Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autokuumeilua ja autonvaihtopohdintaa III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jori
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1011
    • Vantaa

    Onko kellään kokemuksia activehybrid 3:sta?
    335 jossa sähkö lisänä 340hv 450nm.
    Päästöt 139g. 0-100 5,3sek
    Kuullostaa ainakin hyvältä
    Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
    Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

    Comment

    • kktune
      Bimmer Rookie
      • Oct 2013
      • 164
      • Tuusula

      Originally posted by BFI18 View Post
      Hieman muuttuu?
      +300hp vs alle 200hp?
      No jos olet oikeasti tota mieltä, älä edes kattele 6-mukista bensaa vaan osta 520d:think
      Tällä kaavalla 535d vastannee arkiajossa mitä autoa?

      Ootko ajanut tuota 535i:tä?
      535d vastaa jotain muuta dieselautoa jossa on noin kuusi ja puolisataa newtonia vääntöä kuten esim A6 3.0TDI BiTurbo.
      Nythän verrattiin bensaa dieseliin?

      Valitettavasti olen jo 4,5vuotta joutunut ajamaan 520d:llä kun vaatimattomat tuloni eivät ole parempaan riittäneet.

      535i maksimivääntö 400Nm, 520D 380Nm. Vääntö ilmennee alemmilla kierroksilla, huipputeho vaikuttaa kierroslukualueen yläpäässä. Kuinka tuo 535i voisi olla tehokkaamman tuntuinen kierroslukualuenn alemmalla puolikkaalla?

      Olen ajanut F1x mallistosta 520d, 525d 3.0, 530d 245hv, 528i 3.0, 535i ja 535d 313hv, osan noista moottoreissa muissakin koreissa ja lisäksi kohtalaisen paljon muitakin moottori/koriyhdistelmiä BMW:ltä haarukassa
      114i-X5M 50d. Oikeat ämmät on veljen vanhaa E36 M3 lukuunottamatta kokematta.

      Mutta jätetään tämä aihe, kyselin täällä mielipiteitä auttamaan auton valinnassa mutta koska mieleistä kokonaisuutta ei ole juuri nyt tarjolla, lopetan omalta osaltani tämän tähän.
      Last edited by kktune; 11-02-2017, 22:33.
      F20 116i M-sport
      F11 530dA M-sport

      Comment

      • kktune
        Bimmer Rookie
        • Oct 2013
        • 164
        • Tuusula

        Originally posted by MajorDrake View Post
        No jos vertaat 520d RWD F10 4F 3.0 TDI quattroon niin kyllä Autismi iskee... Mutta oikea verrokki oliskin 530xd...

        Mikä siinä Bemarin etsimisessä on niin vaikeaa?
        Eipä se etsiminen oikeastaan olekaan vaikeaa vaan se ettei löydy.
        Meinasin jo epätoivossani sortua sinulla myynnissä olevaan samanlaiseen mopoon jolla nytkin ajan. Siis nätimmässä mekossahan se on mutta muuten sama auto.
        Saksaan taas en voi päiväkausiksi lähteä autoa etsimään ja muiden arvioon en luota. Itse se on nähtävä ennen ostopäätöstä.
        Last edited by kktune; 11-02-2017, 22:32.
        F20 116i M-sport
        F11 530dA M-sport

        Comment

        • BFI18
          BTCF Member
          • Aug 2012
          • 1456
          • Turku

          Originally posted by kktune View Post
          535d vastaa jotain muuta dieselautoa jossa on noin kuusi ja puolisataa newtonia vääntöä kuten esim A6 3.0TDI BiTurbo.
          Nythän verrattiin bensaa dieseliin?

          Valitettavasti olen jo 4,5vuotta joutunut ajamaan 520d:llä kun vaatimattomat tuloni eivät ole parempaan riittäneet.

          535i maksimivääntö 400Nm, 520D 380Nm. Vääntö ilmennee alemmilla kierroksilla, huipputeho vaikuttaa kierroslukualueen yläpäässä. Kuinka tuo 535i voisi olla tehokkaamman tuntuinen kierroslukualuenn alemmalla puolikkaalla?

