Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Suunnitelmissa olisi tehdä autolle säilytystalli talon kellariin. Onko raadilla kokemuksia kuinka jyrkän luiskasta pystyy / kannattaa tehdä? Nousua olisi noin 150cm.
Suositus nousulle olisi ilmeisesti 10cm / metri, mutta noin pitkää luiskaa ei pysty tekemään. Tarkoitus tosiaan olisi ajaa vain auto syksyllä sisään ja keväällä pois.
Suunnitelmissa olisi tehdä autolle säilytystalli talon kellariin. Onko raadilla kokemuksia kuinka jyrkän luiskasta pystyy / kannattaa tehdä? Nousua olisi noin 150cm.
Suositus nousulle olisi ilmeisesti 10cm / metri, mutta noin pitkää luiskaa ei pysty tekemään. Tarkoitus tosiaan olisi ajaa vain auto syksyllä sisään ja keväällä pois.
Tee hissi. Potero vaan tallinoven eteen ja sinne vinssivetoinen "nostin" tai paksummalla lompakolla kaupasta ajoneuvonostin. henkilökulkua varten portaat poteroon.
Ei yhtään hullumpi idea Tuolla keinolla säästyisi kyllä pihasta useampi metri. Pitäisi vaan joku budjettiratkaisu keksiä tuohon, ei viitsisi tuhansia kuitenkaan laittaa tuohon.
Ei yhtään hullumpi idea Tuolla keinolla säästyisi kyllä pihasta useampi metri. Pitäisi vaan joku budjettiratkaisu keksiä tuohon, ei viitsisi tuhansia kuitenkaan laittaa tuohon.
Piti ihan muistuttaa itseäni lukemalla vanhoja sähköposteja, että miksen tuolta osta yhtään mitään Mutta joku vastaava voisi tuossa toimiakin. On tässä onneksi vielä kevääseen asti aikaa miettiä vaihtoehtoja.
Varmaan hissi olisi paras jos ei voi tehdä riittävän loivaa ramppia. Aiemmassa talossa oli ramppi ja käytin sitä päivittäin ja se riitti just ja just perus henkilöautoille vakiokorkeudella. Jos on pikkaisenkin matala tai ylityksiä keulassa ja perässä niin helposti raapaisee ne kiinni ramppiin tai tallin lattiaan. Samoin rampin yläpäässä oleva "kulma", josta siis alkaa tasainen maa, on paha jos pidempi akseliväli tai matala auto, jolloin pohja raapaisee siihen kiinni kun toiset renkaat on rampilla ja toiset maalla. Voihan sitä aina pelata laudoilla ja muilla jos harvoin ajaa mutta yllättävän loivakin ramppi voi olla haaste jos on vähän matalampi auto. Ja jos nyt mitoittaa rampin nykyiselle autolle niin entäs kun se joskus vaihtuu? On syynsä miksi 911/Ferrarit/Lambot jne saa keulahissillä.
Piti ihan muistuttaa itseäni lukemalla vanhoja sähköposteja, että miksen tuolta osta yhtään mitään Mutta joku vastaava voisi tuossa toimiakin. On tässä onneksi vielä kevääseen asti aikaa miettiä vaihtoehtoja.
En ota kantaa ostopaikkaan.
Teet montun 6m*4m jonka muuraat harkoilla ja maatuilla. Päälle himpun leveämpi katos kuin monttu tai seinät sivuille ja nostin siihen. Nostaa vielä harkkovarvin yhden verran yli maanpinnan ja tekee maakaadot poispäin niin ei välttämättä tarvitse kaivoa tai pumppaamoa.
Teet montun 6m*4m jonka muuraat harkoilla ja maatuilla. Päälle himpun leveämpi katos kuin monttu tai seinät sivuille ja nostin siihen. Nostaa vielä harkkovarvin yhden verran yli maanpinnan ja tekee maakaadot poispäin niin ei välttämättä tarvitse kaivoa tai pumppaamoa.
Eikös sitä kannata ylipäätänsä sitä kosteuden mahdollisia lähteitä kartottaa ja miettiä kunnolla ettei tule ikäviä yllätyksiä ajan saatossa, esim salaojitus, onko rakennus alamäessä jonne vedet painuvat, onko rampin alla viemäröintiä - kertyykö mahdolliselle ulkopuolella sijaitsevaan viemäriin veden mukana lehtiä ja muuta joka voi tukkia viemärit ja aiheuttaa veden patoutumisen mm.
Elämäntilanteen muutoksen myötä ei enää foorumilla tule käytyä niin taajaan kuin vielä viime vuosikymmenen alussa, mutta uskoisin, että täältä saan parasta pohdintaa seuraavaan asiaan :
Ollaan perheen kanssa siinä tilanteessa, että oman kodin rakentaminen on tullut mahdolliseksi ja siinä yhteydessä tai pian sen jälkeen olisi tarkoitus rakentaa tontille joko autokatos varastolla tai autotallin, katoksen ja varaston yhdistelmä. Niin kuin aina, kustannukset (ts. raha) vaatii hieman selvittelemään asioita ennen kuin kuokka voi osua maahan.
