Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta vol 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RedBullet
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2007
    • 256
    • Anttola

    Originally posted by topsi View Post
    Itse tein kynnyksen niin että lattia on n. 1cm korkeammalla kuin ulkopuolen asfaltti, joka lähtee heti kaatamaan. Väliin sihtailin juuri oven kohdalle finfoam-levyn joka tekee katkon lämpimän laatan ja asfaltin välille.

    Tuohon päälle pitää laittaa vielä turkkipelti, jossa pikku pokkaus. alle jäävän pienen tyhjän tilan ajattelin täyttää vain uretaanilla.



    Mitä lattiaan tulee niin autopaikan alueelta kaataa hieman nosturiupotukseen, jonka keskellä kaivo. Sivuun jäävä alue sen sijaan on tasainen. Pieni kaato ei ole haitannut käyttöä ainakaan vielä.
    Itsellä tulossa juuri samanlainen rakenne kynnykseen. Oletko todennut toimivaksi?

    Onko kukaan laittanut Sikafloorin hierrettävää pinnoitetta lattiaan? Mastertopin kanssa vastaava.
    No coffee breaks... No weekends... No sick days...

    "What do I do? I'm a athlete & yeah, it's a job. Only the day doesn't start at 9 & it won't end at 5. It starts from the time I open my eyes to the time I shut them. It's not a 5 day work week. I live it 24/7... This is a job. This is my life."

    Comment

    • GOOFY
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 4139
      • .

      Tossa tuli tinkaa yhen kans autotallin ilmanvaihdosta. Aina selitetään ilmanvaihdon tarpeellisuudella ja että kuinka paljon sitä pitäs kierrättää ja sitä rataa. Jos on pieni talli ja siellä ei oleskella eli se on vain auton säilyttämistä varten. Lämpötila pidetään koko talven 10 asteen pinnassa ja kosteudenkerääjällä ilmankosteus pysyttelee siinä 40-50 prosentissa. Pidän kaikki räppänät tallista kiinni koko talven. Mun talli kuulemma homehtuu kun en päästä ilmaa kiertämään siellä
      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        Originally posted by GOOFY View Post
        Tossa tuli tinkaa yhen kans autotallin ilmanvaihdosta. Aina selitetään ilmanvaihdon tarpeellisuudella ja että kuinka paljon sitä pitäs kierrättää ja sitä rataa. Jos on pieni talli ja siellä ei oleskella eli se on vain auton säilyttämistä varten. Lämpötila pidetään koko talven 10 asteen pinnassa ja kosteudenkerääjällä ilmankosteus pysyttelee siinä 40-50 prosentissa. Pidän kaikki räppänät tallista kiinni koko talven. Mun talli kuulemma homehtuu kun en päästä ilmaa kiertämään siellä
        Epäilen homehtumista. Minulla ei ole räppänöitä alkuunkaan tallissa. Vein äsken kosteusmittarin sinne, katsotaan illalla paljonko tallin kosteusprosentti on ilmassa.

        Comment

        • GOOFY
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 4139
          • .

          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Epäilen homehtumista. Minulla ei ole räppänöitä alkuunkaan tallissa. Vein äsken kosteusmittarin sinne, katsotaan illalla paljonko tallin kosteusprosentti on ilmassa.
          Mun mielestä homehtuminen tapahtuu kosteuden takia, ei seisovan ilman takia. Nyt on ulkona 80 rosenttinen kosteus. En halua sitä ilmaa talliin sisälle kun siellä on nyt alle 50 mutta jostakin syystä sitä sinne pitäs imeä
          E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            Originally posted by GOOFY View Post
            Mun mielestä homehtuminen tapahtuu kosteuden takia, ei seisovan ilman takia. Nyt on ulkona 80 rosenttinen kosteus. En halua sitä ilmaa talliin sisälle kun siellä on nyt alle 50 mutta jostakin syystä sitä sinne pitäs imeä
            Joo ei, +16 ja 53%rh. Käyttö määrää veden määrän, kyllä sinne kosteutta tulee jos metrin lumipatjan ajaa sisään. Mutta säilytyksessä pysyy varmaan rajojen sisällä.

