Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta vol 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Brasco
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2007
    • 221

    Minkäslainen ilmanvaihto kannattaa rakenteilla olevaan talliin tehdä?
    Tallia pidetään aina plussan puolella ja talvella ajetaan autoa silloin tällön sisään.Lämmityksen tulee hoitamaan Ilppi.

    Huippuimurin meinasin laittaa kellokytkimellä ainakin, mutta riittääkö normaali "tuuletukseen" venttiilit alas ja ylös?

    Comment

    • RikuBMW
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 712
      • Laitila

      Originally posted by Brasco View Post
      Minkäslainen ilmanvaihto kannattaa rakenteilla olevaan talliin tehdä?
      Tallia pidetään aina plussan puolella ja talvella ajetaan autoa silloin tällön sisään.Lämmityksen tulee hoitamaan Ilppi.

      Huippuimurin meinasin laittaa kellokytkimellä ainakin, mutta riittääkö normaali "tuuletukseen" venttiilit alas ja ylös?
      Näin ainakin itselle neuvottiin tekemään, alas ja ylös perus lautasventtiilit. Lisäksi mulla on nosto-ovessa vielä IV-ritilä. Lämmityksenä tulee kans olemaan ilppi. Oma projekti valmistunee kaikilta osin lokakuun aikana. 107,5m2 lämmintä ja vajaa 40m2 katosta omassa uudessa tallissa.
      Mercedes-Benz Vito 114Cdi vm.-17
      Mercedes-Benz C200Cdi vm.-16
      Bmw E30 320i Cabriolet vm.-90 bagged

      Comment

      • Iemel
        BTCF Member
        • Oct 2007
        • 1654
        • Muhos

        Uudessa talliprojektissa olisi tarkotus rakentaa jonkinnäköinen parvi koska tilan korkeus mahdollistaa sen.
        Jotta parven alla mahtuisi työskentelemään mahdollisimman hyvin, tarvisi yhdessä kohtaa tehdä hieman pidempi palkki jänneväliltään 5,5m

        Mistä materiaalista tuo kannattaisi tehdä ja minkä kokoinen?
        ko. kohdalla olisi parvella ns. toimisto jossa perus tarvikkeet kuten pöytä, sohva, jääkaappi ym. eli ei mitään mahdottoman painavaa.
        Ollaan mietitty jotain teräksistä U- tai I-palkkia?

        Ja sanottakoon vielä sen verran mitään mahdottoman paksua palkkia ei mielellään koska koko tilan korkeus vain n.4,2m ja alle jäävä työskentelytila olisi tarkoitus olla väh. 2m korkea, eli jos nyt ei ihan konttaamalla tarvisi mennä parvella
        Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
        Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
        Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
        Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
        Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

        Comment

        • GOOFY
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 4139
          • .

          No eikö sitä pystytukea voisi laittaa yläpuolelle nii ei tarvisi laittaa niin jämerää palkkia vai kannattaako/saako sitä parvea roikottaa kattotooleista:think
          Last edited by GOOFY; 13-03-2018, 18:04.
          E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            Laskin noita palkkien vahvuuksia omaan halliin 5,5 metrin jännevälille. IPE220 riittää ja niiden päälle kertopuu palkit.
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • Iemel
              BTCF Member
              • Oct 2007
              • 1654
              • Muhos

              Originally posted by GOOFY View Post
              No eikö sitä pystytukea voisi laittaa yläpuolelle nii ei tarvisi laittaa niin jämerää palkkia vai kannattaako/saako sitä parvea roikottaa kattotooleista:think
              Tuokin on vaihtoehto, joskin hieman työläämpi.
              Jos tekisi sekä että jos palkin koko kasvaa liian suureksi? :think

              Originally posted by bemu2000 View Post
              Laskin noita palkkien vahvuuksia omaan halliin 5,5 metrin jännevälille. IPE220 riittää ja niiden päälle kertopuu palkit.
              Tämä olikin hyvä tieto, kiitos!
              Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
              Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
              Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
              Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
              Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4629
                • Tampere

                Originally posted by GOOFY View Post
                No eikö sitä pystytukea voisi laittaa yläpuolelle nii ei tarvisi laittaa niin jämerää palkkia vai kannattaako/saako sitä parvea roikottaa kattotooleista:think
                Ei saa. Alapaarteet ovat aivan muuta tarkoitusta varten kuin kannattelemaan mitään katon lisäksi. Tolppa alhaalta lienee ainut järkevä vaihtoehto jos haluaa pärjätä pienemmällä palkilla.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17532
                  • Turku

                  Originally posted by bemu2000 View Post
                  Laskin noita palkkien vahvuuksia omaan halliin 5,5 metrin jännevälille. IPE220 riittää ja niiden päälle kertopuu palkit.
                  Entä jos jänneväli on 8½-9m?
                  Näillä mennään:
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5272
                    • Pirkkala

                    Originally posted by Iemel View Post
                    Uudessa talliprojektissa olisi tarkotus rakentaa jonkinnäköinen parvi koska tilan korkeus mahdollistaa sen.
                    Jotta parven alla mahtuisi työskentelemään mahdollisimman hyvin, tarvisi yhdessä kohtaa tehdä hieman pidempi palkki jänneväliltään 5,5m

                    Mistä materiaalista tuo kannattaisi tehdä ja minkä kokoinen?
                    ko. kohdalla olisi parvella ns. toimisto jossa perus tarvikkeet kuten pöytä, sohva, jääkaappi ym. eli ei mitään mahdottoman painavaa.
                    Ollaan mietitty jotain teräksistä U- tai I-palkkia?

