Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottoripyöristä keskustelua II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 5175
    • Kuopio

    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Tätä voi lähestyä useilla tyyleillä. Ostat vanhan harrastajan raiskaaman pyörän, laittelet siihen renkaat, ketjupaketin, jarrupalat ja huoltoa touhutonnilla. Tai, ostat uuden pyörän, ajat kesän ja myyt niineen. Jälkimmäisessä ajelet huolettomasti ja menetät tounutonnin puoltoista. Kisakuskin pyörässä voi päästä vähemmällä usein, kuten em kirjoittelin niissä osia vaihdetaan ennakoivasti.
    Ostat uuden pikkunelarin hintaan 10keur niin siitä saat hyvällä tuurilla puolet syksyllä. Toki rahamiehelle tuo ei ole ongelma ja varmasti ajelee tekniikan puolesta huolettomasti jos vain huollot tekee ajallaan.

    Tässä esimerkiksi harrastajalta harrastajalle hyvä vaihdokki: https://www.nettimoto.com/yamaha/yz/2624717 on nimittäin varmasti huollettu paremmin kuin yksikään sm-kilpapyörä.

    Toisenpään esimerkki vaikka tälläinen on pommin varma Yamaha: https://www.nettimoto.com/yamaha/yz/2635967 ei kannata ostaa muuta kuin pellolla ajeluun. Vaikka olisi kuinka huollettu niin varmasti joka paikka täynnä patentteja melkoisen varmasti ja korjaaminen maksaa ihan yhtä paljon kuin uudemman ostaminen. Tämän ikäiseen vehkeeseen ei saa edes kunnolla aftermarket osia vaan joutuu aina hakemaan Yamahalta.

    Originally posted by Macke View Post

    Mjoo, kyllä se varmaan Jamppi olis mitä sitten lähtisi katselemaan.
    Vahva suositus tälle! Yamahassa on lähtökohtaisesti markkinoiden parhaat iskarit ja se merkitsee paljon näissä vehkeissä, moottori on myös luja. Jossain varaosissa Yamaha on ärsyttävän kallis, ainakin aikaisemmassa mallissa esim. äänenvaimentajan villapatruuna maksoi marmorilta noin 350euroa! Onneksi se kestää todella pitkään. Sanoisin että alle 100h ajettuun sitä ei ole vaihdettu ja se kannattaa aina pyytää pyöränmyyjältä mukaan, samoin tulppa-avain. Mutta kulevat osat kuten jarrupalat ja tulpat, ovat marmorilta niin edulliset että huonoja tarvikkeita ei kannata edes harkita. Yamahan omat jarrupalat ovat todella hyvät ja kestävät myös kuralälliä hyvin.
    Last edited by jani; 12-03-2021, 05:37.
    F33 435d Mineral-grau metallic
    K40 K1200s sondermodell

    Comment

    • isolohko
      BTCF Member
      • May 2004
      • 902
      • Kymenlaakso

      Kukin tarpeeseensa. Rauhallisen miehen metsäautotiepeli voisi olla Yamaha WR250R, tämä 4t ei juuri moottorin huoltoja kaipaa, olikos venttiilin välykset jotain luokkaa 25tkm välein.

      e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

      Comment

      • mmie
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 513
        • Kouvola

        Originally posted by isolohko View Post
        Kukin tarpeeseensa. Rauhallisen miehen metsäautotiepeli voisi olla Yamaha WR250R, tämä 4t ei juuri moottorin huoltoja kaipaa, olikos venttiilin välykset jotain luokkaa 25tkm välein.
        Sepä. Ihan 1500e piikinruoskallakin pitää yllättävän paljon enemmän hauskaa, kuin tyhjällä.
        ex e36 325
        ex e46 328
        e92 335i FBO
        Ducati 900S ie
        KTM 640
        Suzuki GT550
        Honda CBR600

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          Luultavasti olen väärässä mutta vertaan aina 250 nelaria piikin 2t pyöriin kestävyydeltään ja ajoltaan. Minusta noissa on paljon huollettavaa jo pienillä tunneilla, vrt isompiin nelareihin. Varsinkin harrastajat jotka ei isoa nelaria kierrätä kun 250 nelaria joutuu harrastajakin ajamaan pienellä vaihteella, joka taas ei kyllä ajamaisen oppimisen kannalta ole huono asia, mehän ollaan harrastajina aina sitä mieltä että nelaria ajetaan väännöllä mutta kyllä sita sitten oikeasti ajetaan kierroksilla, varsinkin spoorissa se on pystyssä pysymisen ehto ja sääntö, pystyvoimat. Harrastaja yleensä vielä löysää rungon noista pyöristä hyppimällä pöydistä keskelle kun kisakuski alastulorinteeseen pehmeästi, sama patikossa, harrastaja kaivaa jokaisen montun kun kisakuski etsii ja ajaa pehmeintä linjaa.

