Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta vol 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tyko
    Bimmer Rookie
    • Aug 2010
    • 74
    • Lieto

    Aika kova statement, että patolevy olisi jokin kuivan perustuksen tai maanvastaisen rakenteen pelastus. Patolevy ei ole vedeneriste.

    Tässä nimenomaisessa tapauksessa patolevy varmasti pelastaisi paljonkin, kun kyse on kuitenkin "vain" kylmästä kellaritilasta eikä varsinaisesta asuintilasta.
    Cayenne S E-Hybrid -15

    Comment

    • Wespa
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2016
      • 1842
      • Karjaa

      Originally posted by BMW525Xda View Post
      Isoränneillä ja fucktisoleilla pari vuotta.

      Pordränillä (joista nuo kaksi ovat kopioita) menestyksekkäästi jo vuodesta 1965. :think
      E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
      Porsche 944 -86 (DE)
      Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        Originally posted by Wespa View Post
        Pordränillä (joista nuo kaksi ovat kopioita) menestyksekkäästi jo vuodesta 1965. :think
        Minun pienellä otannalla työmaista (uudis/saneeraus) en ole yhdessäkään nähnyt näitä rännejä vielä. Siis en yhdelläkään

        Comment

        • Freak
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 2561
          • .

          Ruotsissa noita on käytetty vaikka kuinka kauan ja siellä tuntuvat toimivan. Ehkä maailma on toisenlainen rajan tuolla puolen.

          Mulla on ollu käsitys, että patolevy ja styroksi/foamlevy ovat yhdessä huono yhdistelmä. Niitäkin on kyllä tässä maassa tehty molemmin päin eli joko eriste seinän ja patolevy väliin tai patolevyn ulkopuolelle.

          Eriste pitää kuitenkin saada seinän ulkopuolelle jolloin seinä pysyy kuivana. Näiden ruotsalaisten lisäksi finnfoamilla on joku salaojittava eriste ja lecalla sorapusseista tehtävä salaojittava eriste.
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • Iemel
            BTCF Member
            • Oct 2007
            • 1654
            • Muhos

            Toimii varmaan kummallakin ratkaisulla laittaa sinne sitten isodränit tai patolevyt koska tila on kylmä, siinä vaiheessa yleensä tulee ongelmia jos kellari on lämmin ja kosteus alkaa tiivistyä vääriin paikkoihin.
            Isodränissä on se etu ettei karkeaa täyttöä tarvi hankkia sivuille niin paljoa, pieni täyttö salaojien ympärille riittää.
            Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
            Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
            Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
            Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
            Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              Originally posted by Freak View Post
              Ruotsissa noita on käytetty vaikka kuinka kauan ja siellä tuntuvat toimivan. Ehkä maailma on toisenlainen rajan tuolla puolen.

              Mulla on ollu käsitys, että patolevy ja styroksi/foamlevy ovat yhdessä huono yhdistelmä. Niitäkin on kyllä tässä maassa tehty molemmin päin eli joko eriste seinän ja patolevy väliin tai patolevyn ulkopuolelle.

              Eriste pitää kuitenkin saada seinän ulkopuolelle jolloin seinä pysyy kuivana. Näiden ruotsalaisten lisäksi finnfoamilla on joku salaojittava eriste ja lecalla sorapusseista tehtävä salaojittava eriste.
              Tarkoitatko Lakun kellarin rakennetta vai yleisesti esim uudiskohdetta ?

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                Originally posted by Wespa View Post
                Mahdollisimman hyvin jos teet niin nimenomaan et laita patolevyjä, vaan tuon Isodränin/Fuktisolin tms. Patolevykin voi toimia ihan ok, mutta salaojittava eriste ulkopuolelle on kaikin puolin parempi ratkaisu.
                Missä näitä Isodrän tai Fuktisol levyjä myydään ja paljonko ne maksaa? Joka paikassa niistä paljon puhutaan, mutta tosi huonosti löytyy netistä myyjiä ja hintoja.
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • Freak
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 2561
                  • .

