Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta vol 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    Originally posted by markok View Post
    Miten tämä on tehty? Onko tuon kaistaleen alla eriste ja kuinka paksusti siinä päällä on betonia? Onko nuo saumat jotain elastista massaa?
    Sisemmän sauman kohdalla on pystyssä foam ja saumakohdissa on 4mm terästä. Sisempi U-profiili ja ulompi asfaltin saumassa L-profiili. Välissä valettu luiska jossa sähkökaapelit varmistamassa ettei lattialämmitys jäädy missään tilanteessa, hätävarjelun liioittelua. Ei kannata normi autotalliin tehdä, tarkoitettu raskaalle kalustolle.

    Tässä sitten kotitallista ilman foameja ja lattarautoja täysin toimiva ratkaisu vesikiertoisella lattialämmityksellä ja viimeinen lenkki suoraan nosto-oven alla.
    Ei ole jäätynyt eikä talli kuluta normaalia enempää energiaa. Ovi näissä talleissa on se heikko lenkki eikä seinät tai lattian kylmäkatkot.

    Comment

    • bemmeri
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4181

      Autokatos tehty pilariperustuksella, eli n. 25cm tyhjää ulkovuorauksen ja maan välillä.

      Onko olemassa jotain hyvin kosteutta/säätä kestävää levyä jolla tuon välin saisi mukavasti täytettyä ja oli vielä ihan fiksun näköinen?
      Tyyliin vanhan ajan mineriittilevy, tms jossa oliso jo valmis pinta, tai sitten semmoinen johon saa jonkun "Yki"-rouheen pintaan.

      Saisi vähän pois noita sotkuja jotka tuuli tuo.

      T. Oisinpa tallin aikoinaan tehnyt.
      ,
      EVERYTHING | WORKS

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        Originally posted by bemmeri View Post
        Autokatos tehty pilariperustuksella, eli n. 25cm tyhjää ulkovuorauksen ja maan välillä.

        Onko olemassa jotain hyvin kosteutta/säätä kestävää levyä jolla tuon välin saisi mukavasti täytettyä ja oli vielä ihan fiksun näköinen?
        Tyyliin vanhan ajan mineriittilevy, tms jossa oliso jo valmis pinta, tai sitten semmoinen johon saa jonkun "Yki"-rouheen pintaan.

        Saisi vähän pois noita sotkuja jotka tuuli tuo.

        T. Oisinpa tallin aikoinaan tehnyt.
        ,
        Eli koristesokkeli ?.

        Kapeista harkoista muuraat valesokkelin ja siihen pinta tai jättää harkkosaumat vaan näkyviin.

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          Originally posted by bemmeri View Post
          Autokatos tehty pilariperustuksella, eli n. 25cm tyhjää ulkovuorauksen ja maan välillä.

          Onko olemassa jotain hyvin kosteutta/säätä kestävää levyä jolla tuon välin saisi mukavasti täytettyä ja oli vielä ihan fiksun näköinen?
          Tyyliin vanhan ajan mineriittilevy, tms jossa oliso jo valmis pinta, tai sitten semmoinen johon saa jonkun "Yki"-rouheen pintaan.

          Saisi vähän pois noita sotkuja jotka tuuli tuo.

          T. Oisinpa tallin aikoinaan tehnyt.
          ,
          Sokkelilevyä on olemassa mikä on tarkoitettu sokkelin päällystämiseen. Tämä saattaisi tuossa toimia.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3018
            • Kuopio

            Originally posted by BMW525Xda View Post
            Ovi näissä talleissa on se heikko lenkki eikä seinät tai lattian kylmäkatkot
            Tässä olet kyllä varmaan täysin oikeassa.
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • GOOFY
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 4139
              • .

              Originally posted by bemmeri View Post
              Autokatos tehty pilariperustuksella, eli n. 25cm tyhjää ulkovuorauksen ja maan välillä.

              Onko olemassa jotain hyvin kosteutta/säätä kestävää levyä jolla tuon välin saisi mukavasti täytettyä ja oli vielä ihan fiksun näköinen?
              Tyyliin vanhan ajan mineriittilevy, tms jossa oliso jo valmis pinta, tai sitten semmoinen johon saa jonkun "Yki"-rouheen pintaan.

              Saisi vähän pois noita sotkuja jotka tuuli tuo.

              T. Oisinpa tallin aikoinaan tehnyt.
              ,

              Sokkelilevy ja rouhe on jo valmiiksi pinnassa.
              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                Miten eristeet kuuluisi oikeaoppisesti asentaa autotalliin, jota pidetään suurimman osan ajasta kylmänä ja lämmitetään tarvittaessa? Monista lähteistä on käynyt ilmi, että höyrynsulku muovia ei tulisi käyttää ollenkaan. Pitäisikö muovin tilalla olla jokin korvaava tuote?

                Kestääkö Mastertop tai muut vastaavat sirotepinnoitetut betonilattiat kylmänä pitämistä? Sirotteet eivät kuulemma toimi pakkasbetonissa, mutta miten hyvin sirotepinnoitettu tavallinen betoni kestää pakkasta?
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  Originally posted by markok View Post
                  Miten eristeet kuuluisi oikeaoppisesti asentaa autotalliin, jota pidetään suurimman osan ajasta kylmänä ja lämmitetään tarvittaessa? Monista lähteistä on käynyt ilmi, että höyrynsulku muovia ei tulisi käyttää ollenkaan. Pitäisikö muovin tilalla olla jokin korvaava tuote?