          Harrastajana olen aina suosinut isompia koska ovat helpompia ajaa, juuri sen väärän ajotavan eli matalien kierrosten käytön johdosta, harrastajalle helposta ajettavuudesta

          Merkkeihin en ota kantaa, mulla on ollut jokaista merkkiä ja kaikki on kestänyt.

          Comment

          • jokes911
            Bimmer Fanatic
            • May 2008
            • 875
            • Espoo

            Minä kun tässä pari kuukautta sitten ostin pyörän ja etsin valkokilpistä niin tein huomion että alle 4K ei löydy juuri mitään tai on ennen 2010-lukua.

            Sitten todella uuden (17-19) alkaa saamaan 6-7k hintaan ihan järkitunneillä 100-150h. Nämä siis nelitahtisista KTM/Husse. 2-tahtiset hiukan halvempia kuin nelarit mutta olin päättänyt ostaa nelarin. Oma -17 mallinen 350EXC-F makso 6 rahaa ja tunteja maltilliset 140h ja siistissä kunnossa. Ei ole syylärit solmussa tai ajettu mitään hard enduroa niin että on pyörinyt kalliovuoren alas. Kestää kauan ennen kun tuosta tulee 4k hintanen pyörä eli ei näistä kauheesti häviä vaikka pitäs kauan.

            Yksilön etsintää vaikeutti se että ne on pääsääntösesti keskisuomen yläpuolella mikä ei PKS seudulla asuvalle ole juuri vaihtoehto. Täältäpäin alkaa yksilön löytyminen vaikeutumaan niin nappasi oman pois kun oli hehtaarilla. Tiesin että kun painoa on niin minkään jousitus ei sellaisenaan toimi eli vaikka ne kepit olis tehty niin menee uusiks. Ja koneeseen budjetoin männän ja ketjun niin ei mun aikana tarvi sitä enää tehdä.
            2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
            2022 X3 Charged Edition Msport
            1999 Honda CBR 900 SC33
            2009 Husqvarna SMR 510
            2017 KTM EXCF 350

            Comment

            • mmie
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2012
              • 513
              • Kouvola

              Originally posted by BMW525Xda View Post
              Luultavasti olen väärässä mutta vertaan aina 250 nelaria piikin 2t pyöriin kestävyydeltään ja ajoltaan. Minusta noissa on paljon huollettavaa jo pienillä tunneilla, vrt isompiin nelareihin. Varsinkin harrastajat jotka ei isoa nelaria kierrätä kun 250 nelaria joutuu harrastajakin ajamaan pienellä vaihteella, joka taas ei kyllä ajamaisen oppimisen kannalta ole huono asia, mehän ollaan harrastajina aina sitä mieltä että nelaria ajetaan väännöllä mutta kyllä sita sitten oikeasti ajetaan kierroksilla, varsinkin spoorissa se on pystyssä pysymisen ehto ja sääntö, pystyvoimat. Harrastaja yleensä vielä löysää rungon noista pyöristä hyppimällä pöydistä keskelle kun kisakuski alastulorinteeseen pehmeästi, sama patikossa, harrastaja kaivaa jokaisen montun kun kisakuski etsii ja ajaa pehmeintä linjaa.

              Harrastajana olen aina suosinut isompia koska ovat helpompia ajaa, juuri sen väärän ajotavan eli matalien kierrosten käytön johdosta, harrastajalle helposta ajettavuudesta

              Merkkeihin en ota kantaa, mulla on ollut jokaista merkkiä ja kaikki on kestänyt.

              https://www.nettimoto.com/ktm/350/2639261
              Sehän se olisi, kun pääsisi kokeilemaan eri vaihtoehtoja ennen lopullista valintaa. Ite kun piikin ja pikkunelarin jälkeen aina kokeili kavereiden isoja nelareita, ne oli ittelle väsyneenä jo turhankin tehokkaita. Vähän kun käänti väsymyspäissään huolimattomasti kaasua, niin lapasesta meinasi heti lähteä varsinkin enskahommissa. Eli kokemuksia ja mielipiteitä on monia, mikä sitten kullekin parhaiten sopii omaan tarkoitukseen.
              ex e36 325
              ex e46 328
              e92 335i FBO
              Ducati 900S ie
              KTM 640
              Suzuki GT550
              Honda CBR600

              Comment

              • jani
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 5175
                • Kuopio

                Originally posted by jokes911 View Post
                Minä kun tässä pari kuukautta sitten ostin pyörän ja etsin valkokilpistä niin tein huomion että alle 4K ei löydy juuri mitään tai on ennen 2010-lukua.
                Tämä johtuu siitä että crossipyörien vakuutukset ovat järkyttävän hintaiset nykyään ja siitä johtuen enskojen suosio on kasvanut.
                F33 435d Mineral-grau metallic
                K40 K1200s sondermodell

                Comment

                • jokes911
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2008
                  • 875
                  • Espoo

