Poistoon
Announcement
Collapse
No announcement yet.
25 Jahre Jubileum "Kuka halavattu teki sedanistani kupeen!?" - Wanhoja muisteloja
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by nullzwei View PostTaisi olla näitä Pro Regularity-harrastajia, ainakin toinen? Toivottavasti en mustamaalaa hienoa ja samalla erilaista autoharrastetta.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostVeikkaan, että kyseessä on tuttu automaatti S4,
....Näissä kuvioissa on vielä paljon pienemmät piirit kun Bemmien ruuvaajien keskuudessa.
PHUKET: Hungarian national Kocsis Szabolcs Laszlo, 41, was presented to the press in Bangkok by Immigration Bureau commissioner Sakda Chuenpakdee yesterday after his arrest in Phuket on March 15. Mr Laszlo was wanted for allegedly smuggling 35 kilograms of marijuana from the Netherlands to Hungary on seven occasions, Lt Gen Sakda explained. Advertisements The Immigration …Last edited by 9313juha; 08-09-2015, 14:30."Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä
Comment
-
-
Tämä on ihan huikea treadi.
Muistaaks Juha tai muut Turun seudun jermut tämän kaverin?
Tuon miehen orikedon liikkeestä sain ekan BMW-ruiskeeni vuonna 1998 tai 1999. Sillä oli palikoitu E30 325i myynnissä, jonka hanskalokerossa oli yli 210hevosvoiman teholappu.
Se otettiin tietysti koeajoon, vaikka ei mulla siihen rahaa ollut. Voi sitä fiilistä, kun rampista ravattulaan päin nihkeällä asfaltilla alkoi bandag lipsua.Silloin tuntui ettei mikään mene tätä kovempaa.
Se taisi olla eka BMW millä ajoin.
Comment
-
-
Originally posted by Mörökölli View PostTämä on ihan huikea treadi.
Muistaaks Juha tai muut Turun seudun jermut tämän kaverin?
"Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä
Comment
-
-
Autoverotus on teettänyt kaikenlaista jäynää vuosien mittaan. Kaverilla on todennäköisesti Suomen kallein Porsche. Legenda kertoo, että kyseinen 928 S4 ostettiin uutena tax freenä Suomesta Ranskaan kesäasunnolle. Omistaja antoi pojalle tehtäväksi viedä laite Stuttgartiin ensimmäiseen huoltoon. Pojalla oli parempi idea tuoda se Suomeen merkkiliikkeeseen. Matka sinne kulki paikallisen nakkikiskan kautta jossa poliisit pysäytti. Kävi ilmi, että nuori mies oli kirjoilla Suomessa ja näin ollen meni korotettu autovero maksuun. Laissa oli siihen aikaan pelotteena autoveron 3x perintä jos jää kiinni tax freellä ajamisesta. Uuden vero oli tuohon aikaan jotain 350-400 tuhatta. Tuli kalliit nakit ja vielä kalliimpi Porsche.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by aziz View PostOnkos kellään tietoa joskus varmaankin 2004-2005 tienoilla Espoo-Kirkkonummi akselilla pyörineestä e21:stä.. Tumman värinen ja jollain korisarjalla ja oli muistaakseni silloisen omistajan puheiden mukaan 3,5l koneella. Hyvin sillä ainakin kumi välillä paloi joten tuskin vakiokaan oli.. Tuli sitä monesti silloin mopo ikäisenä ihmeteltyä ja olis kiva kuulla jos jollain on jotain tietoaSilloinen omistaja ainakin oli melko outo hiippari..sanoisko taiteilija
Ja onhan muutamalle foorumilaisellekin tuttu meikkarimies hankkinut E36 325iA coupen vuonna 2002. Suomiauto, automaatilla ja ilmastoinnilla. Vuoden 94 coupe maksoi silloin pitkälle yli 20 K€. Kun kolme-neljä vuotta myöhemmin niitä oli joka nurkalla alle kympillä tarjolla. Oli sekin kyllä hieno auto siihen aikaan kun omat rahat riitti just V6-Sierraan...-22 Lexus ES300h
-07 Subaru Outback
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by GameOver View Post
Vuoden 94 coupe maksoi silloin pitkälle yli 20 K€. Kun kolme-neljä vuotta myöhemmin niitä oli joka nurkalla alle kympillä tarjolla. Oli sekin kyllä hieno auto siihen aikaan kun omat rahat riitti just V6-Sierraan...
