Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta vol 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Silmaauki
    BTCF Member
    • Jan 2015
    • 1861
    • Turku

    Originally posted by GOOFY View Post
    Mä en taas laittais patolevyä jos kellari on kylmä. Lämpimässähän se kosteus tiivistyy patolevyn ansiosta juuri oikeaan paikkaan eli patolevyn pintaan ja valuu sitä pitkin salaojaan

    Eikös patolevy eristeiden kanssa ole ihan sama asia kuin tämä isodrän levy. Toimintaperiaate on ihan sama molemmissa. Toinen vain tulee kahdella kerroksella ja toinen yhdellä. Ei voi siis sanoa että patolevy on huono isodräniin verrattuna kun ne on ihan samoja vehkeitä.
    Ei ne sama asia ole, eikä toimintaperiaate ole ihan sama. Toivottu lopputulos on. Omaa varsinaista kokemusta ei ole, mutta tätä asiaa olen muutaman vuoden seurannut ja vähän tilanteesta riippuu kumpi on parempi. Tuollaiseen kylmän kellarin seinille en laittaisi Isodräniä. Se kun päästää kosteuden kumpaankin suuntaan ja kun kellari on kylmä, niin siinä ei tule sitä hyötyä, että lämpötilaerosta johtuen kosteus siirtyisi ulos. Isodränistä näkisin hyötyä jos tila on lämmin. Mutta silloinkin pitäisi huolehtia edellä mainituista pintavesien johtamisesta pois sekä myös siitä, että rakennuksen alta ei kosteus nouse ylös.

    Lakun tilanteessa oleellista olisi varmistaa ettei kosteutta pääse sinne kellariin. Salaojat on mun mielestä se eka asia, mikä pitäisi korjata. Toinen voi olla se kellarin lattian/maapohjan kapillaarikatkon tekeminen. Edelläolevista kertomuksista ei mun mielestä selviä minkälainen pohja siellä kellarissa on. Ehkä sillekin voisi olla tarpeen tehdä jotain.
    E93 335i Aarre, Montego blue
    E90 318i talvipulkka

    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17532
      • Turku

      Originally posted by Silmaauki View Post
      Lakun tilanteessa oleellista olisi varmistaa ettei kosteutta pääse sinne kellariin. Salaojat on mun mielestä se eka asia, mikä pitäisi korjata. Toinen voi olla se kellarin lattian/maapohjan kapillaarikatkon tekeminen. Edelläolevista kertomuksista ei mun mielestä selviä minkälainen pohja siellä kellarissa on. Ehkä sillekin voisi olla tarpeen tehdä jotain.
      Ei muuta tietoa ole lattiasta kuin se, että betonilattia siellä on ja ilmeisesti ainakin tietyiltä osin melko paksu, koska tosiaan yläkerran lattia lepää teräspalkkien päällä keskeltä.
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        Originally posted by Laku View Post
        Ei muuta tietoa ole lattiasta kuin se, että betonilattia siellä on ja ilmeisesti ainakin tietyiltä osin melko paksu, koska tosiaan yläkerran lattia lepää teräspalkkien päällä keskeltä.
        Riippuu rakennuksen iästä, 50luvun kellareissa on valun alla maapalloa, eli hiekkaa.

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17532
          • Turku

          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Riippuu rakennuksen iästä, 50luvun kellareissa on valun alla maapalloa, eli hiekkaa.
          Tämä on tiettävästi tehty 90-luvun alkupuolella.
          Näillä mennään:
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            Originally posted by Laku View Post
            Tämä on tiettävästi tehty 90-luvun alkupuolella.
            On siellä styroksia luultavasti.

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17532
              • Turku

              Originally posted by BMW525Xda View Post
              On siellä styroksia luultavasti.
              Voisiko siinä tapauksessa kuvitella, ettei kosteus tulisi lattiasta?
              Näillä mennään:
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                Originally posted by Laku View Post
                Voisiko siinä tapauksessa kuvitella, ettei kosteus tulisi lattiasta?
                En osaa sanoa näkemättä ja kokematta. Voisin kuitenkin kuvitella hieman jos se yläpuolen rasvamonttu on tuettu alakerran lattiaan palkein, saatta sieltä tuentojen alueen kohdalta puuttua styroksit kokonaan ja siinä kohdassa on monttu joka täytetty betonilla, näin niitä joskus on nähty tehdyn.

                Paha on sanoa juutajaata kun ei ole kuvan kuvaa, paitsi mielikuva

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17532
                  • Turku

                  Olen nyt 150km päässä ja ei ole kuvia . Muistelen, että palkkien tassu ei olisi pultattu, vaan jotenkin upotettu valuun. Tarkistan tontilla.

