Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bemarin ostamisen sietämätön vaikeus Vol2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2160
    • Vantaa

    Ja jos oikein viilataan, niin dieselin kokonais vero hieman alhaisempi. Bensan vero täsmäisi 320i:n veroihin ja 320d:n verot karvan alta 600€.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • Torsti19
      Bimmer Rookie
      • Mar 2009
      • 52
      • Tampere

      Originally posted by Turder View Post
      Laskin nuo hybridin kulutukset omalle työmatka-ajolle ja siinä pääsisin helposti puolet ajosta sähköllä ja puolet siis bensaa, tai tuo olisi aikalailla worst case scenario. Ajaisin bensalla ainoastaan tarvittaessa maantien 80-alueella joten siinä menee tuollainen bensaturbo varmasti 6l/100km, ellei allekin. Tällöin kun sadasta kilsasta ajat puolet bensalla niin kokonais bensakulutus olisi tuo n. 3l/100km. Siihen sitten puolet sähköllä ajoa joka laskettu erikseen. Nykyisin kun noissa on rangea jo 60-80km niin pääsisi päivän n. 50km suoritteesta töihin ja kotiin enemmänkin sähköllä. Työkaveri ajaa Volvon T8:lla samanmoista matkaa ja sillä bensaa menee 2.xx l/100km kuukaudesta toiseen. Mutta joo, saahan noilla menemään vaikka 11l/100km
      Eli laskit ajot sähkö/bensa 50/50 % --> 10 000 km ja 10 000 km. Sähköllä ajettu 10 000 km kulutuksella 25 kWh/100km ja bensalla ajettaessa kulutus ei suinkaan ole 3 l /100 km, vaan sen samat kuin bensa-autollakin (jos ei oteta huomioon painoja ja mahdollista erilaista moottoria ym. kulutuslisiä). Jos puolitat bensiininkulutuksen tuon 10 000 km osalta, ajat sen 5 000 km ilman energialähdettä? Eli kuten aiemmin joku olikin korjannut.

      Comment

      • Puistis
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2013
        • 849
        • 09

        Originally posted by Torsti19 View Post
        Eli laskit ajot sähkö/bensa 50/50 % --> 10 000 km ja 10 000 km. Sähköllä ajettu 10 000 km kulutuksella 25 kWh/100km ja bensalla ajettaessa kulutus ei suinkaan ole 3 l /100 km, vaan sen samat kuin bensa-autollakin (jos ei oteta huomioon painoja ja mahdollista erilaista moottoria ym. kulutuslisiä). Jos puolitat bensiininkulutuksen tuon 10 000 km osalta, ajat sen 5 000 km ilman energialähdettä? Eli kuten aiemmin joku olikin korjannut.
        Tuohon kun ottaa vielä huomioon, jos kauppareissun yhteydessä saa ladattua ilmaiseksi. C350e vie maantieajossa(250km siirtymä) n.5.6-6l/100km ja ei varmasti ole plugareista sieltä taloudellisimmasta päästä

        Comment

        • Turder
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2008
          • 461
          • Suomi

          Originally posted by Laku View Post
          En nyt pysynyt logiikassasi lainkaan mukana, mutta päädyit kuitenkin samaan 12 senttiin :think.

          Tuossa heittämässäni 12 sent/kWh ei TIETENKÄÄN ole mitenkään huomioitu kiinteitä kuukausimaksuja. Myyntihinta, siirtohinta ja verot.

