Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottoripyöristä keskustelua II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Moottoripyöräilyssä (harraste) ääni on aika merkittävässä roolissa ainakin omasta mielestä, kuten autoissakin. Tästä syystä sähkö ei oikein istu kyseiseen harrastukseen.
    Mulla on nyt harrastepyöränä sr500 Yamaha ja kyllä muuten jytisee mukavasti avaralla putkella sekä vähän vakiota kireemmällä nokalla
    Mutta kulkupuolta ei oo yhtään
    Niin se varmaan on suurimmalla osalla harrastajia. Itse en kyllä kuulunut tähän joukkoon, mulla oli aina markkinoiden hiljaisin ämpäri ja earit korvissa niin syvällä ettei omat ajatukset kuuluneet. Ainoa pärisijä oli supermoto jolla ajelin yhden kesän.

    Juuri tuo hiljaisuus voisi itsenäni kiehtoa noissa sähköisissä.
    Teholla sinänsä ei ole koskaan ollut isoa merkitystä eikä kuutioilla. Pyörät on valikoitunut aina ulkonäön mukaan messuilla uutuuksista ilman koeajoja.
    Last edited by BMW525Xda; 23-02-2022, 10:13.

    Comment

    • ruupanen
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 5162
      • Joensuu

      Ite taas kyllä kuulun ääni faneihin. Siks laittanut aina kilosiin suoraan Yoshimuran täysputkiston, jos ei ole ollut valmiiksi. On se niin herkkua kun parkuu kunnolla.

      Nyt ajelen Ktm 690 smc r ja siitäkin otin akrasta killerin pois, kun oli omaan makuun muuten liian hiljainen

      Mutta mielenkiintoista silti olisi kokeilla sähköprätkää millainen se olisi ajossa. Esim tollaiseen supermoto tyyliseen voiskin sopia, kun ei niillä pitkiä päivälenkkejä tule juuri ajeltu, vaan niillä tulee räppäiltyä ajaa max 200 km lenkkejä per päivä.
      E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

      Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        Originally posted by ruupanen View Post
        Ite taas kyllä kuulun ääni faneihin. Siks laittanut aina kilosiin suoraan Yoshimuran täysputkiston, jos ei ole ollut valmiiksi. On se niin herkkua kun parkuu kunnolla.

        Nyt ajelen Ktm 690 smc r ja siitäkin otin akrasta killerin pois, kun oli omaan makuun muuten liian hiljainen

        Mutta mielenkiintoista silti olisi kokeilla sähköprätkää millainen se olisi ajossa. Esim tollaiseen supermoto tyyliseen voiskin sopia, kun ei niillä pitkiä päivälenkkejä tule juuri ajeltu, vaan niillä tulee räppäiltyä ajaa max 200 km lenkkejä per päivä.
        Taticalla on sm malli

        Comment

        • protoni
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2008
          • 1369
          • Tampere

          Itsellä tulee kaudessa max tuo 800km, niin sähkö olisi ihan passeli. Hankintahinnat vaan poskettomia.

          Pakoäänet ovat vähän kaksipiippuinen juttu. Parin edellisen mopon kohdalla olen päästellyt vakiopiipulla. Ehkä olen tullut vanhaksi ja/tai säälin naapureita. Yksi- tai kaksimukisella + avaralla putkella ilman killereitä herättää kyllä naapuruston lapset joka aamu. Ellei sitten taluta mopoa ensimmäistä kilometriä. Rivinelosilla pystyy ajamaan hieman siistimmin äännekkäämilläkin hormeilla.

          Comment

          • JarppiR
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2010
            • 284
            • Pori

            Originally posted by protoni View Post
            Itsellä tulee kaudessa max tuo 800km, niin sähkö olisi ihan passeli. Hankintahinnat vaan poskettomia.

            Pakoäänet ovat vähän kaksipiippuinen juttu. Parin edellisen mopon kohdalla olen päästellyt vakiopiipulla. Ehkä olen tullut vanhaksi ja/tai säälin naapureita. Yksi- tai kaksimukisella + avaralla putkella ilman killereitä herättää kyllä naapuruston lapset joka aamu. Ellei sitten taluta mopoa ensimmäistä kilometriä. Rivinelosilla pystyy ajamaan hieman siistimmin äännekkäämilläkin hormeilla.
            Nimenomaan kaksipiippuinen. Sitten taas ajossa suoralla rännillä tai vaan avaralla vaimentimella varustettu rivikone pitää aivan helvetillistä meteliä kun vähänkään avaa läppiä. Twini taas pitää paljon mukavampaa höpinää, vaikka hiukan kiihdyttäisikin.

