Originally posted by bemmeri
View Post
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista IV
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by mmiike View PostPitääkö paikkansa että jos haluaisin tuoda esim. vm.2007 150tkm ajetun E92 335iA saksasta, tulisi veroa 8-9te? Mahti antaa vertailuarvoksi n. 21te ja veroprosentiksi 40,9%. Voiko siis tuo 40,9 pitää paikkaansa? Tuntuu jotenkin kovalta.
Comment
-
Eestilä asian ytimessä. Entinen valtiovarainministeri nykyisinkin aivopieru Eero H. jatkaa roiston urallaan, siihen kun näyttää riittävän ylioppilaankin paperit. Timo H. on nimensä mukaan kiiltävän perään, vaikka sossuna esittäytyykin.
17.24 Eero Heinäluoma sd(vastauspuheenvuoro)
Arvoisa puhemies! Kun edustaja Heinonen viittasi demarien linjaan ja aikaisemmin edustaja Lintiläkin puhui samasta asiasta, niin kyllä, arvon edustajat, täytyy kuitenkin tunnustaa se, mikä on meidän taloustilanteemme tällä hetkellä. Kaikki, uskon, ovat sitä mieltä, että mieluummin tietysti halvempia autoja ihmisille, ja mitä parempia, sen turvallisempia ja vielä vähäpäästöisiä. Mutta meidän pääongelmamme on tämä hirveä työttömyystilanne, jossa me olemme. Ja sen takia — ja tässä yhdyn edustaja Wallinin puheenvuoron alkuosaan, jossa hän tämän erittäin hyvin sanoi — täytyy katsoa, mikä on meidän veropolitiikan painopiste. Mieluummin kevennetään työn verotusta, jota kautta syntyy uusia työpaikkoja, kuin tuontiautojen verotusta. Yksikään asiantuntija, jota olemme kuulleet — ainakin niin, että olen ollut paikan päällä — ei ole puoltanut tätä. Moni on sen sijaan ihmetellyt, (Puhemies koputtaa) miksi ihmeessä pannaan 200 miljoonaa tähän. Sen takia demarit esittävät, että pientä siivua tästä käytettäisiin maakuntien liikenneyhteyksien (Puhemies koputtaa) hyväksi ja VR:n ostopalvelujen mahdollistamiseksi.
17.37 Markku Eestilä kok
Mitä tulee sitten tähän autoverotukseen yleensä, niin kyllä minun täytyy tämän kehumisen myötä myös todeta, että autoverotuksella on Suomessa äärimmäisen synkkä historia. Se sisältää jäsenvaltiorikkomuksia, se sisältää lainvastaisuuksia, ja kaikkein erikoisin tilanne on, että Tulli on jo 15 vuotta tehnyt virheellisiä hallinnollisia päätöksiä, joihin kansalaiset eivät ole saaneet muutosoikeutta. Kertaakaan ei ole korkein hallinto-oikeus antanut muutosoikeutta kenellekään, jotta Tullin tekemä virheellinen hallintopäätös olisi hallintolainkäyttölain nojalla peruttu. Laki antaa siihen mahdollisuuden yli viiden vuoden määräajalla, mikäli perusteet ovat oikeita. Jos perusteiden pitää olla erityisen suuret, niin kuin laki määrää, niin en ymmärrä, miten voi jostakin löytyä suurempia perusteita kuin se, että kyseessä on jäsenvaltiorikkomus ja kyseessä on korkeimman oikeuden mukaan valtion vahingonkorvausvelvollisuus? En usko, että kovin paljon suurempia ja tavallaan raskaampia perusteita löytyy, että ihmiset olisivat saaneet rahansa takaisin, jotka heiltä on lainvastaisesti ja Euroopan yhteisön säännöstöjen vastaisesti kerätty.