          Olen ajanut F1x mallistosta 520d, 525d 3.0, 530d 245hv, 528i 3.0, 535i ja 535d 313hv, osan noista moottoreissa muissakin koreissa ja lisäksi kohtalaisen paljon muitakin moottori/koriyhdistelmiä BMW:ltä haarukassa
          114i-X5M 50d. Oikeat ämmät on veljen vanhaa E36 M3 lukuunottamatta kokematta.

          Mutta jätetään tämä aihe, kyselin täällä mielipiteitä auttamaan auton valinnassa mutta koska mieleistä kokonaisuutta ei ole juuri nyt tarjolla, lopetan omalta osaltani tämän tähän.
          Valinta toki sun täytyy tehdä perusperiaatteella, mikä tuntuu itseltä parhaalta ja mistä saa aikaiseksi hyvän kaupan
          Bensa tai diesel, 6-mukinen on F10:een hyvä valinta.

          Tuosta 520d/535i vertailusta vielä arkiajossa.
          520d:ssä vääntö on 380 Nm hyvin kapealla alueella eli 1750-2750 rpm.
          535i:ssä 400 Nm 1200-5000 rpm.
          Lisäksi bensa-automaatti käyttää arkiajossakin aika helpolla+3000 rpm, mm. pidemmän vääntöalueen takia. Ohitustilanteet ovat myös osa arkiajoa, vaikka siinä käytetäänkin koko kierrosaluetta ainakin automaatin d-asennolla. TM mittauksia lainaten 60-120 kmh: 520dAT 235m - 535iA 138m, ero jo tolla matkalla lähes 100m - se on mielestäni sitä käytännön suorituskykyä tien päällä kun ollaan esim. rekkaa ohittamassa.
          G26 i4 M50 Black Sapphire

          Comment

          • kktune
            Bimmer Rookie
            • Oct 2013
            • 164
            • Tuusula

            Originally posted by BFI18 View Post
            Valinta toki sun täytyy tehdä perusperiaatteella, mikä tuntuu itseltä parhaalta ja mistä saa aikaiseksi hyvän kaupan
            Bensa tai diesel, 6-mukinen on F10:een hyvä valinta.

            Tuosta 520d/535i vertailusta vielä arkiajossa.
            520d:ssä vääntö on 380 Nm hyvin kapealla alueella eli 1750-2750 rpm.
            535i:ssä 400 Nm 1200-5000 rpm.
            Lisäksi bensa-automaatti käyttää arkiajossakin aika helpolla+3000 rpm, mm. pidemmän vääntöalueen takia. Ohitustilanteet ovat myös osa arkiajoa, vaikka siinä käytetäänkin koko kierrosaluetta ainakin automaatin d-asennolla. TM mittauksia lainaten 60-120 kmh: 520dAT 235m - 535iA 138m, ero jo tolla matkalla lähes 100m - se on mielestäni sitä käytännön suorituskykyä tien päällä kun ollaan esim. rekkaa ohittamassa.
            Juu juu, enhän minä sitä kiellä että on niissä iso ero kun käytetään moottorin kaikki ominaisuutet hyväksi.
            Tottakai bensamoottorin erilainen luonne vaikuttaa ja 3000rpm on kyseisen bensamoottorin ensimmäiset 40% kun taas dieselillä se on jo 60% maksimista, näin karkeina suuruusluokkina. Dieseliä ajetaan enemmän matalilla kierroksilla jolloin se tuntuu voimakkaammalta kuin onkaan ja bensa taas vähän piilottaa tehojaan silloin kun sitä ei kierrätetä. Tätä lähinnä tarkoitin sillä että arkiajossa, tuolla työmatkaruuhkissa joissa oma ajoni vuodesta 90% on, diesel hoitaa homman jopa vaivattomamman tuntuisesti kuin bensakone.

