Announcement

Collapse
No announcement yet.

25 Jahre Jubileum "Kuka halavattu teki sedanistani kupeen!?" - Wanhoja muisteloja

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hietase
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2012
    • 559
    • Espoo

    Originally posted by Laku View Post
    Samanlaisia kokemuksia E12 korista. Vm. 1979 oli kaaret pehot jo vuonna 1990, tosin pohja melko ehjä.
    Ostaessani ensimmäisen BMW:ni Jyväskylästä vuonna -90 autoksi osui E21 320/6 vm. -80. Muistaakseni se oli ollut ensimmäisellä omistajalla vuoteen -88 asti ja minä taisin olla neljäs omistaja. Rekisterinumero oli XEJ-321. Auto osoittautui niin ruosteiseksi, ettei mistään meinannut pystyä tunkilla nostamaan, kun renkaita piti vaihtaa. Hitsaustaidoton kun olin (ja olen yhä) korjuuhommat lipsahtivat isäukolle. Mätää oli pohjassa ihan joka puolella ja isä hitsasi vain pahimmat, jotta leima tuli. Seuraavalle leimalle hän sitten jo kieltäytyikin kunniasta ja kun intin aikana oli rahallekin tarvetta, myin auton pois. Hämmästelen yhä, kuinka se oli niin hapan. Ei ollut kuitenkaan mikään kiertopalkinto.

    On muuten ainoa auto, jolla olen ikinä tehnyt voittoa. Ostin 7900 markalla ja myin 11000 markalla. Onnistuneen hintakehityksen taustalla oli ilmeisesti alle laitettu madallussarja ja aluvanteet.

    Auton iskarit olivat aika finaalissa eikä tarvikekaupan valikoima kiinnostanut enää sen jälkeen, kun olin nähnyt Tampereella madalletun 323i:n. En valitettavasti muista tuosta autosta kuin värin, se oli vaaleansininen. Niinpä lehti-ilmoituksen perusteella työnantajan paku lainaan ja hakemaan Vantaalta käytettyä (!) settiä jotain keltaisia Bilsteinin iskareita, joiden tarkempia tietoja en muista. Samalta myyjältä ostin ostin myös E21:n alkuperäiset alut 13" koossa. Posti oli jo kiikuttanut kotiin Helsingistä Rauta- ja konetarpeesta tilaamani Thema-merkkiset madallusjouset. Käytetyillä Bilsteineilla ja Theman jousilla auto putosikin niin alas, että sillä sai ajella Keski-Suomen teitä aika kieli keskellä suuta.

    Vantaalaisesta myyjästä jäi elävät muistot. Hänellä oli käsittämättömän upeassa kunnossa oleva hopea E21 323i, mutta koneen tilavuus oli kasvatettu 2,8 litraan ja ruisku vaihdettu kolmeen tuplakaasariin. Konepelti pystyssä koneen käydessä tuijottelin ja kuuntelin hyvin hiljaisena. Kun kaupat oli saatu tehtyä, myyjä antoi autolle hieman happea ja laitos poistui tuolta vantaalaiselta kerrostalolähiön parkkipaikalta ennen kuin ehdin tajutakaan. Ehkä joku tunnistaa auton? En valitettavasti muista kilpiä tai nimeä.

    Jälkikirjoitus: muisti pettää! Se olikin Corolla jonka myin ennen inttiä. 320 ostin vasta intin jälkeen ja myin kun lähdin opiskelemaan.
    Last edited by hietase; 09-11-2015, 22:41.

    Comment

    • suppari
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4049
      • Turku

      Originally posted by 9313juha View Post
      Sininen ostettu myös 2006 varaosiksi vihreään ja kaverin autoon. Ei papereita, oli jäänyt korjaamon pihalle Paimioon. Ruotsin tuonti. Vihreän voisin myydäkin. Roikkuu myyntipalstalla:http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=290503

      Vihreästä saisi todella komean Old School Tuning Bemarin itselleen. Muutokset tehty autoon melko uutena. Löysin 80-luvun alussa auton ostaneen omistajan ja hän kertoi puhelimessa auton olleen jo 3,5 koneella, sporttilaatikolla ja Alpinan säädettävällä alustalla kun hän sen osti.
      Joko mun DC vene kelpais vaihdossa?
      sigpic
      P:0409699000

      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
      huollot/korjaukset!