            Ratapäivillä tämän huomaa hyvin. Jos sattuu Ducatipäiville joku eksymään rivi4:lla niin pää meinaa räjähtää kun sellainen ajaa varikon ohi

            Edit: sen verran piti vielä lisätä, että moottoripyöräily on itselle pitkälti fiilishomma ja äänet, tuoksut ja värinät iso osa sitä fiilistä. Harrastus loppuisi melko varmasti jos sähkö olisi ainoa vaihtoehto. Ainoa mihin sähköpyörä sopisi omalle kohdalle, olisi kuntoilutarkoituksessa enduropyöräily.
            Last edited by JarppiR; 23-02-2022, 11:22.
            BMW 325i E91 LCI "330i" -09
            BMW 530i E39 M-Sport -01
            Alfa Romeo GT 3.2 -05

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              Originally posted by JarppiR View Post
              Sitten taas ajossa suoralla rännillä tai vaan avaralla vaimentimella varustettu rivikone pitää aivan helvetillistä meteliä kun vähänkään avaa läppiä..
              Möhkö suorilla putkilla moottorin alle jossa nyrkin kokoinen äänenvaimennin ei pidä mitään ääntä, käy todella pehmeästi ja nätillä mourinalla koko kierrosalueen.

              Eipä ole tullut enää kilometrejä, kolme uutta pyörää tuli ajettua lähelle satkua ja loput sinne 30-40tkm huudeille. Luultavasti lähelle 400tkm on prätkällä tullut ajeltua, Aikansa kutakin. Toissa kesänä ajoin btcf keskiviikkomiitistä hämeenlinnaan tyttärelle ostamani uuden prätkän ja satuin fiksuna menemään shellille t-paidassa ja shortseissa kun oli aurinkoinen ja hieno päivä, olikohan illalla 22.00 shelliltä lähtiessä joku +15 ja kun olin perillä +10 ja pallit umpijäätä. Jouduin ehkä viisi kertaa pysähtymään matkalla lämmittelemään munia kahvalämmittimillä kuumennetuilla kämmenillä, olihan reissu. On mulla ollu toi invamopo 2008 jolla menty vajaa 30tkm josta tosin velipoika on viimeiset 5 kesää ajellut kilometrit, on hänelle jäänyt lainaan vahingossa.

              Ja joo, sähöinen peli kiinnostaa, mutta jollain järki hinnalla.
              Last edited by BMW525Xda; 23-02-2022, 16:37.

              Comment

              • Macke
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2009
                • 1134
                • Porvoo

                Mjoo kyllä noi vee ja äl-kakkoset vois työntää sinne perunamaalle muitten jyrsimien sekaan varsinkin jos niissä on jotku avarat putket.

                Rivikone + höpinärööri for the win, ja vähintään se kolme sylinteriä

                Comment

                • isolohko
                  BTCF Member
                  • May 2004
                  • 902
                  • Kymenlaakso

                  2-tahti endurolla ajelut jääneet taakse ajat sitten, seokset varmaan keturallaan oli, mutta haisi vaatteet tukevasti ajon jälkeen ja luontoon aiheutettu melusaaste sai pahan mielen itsellekin.

                  Ajelut vähentyneet nyttemmin niin paljon, että rangen puoleen sähköprätkä kävisi ja on niitä tullut katseltua netistä, koeajoakaan saatikka paikanpäällä katseluun ei ole mielenkiinto yltänyt. 30k€ on aika paljon ja siihen ”hieman” lisää, niin olisi aika raju harraste EV saatavissa. Eli mahtaako prätkäily olla tulossa tiensä päähän omissa harrasteissa, ken tietää.

                  e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5273
                    • Pirkkala

                    Kuinka ihanasti munkin 750gsxr Suzuki huusikaan micronin kokoputkella back in the day... itellä aina korvatulpat tietenkin. Kannattaa muuten kaikkien koittaa tulppia tai puolikkaita tulppia, tekee ajamisesta erittäin mukavaa kun tuulen suhina ei kuulu, liikenteen äänet kuuluu kyllä
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      Originally posted by Urpo_rotta View Post
                      itellä aina korvatulpat tietenkin. Kannattaa muuten kaikkien koittaa tulppia tai puolikkaita tulppia, tekee ajamisesta erittäin mukavaa kun tuulen suhina ei kuulu, liikenteen äänet kuuluu kyllä
                      Näin on. Mulla oli aina kypäräpuhelimet kun kyydissä oli muksut tai emäntä niin earejen läpi mm puhe kuuluu paremmin ja ilman sivuääniä.

                      Nuorin tyttö tykkäs aina olla mukana prätkäjutuissa ja niinhän hän innostuikin nyt vanhemmitenkin. Toisessa kuvassa näkee kuinka fanaattista toi mun ejelu oli jossain vaiheessa, taustalla lumikonokset, just haettu uus pyörä. Ja tulihan sitä joskus nuorena kasarilla ajettua pari talveakin läpi lätkyttimellä, 550xt. Toisaalta ei ole uutta mulle että harrastetaan ristiin, veneilyäkin tuli harrastettua talvella, ja sitä ei moni tee!
                      Last edited by BMW525Xda; 25-02-2022, 11:04.