            Mutta ottaisin silti aina kutosen, bensana tai dieselinä ennen nelosta pelkästään äänen takia.
            Rahasyyt vaan pistää miettimään paljonko äänestä ja suorituskyvystä pieninä pilkahduksina silloin tällöin kannattaa maksaa.
            Onneksi pääsee halutesaan ajamaan bensallakin, tosin vain nelosella, kun lähtee tuolla mustalla, joka on E91LCI 320i. Neloseksi ihan hyvä moottori sekin.
            Last edited by kktune; 12-02-2017, 10:29.
            F20 116i M-sport
            F11 530dA M-sport

            Comment

            • Jani_88
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2010
              • 367
              • jkl

              Onkos porukalla kokemusta W212 (farkku) mersuista? Alkanut jopa omia silmiä miellyttää moinen amg -paketilla. Vieläkun olis noista bensakoneista kokemusta niin avot
              Noista CGI koneista ei oikein kuukkelikaan osannu sanoo mitään järkevää

              Comment

              • Kanerv4
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2009
                • 976
                • Tampere

                Originally posted by Jani_88 View Post
                Onkos porukalla kokemusta W212 (farkku) mersuista? Alkanut jopa omia silmiä miellyttää moinen amg -paketilla. Vieläkun olis noista bensakoneista kokemusta niin avot
                Noista CGI koneista ei oikein kuukkelikaan osannu sanoo mitään järkevää
                Ei noissa w212 koppaisissa bensoissa oikein ole vikoja ja dieselinäkin on aikalailla pomminvarma menijä. Itsellä on muutama ollut ja onkin varastossa. komeita pelejä, suosittelen

                Comment

                • Smistik
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2009
                  • 1130
                  • Kanta-Häme

                  Originally posted by kktune View Post
                  Juu juu, enhän minä sitä kiellä että on niissä iso ero kun käytetään moottorin kaikki ominaisuutet hyväksi.
                  Tottakai bensamoottorin erilainen luonne vaikuttaa ja 3000rpm on kyseisen bensamoottorin ensimmäiset 40% kun taas dieselillä se on jo 60% maksimista, näin karkeina suuruusluokkina. Dieseliä ajetaan enemmän matalilla kierroksilla jolloin se tuntuu voimakkaammalta kuin onkaan ja bensa taas vähän piilottaa tehojaan silloin kun sitä ei kierrätetä. Tätä lähinnä tarkoitin sillä että arkiajossa, tuolla työmatkaruuhkissa joissa oma ajoni vuodesta 90% on, diesel hoitaa homman jopa vaivattomamman tuntuisesti kuin bensakone.

                  Mutta ottaisin silti aina kutosen, bensana tai dieselinä ennen nelosta pelkästään äänen takia.
                  Rahasyyt vaan pistää miettimään paljonko äänestä ja suorituskyvystä pieninä pilkahduksina silloin tällöin kannattaa maksaa.
                  Onneksi pääsee halutesaan ajamaan bensallakin, tosin vain nelosella, kun lähtee tuolla mustalla, joka on E91LCI 320i. Neloseksi ihan hyvä moottori sekin.
                  Turbodieselissä ja varsinkin näissä pienissä se väännön nousu siinä 1750rpm on niin jyrkkä että se tuntuu "tehokkaalta" ja onhan se, mutta sitä kestää niin vähän aikaa Isolla bensakoneella se väännön tuntu hukkuu hiukan kun se on lineaarisempi, mutta varmasti on "vaivattomampi"-kulkuinen eikä nyykähtele. Jos molemmat olisi manuaaleja, niin hyvä olisi kokeilla lähtien liikkeelle kakkosella ja kokea kun 2.0tdi nykii, pukkuu ja meinaa sammua ilman pitkää kytkimen luistatusta.
                  Last edited by Smistik; 13-02-2017, 18:13.
                  ex E91 320d käsiaskilla
                  ex E46 330dat
                  japski
                  ranu

                  ex E30 316i 4d

                  Comment

                  • lj123
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2015
                    • 1215
                    • Lohja