      BMW E&F sarjaan.
      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

      Comment

      • 9313juha
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 1272
        • Ratissa vuodesta 1968

        Originally posted by suppari View Post
        Joko mun DC vene kelpais vaihdossa?
        Jaa, katos sinne ilmoon oli tuollainenkin toissakeväinen jäänyt. Mikäs vene sulla taas olikaan? noin 20ft kokoluokkaa katsellaan.
        "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

        Comment

        • Oksanen
          BTCF Member
          • Jul 2006
          • 701
          • Nokia

          Originally posted by 9313juha View Post
          Tuo eka punainen kv on jo myyty.
          Minä vuonna ko. korivaihdokki on sulta lähtenyt kiertoon? Kaverin faijalla oli joskus 2000-luvun alkuvuosina punainen "628" korinvaihto alla lauttasaaressa (rekisterinumero taisi päättyä -628), ja oli ensimmäinen vanhanliiton bemari jolla olen päässyt ajamaan. Kaveri sillä joskus oli tampereella ja käytiin ajamassa hurua poikaporukalla. Olihan se ihan huvittavaa tunkea neljä isoa äijää jeesuscoupen suhteellisen pieneen kabiiniin. Ja päitä kääntyi
          E28 535 1985 (S38B36+K31)

          E36 323 1996

          E46 Compact 2001

          Comment

          • 9313juha
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 1272
            • Ratissa vuodesta 1968

            Originally posted by Oksanen View Post
            Minä vuonna ko. korivaihdokki on sulta lähtenyt kiertoon? Kaverin faijalla oli joskus 2000-luvun alkuvuosina punainen "628" korinvaihto alla lauttasaaressa (rekisterinumero taisi päättyä -628), ja oli ensimmäinen vanhanliiton bemari jolla olen päässyt ajamaan. Kaveri sillä joskus oli tampereella ja käytiin ajamassa hurua poikaporukalla. Olihan se ihan huvittavaa tunkea neljä isoa äijää jeesuscoupen suhteellisen pieneen kabiiniin. Ja päitä kääntyi
            Myin sen noin 2011. Jäi tähän lähiseudulle nuorelle kaverille, joka ehkä laittelee sen takaisin tien päälle. Saman värinen punainen korinvaihto ja myös 2,8 oli Turussa Nättinummi/Hepokulta alueella. Harvoin autoa kaupungilla näin, omistajaa en tuntenut. Siihen aikaan oli piirit paljon pienenmmät ennen nettiä ja aktiivisia kerhoja. Suomen BMW kerho perustettiin 1991 aiempien tyyppikohtaisten harrastajien löyhien tapaamisten saamiseksi saman katon alle. Kun sain autoni kilpiin 5/-92 poikkesin Kaarinassa vanhan ykköstien varressa olleella harrastetallilla, jonka pihasta olin pongannut aina 02-Bemareita. Ajattelin, että nyt kehtais mennä juttelemaan. Silloin olen ekan kerran tavannut Herr Esan EuroCarsilta. Hän värväsi mut heti kohta jäseneksi numerolla 99. Tuo mun punainen korinvaihto oli sikäli erikoinen tapaus korinvaihdoksi, että se tehtiin ihan oikeasti hyvin ja perusteellisesti. Lisäksi kanta-auto oli aito 528i. Lopputulos oli siis lähellä sitä mitä tehdas olisi voinut itse koota samoista osista. Se, että auto tehtiin hyvin oli pakon sanelemaa: kun ostetun 633:n surkea kunto paljastui ei vaihtoehtoja enää ollut. Rahat oli kiinni ostetuissa romuissa ja sitten piti opetella peltityöt ja ne tehtiin jo tyhjänä ostettuun koriin. Pitkien peltitöiden aikana koottiin rahat maalaukseen ja silloin olikin vapaat kädet suorittaa täydelline värinvainto joka puolelta. Myös se -81 kori oli alkujaan Polaris ja uusi väri kuvissa näkyvä Hennarot hell. Jos ostetun auton kunto olisi ollut parempi, olisi lopputulos aivan varmasti ollut lähempänä perinteistä äkkiäläjäänjanippusiteilläkiinni -korinvaihtoautoa.