17.48 Timo Harakka sd
Kuten sanoin, autoveron alennus on juuri tässä julkisen talouden tilanteessa täysin vastuuton. Samaan aikaan hallitus leikkaa joukkoliikenteen tukea sieltä, missä yhteydet ovat jo valmiiksi uhanalaiset, ja tällä tavalla toteuttaa muun muassa edustaja Eestilän ennustuksen siitä, että autoilu on ainoa vaihtoehto siellä, mistä joukkoliikenne loppuu. Tämä on itseään toteuttava ennuste. Siksi SDP on esittänyt, että osa autoveron alennuksesta sijoitettaisiin VR:n ostoliikenteen turvaamiseen.
Onkohan Heinäluoma ja Harakka koskaan kuulleet markkinaehtoisesta liikenteestä...
Comment
-
Originally posted by mmiike View PostEn nyt tiedä onko tämä oikea topikki aiheelle, mutta koitetaan. Pitääkö paikkansa että jos haluaisin tuoda esim. vm.2007 150tkm ajetun E92 335iA saksasta, tulisi veroa 8-9te? Mahti antaa vertailuarvoksi n. 21te ja veroprosentiksi 40,9%. Voiko siis tuo 40,9 pitää paikkaansa? Tuntuu jotenkin kovalta. Tietäjiä?
Näistä voi myös penkoa suuntaa antavaa lukemaa.
Marraskuussa tuotu -07 e92 335iA mittarilukema tosin 215tkm mutta veroja määrätty 5064e.
Marraskuussa myös saman ikänen sedan, mittarissa 60tkm, veroa 6794e.
Comment
-
Prosentti tulee tuon nullzwein linkin kautta selviävästä taulukosta. Sitä ei tarvitse sen koommin arpoa.Originally posted by valtterisalminen View Posthttp://www.tulli.fi/fi/yksityisille/...utot/index.jsp
Näistä voi myös penkoa suuntaa antavaa lukemaa.
Marraskuussa tuotu -07 e92 335iA mittarilukema tosin 215tkm mutta veroja määrätty 5064e.
Marraskuussa myös saman ikänen sedan, mittarissa 60tkm, veroa 6794e.
Comment
-
Osaisko joku vielä sanoa että paljonko verotusarvoon vaikuttaa korimalli, tarkemmin ottaen avo? En löytänyt mistään vertailukohdetta.Originally posted by valtterisalminen View Posthttp://www.tulli.fi/fi/yksityisille/...utot/index.jsp
Näistä voi myös penkoa suuntaa antavaa lukemaa.
Marraskuussa tuotu -07 e92 335iA mittarilukema tosin 215tkm mutta veroja määrätty 5064e.
Marraskuussa myös saman ikänen sedan, mittarissa 60tkm, veroa 6794e.
Comment
-
e93 (avo) taitaa mennä marvon kautta, eli etukäteen vaikeampi haarukoida verotusarvoa. Muut korimallit mahdista löytyy, niin sen vuoksi helpompaa.Originally posted by mmiike View PostOsaisko joku vielä sanoa että paljonko verotusarvoon vaikuttaa korimalli, tarkemmin ottaen avo? En löytänyt mistään vertailukohdetta.
Kannattaa kattoa toteutuneita päätöksiä, paljonko mitä luokkaa verotusarvot viime aikoina.EVERYTHING | WORKS
Comment
-
MARVON perusteella ymmärtääkseni päätös tuli, koska verrokkeja oli vain 3 kpl. Tulli laski vertailuautojen hinnasta aluksi 10% alennuksen "varmuuden varalle" ja kilometrejä (0,8%/5000km) sekä vuosimallia (9,2%/vuosi) korjattiin prosenteilla suuntaan tai toiseen. Laskutoimitukseen ei annettujen tietojen perusteella kuitenkaan pääse tarkemmin kiinni.Originally posted by pyroz View PostArvonmääritykseen voit hakea muutosta. Tuliko tuokin MARVO:lta, eikä mahdista? Kolme verrokkia ei riitä kertomaan markkina-arvoa luotettavasti, tullinkaan mielestä. Käytettiinkö tässä jotain prosenttialennusta ns. "varmuuskertoimena" tasoittamaan pientä verrokkimäärää?