                  Originally posted by BMW525Xda View Post
                  Tarkoitatko Lakun kellarin rakennetta vai yleisesti esim uudiskohdetta ?
                  Yleisesti kellareita.
                  Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                  Vanha Uuden liiton mies...

                  Comment

                  • Wespa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2016
                    • 1842
                    • Karjaa

                    Originally posted by markok View Post
                    Missä näitä Isodrän tai Fuktisol levyjä myydään ja paljonko ne maksaa? Joka paikassa niistä paljon puhutaan, mutta tosi huonosti löytyy netistä myyjiä ja hintoja.
                    Itse on tullut ostettua sekä Isodränin edustajalta Espoossa että ihan paikallisesta lvi-tarvikeliikkeestä. Hyvin palvelevasta rautakaupastakin voisi saada. Vähän kalliimmaksi tulee niillä kuin perus patolevy&eps, mutta toisaalta sitten maanvaihtoa tulee huomattavasti vähemmän. En nyt yhtään muista mitä tähän rintsikan sokkelin eristämiseen upposi kun 200mm laitoin ympäriinsä, ei se nyt ainakaan ihan kohtuuttomalta summalta tuntunut.
                    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                    Porsche 944 -86 (DE)
                    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                    Comment

                    • GOOFY
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 4139
                      • .

                      Originally posted by Iemel View Post
                      Toimii varmaan kummallakin ratkaisulla laittaa sinne sitten isodränit tai patolevyt koska tila on kylmä, siinä vaiheessa yleensä tulee ongelmia jos kellari on lämmin ja kosteus alkaa tiivistyä vääriin paikkoihin.
                      Isodränissä on se etu ettei karkeaa täyttöä tarvi hankkia sivuille niin paljoa, pieni täyttö salaojien ympärille riittää.
                      Mä en taas laittais patolevyä jos kellari on kylmä. Lämpimässähän se kosteus tiivistyy patolevyn ansiosta juuri oikeaan paikkaan eli patolevyn pintaan ja valuu sitä pitkin salaojaan

                      Eikös patolevy eristeiden kanssa ole ihan sama asia kuin tämä isodrän levy. Toimintaperiaate on ihan sama molemmissa. Toinen vain tulee kahdella kerroksella ja toinen yhdellä. Ei voi siis sanoa että patolevy on huono isodräniin verrattuna kun ne on ihan samoja vehkeitä.
                      Last edited by GOOFY; 13-11-2020, 21:41.
                      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                      Comment

                      • OVi
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2016
                        • 514
                        • Oulu

                        Isodrän ei estä pintavesien pääsyä kellarin seinään, joten sen kanssa on saatava kaadot kohdalleen. Tuollaisen pystysalaojituksen saa aikaan myös sepelillä, salaojasoralla, tai Lecasoralla mutta noidenkin kanssa pitää huolehtia, että pintavedet eivät pääse valumaan seinän viereen. Lecasora toimii samalla myös eristeenä, joten se korvaa täysin Isodrän levyn, mutta ei ole varmasti halpa vaihtoehto. Tai voi se olla etelässä ihan kilpailukykyinen muiden routaeristeiden kanssa, mutta ei tarvinut edes miettiä, että olisi ajattanut Lecasoraa pohjoiseen.

                        Pintavesiä saa kyllä ohjattua kauemmaksi maan alla, kun asentaa pintamaan alle hyvällä kaadolla styroxin+muovin, tai jonkun muun routaeristeen. Styroxin kanssa on pakko käyttää muovia, koska se imee vettä, mutta en jättäisi sitä pois minkään muunkaan routaeristeen kanssa, jos pintavedet pääsevät eristeen päälle. Veden ohjautumista saa tehostettua siten, että laittaa muovin päälle kerroksen salaojasoraa, jossa vesi pääsee kulkemaan ja vedenhän voi ohjata pois styroxin etureunaan asennettavalla salaojalla.