                  Enimmäkseen se kosteus on tosiaan toisen pitkän sivun reunassa ja nosto-oven puoleisella lyhyellä sivulla. Sinulla ei taida olla pitkä matka tulla ihmettelemään .
                  Näillä mennään:
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • miyli
                    BTCF Member
                    • Dec 2008
                    • 2089
                    • Naantali

                    Originally posted by Laku View Post
                    Voisiko siinä tapauksessa kuvitella, ettei kosteus tulisi lattiasta?
                    Jos siellä on betonin alla styroksiä, epäilen että kosteus ei tule lattiasta vaan niistä ulkoseinän ja lattian rajasta. Seinänvierusta auki ja salaojat, kunnon salaojasoraa ja seinään vesieriste/ lämmöneriste. Tästä lähtisin ja seuraisin tilannetta. Jos kosteus tulee noin paljon lattianläpi onkin ongelma jo aikamoinen korjata.
                    Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                    Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                    Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                    Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                    Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                    Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                    1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                    0-200km/h 11.40s
                    100-200km/h 6,00s
                    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                    Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                    Comment

                    • Nifa
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2008
                      • 292
                      • Kymenlaakso™

                      Originally posted by Laku View Post
                      Voisiko siinä tapauksessa kuvitella, ettei kosteus tulisi lattiasta?
                      Styroksi laskee kosteuden läpi.
                      "That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

                      Comment

                      • miyli
                        BTCF Member
                        • Dec 2008
                        • 2089
                        • Naantali

                        Originally posted by Nifa View Post
                        Styroksi laskee kosteuden läpi.
                        Juu laskee, mutta pitää olla aikamoinen vedenpaine sen alla että se nousee betonilaatan läpi pintaan vesilätäköiksi. Poraa timantilla reiän lattiaan ja katsoo mitä sieltä löytyy, näin saa varmuuden rakenteesta.

                        Itsellä tullut töiden puolesta vastaan aika paljon noita kosteusmärkiä betonilattioita ja useimmiten syy on että kapillaarinen kosteus nousee ylöspäin kun salaojat ei toimi tai vääränlainen kapillaarikatko betonilaatan alla, eli vääränlaista materiaalia täyttöhiekkana. Yleensä näistä myös puuttuu se lämmöneriste sieltä betonilaatan alta, eli styroksi mitä ennen vanhaan käytettiin. On myös tullut vastaa sellaisia tapauksia kun styroksia on ollut vain seinän vierustoissa ja keskellä ei. Tämä oli ennen vanhaan hyvin yleistä esim. Teollisuushallin lattioissa.
                        Pinnoittet pysyivät reunoilla kiinni ja lähtivät irti keskeltä. Kun mitattiin kosteuksia reunoilla ok arvot ja keskellä liian korkeat, eli styroksi esti kosteuden nousun näissä reunakohdissa.
                        Last edited by miyli; 15-11-2020, 20:02.
                        Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                        Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                        Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                        Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                        Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                        Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                        1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                        0-200km/h 11.40s
                        100-200km/h 6,00s
                        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                        Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17532
                          • Turku

                          Originally posted by miyli View Post
                          Juu laskee, mutta pitää olla aikamoinen vedenpaine sen alla että se nousee betonilaatan läpi pintaan vesilätäköiksi. Poraa timantilla reiän lattiaan ja katsoo mitä sieltä löytyy, näin saa varmuuden rakenteesta.
                          Epäilen myös, että kosteus tulee pitkän seinän ja lattian rajasta. Vesilätäköitä ei ole. Ehjää lattiaa en haluaisi alkaa rikkomaan eikä itseltä löydy timanttiporaakaan .
                          Näillä mennään:
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • eljas
                            BTCF Member
                            • Apr 2017
                            • 315
                            • Vantaa

                            Epoksipinnoitetun betonilattian korjaus

                            Toivottavasti sopii tähän ketjuun kun en löytänyt parempaakaan: Onko vinkkejä epoksipinnoitetun betonilattian korjaukseen?

                            Lähtökohdat:
                            • Lattiassa on pinnoitteessa naarmuja ja muutamasta kohtaa pinnoite lähtenyt ainakin osittain irti (en ole ihan varma, että onko lähtenyt betoniin asti irti).
                            • Epoksipinnoite on hieman karhea eli seassa on kvartsihiekkaa tms. (tarkkaa tietoa käytetystä pinnoitteesta ei ole tällä hetkellä saatavilla).
                            • Tila tulee mulla omaan käyttöön auton korjaukseen ja pesuun, joten lattiaan ei kohdistu mitään teollisuustason kulutusta jossa ajetaan trukilla jatkuvasti


                            Kyseessä siis muutaman vuoden vanha Talliosake jota olen ostamassa mutta lattia pitää korjata siistiksi joko ennen ostoa tai se huomioidaan hinnassa ja korjaan itse jälkikäteen... Lopputuloksen on oltava ennen kaikkea siisti ja kestävä.

                            Ajattelin maanantaina soitella johonkin firmaan, joka asentaa epoksipinnoitteita Vantaan lähistöllä ja kysellä heiltä ehdotuksia sekä hinta-arvioita mutta mielellään asiaa voisi myös täällä spekuloida ja kuulla kokemuksia mahdollisista korjauksista.