MAHDISTA olisi löytynyt samanikäiselle e92 325d 160kw versiolle hinta, joka on jo facelift moottorintehon perusteella ja yleiseksi myyntihinnaksi kone antaa 14892 eur, joka on noin 1800€ vähemmän, kun minkä tulli laski MARVON perusteella prefacelift autolle.G30 530e xDrive iPerformance -20
E70 X5 xDrive40d -10
Comment
-
Tuo 160kw malli on bensakoneella, facelift 325d:ssä on 150 kw. Mahdista näyttäisi löytävän 2008 mallinen E92 325d manuaali joten siihen voi jonkinnäköistä vertailua suorittaa.Originally posted by Tuoppo View PostMAHDISTA olisi löytynyt samanikäiselle e92 325d 160kw versiolle hinta, joka on jo facelift moottorintehon perusteella ja yleiseksi myyntihinnaksi kone antaa 14892 eur, joka on noin 1800€ vähemmän, kun minkä tulli laski MARVON perusteella prefacelift autolle.
Comment
-
Niimpä onkin. Verotusarvo 2008 vastaavalla e92 on noin 14200 ja jos arvoa korjataan ylös tuolla tullin 9,2% ikäkorjauksella niin 2009 myyntihinta olisi silloin 15 500€ nurkilla. Tällä arvolla lopullinen autovero tippuisi noin 300€. Eipä taida tällä hommalla rikastua ...Originally posted by N54 View PostTuo 160kw malli on bensakoneella, facelift 325d:ssä on 150 kw. Mahdista näyttäisi löytävän 2008 mallinen E92 325d manuaali joten siihen voi jonkinnäköistä vertailua suorittaa.G30 530e xDrive iPerformance -20
E70 X5 xDrive40d -10
Comment
-
Mikä on lähiaika? Vaikea vastata. Vartista (15min) 12 vuoteen...Originally posted by mmiike View PostKuinka kauan nyt lähiaikoina on noi verotuspäätökset kestänyt porukalla? Siis siitä hetkestä kun on autoa käynyt tullissa näyttämässä?
No. Aika nopeasti tulee jos on mahtiauto. Viikossa tahi kahdessa, arvelen.
Comment
-
Joo ja isoin ongelmahan tuossa on, että vertailuauto on tullin mielestä eri - johtuen muuttuneesta moottorista. Ovat siten tehneet kohdallasi ihan oikein käyttäessään MARVO:a manuaaliseen arvonmääritykseen, ja jos päästiin 300€ päähän "oikeasta" = MAHTI arvo, niin ollaan hyvin lähellä. Sen sijaan siitä olen samaa mieltä, että 10% alennus ei riitä 3 verokkiyksilön kanssa epävarmuustekijöiden poistamiseksi - kuten Pyroz aiemmin viittasikin jo - oikea olisi 15% jolloin myös tuo sinun 300€ "riita" kuleentuisi jo aina hyvin.Originally posted by Tuoppo View PostNiimpä onkin. Verotusarvo 2008 vastaavalla e92 on noin 14200 ja jos arvoa korjataan ylös tuolla tullin 9,2% ikäkorjauksella niin 2009 myyntihinta olisi silloin 15 500€ nurkilla. Tällä arvolla lopullinen autovero tippuisi noin 300€. Eipä taida tällä hommalla rikastua ...
2-4vk MAHTIOriginally posted by nullzwei View PostNo. Aika nopeasti tulee jos on mahtiauto. Viikossa tahi kahdessa, arvelen.
6vk-3kk MARVO
Siinä omat havainnot lähivuosilta, tosin heittoja on aina suuntaan toiseen.Last edited by Dualfun; 21-01-2016, 09:15.E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau
E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
F40 128ti individual storm bay metallic w/ dakota perf. magmarot/akzent
Muut talouden vehkeet: E19, Fendt, Muuli, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E90 320i LCI ///M-Sport '09, E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
8.1-16 paperit postiin ja tänään tuli päätös. Mahti auto.Originally posted by mmiike View PostKuinka kauan nyt lähiaikoina on noi verotuspäätökset kestänyt porukalla? Siis siitä hetkestä kun on autoa käynyt tullissa näyttämässä?F15 30d ///M-SPORT
Ex.
F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT
Comment
Comment