            Eipä siinä, kyllä mä tuosta punaisestakin sain niin kovan korinvaihtajan leiman, että aikoinaan BMW-kerhon hallituksessa ollessani eivät viime aikojen äänenpainot tämän pumpun sisäisistä asioista ja persoonista sen ympärillä ole kuin vauvan vihellystä verrattuna millaisia ryhmämeilejä 15 vuotta sitten harrastekentällä liikkui. Kulmikas persoona ehkä hiukan niitä äänenpainoja vielä lisäsi. Minä kun en ole tottunut olemaan arvosteltavana hiljaa ja kiltisti. Niitä aikoja muistellessani voin vain olla onnellinen siitä, että osapuilleen kaikkien kanssa ollaan yhä kavereita ja tekemisssä. Kuka soittaa suutaan tässäkin topikissa (häh-hää täältäkin jo kertaalleen _ja syystä_ bannatttu) kuka kävi kuutosellaan kesälomallaan kylässä työskenneltyään jo vuosikymenen Baijerissa. Siksipä surullisena olen nyt taustalta seuraillut viime viikkojen vääntöä Btcf:n foorumiilla ja somessa. Tiedän miten se syö motivaatiota kun puukotetaan selkään ja kuitenkaan itse ei haluta remmiin astua. Vuosien päästä asioita katsottaessa ja niistä puhuttaessa melkein aina takaa löytyi muita perhe- tai työelämän kriisejä, jotka säteilivät yhteiseen harrasteeseen ilman, että sitä mukana olleet itsekään sillä hetkellä pystyivät ymmärtämään. Paradoksi oli se, että harraste, jonka pitäisi tarjota muulle elämälle vastapaino ja ilonlähde onnistumisen tunteineen, muuttui pakkomielteeksi ja mielipiteet sekä niiden esittäminen kärjistyivät. Katsokaa näitä mun valokuvia ja miettikää, että olette ihan jokainen olleet mukana vastaavassa harrasteessa omine muistoineen. Aikanaan voitte laittaa omat kuvanne ja tarinanne jakoon, katsoa elämäänne taaksepäin ja muistella yhdessä menneitä ja suunnitela tulevia. Sen bannatunkin tai Baijerista poikkeavan kanssa. Siksi ei kannata polttaa sitä viimeistä siltaa. Ja siksi on tärkeää koittaa ymmärtää, unohtaa ja antaa anteeksi vaikka olisikin tullut väärin perustein loukatuksi.
            Last edited by 9313juha; 10-11-2015, 13:38.
            "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17844
              • PKS

              Niin, hyvin kyllä kiteytetty yllä.

              90-luvulla synnytti kismaa varmasti nämä korinvaihtotouhut, "Korinvaihtaja" oli kaikista mulkuin jätkä niin harrastuksensa vuoksi kuin tosielämässä, vaikka mitään perusteita ei ollut, mutta sellainen mielikuva luotiin. Nykyään olen huomannut että BMW piireissä aiheuttaa kismaa edelleen erilaisuus valtavirrasta. Joko et tuunaa sun peliä ja olet sen vuoksi täysi nolla, tai sitten tuunaat liikaa ja olet sen vuoksi idiootti. Ostat etuvetoisen 2-sarjalaisen, olet häviäjä ja pelle. Ostat 7-sarjan pienimmällä mahdollisella moottorilla, olet vitun köyhä. Minusta pitäisi uskaltaa olla juuri sellainen kuin haluaa, ainoastaan sillä tavalla harrastus tuo sitä iloa ja teet sitä itse itsellesi.
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
              ½
              G20 320d xDrive mineralweiss metallic
              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • 9313juha
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 1272
                • Ratissa vuodesta 1968

                Originally posted by Dualfun View Post
                Minusta pitäisi uskaltaa olla juuri sellainen kuin haluaa, ainoastaan sillä tavalla harrastus tuo sitä iloa ja teet sitä itse itsellesi.
                Noin minä ajettelin talvella 2012 sitoessani lapsia Juhikselta ostetun E24:sen turvaistuimiin ja sladitellessani kaupungin halki koululle ja päiväkodille. Vaimo on hiukan vähempi autoharastaja..... tuon jälkeen ei enään yhtään.
                Last edited by 9313juha; 10-11-2015, 13:44.
                "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  Harrastus tehdään itselle... Toki valtavirrasta voi imea vaikutteita. Tai päinvastoin.

                  Comment

                  • 928 GTS
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1559
                    • Helsinki

                    Missä tasolla mahtaa nykyisin pyöriä pappakerhon jäsennumerot? Oma on muistaakseni 365. Liittyessä herätti kummastusta kuinka se voi olla noin pieni kun kerho oli kuitenkin ollut pystyssä jo useampia vuosia.

                    Vanhoista kovista ajoista tuli mieleen Helsingissä Valimon alue missä on tullut pyörittyä töissä viimeiset 20v. Ekoja kertoja täällä kulmilla ollessa liikkui muiden seassa myös uudehko vaalean siniharmaa E36 325 coupe. Taisi olla jopa nahat sisällä jne. Tuollaisia autoja ei tosiaankaan silloin näkynyt paljon missään. Tuo oli suunnilleen ainoa isolla koneella oleva coupe mihin päivittäisessä liikenteessä törmäsi. Tilanne muuttui suunnilleen yhdessä yössä 2003 keväällä kun rajat aukesi Siilin-päätöksen jälkeen.
                    -92 928 GTS
                    -98 550 Maranello

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?

                      Pappa kerhossa vanhat jäsen numerot meni uusio käyttöön. Pappa kerhon ensimmäiset (perustaja)jäsenet taitaa olla Kouvolan seudulta. Yksi turkulainenkin on pakassa mukana, taitaa edelleen (sen toisen kouvolalaisen lisäksi) maksaa jäsenyytensä.

