaan.

                                Comment

                                Working...
                                X