                      Comment

                      • naikou
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2010
                        • 1769
                        • vihti

                        Kawan H2 SX oli kyllä sellainen kokemus itsestä ettei siihen monikaan köykäsempi pyörä yllä, muutaman tankillisen joskus päästelin, siinä oli makeet äänet, mukavuus ja huikee teho ja vääntö. Tonniset rr tai trumpan 675/765/1050 naku/kyykkäri myös ihan jees mun jotenki se ahdettu kawa on vaan niin jäänyt mieleen et sellainen on joskus vielä pakko omistaa
                        E39 523i Turbo

                        Comment

                        • jaskap
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2010
                          • 528
                          • Finland Rovaniemi

                          Originally posted by naikou View Post
                          Kawan H2 SX oli kyllä sellainen kokemus itsestä ettei siihen monikaan köykäsempi pyörä yllä, muutaman tankillisen joskus päästelin, siinä oli makeet äänet, mukavuus ja huikee teho ja vääntö. Tonniset rr tai trumpan 675/765/1050 naku/kyykkäri myös ihan jees mun jotenki se ahdettu kawa on vaan niin jäänyt mieleen et sellainen on joskus vielä pakko omistaa
                          Suomen nopeusrajoitukset vain tekevät tehokkailla pyörillä ajamisesta umpitylsää. Pitää höllätä kauan ennen, kuin alkaa olemaan hauskaa. Ratahommat on erikseen.
                          Itse olen ratkaissut tämän pienemmällä kuutiotilavuudella ja mutkaisilla sorateillä/ maastolla, jossa oikeasti vauhti tuntuu ja koko ajan pitää olla hereillä.

                          Joka tapauksessa hienoja pyöriä ja kannattaa aloittaa säästäminen, unelmilla on tapana toteutua ennemmin tai myöhemmin. Mopoja ei voi koskaan olla liikaa.
                          e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                          e32 750 iA -88 DoubleSex.
                          Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                          Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                          e32 735 1/18
                          e34 M5 1/18
                          e24 635 Csi 1/18
                          e9 3.0 CSi 1/18
                          e31 850 Csi

                          Comment

                          • jaskap
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2010
                            • 528
                            • Finland Rovaniemi

                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            Näin on. Mulla oli aina kypäräpuhelimet kun kyydissä oli muksut tai emäntä niin earejen läpi mm puhe kuuluu paremmin ja ilman sivuääniä.

                            Nuorin tyttö tykkäs aina olla mukana prätkäjutuissa ja niinhän hän innostuikin nyt vanhemmitenkin. Toisessa kuvassa näkee kuinka fanaattista toi mun ejelu oli jossain vaiheessa, taustalla lumikonokset, just haettu uus pyörä. Ja tulihan sitä joskus nuorena kasarilla ajettua pari talveakin läpi lätkyttimellä, 550xt. Toisaalta ei ole uutta mulle että harrastetaan ristiin, veneilyäkin tuli harrastettua talvella, ja sitä ei moni tee!
                            Tuosta veneilystä olisi kyllä mukava kuulla lisää
                            e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                            e32 750 iA -88 DoubleSex.
                            Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                            Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                            e32 735 1/18
                            e34 M5 1/18
                            e24 635 Csi 1/18
                            e9 3.0 CSi 1/18
                            e31 850 Csi

                            Comment

                            • jani73
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 4339
                              • Turku

                              Siinä olis aito Monkey myytävänä.
                              Ollut yläasteen teknisen työn käytössä. Mitä tuo käytännössä tarkoittaa, onko ne purkanut/kasannut moottoria vai mitä?
                              Yläasteen teknisen työn tunneilla muutamaankin otteisiin katsottiin VHS-nauhoilta ohjelmia otto-moottorin toiminnasta.

                              Comment

                              • Mäkki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2010
                                • 2190
                                • Orimattila

                                Nyt alkaa olemaan omalta osalta välivuosi nähty ja ensi kesäksi olisi tarkoitus alkaa jo hieman keräilemään varusteita valmiiksi. Tarjouksista ja viimeistään messuilta olisi tarkoitus poimia totuttuun tapaan paletti valmiiksi. Selkä suorana ajellaan ja pääpaino on ollut melkein aina tuolla kaupungin tuntumassa.
                                Tässä lähinnä pallottelen ajatusta kankaisten ja nahkaisten kamojen välillä sillä en vain osaa päättää. Onko nyt sitten tourinki tyyliset kankaiset kompromissi ajofarkkujen ja nahkaisen välistä? Joitain pidempiä reissuja on ollut mielessä toki heittää, muttei kokemusta ole nahkaisista pidemmillä reissuilla :think

                                Kolme erillistä ajoasua tilanteen mukaan olisi ihanteellinen, vaatekaapin koko rajoittaa lähinnä tilannetta. Periaatteessa kaksi erilaista kokonaisuutta on enemmänkin kuin vaihtoehto. Eli kevyet kahvittelua varten ja hieman mutkaisemmalle reissulle sitten juurikin vähän järeämmät. Kypärä sama molempiin
                                Last edited by Mäkki; 09-10-2022, 12:02.
                                #Ilmastoahdistus

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