Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autohifi ongelmat topic. Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pe-te
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 198
    • Ylöjärvi

    Originally posted by Jumbe View Post
    Moro!

    Eli aika pihalla olen tämän autohifin kohdalla.

    Autossani (e36) oli kaikki humppavehkeet asennettuna lukuunottamatta subia. Heitin tuommoisen motonetin BULL AUDIO ESW12 lodjdun takakonttiin ja rca:t kiinni terminaaliin. Vahvariin (JBL CS60.4) tulee heräte ja sen kolme sinistä valoa syttyvät. Mankalta tulee neljä RCA:ta vahvarille ja vahvarin kautta lähtee kaikille kajareille piuhat. Piuhat ja liitokset silmämääräisesti katsottuna kunnossa, ja sekä vahvarin että syötön sulakkeet kunnossa.

    Subbari ei kuitenkaan inahdakaan missään vaiheessa. Ei pienintäkään ääntä. Muista kajareista kyllä tulee mölyä.

    Mankasta olen laittanut tuon Subwoofer asetuksen päälle.

    Vahvarin säätöjä pyöritellyt tuloksitta. Äsken kokeilin nappipatterilla tuota subia ja kalvo kyllä liikkui. Eli jos 1+1=1 niin vahvari entinen?

    Jakosuodin oikein ja rear brigdessä...?
    F11 520dA (N47N) -13
    ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
    ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

    Comment

    • tanppu
      Bimmer Rookie
      • May 2008
      • 169
      • Vantaa

      Originally posted by Jumbe View Post
      Moro!

      Eli aika pihalla olen tämän autohifin kohdalla.

      Autossani (e36) oli kaikki humppavehkeet asennettuna lukuunottamatta subia. Heitin tuommoisen motonetin BULL AUDIO ESW12 lodjdun takakonttiin ja rca:t kiinni terminaaliin. Vahvariin (JBL CS60.4) tulee heräte ja sen kolme sinistä valoa syttyvät. Mankalta tulee neljä RCA:ta vahvarille ja vahvarin kautta lähtee kaikille kajareille piuhat. Piuhat ja liitokset silmämääräisesti katsottuna kunnossa, ja sekä vahvarin että syötön sulakkeet kunnossa.

      Subbari ei kuitenkaan inahdakaan missään vaiheessa. Ei pienintäkään ääntä. Muista kajareista kyllä tulee mölyä.

      Mankasta olen laittanut tuon Subwoofer asetuksen päälle.

      Vahvarin säätöjä pyöritellyt tuloksitta. Äsken kokeilin nappipatterilla tuota subia ja kalvo kyllä liikkui. Eli jos 1+1=1 niin vahvari entinen?
      Selvitetääs nyt vähän.

      Subilta ei mene "RCA" johtoja minnekkään. Ja minne se subi on nyt kytketty?

      Sun vahvistin ei tue kun 2 erillissarjaa STERONA, 2 erillissarjaa MONONA + subbarin tai 1 erillissarjan STEREONA + subbarin.

      En ymmärrä kuitenkaan miten LST voi soittaa 2 sarjaa + subbaria sellasella vahvistimella missä on vaan 4 lähtöä.. koska mun laskujen mukaan toi vaatis jo 5 lähtöä vahvistimelta.
      Ex vehkeet..
      X5 40d E70, 535iA F10, 335iA E92, M5 E60, 335iA E92, 330iA E90 LCI, 330xiA E91, 123d E82, 330dA E90, 30dA E39, Evo V (aivopieru), 328i E46, 325i E36

      Comment

      • KiMi90
        Bimmer Rookie
        • Feb 2013
        • 48
        • -

        Originally posted by tanppu View Post
        Selvitetääs nyt vähän.

        Subilta ei mene "RCA" johtoja minnekkään. Ja minne se subi on nyt kytketty?

        Sun vahvistin ei tue kun 2 erillissarjaa STERONA, 2 erillissarjaa MONONA + subbarin tai 1 erillissarjan STEREONA + subbarin.

