Ja jos oikein viilataan, niin dieselin kokonais vero hieman alhaisempi. Bensan vero täsmäisi 320i:n veroihin ja 320d:n verot karvan alta 600€.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Bemarin ostamisen sietämätön vaikeus Vol2
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Turder View PostLaskin nuo hybridin kulutukset omalle työmatka-ajolle ja siinä pääsisin helposti puolet ajosta sähköllä ja puolet siis bensaa, tai tuo olisi aikalailla worst case scenario. Ajaisin bensalla ainoastaan tarvittaessa maantien 80-alueella joten siinä menee tuollainen bensaturbo varmasti 6l/100km, ellei allekin. Tällöin kun sadasta kilsasta ajat puolet bensalla niin kokonais bensakulutus olisi tuo n. 3l/100km. Siihen sitten puolet sähköllä ajoa joka laskettu erikseen. Nykyisin kun noissa on rangea jo 60-80km niin pääsisi päivän n. 50km suoritteesta töihin ja kotiin enemmänkin sähköllä. Työkaveri ajaa Volvon T8:lla samanmoista matkaa ja sillä bensaa menee 2.xx l/100km kuukaudesta toiseen. Mutta joo, saahan noilla menemään vaikka 11l/100km
Comment
-
-
Originally posted by Torsti19 View PostEli laskit ajot sähkö/bensa 50/50 % --> 10 000 km ja 10 000 km. Sähköllä ajettu 10 000 km kulutuksella 25 kWh/100km ja bensalla ajettaessa kulutus ei suinkaan ole 3 l /100 km, vaan sen samat kuin bensa-autollakin (jos ei oteta huomioon painoja ja mahdollista erilaista moottoria ym. kulutuslisiä). Jos puolitat bensiininkulutuksen tuon 10 000 km osalta, ajat sen 5 000 km ilman energialähdettä? Eli kuten aiemmin joku olikin korjannut.
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostEn nyt pysynyt logiikassasi lainkaan mukana, mutta päädyit kuitenkin samaan 12 senttiin :think.
Tuossa heittämässäni 12 sent/kWh ei TIETENKÄÄN ole mitenkään huomioitu kiinteitä kuukausimaksuja. Myyntihinta, siirtohinta ja verot.
Edit: Sähkön myyntihintahan pyörii tällä hetkellä jossain vajaa 5sent/kWh?
Jos siis laskee yöajan erikseen, jolloin autoa lataisi (huomioimatta kk-maksun rasitetta), niin hinta on ollut viime aikoina:
sähkonhinta yöaikana (spothinta + marginaali): 1.9snt/kWh
siirtohinta: 1.69snt/kWh
verot: 2.79snt/kWh
= 6.38snt/kWh
Syksyllä on päässyt tuonkin alle, kun yötunteina hinta on ollut nollassa, pariin otteeseen negatiivinenkin, eli parhaina öinä saisi akkuun varausta nelosella alkavalla senttihinnalla.
Kiinteähintaisilla määräaikaisilla soppareilla päiväsahko on kai jotain tuota mainitsemaasi 5snt luokkaa. Yösähköjä saa kiinteällä kai johonkin 3-4snt kieppeille? Spot-hinta yöajalle on käytännössä koko ajan kiinteää hintaa halvempaa (useiden kuukausien otanta), mutta toisaalta päivisin nyt hieman kalliimpaa viime viikkoina. Spot-hintoja voi katsella täältä (pitää vaan muokata snt/kWh-muotoon). Mutta ei kai tässä paljoa pääse säästelemään kun kiinteät maksut, siirrot ja verot ovat niin iso osa kokonaislaskusta.
Mutta joo, ehkä nämä olisi sopivampia puida sähkö- tai hybriditopicissa.
Comment
-
-
Minulla ainakin on jo vuosia myyntihinta ollut sama päivällä ja yöllä. Ero tulee vain siirtohinnan erosta eli mielestäni aika sama, mihin vuorokauden aikaan peltiruoskaansa lataa.
Edit: Nuo ilmoittamasi myyntihinnat ovat käsittämättömän halpoja. Missä tuohon hintaan ja keneltä sähköä saa?Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
All inclusive hinta sähkölle on ainakin omalla kiinteistöllä juurikin tuo noin 12c/kWh. Sanotaan vaikka näin, että jos osaa ja viitsii noita yö/päiväsähköjä ja muita miettiä ja ymmärtää, niin ymmärtää varmaan sähköauton kulutuksestakin jotain. kWh hinta näyttelee tuossa sinänsä aika pientä osuutta, mutta on toki validi osa laskelmaa ei siinä.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostMinulla ainakin on jo vuosia myyntihinta ollut sama päivällä ja yöllä. Ero tulee vain siirtohinnan erosta eli mielestäni aika sama, mihin vuorokauden aikaan peltiruoskaansa lataa.
Edit: Nuo ilmoittamasi myyntihinnat ovat käsittämättömän halpoja. Missä tuohon hintaan ja keneltä sähköä saa?