Ajatus olisi siis talon rakentamisen yhteydessä joka tapauksessa rakentaa katokselle/tallille perustukset, mutta varsinaisen tallin rakennus saattanee siirtyä hieman eteenpäin mikäli talon rakentamisen kanssa ei pysytä ennalta asetetussa budjetissa. Joku tietysti suosittelee tallin rakentamista ensimmäisenä, jotta sinne voi rakennusaikana varastoida taloon tulevia tavaroita yms. syyt jotka ymmärrän täysin, mutta sitten yksi merkittävä säästökohde tarpeen tullen on tässä syöty, joten joudumme todennäköisesti rakentamaan tallin talon valmistuessa tai valmistuttua.
Ensimmäinen kysymys koskee sitä, että kuinkahan isot kustannuserot mahtavat olla katoksella, jossa on lämmitysvarauksellinen varasto vs. autotalli lämmitysvarauksella, jossa on myös katos ja varasto.
Laitan tähän vielä esimerkit, että minkälaista suurin piirtein tarkoitan:
Eli kyseessä olisi siis kahden auton väljä autokatos varastolla, mutta tuosta esimerkistä poiketen ei tule sitä polkupyörien syvennystä, vaan varasto jatkuu ihan koko itäsivun pituudelta. Vaihtoehtoisesti kyseeseen tulisi yhden auton talli, jonka vieressä olisi väljä autokatos yhdelle autolle ja varasto tulisi näiden rinnalle, ei taakse, kuten esimerkin pohjakuvassa. Neliöt olisivat katoksen kohdalla 60-70m2 ja autotallin kohdalla riittäisi ehkä 60m2.
Miksi haluan katoksen joka tapauksessa johtuu siitä, että autoa ei tulla säilyttämään tallissa ympäri vuoden, koska tallista ei aiota tehdä täyslämmintä, joten en halua ruostuttaa autoa puolilämpimässä tallissa, vaan se menee sinne esim. huoltojen ajaksi ja muina aikoina auto on katoksessa. Haluan myös, että tallissa ja katoksessa on väljyyttä, ettei joka kerta autoon mennessä tai sitä lastatessa tarvitse hieroa kylkiä naarmuille ja vaatteita kuralle. Taloudessamme on siis yksi auto, mutta kaava edellyttää kahta autopaikkaa ja toteutamme sen tallin yhteydessä.
Tontin maasto on moreenia ja naapuritonteilla on päästy hyvinkin kohtuullisilla perustamiskustannuksilla ainakin talojen perustusten suhteen, meillä on myös tasamaan tontti.
Tallivalmistajien sivuilla tuollaisen talli/katosyhdistelmän hintaero pelkkään katokseen varastolla ei ole järin suuri (n. 2-5t€, toki pienellä varauksella mitä on toimitussisällössä tai ennemminkin mitä siitä puuttuu), mutta isoin ero varmaan tulee tallin tai katoksen maatöissä ja varmaan talli edellyttää myös viemäröintiä? Mitä olette mieltä, tuleeko tallillinen katos olennaisesti pelkkää katosta kalliimmaksi?
Yksi mahdollisuus on, että tilaamme tallin pienelementeistä ja pystytän tallin itse tai pienellä avustuksella ja maatyöt, perustukset, sähköt ja LVI:t tekevät ammattilaiset.
Pienenä lisäkyssärinä olisin vielä kysynyt, että pitääköhän rakennuslupaa hakiessa hakea tuota tallia "harrastetilana", eikä autotallina ja/tai katoksena? Olen alustavasti lukenut, että tälläkin olisi jokin merkitys tulevaisuuden harrastusten kannalta. :think
Yhteenvetona:
Autokatos:
- varasto lämmitysvarauksella, mutta ei eristetä heti rakennushetkellä
- tulee vesiliitäntä seinään
- tulee valmius sähköauton lataukselle
- neliöt 60-70m2
- kahdelle autolle
- pulpettikatolla
- saattaa olla pilariasenteinen ja siinä tapauksessa maanvaraista laattaa ei tarvita, eikä täten välttämättä valujakaan, mutta vaatii kuitenkin jonkin verran maatöitä
Autotalli/katos:
- lämmitysvarauksella, ei eristetä heti rakennushetkellä
- vesiliitäntä
- valmius sähköauton lataukselle
- neliöt n. 60m2
- autotalli, katos ja varasto kaikki rinnakkain
- autotallin ovi luultavasti mekaaninen
- tallin korkeus ehkä 2800
- pulpettikatolla
- todennäköisesti maanvaraisella laatalla ja viemäröinnillä (öljynerotuskaivolla)
- täydellisessä maailmassa voisi lattiasta tehdä nosturinkestävän (mallia saksi)
Comment