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17532
              • Turku

              Mitä mestarit sanovat tällaisesta tallista: 4 auton talli eli luokkaa 75m2 ja alla samankokoinen maansisällä oleva ilmeisen eristämätön kellari. Monttuyhteys, joka yleensä lankutettuna, on tallin lattiassa kellariin. Tallissa ilp, käytössä talviaikaan, paitsi viime vuoden lauhana ei lainkaan. Talli sopivan kuiva, autot pääosin säilytyskäytössä. Tallissa ilmanvaihtoräppänät aika lailla tukittuna.

              Sen sijaa kellari on todella kostea. 2 sivua niin märkää, että betonilattialla olleet pahvilaatikot kastuvat ja hajoavat, samoin puulaatikot lahoavat. Kellarissa ei lämmitystä, olen nyt avannut kaikki räppänät ulos ja lankutusten läpikin toki pääsee ylös ilma. Salaojat, jos niitä on: Kunnosta en tiedä, mutta tuolla toisella kostealla sivulla jokin putki on, maata pitäisi varmasti kaivaa auki, kaatoa ei pysty tekemään.

              Mikä auttaisi kellarin kosteuteen? Lämmitystä en haluaisi laittaa, kustannus kasvaa ja menee aika harakoille?
              Näillä mennään:
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • kimmon
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 1461
                • Tuusulantien päässä...

                Originally posted by Laku View Post
                Mitä mestarit sanovat tällaisesta tallista: 4 auton talli eli luokkaa 75m2 ja alla samankokoinen maansisällä oleva ilmeisen eristämätön kellari. Monttuyhteys, joka yleensä lankutettuna, on tallin lattiassa kellariin. Tallissa ilp, käytössä talviaikaan, paitsi viime vuoden lauhana ei lainkaan. Talli sopivan kuiva, autot pääosin säilytyskäytössä. Tallissa ilmanvaihtoräppänät aika lailla tukittuna.

                Sen sijaa kellari on todella kostea. 2 sivua niin märkää, että betonilattialla olleet pahvilaatikot kastuvat ja hajoavat, samoin puulaatikot lahoavat. Kellarissa ei lämmitystä, olen nyt avannut kaikki räppänät ulos ja lankutusten läpikin toki pääsee ylös ilma. Salaojat, jos niitä on: Kunnosta en tiedä, mutta tuolla toisella kostealla sivulla jokin putki on, maata pitäisi varmasti kaivaa auki, kaatoa ei pysty tekemään.

                Mikä auttaisi kellarin kosteuteen? Lämmitystä en haluaisi laittaa, kustannus kasvaa ja menee aika harakoille?
                Hankaluushan tuossa on se, että ilman mitään lämpötilaeroja on vaikea saada ilmankiertoa aikaiseksi. Ja kuten itsekin sanoit, lämmittäminen menee aika lailla harakoille. Ei kai tuossa voi paljoa muuta kokeilla, kuin pitää sen kellarin kaikki räppänät kunnolla auki ja seurata muuttuuko mikään?
                Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  Originally posted by Laku View Post
                  Mitä mestarit sanovat tällaisesta tallista: 4 auton talli eli luokkaa 75m2 ja alla samankokoinen maansisällä oleva ilmeisen eristämätön kellari. Monttuyhteys, joka yleensä lankutettuna, on tallin lattiassa kellariin. Tallissa ilp, käytössä talviaikaan, paitsi viime vuoden lauhana ei lainkaan. Talli sopivan kuiva, autot pääosin säilytyskäytössä. Tallissa ilmanvaihtoräppänät aika lailla tukittuna.

                  Sen sijaa kellari on todella kostea. 2 sivua niin märkää, että betonilattialla olleet pahvilaatikot kastuvat ja hajoavat, samoin puulaatikot lahoavat. Kellarissa ei lämmitystä, olen nyt avannut kaikki räppänät ulos ja lankutusten läpikin toki pääsee ylös ilma. Salaojat, jos niitä on: Kunnosta en tiedä, mutta tuolla toisella kostealla sivulla jokin putki on, maata pitäisi varmasti kaivaa auki, kaatoa ei pysty tekemään.