                    Originally posted by Smistik View Post
                    Turbodieselissä ja varsinkin näissä pienissä se väännön nousu siinä 1750rpm on niin jyrkkä että se tuntuu "tehokkaalta" ja onhan se, mutta sitä kestää niin vähän aikaa Isolla bensakoneella se väännön tuntu hukkuu hiukan kun se on lineaarisempi, mutta varmasti on "vaivattomampi"-kulkuinen eikä nyykähtele. Jos molemmat olisi manuaaleja, niin hyvä olisi kokeilla lähtien liikkeelle kakkosella ja kokea kun 2.0tdi nykii, pukkuu ja meinaa sammua ilman pitkää kytkimen luistatusta.
                    Kun vaihdoin Octavia TDI RSn tuohon 2,8 Passatiin niin Skoda tuntui paljon tehokkaammalta juuri tuon alaväännön takia, mutta toisaalta se kuoli sitten kun kierrokset vähänkin nousi. Ja tuossa Passatissa esim. kiihtyvyys 0-100 on kymmenyksen tai kaksi parempi, vaikka tuntuu hitaammalta. .

                    Automaatilla tuo Skoda olisi ollut varmaan tehokkaamman tuntuinen, ja ainakin mukavampi. Erityisesti sen osalta, että jatkuvasti sai vaihtaa vaihteita kun kierrokset on tapissa niin nopeasti.
                    E39 M5 -99
                    F11 530d Xdrive -14

                    Comment

                    • Thmas
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2008
                      • 531
                      • HEL

                      Originally posted by jori View Post
                      Onko kellään kokemuksia activehybrid 3:sta?
                      335 jossa sähkö lisänä 340hv 450nm.
                      Päästöt 139g. 0-100 5,3sek
                      Kuullostaa ainakin hyvältä
                      Tämä vähän kiinnostelis itseäkin, onko kokemuksia?
                      Audi e-tron 55

                      Exiä:
                      1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                      Comment

                      • jori
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 1011
                        • Vantaa

                        Originally posted by Thmas View Post
                        Tämä vähän kiinnostelis itseäkin, onko kokemuksia?
                        Aikaisemmin kirjoittelin jo samaa kun joku kyseli activehybrid 5:sta joka jakaa saman tekniikan.
                        Eli nimimerkki äteritsillä on AH3 ja tykännyt kovasti, ymmärtääkseni ollut jo pari vuotta.
                        Jenkki foorumeilla myös hehkuttavat, sinne noita eniten myyty. Sopii myös hyvin suomen olosuhteisiin.
                        Itse ajaneena hieno laitos. Lähtee sähköllä aina liikkeelle jossa polttoainetta eniten palaa, sport modella aina sähkö ja polttomoottori yhdessä, antaa mukavaa potkua&vääntöä ohituksiin ja liikkeelle lähtöihin.
                        Suomeen myyty todella vähän kun oli kalliimpi kuin normi 335. Välirahalla kun ostaa bensaa jo aikapaljon...
                        Youtubessa löytyy koeajoja enemmälti.
                        Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                        Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                        Comment

                        • 33d
                          BTCF Member
                          • Sep 2013
                          • 458
                          • Finland

                          Originally posted by Kanerv4 View Post
                          Ei noissa w212 koppaisissa bensoissa oikein ole vikoja ja dieselinäkin on aikalailla pomminvarma menijä. Itsellä on muutama ollut ja onkin varastossa. komeita pelejä, suosittelen
                          Komee on kyllä mutta jos ei amg paketti muuta ajotuntumaa niin itselleni oli avantgarde pettymys ajotuntumaltaan. Meni maantiellä ihan kivasti kyllä mutta oli jotenkin tunnoton ajella.

                          Tuossa kyseisessä CGI yksilössä oli 50tkm aikana jokin ahdin ongelma, muttei mitään muuta. Vajaa pari tonnia tuli siitä laskua, mutta piti ihan hyvin ilmeisesti hintansa kun meni vaihdossa alta satatonnia ajettuna F10 bemariin. Toinen tuttu kävi kanssa koeajamassa paria W212 mersua ja testas niitten jälkeen F10 ja unohti sitten mersut toistaiseksi.