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View Post
Jo -97 liikkui huhuja, että veroja on napsahdellut siirtokilpirallista yksityisille ajelijoille. Autoliikkeillä oli omat kilvet ja toimenkuva täytti paremmin autoverolainsäädännön pykälät verottomasta väliaikaisesta käytöstä. Olin tottunut jo korinvaihtohakemuksissani Kunnarin Lassen mallin mukaan ottamaan selvää mitä laki maassa asiasta sanoo ja viittaamaan kintaalla sitä lakia oman päänsä mukaan soveltavan virkamiehen mielipiteille. Jos tiesin olevani oikeassa, tein sen selväksi lapamadolle ja ilmoitin, että sen verran monta kertaa on käräjillä haettu ja saatu oikeutta, että olisi vain mukava välipala katsoa sinunkin juttusi oletko vahvalla pohjalla mielipiteesi kanssa. Toki lakikirja pitää osata lukea objektiivisesti ja etsiä tietoa myös lainkäytön ammattilaisilta.
Löytyi siis laista kohta, että yksityshenkilö voi väliaikaisesti käyttää autoa lyhyaikaisessa esittelykäytössä. Auto oli alle 600 kappaletta valmistettu kilpamoottorista polveutuvalla koneella varustettu harvinaisuus. Näin ollen ja tuolla esityksellä sain Turun piiritullikamarilta ajolupia kesinä -97, -98 ja -99. Kohde mihin autolla oltiin menossa oli aina olemassa: kokoontumisajot, Historic Grand Race, moottorinsäätö Helsingissä ja noihin ajoihin liittyen esittelykäyttöä sekä kohteessa, että ympäristöissä. Auto oli aina julkisesti kaupan kun se jossakin oli esillä. Vuoden 1999 Grand Racen jälkeen soi puhelin maanantaina ja Helsingin piiritullikamarin, harrastajana Grand Racessa ollut, virkamies tiedusteli millä luvilla autoa ajan. Kerroin asian kuten se oli ja faksasin paperit katsottaviksi. Hän soitti tunnin kuluttua takaisin ja sanoi asian olevan ok, mutta he eivät sellaista lupaa myöntäsi. Vastasin, että tiedän kyllä Helsingin touhut liiankin hyvin, mutta Turussa lakikirjaa luetaan niin kuin se kirjoitettu eikä niin kuin virkamies sitä haluaa lukea. Samalla ihmettelin ääneen millaisia velliperseitä helsinkiläiset autoharrastajat ovat kun antavat EU-Suomessa vuonna 1999 pompottaa itseään tuolla tavalla. Juteltiin puhelun päätteeksi yleisiä autoharrasteesta, oli muistaakseni Fiat-harrastaja. Syksyn lopuksi tai seuraavana keväänä hakiessani jälleen uutta lupaa, asetteli Piiritullikamarin päällikkö, jonka kanssa oltiin lakikirja luettu ja luvat aina saatu, sanansa näin: "Olen itsekin ollut nuori mies ja ymmärrän tarpeesi. Nyt kuitenkaan en enää voi lupia jatkossa myöntää. Käteni ovat sidotut". Hän siis oli mitä todennäköisimmin tullut nuhdelluksi Helsinginn päästä ja tyytyi kohtaloonsa. Niin tein minäkin tuon hienon miehen herrasmiesmäisen ja ammattitaitoisen virkansa hoidon vuoksi. Olin autolla kolme kesää hurvitellut ja jäin katselemaan muutamaksi vuodeksi jos autoverotuksessa tapahtuisi jotakin. Asian tiimoilta kun liikkui jatkuvasti niin meheviä tornihuhuja, ettei meinattu housuissamme pysyä.
Mersuvideossa esiintyvä Markku Partanen on tulliylitarkastaja. Seuraava varauksella, mutta vuosien varrella hänen nimensä on ollut niin paljon esillä asioiden tiimoilla, että pongasin sen jo kun seuraava kertomani keissi oli vielä tuore. Pienellä varauksella uskallan siis väittää asoineeni hänen kanssaan seuraavassa: Olin vuoden -93-94 Kaliforniassa opiskelemassa. Ostin käyttöautokseni -81 Fiat X1/9:n sillä budjetiin mahtuvat Alfa Romeo Spiderit olivat liian romuja. Vuoden aikana ihastuin täysillä tuon känniäisen ajettavuuteen ja heräsi ajatus tuoda se mukanani Suomeen rataleluksi. Opiskelija ei voinut muuttoautoa tuoda, mutta kilpa-auton sai tuoda verovapaasti. Selvittelin Jenkeistä soittamalla mitä vaatimuksia on kilpa-autolle, jotta se täyttää verovapauden. Tuolloin siis muistaakseni Partanen oli puheluissa vastapuolena. Tapanani on kirjata ylös kenen kanssa puhun, jotta mahdollisella seurraavalla soitolla tavoittaa heti oikean henkilön. Selvisi, että autossa tuli olla turvakaaret ja muistaakseni sammuttimetja päävirtakatkaisin. Ongelmana oli kaarien luokitus myöhempää käyttöä varten Suomessa. Erikseen kysyin onko väliä millaiset kaaret luokitusten mukaan tarvitaan veroa varten. Hän sanoi, ettei vero katso kaarien luokituksia. Niiden on oltava kiinteästi autoon kiinitetyt ja hitsaamalla kootut. "Vesijohtoputkesta tehdyt käyvät veroon aivan ok ja ne voisi sitten SUomessa korvata teettämällä luokitetut kaaret?" kysyin. "Kyllä käy" vastasi Partanen ja kirjasin sen ylös. Kaaret jäivät kuitenkin teettämättä opiskelijalle homman hankaluuden vuoksi auton myin Kaliforniaan ennen kotiinpaluuta. Keskustelut käytiin syyskuun alussa 1994, kotiin palasin samalla viikolla kuin Estonia upposi. Kolme kuukautta myöhemmin 1.1. 1995 oli verovapaata tuoda sellainen auto Suomeen. Varmasti Markku tiesi sen, mutta eipä halunnut vinkkiä antaa. Mitäs sitä turhaan kurjalle hallintoalamaiselle.