                  Mikä auttaisi kellarin kosteuteen? Lämmitystä en haluaisi laittaa, kustannus kasvaa ja menee aika harakoille?
                  Pätkä kierresaumaa ja kanavakalle tyristorisäätimellä.

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17532
                    • Turku

                    Originally posted by kimmon View Post
                    Hankaluushan tuossa on se, että ilman mitään lämpötilaeroja on vaikea saada ilmankiertoa aikaiseksi. Ja kuten itsekin sanoit, lämmittäminen menee aika lailla harakoille. Ei kai tuossa voi paljoa muuta kokeilla, kuin pitää sen kellarin kaikki räppänät kunnolla auki ja seurata muuttuuko mikään?
                    Näin olen jo tehnyt. Olisi tosin kannattanut tehdä jo kesällä, nyt syksyllä kosteus ja sateen määrä on sitä luokkaa, että vaikea huomata muutoksia lyhyellä aikavälillä. Pakkastahan tuonne ei tule edes -20 ulkolämpötilassa. Ilmeisesti maa lämmittää.

                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    Pätkä kierresaumaa ja kanavakalle tyristorisäätimellä.
                    Laitatko suomeksi tuon kanavakalle tyristorisäätimellä ? Seinän puhkomisessa on vähän hommaa, harkkoseinät ympäriinsä.
                    Näillä mennään:
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      Originally posted by Laku View Post
                      Laitatko suomeksi tuon kanavakalle tyristorisäätimellä ? Seinän puhkomisessa on vähän hommaa, harkkoseinät ympäriinsä.
                      Harkkoseinästä nyt potkaisee läpi, isompi lihaskimppu lyö reiän.
                      10mm pitkä terä ja poraa ympyrään reiät vieriviereen ja kopauttaa sen palan ulos.





                      Comment

                      • protoni
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2008
                        • 1365
                        • Tampere

                        Mikähän ylipäätään olisi sopiva kosteus talliin? Jossain lähteissä puhutaan <60% ja toisaalla <50%. Kuivaimella tuon säätäminen on sinänsä helppoa, mutta aika paljon enemmän maistuu sähkö jos rutistan 50% vrt 60%.

                        Tieto lisää tuskaa. Mitään ongelmaa ei oikeastaan edes ollut, kunnes hommasin kuivaimen sekä kosteus- ja sähkönkulutusmittarin.

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6759
                          • PK-seutu

                          Originally posted by protoni View Post
                          Mikähän ylipäätään olisi sopiva kosteus talliin? Jossain lähteissä puhutaan <60% ja toisaalla <50%. Kuivaimella tuon säätäminen on sinänsä helppoa, mutta aika paljon enemmän maistuu sähkö jos rutistan 50% vrt 60%.

                          Tieto lisää tuskaa. Mitään ongelmaa ei oikeastaan edes ollut, kunnes hommasin kuivaimen sekä kosteus- ja sähkönkulutusmittarin.
                          Lämpötila vaikuttaa myös. Onko talli talvella kuinka lämmin? Itse olen säätänyt kuivaimen niin, että se tavoittelee noin 50% lukemia. Lukema pyörii käytännössä sen molemmin puolin ja toki hetkeksi nousee vähän kun ajaa kostean auton talliin.
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                          Comment

                          • protoni
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2008
                            • 1365
                            • Tampere

                            Lämpötilan olen pitänyt 12-asteen tuntumassa. Lähinnä auton säilytystä ja ruostumista mietin. Tosin tallissa majailevalla autolla ei ajella kuin parin viikon välein. Eiköhän se ehdi välillä kuivaakin.

                            Comment

                            • Laku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 17532
                              • Turku

                              Thanks! Onhan tuossa poraamista vähän sentään
                              Näillä mennään:
                              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                              Comment

                              • pazq
                                BTCF Member
                                • Jan 2008
                                • 3167
                                • 47200

                                Jos siellä on räppänät jo valmiina niin siihen vaan puhallin. Mitä niitä reikiä lisää sinne sorvaamaan. Auttaa jo paljon kun se ilma vaan liikkuu tasaiseen tahtiin. Jos siellä on parikin reikää, niin sieltä toisesta tulee kyllä ilmaa tilalle sen mitä toisesta puhaltaa ulos

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