Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pienet autoaiheiset kysymykset IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16463
    • Asikkala

    Originally posted by Axum View Post
    ei, koska lambdojen kaapelit on tarkoituksella määrämittaisia eikä niitä saa mennä kolvaamaan vaan liittimillä
    Tämä piuhojen pituus arvelluttaa onko sillä väliä koska viime viikolla laitoin kuolleen lambdan tilalle e36 325i vanokseen vastaavan vähän käytetyn osan joka on peräisin e34:stä samalla koneella, piuha on melkein metrin pidempi kuin orkkis, samat värit ja liitin ja toimii kuin junan vessa. Vanha lambda lienee ollut puolikuntoinen (onko sellaista ?) jo kauan vaikka auto on katsastettu 1.12. loistavilla päästölukemilla, kone piristyi selvästi.

    Comment

    • ka00z
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 1805
      • Varsinais-Suomi

      Originally posted by j-a View Post
      Samaa ongelmaa ymmärtääkseni on ollut Daimler-Benzilläkin ainakin tuossa viime vuosikymmenen vaihteen nelisylinterisissä. Niissä vain ilmeisesti vaihto saatiin hieman näppärämmäksi, ja olisiko vahvistetut osatkin onnistuneet vähän paremmin kuin VAG/BMW-leirissä, kun ei ymmärtääkseni enää ole ongelma ainakaan siinä mittakaavassa.

      Ei Daimlerin ongelma ole pelkästään viimevuosikymmenen, mikäli viittaat m271-moottoriin. Ihan on vielä tuotannossa ja pöhisee, kyseenalaisella jakopäärakenteella.
      W124 voll, markalla pidemmälle

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11125
        • Oulu

        Eipä niillä pikkuisen pidemmillä piuhoilla ole juuri merkitystä. Ei se jännite paljoa siinä matkalla tipu. Kunhan niitä ei mene itse tinaamalla tms. jatkamaan taikka muokkaamaan.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • j-a
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2005
          • 1522
          • PohojosPohojammaa

          Originally posted by ka00z View Post
          Ei Daimlerin ongelma ole pelkästään viimevuosikymmenen, mikäli viittaat m271-moottoriin. Ihan on vielä tuotannossa ja pöhisee, kyseenalaisella jakopäärakenteella.
          Kiitos, hyvä tietää, tietääpähän jatkossakin pysyä kaukana myös D-B:n nelisylinterisistä dieseleistä. Ei sillä että 6-sylinteristä BMW-dieseliä 4-sylinteriseen D-B-dieseliin juuri olisin vaihtamassakaan, mutta mistä sitä koskaan tietää mitä tämä keski-ikä teettää. Jos kaikki rahat laittaa johonkin tähdelliseen niin pitää huolen ainakin että sylintereitä on 6-12 per kinneri käyttövoimasta riippumatta.
          Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

          Ylimääräisenä tarjolla:

          E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

          F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17845
            • PKS

            Originally posted by Banned View Post
            Mikä tuon korotetun c-pilarin ja takaluukun tarkoitus on E30 M3:ssa?
            Aerodynaamiikan parantaminen, toki joku voisi toki sanoa lisäksi että erottautuminen perusmallista.
            edit: tulikin jo vastaus yllä, mutta vahvistetaan samat
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
            E28 ///M535i '87 zinnoberrot
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
            ½
            G20 320d xDrive mineralweiss metallic
            Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16463
              • Asikkala

              Originally posted by Pazi88 View Post
              Eipä niillä pikkuisen pidemmillä piuhoilla ole juuri merkitystä. Ei se jännite paljoa siinä matkalla tipu. Kunhan niitä ei mene itse tinaamalla tms. jatkamaan taikka muokkaamaan.
              No nythän ei pituus kasvanut kuin vajaa 300 %, 420 mm -> 1450 mm, joten onko tuo parempi kuin tinaamalla esim. 200 % kasvatettu pituus ?