                      Comment

                      • Juhis
                        BTCF Honorary Member
                        • Jul 2002
                        • 19175
                        • -

                        Originally posted by 928 GTS View Post
                        Missä tasolla mahtaa nykyisin pyöriä pappakerhon jäsennumerot? Oma on muistaakseni 365. Liittyessä herätti kummastusta kuinka se voi olla noin pieni kun kerho oli kuitenkin ollut pystyssä jo useampia vuosia.
                        Minun jäsennumero taisi olla 1499 ja liityin joskus 2000-luvun taitteessa. Nykyään ei käsittääkseni ole noin montaa jäsentä.
                        All good things come to those who wait.

                        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                        Sound Factory Bar & Nightclub

                        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                        Comment

                        • Juhis
                          BTCF Honorary Member
                          • Jul 2002
                          • 19175
                          • -

                          Originally posted by Dualfun View Post
                          Nykyään olen huomannut että BMW piireissä aiheuttaa kismaa edelleen erilaisuus valtavirrasta. Joko et tuunaa sun peliä ja olet sen vuoksi täysi nolla, tai sitten tuunaat liikaa ja olet sen vuoksi idiootti. Ostat etuvetoisen 2-sarjalaisen, olet häviäjä ja pelle. Ostat 7-sarjan pienimmällä mahdollisella moottorilla, olet vitun köyhä. Minusta pitäisi uskaltaa olla juuri sellainen kuin haluaa, ainoastaan sillä tavalla harrastus tuo sitä iloa ja teet sitä itse itsellesi.
                          Niin no omasta mielestäni asiat menee juuri noin kuin kärjistit, mutta kyseessä onkin vain minun mielipide ja ei siitä kannata kenenkään suuttua. Omat mielipiteet toki voi esittää nätisti tai vähemmän nätisti. Itselläni ei ole ollut tapana esim. BTCF:n Showroom alueella mennä kommentoimaan jokaista pienimoottorista autoa, että eikö ollut isompaan koneeseen varaa tms Ei se ole omassa silmissä erilaisuutta, että ostaa BMW:n tusinamallin mopomoottorilla. Silloin kyseessä on jo perus leasing peli, joita on pilvin pimein firmojen työsuhdeautoina. Toki pienimoottorisestakin voi tuunata tyylikkään menopelin omien mieltymysten mukaisesti!

                          Aika tylsäksi menisi mielestäni harrastaminen, jos ei omia mielipiteitä saisi edes kaunisteltuna esittää. Omasta mielestäni nelisylinterinen ei ole moottori mutta huora on ihminen ja kakkossarjalainen on ruma kuin rullatuoli sekä seiskaan kuuluu auton arvon mukainen moottori. Jos olen huonompi harrastaja näin sanoessani, niin eipä asialle voi mitään. Jokainen voi minusta vetää omat mielipiteensä, mutta jospa se tehtäisiin edes tekojeni ja sanojeni perusteella eikä pelkkien kuulopuheiden.

                          Ugh olen puhunut!
                          All good things come to those who wait.

                          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                          Sound Factory Bar & Nightclub

                          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                          Comment

                          • 928 GTS
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1559
                            • Helsinki

                            Originally posted by nullzwei View Post
                            Pappa kerhossa vanhat jäsen numerot meni uusio käyttöön. Pappa kerhon ensimmäiset (perustaja)jäsenet taitaa olla Kouvolan seudulta. Yksi turkulainenkin on pakassa mukana, taitaa edelleen (sen toisen kouvolalaisen lisäksi) maksaa jäsenyytensä.
                            Milloin mahtoi uusiokäyttö alkaa? Oma on peräisin kuitenkin jo 90-luvulta. Sen verran silloinkin oli harrastajia liikenteessä, että olisi luullut olevan isommat numerot jaossa.
                            -92 928 GTS
                            -98 550 Maranello

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              8337 taitaa olla oma numeroni parin vuoden takaa.

                              Comment

                              • 9313juha
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2002
                                • 1272
                                • Ratissa vuodesta 1968

                                Nopeasti muisteltuna jäsenmäärä pappakerhossa meni näin:

                                5/92 liityin jäsennumerolla 99
                                8/98 aloitin hallituksessa, jäsenmäärä noin 450. Unelmamme oli 1000 ja ruvettiin töihin
                                noin vuonna 2000 tuhat meni poikki
                                4/2003 lopetin hallituksessa, jäsenmääri noin 1500

                                Käsittääkseni jäsenmäärä on käynyt 2010-luvulle tultaessa noin 3000 tienoilla ja nykyisin hienokseltaan alle. Nämä viimeiset arvioit kuitenkin varauksella, että saatan muistaa väärin kuulemani.
                                Last edited by 9313juha; 17-11-2015, 05:00.
                                "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