Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottoripyöristä keskustelua II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fubar
    BTCF Member
    • Aug 2003
    • 195
    • Kuopio

    Originally posted by Mäkki View Post
    Nyt alkaa olemaan omalta osalta välivuosi nähty ja ensi kesäksi olisi tarkoitus alkaa jo hieman keräilemään varusteita valmiiksi. Tarjouksista ja viimeistään messuilta olisi tarkoitus poimia totuttuun tapaan paletti valmiiksi. Selkä suorana ajellaan ja pääpaino on ollut melkein aina tuolla kaupungin tuntumassa.
    Tässä lähinnä pallottelen ajatusta kankaisten ja nahkaisten kamojen välillä sillä en vain osaa päättää. Onko nyt sitten tourinki tyyliset kankaiset kompromissi ajofarkkujen ja nahkaisen välistä? Joitain pidempiä reissuja on ollut mielessä toki heittää, muttei kokemusta ole nahkaisista pidemmillä reissuilla :think

    Kolme erillistä ajoasua tilanteen mukaan olisi ihanteellinen, vaatekaapin koko rajoittaa lähinnä tilannetta. Periaatteessa kaksi erilaista kokonaisuutta on enemmänkin kuin vaihtoehto. Eli kevyet kahvittelua varten ja hieman mutkaisemmalle reissulle sitten juurikin vähän järeämmät. Kypärä sama molempiin
    Itse en ole ensimmäisen nahkatakin oston jälkeen (noin 15 vuotta sitten?) laittanut enää tekstiilitakkia päälle edes yhtä kertaa kesässä.
    Mielestäni nahkatakki ja tekstiilihousu on hyvä kompromissi lähes jokaiseen tilanteeseen. Radalle tai huippunoneuspäiville laitan sitten nahkahousut tai 1-osaisen nahkapuvun päälle.
    Tekstiilitakissa eniten häiritsee se "lepatus" jota ei nahkatakin kanssa tule. Oikein käsiteltynä nahkatakki myös pitää vettä riittävästi minun ajoille. Rankkasateissa en enää jaksa juurikaan ajaa, ja jos ajan niin sitten sadepuku pitää joka tapauksessa laittaa muiden kamojen päälle.
    E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
    ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86

    Comment

    • Mäkki
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2010
      • 2190
      • Orimattila

      Originally posted by Fubar View Post
      Itse en ole ensimmäisen nahkatakin oston jälkeen (noin 15 vuotta sitten?) laittanut enää tekstiilitakkia päälle edes yhtä kertaa kesässä.
      Mielestäni nahkatakki ja tekstiilihousu on hyvä kompromissi lähes jokaiseen tilanteeseen. Radalle tai huippunoneuspäiville laitan sitten nahkahousut tai 1-osaisen nahkapuvun päälle.
      Tekstiilitakissa eniten häiritsee se "lepatus" jota ei nahkatakin kanssa tule. Oikein käsiteltynä nahkatakki myös pitää vettä riittävästi minun ajoille. Rankkasateissa en enää jaksa juurikaan ajaa, ja jos ajan niin sitten sadepuku pitää joka tapauksessa laittaa muiden kamojen päälle.
      Eli käytännössä omissa ajoissa tekstiilihousut riittäisi enemmän kuin hyvin. Ehkä myös niitä nahkahousuja on pakottanut jo ihan pelkästään nahan takia

      Vähän ehkä saattaisi jo tehdä mieli käydä kiertelemässä kauppoja, mutta täytynee vielä hetki malttaa
      #Ilmastoahdistus

      Comment

      • pazq
        BTCF Member
        • Jan 2008
        • 3176
        • 47200

        Sweepin nahkatakki täälläkin käytössä ollut 2010 lähtien kun kamat hommasin. Pitäis käydä talven aikana tipauttamassa merkkikorjaamoon niin sais vaihtaa vetoketjut. Molemmat taskut rikki ja hihoista vetoklipsut katkennut. Ajohousut on mp-asun ja vähän liian lämpimät oikeille kesäkeleille. Kevyemmät pitäis ostaa kun ei ilmankaan osaa ajaa kun tietää että sit on lonkat ja polvet hiottu jos kaatuaa Takki on kyllä erittäin hyvä ollut kun välillä pesee ja käsittelee ja irto liivi kylmemmälle ilmalle siinä.

        Comment

        • Macke
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2009
          • 1134
          • Porvoo

          Ihan sama lopunviimein minkä eripari housu/takkiyhdistelmän vetää päälle -> jos ja kun vetää pannut niin se takki nousee aika nopeesti korviin jos se ei ole kiinni housuissa ja sitten tulee ihottumaa...