                    Ja sanottakoon vielä sen verran mitään mahdottoman paksua palkkia ei mielellään koska koko tilan korkeus vain n.4,2m ja alle jäävä työskentelytila olisi tarkoitus olla väh. 2m korkea, eli jos nyt ei ihan konttaamalla tarvisi mennä parvella

                    Otat vähän liian pienen I-palkin ja teet alapintaan sopivan järeästä latasta "kolmion" eli latta päista alapintaan kiinni ja keskeltä esim 100-150mm irti palkin alapinnasta ja siihen väliin pultti ja mutteri jolla saat esijännitettyä palkin. Näin saat kohtuullisella palkilla rakenteen joka ei notku.
                    Useissa rakenteissahan koon määrittää taipuma eikä se, kestääkö palkki vai ei.

                    Mitään vastuuta en tietenkään ota mistään mitä tässä nyt neuvon mutta heitän vain ideana.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • Nifa
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2008
                      • 292
                      • Kymenlaakso™

                      Originally posted by bemu2000 View Post
                      Laskin noita palkkien vahvuuksia omaan halliin 5,5 metrin jännevälille. IPE220 riittää ja niiden päälle kertopuu palkit.
                      Itse lasken ja mitoitan maallikoille rakenteita vain korvausta vastaan. Vaikkakin jänneväli olisi alle 6m.

                      MRL 117 a § & 119 §.

                      Eli Vaikka bemu2000:lla olisi em. suunnittelutehtävän edellyttämä pätevyys ja osaaminen, on rakennushankkeeseen ryhtyvä kaikessa vastuussa, myös korvausvastuussa omaisuus- ja henkilövahingon sattuessa, eikä bemu2000:n kommentti siirtäne millään tapaa em. vastuita pois.

                      Suosittelen hankkimaan suunnittelijan, joka myös laittaa nimensä suunnitelmiin alle.
                      "That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

                      Comment

                      • Mohko
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2008
                        • 164
                        • Rauma

                        Onko joku tehnyt muutoksen katos-> talliksi?

                        Kohde olis kahden auton katos, missä on perällä varasto ja toinen sivu jo tehty. Sorapohjainen on alusta. 8x6metriä

                        Jos joku pystyy kertomaan mitä valut ja seinät kustantaa, niin voisi alkaa ehdottamaan Hallituksen PJlle rahan käyttöä... 😁
                        F15 X5 40e -17
                        G30 530e -20
                        Honda CBR XX


                        EX:
                        E38 730
                        E34 525
                        E36 325
                        Honda CBR 1000F
                        206 GTI
                        E60 lci 530D 08
                        F20 114i Msport
                        E30 320i Cabrio 90 old school
                        F30 330e M-Sport -17

                        Comment

                        • Nifa
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2008
                          • 292
                          • Kymenlaakso™

                          Originally posted by Mohko View Post
                          Onko joku tehnyt muutoksen katos-> talliksi?

                          Kohde olis kahden auton katos, missä on perällä varasto ja toinen sivu jo tehty. Sorapohjainen on alusta. 8x6metriä

                          Jos joku pystyy kertomaan mitä valut ja seinät kustantaa, niin voisi alkaa ehdottamaan Hallituksen PJlle rahan käyttöä... ��
                          Luvat 500-800e
                          Suunnitelmat 500e
                          Styroksit 300e
                          Valu ulkopuoliselta rautoineen n. 1,5ke
                          salaojat yms. 500e
                          Ovet 1,2ke
                          Seinien materiaalit karkeasti 1,5ke
                          Jos tarkoitus tehdä lämmin niin sitten villoihin ja sisäverhoukseen 2,5k (riippuen villasta)
                          Pientarvikkeet 300e
                          ilmanvaihtoräppänät 100e
                          Kympin kun varaat niin et ole kaukana. Jos teetät ulkopuolisella niin 20k.

                          Mut melkeinpä kannattaa keskustella / kysellä yleisellä puolella olevassa "Autotalliprojektit" -ketjussa.
                          "That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17532
                            • Turku

                            Originally posted by Nifa View Post
                            Luvat 500-800e
                            Suunnitelmat 500e
                            Styroksit 300e
                            Valu ulkopuoliselta rautoineen n. 1,5ke
                            salaojat yms. 500e
                            Ovet 1,2ke
                            Seinien materiaalit karkeasti 1,5ke
                            Jos tarkoitus tehdä lämmin niin sitten villoihin ja sisäverhoukseen 2,5k (riippuen villasta)
                            Pientarvikkeet 300e
                            ilmanvaihtoräppänät 100e
                            Kympin kun varaat niin et ole kaukana. Jos teetät ulkopuolisella niin 20k.

                            Mut melkeinpä kannattaa keskustella / kysellä yleisellä puolella olevassa "Autotalliprojektit" -ketjussa.
                            Muuten lista kuulostaa jopa edulliselta pl. villat . Maksaako oikeasti noin paljon?


                            Sähkötyöt ja -tarvikkeet?
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • apina
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2004
                              • 274
                              • Espoo

                              öljynerotuskaivo?
                              318iA Touring -02
                              ex 316 2.5l -87
                              ex 525tdsA Touring -95

                              Comment

                              • Juice
                                BTCF Member
                                • Apr 2003
                                • 820

                                Suunnitelmat 500e ? really.

                                kylmä katos -> 8x6m lämmintä = 48m2 rakennusoikeutta.
                                Last edited by Juice; 21-09-2018, 23:14.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