                            Ilmeisesti yksi vaihtoehto olisi hioa ja putsata paikattavat kohdat sekä laittaa samaa epoksipinnoitetta päälle. Mitenköhän kestävä tuosta tulee vai irtoaako helpolla? Lähinnä yritän tässä kartoittaa sitä, että pitääkö koko lattia tehdä uusiksi vai saako tuota paikattua...
                            N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
                            Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
                            Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

                            Comment

                            • miyli
                              BTCF Member
                              • Dec 2008
                              • 2089
                              • Naantali

                              Originally posted by eljas View Post
                              Toivottavasti sopii tähän ketjuun kun en löytänyt parempaakaan: Onko vinkkejä epoksipinnoitetun betonilattian korjaukseen?

                              Lähtökohdat:
                              • Lattiassa on pinnoitteessa naarmuja ja muutamasta kohtaa pinnoite lähtenyt ainakin osittain irti (en ole ihan varma, että onko lähtenyt betoniin asti irti).
                              • Epoksipinnoite on hieman karhea eli seassa on kvartsihiekkaa tms. (tarkkaa tietoa käytetystä pinnoitteesta ei ole tällä hetkellä saatavilla).
                              • Tila tulee mulla omaan käyttöön auton korjaukseen ja pesuun, joten lattiaan ei kohdistu mitään teollisuustason kulutusta jossa ajetaan trukilla jatkuvasti


                              Kyseessä siis muutaman vuoden vanha Talliosake jota olen ostamassa mutta lattia pitää korjata siistiksi joko ennen ostoa tai se huomioidaan hinnassa ja korjaan itse jälkikäteen... Lopputuloksen on oltava ennen kaikkea siisti ja kestävä.

                              Ajattelin maanantaina soitella johonkin firmaan, joka asentaa epoksipinnoitteita Vantaan lähistöllä ja kysellä heiltä ehdotuksia sekä hinta-arvioita mutta mielellään asiaa voisi myös täällä spekuloida ja kuulla kokemuksia mahdollisista korjauksista.

                              Ilmeisesti yksi vaihtoehto olisi hioa ja putsata paikattavat kohdat sekä laittaa samaa epoksipinnoitetta päälle. Mitenköhän kestävä tuosta tulee vai irtoaako helpolla? Lähinnä yritän tässä kartoittaa sitä, että pitääkö koko lattia tehdä uusiksi vai saako tuota paikattua...

                              Jos osake on Talliosakkeen rakentama alunperin se on pinnoitettu 2 komponenttisellä epoksipinnoitteella n.0,5-1mm kerrosvahvuudella ja pintaan on tehty karhennus/hiutalointi, värinä on Ral 7045.
                              Naarmuja näihin tulee väkisinkin kun pinta uutena täys kiiltävä. Pinnoite on korjattavissa noilta irronneista osin, mutta totta kai ne erottuu siinä paikkauksena vanhasta kuluneesta lattiasta. Näihin irroneisiin kohtiin on varmasti osunut joku isku jos niistä on lohjennut/irronnut jotakin irti, muuten epoksi kestää hyvin kulutusta.
                              Yritys missä olen töissä on tehnyt suurimman osan näistä lattianpinnoitteista ympäri Suomea, Talliosakkeen rankentamista talliosakkeista.

                              Onhan näitä toki muitakin rakentajia jotka tekevät talliosakkeita, mutta jos tuo on juurikin Talliosakkeen pistä privaa niin anna Kollegani yhteystiedot Helsingin osastollemme jos haluat konsultaatio apua.
                              Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                              Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                              Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                              Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                              Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                              Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                              1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                              0-200km/h 11.40s
                              100-200km/h 6,00s
                              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                              Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                              Comment

                              • eljas
                                BTCF Member
                                • Apr 2017
                                • 315
                                • Vantaa

                                Originally posted by miyli View Post
                                Jos osake on Talliosakkeen rakentama alunperin se on pinnoitettu 2 komponenttisellä epoksipinnoitteella n.0,5-1mm kerrosvahvuudella ja pintaan on tehty karhennus/hiutalointi, värinä on Ral 7045.
                                Naarmuja näihin tulee väkisinkin kun pinta uutena täys kiiltävä. Pinnoite on korjattavissa noilta irronneista osin, mutta totta kai ne erottuu siinä paikkauksena vanhasta kuluneesta lattiasta. Näihin irroneisiin kohtiin on varmasti osunut joku isku jos niistä on lohjennut/irronnut jotakin irti, muuten epoksi kestää hyvin kulutusta.
                                Yritys missä olen töissä on tehnyt suurimman osan näistä lattianpinnoitteista ympäri Suomea, Talliosakkeen rankentamista talliosakkeista.

                                Onhan näitä toki muitakin rakentajia jotka tekevät talliosakkeita, mutta jos tuo on juurikin Talliosakkeen pistä privaa niin anna Kollegani yhteystiedot Helsingin osastollemme jos haluat konsultaatio apua.
                                Yksityisviestiä laitettu, kiitos todella paljon!
                                N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
                                Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
                                Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