                  Originally posted by jani View Post
                  Tämä johtuu siitä että crossipyörien vakuutukset ovat järkyttävän hintaiset nykyään ja siitä johtuen enskojen suosio on kasvanut.
                  Joo, on mulla vielä mun -09 510 SMR Husse joten tiedän hyvin ongelman. Toinen on että nuoriso haluaa ajaa noilla kadullakin ja onhan mullakin tuohon uuteen kotariin jo supermotot tallissa.
                  2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                  2022 X3 Charged Edition Msport
                  1999 Honda CBR 900 SC33
                  2009 Husqvarna SMR 510
                  2017 KTM EXCF 350

                  Comment

                  • MikeDry
                    BTCF Member
                    • May 2006
                    • 6220
                    • Helsinki

                    Mulla SM510R 2010 malli, on 25kW papereilla, niin pohjolasta oli täyskaskolla n.1000€ vuodessa, en muista bonareita. Mutta iso A kortti taskussa, ei kolari historiaa.

                    If joskus tarjosi, niin samat vakuutukset n.3300€ vuodessa
                    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                    Comment

                    • jokes911
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2008
                      • 875
                      • Espoo

                      Originally posted by MikeDry View Post
                      Mulla SM510R 2010 malli, on 25kW papereilla, niin pohjolasta oli täyskaskolla n.1000€ vuodessa, en muista bonareita. Mutta iso A kortti taskussa, ei kolari historiaa.

                      If joskus tarjosi, niin samat vakuutukset n.3300€ vuodessa
                      Juu ja ilman kilpiä hinta onkin sitten *5...

                      Valkokilpisen Kotarin vakuutus ns. kesäkuukausilta (7kk) on noin 450eur.
                      2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                      2022 X3 Charged Edition Msport
                      1999 Honda CBR 900 SC33
                      2009 Husqvarna SMR 510
                      2017 KTM EXCF 350

                      Comment

                      • Macke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2009
                        • 1134
                        • Porvoo

                        Toihan se oli totuus silloin nelaripelien tullessa, että jos halus jotain puolikasta vastaavan nelarin niin ne oli niitä 400+ kuutioisia. Kakstahtia 250 mantsaa on itellänikin ollut ja niitä puolikkaita crosseja kanssa kepitellyt. Jotenkin vaan ajattelen että jos hommaa sen 250 kuutioisen nelarin joka vastasi "silloin aikoinaan" sitä piikkiä, niin ei ehkä lähtis niin helposti sitten leikkimään ja sitäkautta telomaan itteensä

                        No joo, huonosti tossa nyt varmaan ennenpitkää käy vaikka hommais potkulaudan...

                        Comment

                        • jani
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 5175
                          • Kuopio

                          Originally posted by Macke View Post
                          Toihan se oli totuus silloin nelaripelien tullessa, että jos halus jotain puolikasta vastaavan nelarin niin ne oli niitä 400+ kuutioisia. Kakstahtia 250 mantsaa on itellänikin ollut ja niitä puolikkaita crosseja kanssa kepitellyt. Jotenkin vaan ajattelen että jos hommaa sen 250 kuutioisen nelarin joka vastasi "silloin aikoinaan" sitä piikkiä, niin ei ehkä lähtis niin helposti sitten leikkimään ja sitäkautta telomaan itteensä

                          No joo, huonosti tossa nyt varmaan ennenpitkää käy vaikka hommais potkulaudan...
                          On vaan hitosti helpompi ajaa uuden harradtajan 250cc nelari kuin 125 2t. Pikkunelari on kyllä hyvä valinta monelle, kulkee ihan varmasti tarpees kovaa kum vain pitää sen sinkin tiukalla ja lisäksi kohtuu helppo ja kevyt ajaa.
                          Last edited by jani; 12-03-2021, 21:53.
                          F33 435d Mineral-grau metallic
                          K40 K1200s sondermodell

                          Comment

                          • Macke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2009
                            • 1134
                            • Porvoo

                            Jepu, kai se puolikas on se järkivalinta noin alkuunsa. Katotaan sitten miten mopo karkailee lapasesta radalla ja ajatuksissa

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5175
                              • Kuopio

                              Kurapyörien jälkeen siirrytäänpä asfaltille.

                              Onko foorumilla kellään kokemuksia kuinka Michelin Road 5GT toimii verrattuna edeltäjäänsä Michelin PilotRoad 4GT (tai muihin renkaisiin).

                              Ymmärtääkseni hyvä rengas olisi.

                              ps. crossimopoista vielä sen verran että tässä olisi tarjolla aikamiesten Honda: https://www.nettimoto.com/honda/cr/2638963
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • naikou
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2010
                                • 1768
                                • vihti

                                Road 5 on erittäin hyvä suomen pyöräkeleihin, vähän parempi kuin edeltäjänsä road 4, gt-merkintä jatkeena tarkoittaa isompaa kantavuutta touring pyöriä varten
                                E39 523i Turbo

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