                          Comment

                          • mikron
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 2171
                            • Himas

                            Taidan olla tosi e39 -uskovainen. Tekis mieli toista koliysiä pihaan. M-sport tai Alpina, nahoilla, sähköjakkaroilla, mielellään napista aukeava takaluukku, väri joku muu kuin hopea, bensa, farkku tai sedani. Ruotsista tai Japanista?
                            F11 530dA xDrive M-sport -13
                            Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                            Ex: E38 740iA -98
                            Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                            Ex: E39 523i -96
                            Ex: E34 520i -89

                            Comment

                            • GameOver
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3026
                              • Sjundeå

                              Helevettiläinen. Kanervalla olis houkuttelevan näkönen C55 AMG-meisseli pihassa.
                              -22 Lexus ES300h
                              -07 Subaru Outback

                              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                              Comment

                              • swox
                                BTCF Member
                                • Apr 2005
                                • 707
                                • Kokkola

                                Originally posted by Jani_88 View Post
                                Onkos porukalla kokemusta W212 (farkku) mersuista? Alkanut jopa omia silmiä miellyttää moinen amg -paketilla. Vieläkun olis noista bensakoneista kokemusta niin avot
                                Noista CGI koneista ei oikein kuukkelikaan osannu sanoo mitään järkevää
                                Meillä ollu nyt kohta vuoden päivät ajossa tuollanen 220cdi. 7-G, amg-paketti, avantgarde, APS, ILS, webasto, koukku ja muutenkin ihan hyvillä varusteilla. Ajettu nyt hiukkasen yli 200tkm. Meidän aikana tsekattu jakopää, laatikkoöljyjen vaihto ja perushuollot tehty. Mitään yllättävää ei ole ollut ja ainakin ollut itse tyytyväinen.

                                Ostaessa vertailtiin A6 ja F11.
                                Audi oli itselle paha pettymys sisustan laadun kanssa ja multitronikki ei istunut käteen millään, ei bensa- tai diisselikoneisen perässä.
                                F11 on kyllä ajolleen parempi kun mersu ja laatikoo nätimmin toimiva, sitä ei voi kiistää. Silloinen suomen tarjonta 6-cyl F11 oli erittäin huono ja hinnat lähti sillon 28k ja taas Bmwn N47 kauhutarinoita lueskelin niin ostohalut karisi niihin niin päädyttiin meseen.

                                Myös takapenkillä kun matkustaa kaksi tarhaikäistä niin tilavin takapenkki ja takaluukun koko puolisi siinä mielessä päätöstä niin valittiin tämä.
                                Mersu on mersu, vähän tötterö ajolleen mutta amg-paketti tuo kivan pienen lisän tuohon että erottuu edukseen kaupankin pihassa. Meillä suurimmaksi osaksi kaupunki/taajama ajoa, 10tkm matkalta otettu keskikulutus 7.2l.

                                Ps. Jos tuollanen Jani_88:a kiinnostaa niin otappa privalla yhteyttä, auton vaihto itsellä mahdollisesti harkinnassa keväällä... :think
                                Bmw E46 325ti, VW Passat Highline -12
                                Ex: E46 320i -04, E34 520i -95, E39 525i -02, 2x E39 523i M-Sport -00 E39 523ia -98, E36 323ti -98, E34 518i -95, 3x E36 325i, E30 318is -90, E34 525i -92, Audi UrS4, E30 325i Sedan, E36 318ti, MB w212 220cdi amg-look -11, Toyota Corolla T-Sport -03, Mini Cooper -04, Volvo S60 2.4T AWD, RS Octavia,
                                E39 530iaT -01, E46 320i M-Sport II -03, E36 M3 -93
                                -Official member of BTCF-Sauna team-
                                : orava: connection
                                -Kokkola connection-

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