        En ymmärrä kuitenkaan miten LST voi soittaa 2 sarjaa + subbaria sellasella vahvistimella missä on vaan 4 lähtöä.. koska mun laskujen mukaan toi vaatis jo 5 lähtöä vahvistimelta.
        Tuota RCA-hommaa itsekkin ihmettelin Jumbe:n viestissä, ja mielessä jopa kävi että onko kaveri ottanu y-haaralla vahvistimelta ylimääräiset RCA:t ja tökkiny ne tohon subin terminaaliin ( tossa kotelossa on jousipuristeiset liittimet johdoille niin niihin joku fiksu saattas rca:t laittaa, jos ei oikeasti sähköstä/soittovehkeistä/mistään mitään tiedä ... )

        Kyllä nelikanavaisella vahvistimella voi soittaa vaikka miljoonaa kaijutinta, mutta eipä mahda vahvistin pitkään tykätä, eikä äänimaailmakaan välttämättä mikään paras oo (kytkee vaikka kajarit sarjaan)

        Järkevintä Jumbe:n tapauksessa olisi hommata joko pikkumono soittamaan subia, tai hommata 5-kanavainen vahvistin. Mutta halvimmalla ja helpoimmalla taitaa päästä että joko ottaa takakaijuttimet pois vahvistimesta, ja laittaa sen subin soimaan takakanaviin sillattuna.
        Tai sitten tekee "ammattimaisen hifi-asennuksen" ja antaa takakajareiden olla ja kytkee silti subin takakanaviin sillattuna. ( ei järkevin vaihto-ehto )

        Comment

        • Jumbe
          Newbiemmer
          • Dec 2013
          • 21
          • Nurmijärvi



          Huhhuh Eli ennenkuin menin subia ostamaan tsekkasin vain takakontista että siellä on kaksi piuhaa irrallaan ja muut kiinni vahvarissa nätisti.

          Ne kaks piuhaa oli juurikin ne jotka vain täysi tomppeli menisi tunkemaan tuohon subiin Mietin että minnes muuallekaan nuo piuhat menee? Mankalta tulee vahvarille neljä piuhaa L/R mutta noita kahta rcata en ymmärrä.

          Tein eilen juurikin niin että otin takakajarit pois käytöstä ja laitoin subin niiden tilalle sillattuna. Aika karu kompromissi. Basso kyllä kuuluu mutta muuten hanurista. Eli ainut järkevä vaihtoehto laittaa uusi 1-kanavainen tuohon toisen vierelle subin kaveriksi.

          Sähkön isommilla paukuilla tunnen hyvinkin, tämä äänimaailma on aivan vierasta.

          Originally posted by tanppu View Post
          Selvitetääs nyt vähän.

          Subilta ei mene "RCA" johtoja minnekkään. Ja minne se subi on nyt kytketty?

          Sun vahvistin ei tue kun 2 erillissarjaa STERONA, 2 erillissarjaa MONONA + subbarin tai 1 erillissarjan STEREONA + subbarin.

          En ymmärrä kuitenkaan miten LST voi soittaa 2 sarjaa + subbaria sellasella vahvistimella missä on vaan 4 lähtöä.. koska mun laskujen mukaan toi vaatis jo 5 lähtöä vahvistimelta.

          Comment

          • savukone
            Bimmer Rookie
            • Dec 2011
            • 124
            • Turku

            Originally posted by jumbe View Post
            moro!

            Eli aika pihalla olen tämän autohifin kohdalla.

            Autossani (e36) oli kaikki humppavehkeet asennettuna lukuunottamatta subia. Heitin tuommoisen motonetin bull audio esw12 lodjdun takakonttiin ja rca:t kiinni terminaaliin. Vahvariin (jbl cs60.4) tulee heräte ja sen kolme sinistä valoa syttyvät. Mankalta tulee neljä rca:ta vahvarille ja vahvarin kautta lähtee kaikille kajareille piuhat. Piuhat ja liitokset silmämääräisesti katsottuna kunnossa, ja sekä vahvarin että syötön sulakkeet kunnossa.

            Subbari ei kuitenkaan inahdakaan missään vaiheessa. Ei pienintäkään ääntä. Muista kajareista kyllä tulee mölyä.

            Mankasta olen laittanut tuon subwoofer asetuksen päälle.