          Comment

          • pazq
            BTCF Member
            • Jan 2008
            • 3176
            • 47200

            Originally posted by Macke View Post
            Ihan sama lopunviimein minkä eripari housu/takkiyhdistelmän vetää päälle -> jos ja kun vetää pannut niin se takki nousee aika nopeesti korviin jos se ei ole kiinni housuissa ja sitten tulee ihottumaa...
            Ainakin oma takki on niin jämpti että ei varmasti nouse toivottavasti ei tarvi testaillakaan luulon paikkansapitävyyttä.

            Comment

            • Macke
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2009
              • 1134
              • Porvoo

              No aivan varmasti nousee kun kunnolla pannuttaa, mutta kokeile itse niin ehkä tulee perspektiiviä asiaan

              Comment

              • Mäkki
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2010
                • 2190
                • Orimattila

                Taisin pannuttaa väärin viimeks kun ei takkikaan noussut edes korviin asti
                #Ilmastoahdistus

                Comment

                • Mäkki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2010
                  • 2190
                  • Orimattila

                  Tällä viikolla sain kilvet Kottaraiseen (SMC R) ja olihan se pakko käydä vähän marraskuisessa vesisateessa räppäämässä. Liikkeestä talliin pienen lenkin kautta. Heti alkumetreillä fiilis oli jo ihan toista luokkaa ja jossain vaiheessa mietinkin että miksen alunperinkin hommannut tätä kyykyn sijasta. Eihän tuommoinen supermoto mikään ajonautinto ole motari nopeuksissa, mutta en siitä välittänyt kyykylläkään. 100 vauhtia oli vielä ihan siedettävä siirtymälle. Nyt vain innolla odottelen asvaltin pilkahduksia keväisessä auringossa. Ja pienten muutosten tekemistä vielä talven aikana

                  Tästä alkaa taas uuteen pyörään tutustuminen ja varmasti ensi kesä meneekin ihan pelkästään kokeilun piikkiin ennen kuin oikeasti aletaan ajamaan
                  #Ilmastoahdistus

                  Comment

                  • protoni
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2008
                    • 1369
                    • Tampere

                    Supermotoissa on juurikin se hienous, että ajelu on hauskaa vähän kohtuullisemmissakin vauhdeissa. Kyykyllä pitää kaahata usein epäterveellisen kovaa pitääkseen hauskaa. Smc-r on ihan ok motarinopeuksiin asti. Siihen nähden siinä on vakiona vähän pitkät välitykset. Vielä kun ratastat vähän lyhyemmät välit, niin sitten se vasta ärjyksi muuttuu.

                    Comment

                    • MikeDry
                      BTCF Member
                      • May 2006
                      • 6220
                      • Helsinki

                      Tuollainen moto on kyllä nurkka ajoon todella upea pyörä omasta mielestä ja lennokkaaseen ajoon maks se 80-90 vauhti, sitten itsellä alkaa tuntuu siltä että menee hyvän maun yli. Myös tuollaisella joutuu ajaa "ajatuksen" kanssa, kun usein karkaa käsistä
                      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                      Comment

                      • samulis
                        BTCF Member
                        • Nov 2004
                        • 441
                        • Helsinki

                        Mä siirryin keväällä hiekkatie ryhmään, ihan kurapyöräilyyn asti ei taidot riittä. Kausi alkoi BMW R1150GSA, mastodontti oli kuukauden, aivan liian iso ja painava omille taidoille. Tiesin kun ekan kerran parkkeerasin pihaan et nyt tuli haukattua liian iso pala. Pyörä vaihtui hyvällä maulla jalostettuun 650 Transalp:iin. Viimekesän 150hp/160Nm 1400GSX:stä 90hp:sen GSA:n kautta 55hp Transalpiin ja ei oo ajaminen ja kaatuilu ollu näin hauskaa. Eikä tarvitse hinkata samoja mutkapätkiä illasta ja kesästä toiseen. Sivuhuomiona voin mainita että matkapyöränä GSX oli huomattavasti parempi kuin GS, plus ne GS:n yhdistelmä servo jarrut on todella perseestä.

                        Aiempina kesinä on tullu 5-6tkm, nyt tuli 10tkm heittämällä. Sopivasti uutta haastetta ajella polkuja ja hiekkateitä, poluilla 20-30km/h ja hiekkatiellä 60km/h riittää hyvin, saa keskittyä ajamiseen koko rahan edestä, 80km/h vastaa vaativuudeltaan itelle jo pitkälle yli 120 vauhteja mutkatiellä. Ja mikä sen kivempaa kuin käydä kattomassa "mihinköhän toi menee" asenteella jokainen polku ja tie.