          Edit: Sähkön myyntihintahan pyörii tällä hetkellä jossain vajaa 5sent/kWh?
          Ok, luulin että olit jakanut kaikki kulut (sähkönhinta, siirtohinta, verot ja kk-maksut) kulutusmäärällä ja siitä tuli n. 12snt/kWh. Kun laskin omista kk-laskuista tuolla tavalla, niin se tulee sattumalta aika lähelle tuota, hieman alle. Mutta nyt kun tutkin tarkemmin, siinä oli tietenkin mukana myös päiväajan sähkö, jota ei plugari/sähköautolle kannata ladata, koska markkina- ja siirtohinnat ovat huomattavasti korkeammat

          Jos siis laskee yöajan erikseen, jolloin autoa lataisi (huomioimatta kk-maksun rasitetta), niin hinta on ollut viime aikoina:

          sähkonhinta yöaikana (spothinta + marginaali): 1.9snt/kWh
          siirtohinta: 1.69snt/kWh
          verot: 2.79snt/kWh
          = 6.38snt/kWh

          Syksyllä on päässyt tuonkin alle, kun yötunteina hinta on ollut nollassa, pariin otteeseen negatiivinenkin, eli parhaina öinä saisi akkuun varausta nelosella alkavalla senttihinnalla.

          Kiinteähintaisilla määräaikaisilla soppareilla päiväsahko on kai jotain tuota mainitsemaasi 5snt luokkaa. Yösähköjä saa kiinteällä kai johonkin 3-4snt kieppeille? Spot-hinta yöajalle on käytännössä koko ajan kiinteää hintaa halvempaa (useiden kuukausien otanta), mutta toisaalta päivisin nyt hieman kalliimpaa viime viikkoina. Spot-hintoja voi katsella täältä (pitää vaan muokata snt/kWh-muotoon). Mutta ei kai tässä paljoa pääse säästelemään kun kiinteät maksut, siirrot ja verot ovat niin iso osa kokonaislaskusta.

          Mutta joo, ehkä nämä olisi sopivampia puida sähkö- tai hybriditopicissa.

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17509
            • Turku

            Minulla ainakin on jo vuosia myyntihinta ollut sama päivällä ja yöllä. Ero tulee vain siirtohinnan erosta eli mielestäni aika sama, mihin vuorokauden aikaan peltiruoskaansa lataa.

            Edit: Nuo ilmoittamasi myyntihinnat ovat käsittämättömän halpoja. Missä tuohon hintaan ja keneltä sähköä saa?
            Näillä mennään:
            - BMW E81 118i since 2017
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6709
              • PK-seutu

              All inclusive hinta sähkölle on ainakin omalla kiinteistöllä juurikin tuo noin 12c/kWh. Sanotaan vaikka näin, että jos osaa ja viitsii noita yö/päiväsähköjä ja muita miettiä ja ymmärtää, niin ymmärtää varmaan sähköauton kulutuksestakin jotain. kWh hinta näyttelee tuossa sinänsä aika pientä osuutta, mutta on toki validi osa laskelmaa ei siinä.
              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

              Comment

              • Turder
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2008
                • 461
                • Suomi

                Originally posted by Laku View Post
                Minulla ainakin on jo vuosia myyntihinta ollut sama päivällä ja yöllä. Ero tulee vain siirtohinnan erosta eli mielestäni aika sama, mihin vuorokauden aikaan peltiruoskaansa lataa.

                Edit: Nuo ilmoittamasi myyntihinnat ovat käsittämättömän halpoja. Missä tuohon hintaan ja keneltä sähköä saa?


                Sieltä sitten kokeilee millaisia hintoja saa omilla spekseillä. Kannattaa lukea pikkupräntit ja muutenkin hinnoissa on aina joku piilojuttu tai hankalasti esitetty, vaikka tuokin on energiaviraston palvelu. Pikaisesti esim. tuollaista kuin sulla eli yö ja päivä samahinta, saisi 4.32snt/kWh. Ja kuukausimaksuissa on myös eroja. Mutta kannattaa tutkia ja miettiä millainen on oma kulutusprofiili, eli koska sitä oikeasti käyttää. Nyt otin kesällä ekaa kertaa tuon pörssisähkön ja tähän asti se on ollut tosi hyvä kun yöllä on eniten kulutusta (tai voin ohjata sitä yöajalle) ja tähän asti kulutuksessa toteutunut painotettu keskiarvo sähkönhinnalle (ei siirtoa eikä veroja) on ollut jotain 2.8snt/kWh. Samalla hetkellä kun katselin määräaikaisia kiinteitähintoja, niin halvin yöaika oli muistaakseni 3.59snt/kWh ja päivä jotain 5.xx snt/kWh. Mutta yleensä pörssisähkö on sitten kalliimpi talvella, joten sieltä voi jytkyä vielä tulla...