            Vahvarin säätöjä pyöritellyt tuloksitta. äsken kokeilin nappipatterilla tuota subia ja kalvo kyllä liikkui. Eli jos 1+1=1 niin vahvari entinen?
            Miksi rca-johdot menee subille?

            EDIT:HIDAS
            Last edited by savukone; 15-08-2014, 22:38. Reason: TOSI HIDAS
            E39 530dA M-Sport Individual -03

            ex: E46 330d Touring M-Sport II -02, E36 325 tdsA Touring M-Sport -99, E36 325tds Touring -98, E30 324TDIC Touring -89

            Comment

            • tanppu
              Bimmer Rookie
              • May 2008
              • 169
              • Vantaa

              Originally posted by Jumbe View Post


              Huhhuh Eli ennenkuin menin subia ostamaan tsekkasin vain takakontista että siellä on kaksi piuhaa irrallaan ja muut kiinni vahvarissa nätisti.

              Ne kaks piuhaa oli juurikin ne jotka vain täysi tomppeli menisi tunkemaan tuohon subiin Mietin että minnes muuallekaan nuo piuhat menee? Mankalta tulee vahvarille neljä piuhaa L/R mutta noita kahta rcata en ymmärrä.

              Tein eilen juurikin niin että otin takakajarit pois käytöstä ja laitoin subin niiden tilalle sillattuna. Aika karu kompromissi. Basso kyllä kuuluu mutta muuten hanurista. Eli ainut järkevä vaihtoehto laittaa uusi 1-kanavainen tuohon toisen vierelle subin kaveriksi.

              Sähkön isommilla paukuilla tunnen hyvinkin, tämä äänimaailma on aivan vierasta.
              No siis toi sun vahvari jaksaa soittaa kyllä noita erkkasarjoja pelkästään frontista jolloin säätö etu ja takakajarien välillä häviää, mut saatpahan ainaki kaikki soimaan ja stereona. Jos ei sötkö riitä niin sit joku halpa mono vahvari tai 2 kanavainen rimpula subille. Kai sulla oli siinä vahvarissa mahdollisuus säätää hpf/lpf myös rear outputille?
              Ex vehkeet..
              X5 40d E70, 535iA F10, 335iA E92, M5 E60, 335iA E92, 330iA E90 LCI, 330xiA E91, 123d E82, 330dA E90, 30dA E39, Evo V (aivopieru), 328i E46, 325i E36

              Comment

              • Scouser
                Newbiemmer
                • Aug 2013
                • 12
                • Suomi


                Mikäs noista on antenni? Alpine cde-178BT.

                e. jos se on tuo musta muovinen monireikä tuossa keskellä, niin millainen adapteri mahtaa sopia?
                Last edited by Scouser; 19-08-2014, 14:20.

                Comment

                • tanppu
                  Bimmer Rookie
                  • May 2008
                  • 169
                  • Vantaa

                  Originally posted by Scouser View Post

                  Mikäs noista on antenni? Alpine cde-178BT.

                  e. jos se on tuo musta muovinen monireikä tuossa keskellä, niin millainen adapteri mahtaa sopia?
                  Vasen alakulma metallinen pyöree liitin. Tarttet todennäköisesti adapterin väliin et käy orkkis piuhaan kiinni.
                  Ex vehkeet..
                  X5 40d E70, 535iA F10, 335iA E92, M5 E60, 335iA E92, 330iA E90 LCI, 330xiA E91, 123d E82, 330dA E90, 30dA E39, Evo V (aivopieru), 328i E46, 325i E36

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8254
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    Originally posted by Scouser View Post
                    Mikäs noista on antenni? Alpine cde-178BT.

                    e. jos se on tuo musta muovinen monireikä tuossa keskellä, niin millainen adapteri mahtaa sopia?
                    Antenniliitin on tuossa kuvassa noiden ruskeiden piuhojen takana.. Se moninapainen on joku "OEM subin ohjausliitin" tms.

                    Kirjota googleen Alpine cde-178BT manual ja klikkaa ensimmäistä linkkiä
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • Scouser
                      Newbiemmer
                      • Aug 2013
                      • 12
                      • Suomi

                      Jes, kiitos, tuollahan se..