                        Patolevyn etu on se, että se estää pintaveden, sekä kapillaarisen kosteuden pääsyn kellarin seinään.
                        Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17532
                          • Turku

                          Originally posted by OVi View Post
                          Isodrän ei estä pintavesien pääsyä kellarin seinään, joten sen kanssa on saatava kaadot kohdalleen. Tuollaisen pystysalaojituksen saa aikaan myös sepelillä, salaojasoralla, tai Lecasoralla mutta noidenkin kanssa pitää huolehtia, että pintavedet eivät pääse valumaan seinän viereen. Lecasora toimii samalla myös eristeenä, joten se korvaa täysin Isodrän levyn, mutta ei ole varmasti halpa vaihtoehto. Tai voi se olla etelässä ihan kilpailukykyinen muiden routaeristeiden kanssa, mutta ei tarvinut edes miettiä, että olisi ajattanut Lecasoraa pohjoiseen.

                          Pintavesiä saa kyllä ohjattua kauemmaksi maan alla, kun asentaa pintamaan alle hyvällä kaadolla styroxin+muovin, tai jonkun muun routaeristeen. Styroxin kanssa on pakko käyttää muovia, koska se imee vettä, mutta en jättäisi sitä pois minkään muunkaan routaeristeen kanssa, jos pintavedet pääsevät eristeen päälle. Veden ohjautumista saa tehostettua siten, että laittaa muovin päälle kerroksen salaojasoraa, jossa vesi pääsee kulkemaan ja vedenhän voi ohjata pois styroxin etureunaan asennettavalla salaojalla.

                          Patolevyn etu on se, että se estää pintaveden, sekä kapillaarisen kosteuden pääsyn kellarin seinään.
                          Hyvää pohdiskelua, kiitos kaikille. Opin tässä koko ajan uutta ja tuo mainitsemasi patolevyn etu on oman ajatuksenikin mukainen. Koitan ottaa ensi viikolla jonkin kuvan ulkotilanteesta, jossa näkyy jo ongelma siinäkin.
                          Näillä mennään:
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • Kytölä
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2006
                            • 672
                            • Lohja

                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            Minun pienellä otannalla työmaista (uudis/saneeraus) en ole yhdessäkään nähnyt näitä rännejä vielä. Siis en yhdelläkään
                            Helsingin Musiikkitalossa esimerkiksi. Tuon pohjalta uskalsin käyttää omassa rintsikan kellarirempassa myös. On pysynyt nyt 8vuotta kuivana ja lämmötkään ei karkaa.
                            '88 325i cabrio
                            '90 318is

                            Comment

                            • nullzwei
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 11056
                              • ?

                              esimerkki:

                              Originally posted by Wespa View Post
                              Pordränillä (joista nuo kaksi ovat kopioita) menestyksekkäästi jo vuodesta 1965. :think
                              Pordränskivan är en dräneringsskiva som både isolerande och dränerar. Pordränskivan är avsedd att användas utvändigt under marknivån på källarväggar och krypgrunder eller som markisolering. Pordränskivan är ett självklart val när man gräver om dräneringen på äldre hus. Skivan är värmeisolerande, dränerande, kapillärbrytande, stötupptagande, miljövänlig och typgodkänd.

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                Originally posted by nullzwei View Post
                                Pordränskivan är en dräneringsskiva som både isolerande och dränerar. Pordränskivan är avsedd att användas utvändigt under marknivån på källarväggar och krypgrunder eller som markisolering. Pordränskivan är ett självklart val när man gräver om dräneringen på äldre hus. Skivan är värmeisolerande, dränerande, kapillärbrytande, stötupptagande, miljövänlig och typgodkänd.

                                https://www.byggmax.se/gjutning-och-...lering/pordrän
                                Hauska yksityiskohta, byggmaxx perustukset ja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