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                Originally posted by jr66 View Post
                No nythän ei pituus kasvanut kuin vajaa 300 %, 420 mm -> 1450 mm, joten onko tuo parempi kuin tinaamalla esim. 200 % kasvatettu pituus ?
                On jos sattuu olemaan sellainen lambda mikä ottaa vertausilman johdon kautta.

                Comment

                • mikron
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 2171
                  • Himas

                  Originally posted by Muurahainen View Post
                  On jos sattuu olemaan sellainen lambda mikä ottaa vertausilman johdon kautta.
                  Olisko tästä jotain lähdettä netin syövereissä? Miten kriittinen asia tuo on jos erehdyksissä meneekin tinaamaan johdon?
                  F11 530dA xDrive M-sport -13
                  Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                  Ex: E38 740iA -98
                  Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                  Ex: E39 523i -96
                  Ex: E34 520i -89

                  Comment

                  • evilracer
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2015
                    • 218
                    • Suomi

                    Originally posted by j-a View Post
                    Kiitos, hyvä tietää, tietääpähän jatkossakin pysyä kaukana myös D-B:n nelisylinterisistä dieseleistä. Ei sillä että 6-sylinteristä BMW-dieseliä 4-sylinteriseen D-B-dieseliin juuri olisin vaihtamassakaan, mutta mistä sitä koskaan tietää mitä tämä keski-ikä teettää. Jos kaikki rahat laittaa johonkin tähdelliseen niin pitää huolen ainakin että sylintereitä on 6-12 per kinneri käyttövoimasta riippumatta.
                    M271 on bensakone. 4-pyttynen diesel on OM651. noissakin on jakopäässä jotain "epämääräisyyttä" mutta vähemmän kuin bensassa ja päivitetyt osatkin on jo kierrossa
                    Nelikuutio 328i, tölkki ja monta merssua

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      Originally posted by mikron View Post
                      Olisko tästä jotain lähdettä netin syövereissä? Miten kriittinen asia tuo on jos erehdyksissä meneekin tinaamaan johdon?


                      "The outside of the bulb is exposed to the hot gases in the exhaust while the inside of the bulb is vented internally through the sensor body to the outside atmosphere. Older style oxygen sensors actually have a small hole in the body shell so air can enter the sensor, but newer style O2 sensors "breathe" through their wire connectors and have no vent hole. It is hard to believe, but the tiny amount of space between the insulation and wire provides enough room for air to seep into the sensor (for this reason, grease should never be used on O2 sensor connectors because it can block the flow of air). Venting the sensor through the wires rather than with a hole in the body reduces the risk of dirt or water contamination that could foul the sensor from the inside and cause it to fail."

                      Sitähän en osaa sanoa miten hyvin menee tukkoon sen juottamisen yhteydessä.
                      Joku ahkerahan voisi tehdä empiiristä tutkimusta asiasta.
                      On minulla jossain jemmassa sellainen yleismallisen bosch lambdan mukana tuleva puristettava jatkokappalekkin että kai siinä jotain perää on ettei saisi juottamalla jatkaa.

                      Last edited by Muurahainen; 07-03-2017, 20:56.

                      Comment

                      • j-a
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2005
                        • 1522
                        • PohojosPohojammaa

                        Originally posted by evilracer View Post
                        M271 on bensakone. 4-pyttynen diesel on OM651. noissakin on jakopäässä jotain "epämääräisyyttä" mutta vähemmän kuin bensassa ja päivitetyt osatkin on jo kierrossa
                        Ok, noiden nelimukisten tyyppikoodit ei ollut tiedossa eli kuvittelin tosiaan M271:llä viitattavan dieseliin jossa olen kuullut nelimukisissa jakopääongelmia olleen ja myös vähän VAG/BMW-leiriä paremmalla menestyksellä korjatun. Nelisylinteriset bensamoottorit on tällä vuosituhannella kiinnostaneet niin vähän että niistä ei ole tuttuja kuin lähipiirissä koetut 2.0TFSI:n jakopääongelmat. Mutta hyvä tietää että D-B:n 4-syl bensakoneet kärsii samasta, tietääpähän olla kiinnostumatta niistäkään myös jatkossa.
                        Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                        Ylimääräisenä tarjolla:

                        E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                        F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                        Comment

                        • Axum
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 4416
                          • Kuopio

                          Pidemmän aikaa on päässä pyörinyt seuraava kysymys, ei sillä onko sillä mitään käytännön merkitystä.