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  2020 18.12 mennessä sähkönkulutus 7656,09Kwh jolle laskutusta 1267,90€

                  0,165€/kwh

                  Comment

                  • ooopeee
                    BTCF Member
                    • Dec 2011
                    • 2109
                    • Kouvola

                    Niinkauan kun ajetaan vehkeillä missä arvon alenemaa tonneja vuodessa niin kallista puuhaa jokatapauksessa,kaskot sun muut päälle. 500e 1.9 paku passatilla ku painaa vuodesta toiseen niin ei tarvi miettiä pätkääkään. Valintojen maailma
                    VW passat 1.9tdi 4motion
                    E36 "328" cabrio

                    Comment

                    • mikae34
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 4987
                      • Forssa

                      Originally posted by ooopeee View Post
                      Niinkauan kun ajetaan vehkeillä missä arvon alenemaa tonneja vuodessa niin kallista puuhaa jokatapauksessa,kaskot sun muut päälle. 500e 1.9 paku passatilla ku painaa vuodesta toiseen niin ei tarvi miettiä pätkääkään. Valintojen maailma
                      Samat mietteet. Vapauttava olo kun ei autossa arvo laske pihassa viikosta toiseen.
                      Auto on liikkumaväline.

                      Comment

                      • timppa811
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 856
                        • Pohojammaa

                        Tähän pakko kommentoida. Vaikka suht pihi monessa asiassa onlenkin, mutta käyttöauton kanssa laiskuus vie kyllä voiton. Ei tulisi kyllä mieleenkään kauppareissulla ruveta latauspaikkoja kyttäämään ja latauspiuhoja virittelemään.
                        Käyttiksenä X5 diesel ja joka syksy muistan kehua itseäni, kuinka olen kaukoohjatulla webastolla varustetun auton tajunnut ostaa. Ei piuhoja.

                        Tesla ja I3 hintoja tulee seurailtua, vaikka koeajolla en ole käynyt millään sähkö/hybridi. 2000kg vetomassa vaatimus tappaa monta potentiaalista vaihtoehtoa.

                        Originally posted by Puistis View Post
                        Tuohon kun ottaa vielä huomioon, jos kauppareissun yhteydessä saa ladattua ilmaiseksi. C350e vie maantieajossa(250km siirtymä) n.5.6-6l/100km ja ei varmasti ole plugareista sieltä taloudellisimmasta päästä

                        Comment

                        • j-a
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2005
                          • 1522
                          • PohojosPohojammaa

                          Originally posted by mikae34 View Post
                          Samat mietteet. Vapauttava olo kun ei autossa arvo laske pihassa viikosta toiseen.
                          Vähän samaa ajatusta itselläkin, muutaman muunlaisen kokeilun jälkeen päädyin nykyiseen isohkoon vanhahkoon bensamaasturiin. Aikoinaan tehdastakuullisena ostetun F25 X3:n ja sitä ennen X1:n jälkeen kaipasi korkeamman ja erityisesti nelivetoisen auton käytännöllisyyttä, ja edellämainittujen ainaisen ahtauden sijaan vähän lisää tilaa. Harkitsin kyllä hybridejä ja sähkövehkeitäkin mutta bensaveekasi vei voiton kokonaistaloudellisuudessa vähäisillä ajoilla.
                          Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                          Ylimääräisenä tarjolla:

                          E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                          F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                          Comment

                          • Taski
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2009
                            • 380
                            • Tampere

                            Originally posted by timppa811 View Post
                            Tähän pakko kommentoida. Vaikka suht pihi monessa asiassa onlenkin, mutta käyttöauton kanssa laiskuus vie kyllä voiton. Ei tulisi kyllä mieleenkään kauppareissulla ruveta latauspaikkoja kyttäämään ja latauspiuhoja virittelemään.
                            Käyttiksenä X5 diesel ja joka syksy muistan kehua itseäni, kuinka olen kaukoohjatulla webastolla varustetun auton tajunnut ostaa. Ei piuhoja.