Jos Partanen on tuon Mersujutunkin päätöksen takana, "pitäsi hänet miehestäni polttaa Helsingin tuomiokirkon portailla varoituksena muille." Joku jaksava voisi selvitellä hänen rooliaan nyt päälläolevissa Tullin sekoiluissa autoverotukseen liittyen.
Last edited by 9313juha; 09-09-2015, 08:35."Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä
Comment
-
-
Toisesta threadista sen Mfemman tarina:
Oli ne aikoja kun kesät -97, -98 ja -99 518i-merkein maanteillä koitettiin kuinka offensiivinen ajotapa voikaan nuorilla myynti-insinööreillä olla hauskannopeilla kaksilitraisilla Gti-työsuhdeautoillaan. Kymmenen kilometrin tantereelta poistumiskuitti oli usein: katoluukku auki, kolmonen sadassakympissä pesään, luta lattiaan ja mustan Sauson ajohanskan verhoama nyrkki pystyyn luukusta ulos. Näköeteisyydellä puolessatoistasadassa sitten vielä se keskisormi siihen. Eipä siitäkään nykyisin enää kovin ylpeä olla voi, mutta eipä olisi mitään kirjoitettavaa jos ei olisi silloin tyhmäillyt. Toinen kuva juurikin sieltä Kuopiosta -98, auton ekasta suuremmasta esiintymisestä Suomessa. Toinen kuva kattaa vuodet 1999-2015. Pitänee tuokin tuosta lietelantatankin vierestä vielä joskus kunnostaa.
Tuo oli tietojeni mukaan Suomen ensimmäinen E28 M5. Toin sen heinäkuussa 1997. Auto maksoi Turun satamassa 26.500 mk. Sen on rahanarvoinkertoimella korjattuna 6.300 € (35.800 mk) vuoden 2014 arvoon. Verot tuolloin olisi ollut luokkaa 70.000 mk. Rahanarvoinkertoimella korjattuna 15.900 € (94.500 mk) vuoden 2014 arvoon. Jätin auton verottamatta ja tänään verot on 950€. Jos olisin auton silloin verottanut, olisi se syönyt koko sijoituksen tuoton.
"Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä
Comment
-
-
Originally posted by bayerman View PostSitten toiseen aiheeseen kuka muistaa 99-vuonna tuusulan häkkitarhassa olleen valkoisen e28 m535ia:n? Rekkari oli muistaakseni BEK-535 olin ostattelemassa autoa ja juuri kun oli vaihdossa viemässä silloista e30 tv. 325:sta tuli joku seurue koeajolta ja myyjä tuli kertomaan että myyty on.
Comment
-
-
Last edited by 9313juha; 08-09-2015, 19:36."Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä
Comment
-
-
Ja sitten hiukan vaatimattomammin, mutta harrastajille tuikitärkeän toimijan, kataloogista vuodelta 1989.
Merkkivaraosat myi Veho ja sittemmin Veba-Auto ja siihen aikaan ne totisesti osattiin hinnoitella kattoon. Nuorelle harrastajalle marmoritiski oli aika vieras ajatus osien hankintaan. Nykyisin on moni asia aivan toisin. Laitan toisen kerran dokumentteja omatoimisesta BMW-osien tilaamisesta Saksasta telefaksilla, mutta tässä ulkomuistista jotakin:
E24 keulapala eli konehuoneen etuseinä+nokkapala: Suomessa 5.500 fim, Saksassa 3.500 fim. E24 kaikki uudet alustan kumipuslat Suomessa 2.500 fim, Saksasta postikuluineen, veroineen ja tulleineen 1.100 fim.
Last edited by 9313juha; 08-09-2015, 19:36."Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä
Comment
-
Comment