                      Jatkoa:

                      Laitoin punaisen keltaiseen ja keltaisen punaiseen, koska löi kipinää yhdistäessäni keltaisen keltaiseen. Luulin, että vain VAGeissa on jatkuva ja heräte väärinpäin? Ongelmana on nyt, ettei tuo säilytä mitään muistissa? Tämähän viittaisi uskoakseni juuri noiden kahden piuhan väärään kytkökseen - mutta se kipinä..?

                      Lähden tämän postattuani ostamaan kynälamppuhässäkän tms. virtatesterin. Mutta osaako joku vinkata mahdollista syytä jo tämän aineiston perusteella?

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8254
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        Originally posted by Scouser View Post
                        Jes, kiitos, tuollahan se..

                        Jatkoa:

                        Laitoin punaisen keltaiseen ja keltaisen punaiseen, koska löi kipinää yhdistäessäni keltaisen keltaiseen. Luulin, että vain VAGeissa on jatkuva ja heräte väärinpäin? Ongelmana on nyt, ettei tuo säilytä mitään muistissa? Tämähän viittaisi uskoakseni juuri noiden kahden piuhan väärään kytkökseen - mutta se kipinä..?

                        Lähden tämän postattuani ostamaan kynälamppuhässäkän tms. virtatesterin. Mutta osaako joku vinkata mahdollista syytä jo tämän aineiston perusteella?
                        Eikai siinä mitään kytkentöjä tarvi tehdä.. ISO adapteri auton johtosarjaan ja mankan liitin siihen kiinni ja kaikki rokkaa :think
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • |foder|
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 7017
                          • Forssa

                          Juurikin itse hommasin alpinen ja sen mukana tulee johtosarja, jossa heräte ja jatkuva irrallaan. Ne kytketään sitten siten kun tarve vaatii.
                          Mulla ainakin kaikki toimi väri väriin ja rokki soi.
                          Nyt:
                          E82 135i -11

                          Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            Originally posted by Scouser View Post
                            Jes, kiitos, tuollahan se..

                            Jatkoa:

                            Laitoin punaisen keltaiseen ja keltaisen punaiseen, koska löi kipinää yhdistäessäni keltaisen keltaiseen. Luulin, että vain VAGeissa on jatkuva ja heräte väärinpäin? Ongelmana on nyt, ettei tuo säilytä mitään muistissa? Tämähän viittaisi uskoakseni juuri noiden kahden piuhan väärään kytkökseen - mutta se kipinä..?

                            Lähden tämän postattuani ostamaan kynälamppuhässäkän tms. virtatesterin. Mutta osaako joku vinkata mahdollista syytä jo tämän aineiston perusteella?
                            Hieman kipinää se voikin iskeä kun tarvitsee heti virtaa. Etenkin jos hipaiset vain johdoilla vähän.
                            Olisi varmaan parempi tehdä näitä akku irroitettuna.
                            Last edited by Muurahainen; 19-08-2014, 22:42.

                            Comment

                            • Scouser
                              Newbiemmer
                              • Aug 2013
                              • 12
                              • Suomi

                              Originally posted by Muurahainen View Post
                              Hieman kipinää se voikin iskeä kun tarvitsee heti virtaa. Etenkin jos hipaiset vain johdoilla vähän.
                              Olisi varmaan parempi tehdä näitä akku irroitettuna.
                              Okei, hyvä tietää - laitanpa tänään kuntoon. Olisi toki...

                              Lähteekö muuten se ilmastoinnin säätöboxi vain takaa työntämällä ulos? Vai onko siinä jotain klipsuja? Saisi niitä johtoja vähän aseteltua..

                              Comment

                              • N54
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2012
                                • 526
                                • Satakunta

                                Soittimena Blaukkarin tekemä Bavaria reverse rds ja ongelmana akun irroituksen jälkeen koodin syöttö. Koodi kyllä löytyy mutta kun ensimmäinen numero on kuusi niin soitin ei anna laittaa ekaksi numeroksi kuin nollan tai ykkösen!? Eli kun naputan sitä ykköspikavalintaa niin numero vaihtuu vain nollan ja ykkösen väliä. Onko kenelläkään esiintynyt vastaavaa ja mahtaakohan radio olla vaan vainaa?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