                          Voimansiirron välitysten vaikutus moottorin kulumiseen?, otetaan esimerkkinä samanlaiset autot samoilla moottoreilla, toinen manuaali ja toinen automaatti, automaattivaihteisen kierrokset maantiellä 100 km/h vauhdissa ~2000 rpm ja manuaalin ~3000 rpm.

                          Maalaisjärjellä ajateltuna automaatin laakerit, rattaat ym. moottorin liikkuvat osat kylkevat lyhyemmän matkan, mutta mikä on tilanne esim. 400 000 km kohdalla?.

                          näihin mietteisiin.. hyvää yötä.
                          Last edited by Axum; 09-03-2017, 01:39.
                          - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                          - E39 528ia
                          - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                          Puretaan 520ia -97
                          https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            Originally posted by Axum View Post
                            Pidemmän aikaa on päässä pyörinyt seuraava kysymys, ei sillä onko sillä mitään käytännön merkitystä.

                            Voimansiirron välitysten vaikutus moottorin kulumiseen?, otetaan esimerkkinä samanlaiset autot samoilla moottoreilla, toinen manuaali ja toinen automaatti, automaattivaihteisen kierrokset maantiellä 100 km/h vauhdissa ~2000 rpm ja manuaalin ~3000 rpm.

                            Maalaisjärjellä ajateltuna automaatin laakerit, rattaat ym. moottorin liikkuvat osat kylkevat lyhyemmän matkan, mutta mikä on tilanne esim. 400 000 km kohdalla?.

                            näihin mietteisiin.. hyvää yötä.
                            Toihan on ihan hyvä kysymys. Olen joskus pohtinut samaa.
                            Suurin osa moottorin kulumisesta tapahtuu käynnistysten ja sensellaisten tilanteiden aikana. Kun ajat lämpimillä öljyillä maantietä niin osat ei oikeesti koske toisiinsa kun öljykalvo on olemassa, kuluminen on olematonta. Paljon ajetussa koneessa voi olla pytyissä hoonausjälki näkyvissä ja laakerivälykset aivan tolkuissaan. Tietysti venttiilinvarret ja sensellaset ei ole painevoideltuja.
                            Jos ajat 200tkm nelosvaihteella niin veikkaisin kyllä että se kone on valmiimpi kuin jos ajais saman matkan vitosvaihteella. Kulutushyödykkeitähän noi joka tapauksessa on ja vaativat ennenpitkää muutakin korjausta kuin RVS:ää..
                            Last edited by petrolhead; 09-03-2017, 13:29.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • bemmeri
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4181

                              Onko jossain kataloogi, tms. muu paikka/luettelo josta voisi selata hihnapyöriä?

                              En löydä pelkkää rullaa mistään, vaan tulee nuo mukana kiristäjä tai edes osa sitä runkoa.
                              Kyseessä e39 540i, ilmastoinnin hihnan kiristäjän rulla. OEM numero 11281742859 kiristäjälle.

                              Rulla on 70x26x17. Tämän näköinen, mutta edellä olevilla mitoilla.

                              EVERYTHING | WORKS

                              Comment

                              • jr66
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 16463
                                • Asikkala

                                Originally posted by bemmeri View Post
                                Onko jossain kataloogi, tms. muu paikka/luettelo josta voisi selata hihnapyöriä?

                                En löydä pelkkää rullaa mistään, vaan tulee nuo mukana kiristäjä tai edes osa sitä runkoa.
                                Kyseessä e39 540i, ilmastoinnin hihnan kiristäjän rulla. OEM numero 11281742859 kiristäjälle.

                                Rulla on 70x26x17. Tämän näköinen, mutta edellä olevilla mitoilla.
                                Viron pojilla on noita varaosakuvissa, alvadi tai spareto.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