                  Kestääkö Mastertop tai muut vastaavat sirotepinnoitetut betonilattiat kylmänä pitämistä? Sirotteet eivät kuulemma toimi pakkasbetonissa, mutta miten hyvin sirotepinnoitettu tavallinen betoni kestää pakkasta?
                  Eristämisessä miettisin käyttää SPU yms uretaanieristeitä enkä laittaisi kovin paksua kerrosta, ehkä max 100mm. Ilman höyrysulkua tekisin itse.

                  Masteri ainakin kestää kylmää ihan normaalisti.
                  Näin jälkikäteen en laittaisi mastertoppia vaan jonkin epoxin yms. Ei mastertop ole ihan niin hyvä kuin mainostetaan, mm imee öljyä jos ei heti pyyhi pois jne. Lisäksi epoxeista saa nätimmän pinnan ja samaan voi laittaa luikastumisen estävän sirotteen.

                  Comment

                  • leksii
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 1034
                    • Turku

                    Tai ostaa sopivalla pinnankarheudella olevaa epoksia niin ei tuu liukas?
                    e28 535i Touring
                    e28 m535i + s38
                    e34 535i --> ?


                    Ei se ole harrastus eikä mikään mihin ei kaikki aika ja rahat menisi

                    Comment

                    • GOOFY
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 4139
                      • .

                      Tai maalaa ihan normaalilla maalilla ja uus kerros päälle 5-10 vuoden välein niin lattia pysyy aina kohtuu uutena eikä tarvi murehtia ja ressata öljyjen imeytymisestä.
                      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                      Comment

                      • Micce///M
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2008
                        • 3552
                        • Hämeenlinna

                        Spu, nykyään taitaa olla Kingspan toimii itsessään höyrynsulkuna. Tekee sen päälle vaan jollain lailla tuulettuvan sisäpinnan, kondenssi tulee olemaan luultavasti kovaa.

                        Comment

                        • ike24
                          BTCF Member
                          • Mar 2011
                          • 957
                          • haapavesi

                          Originally posted by BMW525Xda View Post
                          Eristämisessä miettisin käyttää SPU yms uretaanieristeitä enkä laittaisi kovin paksua kerrosta, ehkä max 100mm. Ilman höyrysulkua tekisin itse.

                          Masteri ainakin kestää kylmää ihan normaalisti.
                          Näin jälkikäteen en laittaisi mastertoppia vaan jonkin epoxin yms. Ei mastertop ole ihan niin hyvä kuin mainostetaan, mm imee öljyä jos ei heti pyyhi pois jne. Lisäksi epoxeista saa nätimmän pinnan ja samaan voi laittaa luikastumisen estävän sirotteen.
                          Spu eristehän ei edes tarvitse erikseen höyrysulkumuovia tai tuulensuojalevyä.ja 100mm spu vastaa abaut 200mm villaa. Kyllä mastertoppi kannattaa laittaa jos haluaa kulutusta kestävän. Epoxi ei taas kestä nastoilla ajoa ym rajumpaa käyttöä.

                          Comment

                          • markok
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 3018
                            • Kuopio

                            Tuo Mastertop vs. epoksi on Ikuisuus kysymys ja molemmilla on puolensa. Oliko niin, että Mastertop pintaa ei voi myöhemmin enää muuttaa epoksi pinnaksi kohtuullisella kustannuksella? Joskus muistelen kuulleen, ettei siihen maali tai epoksi tartu.
                            BMW 530iA Touring -05

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              Originally posted by markok View Post
                              Tuo Mastertop vs. epoksi on Ikuisuus kysymys ja molemmilla on puolensa. Oliko niin, että Mastertop pintaa ei voi myöhemmin enää muuttaa epoksi pinnaksi kohtuullisella kustannuksella? Joskus muistelen kuulleen, ettei siihen maali tai epoksi tartu.
                              Ainakin maali tarttuu kuin tauti, tippuili tippoja maalausvaiheessa eikä meinaa irrota millään ilveellä. Enkä keksi miksei epoxi tähän tarrautuisi, pintahan on huokoinen.

                              Comment

                              • markok
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 3018
                                • Kuopio

                                Originally posted by BMW525Xda View Post
                                Ainakin maali tarttuu kuin tauti, tippuili tippoja maalausvaiheessa eikä meinaa irrota millään ilveellä. Enkä keksi miksei epoxi tähän tarrautuisi, pintahan on huokoinen.
                                Taitaa tuo pinnan huokoisuus riippua aika paljon siitä miten hyvin pinta on liipattu. Pintahan on melkein kuin lasia kun liipataan huolella. Sillä ajattelin, että maali ei välttämättä kunnolla tartu.

                                Tuosta eristämisestä vielä. Olenko ymmärtänyt oikein, että lämmittämättömässä tallissa kosteutta kertyy seinän sisään silloin kun ulkoilma on lämpöisempi kuin sisäilma?
                                BMW 530iA Touring -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