Sieltä sitten kokeilee millaisia hintoja saa omilla spekseillä. Kannattaa lukea pikkupräntit ja muutenkin hinnoissa on aina joku piilojuttu tai hankalasti esitetty, vaikka tuokin on energiaviraston palvelu. Pikaisesti esim. tuollaista kuin sulla eli yö ja päivä samahinta, saisi 4.32snt/kWh. Ja kuukausimaksuissa on myös eroja. Mutta kannattaa tutkia ja miettiä millainen on oma kulutusprofiili, eli koska sitä oikeasti käyttää. Nyt otin kesällä ekaa kertaa tuon pörssisähkön ja tähän asti se on ollut tosi hyvä kun yöllä on eniten kulutusta (tai voin ohjata sitä yöajalle) ja tähän asti kulutuksessa toteutunut painotettu keskiarvo sähkönhinnalle (ei siirtoa eikä veroja) on ollut jotain 2.8snt/kWh. Samalla hetkellä kun katselin määräaikaisia kiinteitähintoja, niin halvin yöaika oli muistaakseni 3.59snt/kWh ja päivä jotain 5.xx snt/kWh. Mutta yleensä pörssisähkö on sitten kalliimpi talvella, joten sieltä voi jytkyä vielä tulla...
Comment
-
-
Originally posted by ooopeee View PostNiinkauan kun ajetaan vehkeillä missä arvon alenemaa tonneja vuodessa niin kallista puuhaa jokatapauksessa,kaskot sun muut päälle. 500e 1.9 paku passatilla ku painaa vuodesta toiseen niin ei tarvi miettiä pätkääkään. Valintojen maailmaAuto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Tähän pakko kommentoida. Vaikka suht pihi monessa asiassa onlenkin, mutta käyttöauton kanssa laiskuus vie kyllä voiton. Ei tulisi kyllä mieleenkään kauppareissulla ruveta latauspaikkoja kyttäämään ja latauspiuhoja virittelemään.
Käyttiksenä X5 diesel ja joka syksy muistan kehua itseäni, kuinka olen kaukoohjatulla webastolla varustetun auton tajunnut ostaa. Ei piuhoja.
Tesla ja I3 hintoja tulee seurailtua, vaikka koeajolla en ole käynyt millään sähkö/hybridi. 2000kg vetomassa vaatimus tappaa monta potentiaalista vaihtoehtoa.
Originally posted by Puistis View PostTuohon kun ottaa vielä huomioon, jos kauppareissun yhteydessä saa ladattua ilmaiseksi. C350e vie maantieajossa(250km siirtymä) n.5.6-6l/100km ja ei varmasti ole plugareista sieltä taloudellisimmasta päästä
Comment
-
-
Originally posted by mikae34 View PostSamat mietteet. Vapauttava olo kun ei autossa arvo laske pihassa viikosta toiseen.Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä
Ylimääräisenä tarjolla:
E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa
F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€
Comment
-
-
Originally posted by timppa811 View PostTähän pakko kommentoida. Vaikka suht pihi monessa asiassa onlenkin, mutta käyttöauton kanssa laiskuus vie kyllä voiton. Ei tulisi kyllä mieleenkään kauppareissulla ruveta latauspaikkoja kyttäämään ja latauspiuhoja virittelemään.
Käyttiksenä X5 diesel ja joka syksy muistan kehua itseäni, kuinka olen kaukoohjatulla webastolla varustetun auton tajunnut ostaa. Ei piuhoja.
Tesla ja I3 hintoja tulee seurailtua, vaikka koeajolla en ole käynyt millään sähkö/hybridi. 2000kg vetomassa vaatimus tappaa monta potentiaalista vaihtoehtoa.
Paikkansa niilläkin, mutta tuntuu että plugarien ympärille on kehkeytynyt vähän samanlainen kultti kuin Applen tai Teslan.Erikoismies Tampereen Kauniaisista.
Comment
-
-
Originally posted by Taski View PostSitten nämä jotka on rahoitus tmv. tilanteesta johtuen jääneet jumiin siihen hybridimaailmaan jaksaa sitä puolustella ja hehkutella ympäristöystävällisyydellä ja ideologialla loputtomiin.Last edited by Petri.Kekkonen; 19-12-2020, 19:03.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by timppa811 View PostTähän pakko kommentoida. Vaikka suht pihi monessa asiassa onlenkin, mutta käyttöauton kanssa laiskuus vie kyllä voiton. Ei tulisi kyllä mieleenkään kauppareissulla ruveta latauspaikkoja kyttäämään ja latauspiuhoja virittelemään.
Käyttiksenä X5 diesel ja joka syksy muistan kehua itseäni, kuinka olen kaukoohjatulla webastolla varustetun auton tajunnut ostaa. Ei piuhoja.
Tesla ja I3 hintoja tulee seurailtua, vaikka koeajolla en ole käynyt millään sähkö/hybridi. 2000kg vetomassa vaatimus tappaa monta potentiaalista vaihtoehtoa.
Polttoaineenkulutuksella ei saa merkittävästi säästöä aikaan. Tänä vuonna polttoaineeseen tulee menemään n. 350€ ja vastaavasti edellisellä dieselillä olisi mennyt noin 700€. Veroissa säästää ~400€. Nopeasti laskettuna tuosta tulee 60€/kk säästöä, joten sillä ei ole mitään merkitystä autoilun kokonaiskuluissa
Comment
-
Comment