                        Ajoasuna on vanha MP-asun laadukas ja lämmin haalari asu. Ajofarkkujen kaverina on ollu vuosia Lindstrand:in nahkatakki. Tykännyt siitä ja sen takia tuli ostettua lopulta kaks Lindstrand:in housu/takki pukua. Ekan kerran jälkeen ajattelin et vähän kalliimpi versio toimis paremmin. Molemmat löyty käytettynä Torista, kumpaakin oli käytetty pari kertaa ja molemmat lähti iteltäkin parin koekäytön jälkeen eteenpäin, takin ja housujen mallit ei vaan sopineet millään. Vedenpitävyys oli kyl kivaa, takkia pitkin valunu vesi ei menny haaroista lävitte ja munat ei ollu jäässä.
                        Duunikaverilta tarttui krossipanssari/verkkopaita, uskomattoman hyvä yhdistelmä krossikypärän kanssa helteellä, ei tule kuuma.
                        Saappaiks valikoitu SIDIn Adventure2 ja kypäräks Scorpion ADX-2. Luulin että vanha Shoei on hyvä, mitä vielä, parinsadan potta pieksee XR-1000 mennen tullen hiljaisuudessa, varusteissa ja käyttömukavuudessa, ainut missä tuli selkään oli paino ja kypäräpuhelimen asennus varauksin.

                        Isoin ja paras päivitys oli Cardon kypäräpuhelin, ero on niin iso että harmittaa jokainen kesä mitä käytin vanhaa Interphone TOURia.
                        FC-Moto myy SMART-H tuplapakkausta alle SLIM:in hinnan ja SMART-H muuttuu päivittämällä SLIM malliks, molemmat on ulkoisesti samanlaisia. Kypärän käyttöliittymä on todella looginen käyttää ja puhelin appi helpottaa useamman laitteen parittamista. Muusiikin kuuntelu ja jutelu musiikin päälle onnistuu 100km/h ilman pientäkään ongelmaa, tulppien kanssa tai ilman. Puheluiden laatu on kuulemma niin hyvä ettei aina tiedä oonko kotona vai ajamassa.
                        Last edited by samulis; 19-11-2022, 20:35.
                        ex:R1150GSA, e46 328Ci, e36 318Ti

                        Comment

                        • Mäkki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2010
                          • 2190
                          • Orimattila

                          Originally posted by protoni View Post
                          Supermotoissa on juurikin se hienous, että ajelu on hauskaa vähän kohtuullisemmissakin vauhdeissa. Kyykyllä pitää kaahata usein epäterveellisen kovaa pitääkseen hauskaa. Smc-r on ihan ok motarinopeuksiin asti. Siihen nähden siinä on vakiona vähän pitkät välitykset. Vielä kun ratastat vähän lyhyemmät välit, niin sitten se vasta ärjyksi muuttuu.
                          Meni vaan liian kauan tajuta että hauskaa voi olla pienemmissäkin nopeuksissa. Hommaan toisen setin vielä renkaita vanteineen niin voi ulottaa hauskuuden metän puolelle. Välitykset katson ens kesän jälkeen, ensin pitää päivittää äänentoisto titaaniputken ja penkin kautta
                          #Ilmastoahdistus

                          Comment

                          • Macke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2009
                            • 1134
                            • Porvoo

                            Originally posted by Mäkki View Post
                            Taisin pannuttaa väärin viimeks kun ei takkikaan noussut edes korviin asti
                            Sulla kävi munkki siis, hyvä niin. Mulla on kyllä lähteny takki nousemaan ja niin on tutuillakin, että itse karsastan sitä että ei rotsi ole kiinni housuissa. Valintojahan nuo ja kukin tekee omansa

                            Comment

                            • naikou
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2010
                              • 1768
                              • vihti

                              Originally posted by Macke View Post
                              Sulla kävi munkki siis, hyvä niin. Mulla on kyllä lähteny takki nousemaan ja niin on tutuillakin, että itse karsastan sitä että ei rotsi ole kiinni housuissa. Valintojahan nuo ja kukin tekee omansa
                              Itelläkin nousi tekstiili ajotakki kun pannutin supermotolla noin 70 vauhdista märällä ja jalat menosuuntaan mahallaan liukui asfaltilla joitain kymmeniä metrejä, pyörä liukui vielä paljon pidemmälle ja lopulta ojaan ”katolleen”, tämä kaikki lähti siitä kun kiihdyttäessä keula vähän keveni, laski takaisin maahan hieman etupyörä vinossa kulkusuuntaa nähden ja ”tank slapper” tapahtui sen jälkeen. Pientä ihottumaa kummempaa ei käynyt kuskille eikä pyörällekään mutta kuivalla asfaltilla olis voinut olla lopputulos eri.
                              E39 523i Turbo

                              Comment

                              • Mäkki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2010
                                • 2190
                                • Orimattila

                                Vieläkin on vähän lipakkaan oloiset tiet, varsinkin varjoisilla osuuksilla. Mutta muuten kyllä ihan ajettavat tiet. Kohta pääsee jo isosti
                                #Ilmastoahdistus

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