                            Tesla ja I3 hintoja tulee seurailtua, vaikka koeajolla en ole käynyt millään sähkö/hybridi. 2000kg vetomassa vaatimus tappaa monta potentiaalista vaihtoehtoa.
                            Jep. Moni tuntuu ostavan plugarin euronkuvat silmissä sen dieselin sijaan. No loppupeleissä todellisuus on että puoli vuotta sen kanssa jaksetaan tapella ja viritellä niitä latausjohtja ja todetaan ettei se sittenkään ole kovin edullinen vaihtoehto saatika mukava. Pari kk ajellaan pelkällä bensalla ja mennään vaihtamaan vähin äänin takaisin disukkaan. Sitten nämä jotka on rahoitus tmv. tilanteesta johtuen jääneet jumiin siihen hybridimaailmaan jaksaa sitä puolustella ja hehkutella ympäristöystävällisyydellä ja ideologialla loputtomiin.

                            Paikkansa niilläkin, mutta tuntuu että plugarien ympärille on kehkeytynyt vähän samanlainen kultti kuin Applen tai Teslan.
                            Erikoismies Tampereen Kauniaisista.

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7397
                              • Oulu

                              Originally posted by Taski View Post
                              Sitten nämä jotka on rahoitus tmv. tilanteesta johtuen jääneet jumiin siihen hybridimaailmaan jaksaa sitä puolustella ja hehkutella ympäristöystävällisyydellä ja ideologialla loputtomiin.
                              Varmaan työpaikasta riippuu, mutta ite kuvittelen että suurin osa on liisareita, joille on ainakin omalla työnantajalla aika toimivat "kannustimet" mitkä ohjaa valinnan hybridiin. Ja liisarit on useimmiten nimenomaan käyttöedulla, eli bensat pitää itse maksaa josta syystä valinta on plugari. Tästä johtuen latailuun tuntuu olevan intoa koska sillä voi säästää omaa rahaa ja hoitaa ne työmatkat ja muut arkiajot mitättömin bensakuluin.
                              Last edited by Petri.Kekkonen; 19-12-2020, 19:03.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • Puistis
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2013
                                • 849
                                • 09

                                Originally posted by timppa811 View Post
                                Tähän pakko kommentoida. Vaikka suht pihi monessa asiassa onlenkin, mutta käyttöauton kanssa laiskuus vie kyllä voiton. Ei tulisi kyllä mieleenkään kauppareissulla ruveta latauspaikkoja kyttäämään ja latauspiuhoja virittelemään.
                                Käyttiksenä X5 diesel ja joka syksy muistan kehua itseäni, kuinka olen kaukoohjatulla webastolla varustetun auton tajunnut ostaa. Ei piuhoja.

                                Tesla ja I3 hintoja tulee seurailtua, vaikka koeajolla en ole käynyt millään sähkö/hybridi. 2000kg vetomassa vaatimus tappaa monta potentiaalista vaihtoehtoa.
                                Kaippa se riippuu niin paljon siitä missäpäin asuu :think Täällä on kohtuullisen paljon ilmaisia latauspaikkoja, eikä niitä tarvitse erikseen kytätä. Puhelimella saa kabiinin lämpimäksi, joten ei siinäkään sen enempää ongelmaa.

                                Polttoaineenkulutuksella ei saa merkittävästi säästöä aikaan. Tänä vuonna polttoaineeseen tulee menemään n. 350€ ja vastaavasti edellisellä dieselillä olisi mennyt noin 700€. Veroissa säästää ~400€. Nopeasti laskettuna tuosta tulee 60€/kk säästöä, joten sillä ei ole mitään merkitystä autoilun kokonaiskuluissa

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