Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottoripyöristä keskustelua II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Macke
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2009
    • 1134
    • Porvoo

    Mites muuten noi 250 kuramopot nelareina, tullessaan vaikuttivat kovinkin high maintenance vehkeiltä mutta miten on käytäntö? Ajatuksena ollu lähteä ajamaan kuntocrossia ja varmaan tollanen puolikas toimis siihen ihan hyvin. Eihän se sylje samalla tavalla ku 2-tahtiset mutta kai sitä tuollasellakin ittensä rikkoo jos ei ihan koko ajan tartte olla kone levällään.

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      Kolmipyörä on kiva.
      Last edited by BMW525Xda; 13-03-2021, 21:29.

      Comment

      • mmie
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 493
        • Kouvola

        Originally posted by Macke View Post
        Mites muuten noi 250 kuramopot nelareina, tullessaan vaikuttivat kovinkin high maintenance vehkeiltä mutta miten on käytäntö? Ajatuksena ollu lähteä ajamaan kuntocrossia ja varmaan tollanen puolikas toimis siihen ihan hyvin. Eihän se sylje samalla tavalla ku 2-tahtiset mutta kai sitä tuollasellakin ittensä rikkoo jos ei ihan koko ajan tartte olla kone levällään.
        Hyvin sopiva kuntopyöränä. Ihan ok menee crossi enskapolullakin ja erityisen hauskaa talvella. Aikoinaan ajelin vähän molempia ja kävin vielä sillointällöin jäälläkin. Crossijousitus mun käsissä ajoi asiansa. Toki ajelin vain omaksi iloksi ilman kilpailua. Kaverilla ollut 250 kotari vuosikaudet, mäntää vaan vaihtanut käyttötuntien mukaisesti (toki normihuollot myös), eikä mitään ole hajonnut.
        ex e36 325
        ex e46 328
        e92 335i FBO
        Ducati 900S ie
        KTM 640
        Suzuki GT550
        Honda CBR600

        Comment

        • Macke
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2009
          • 1134
          • Porvoo

          Kyllä mä varmaan ennemmin japsia kattoisin kuin kotaria. Noh, mitä vanhemman ostaa niin sitä varmemmin sen saa rakentaa uusiks. Tietty jos ostaisi valmiiksi leiponeen niin ehkä semmosella sitten ajelisi hetken.

          Comment

          • jokes911
            Bimmer Fanatic
            • May 2008
            • 875
            • Espoo

            Originally posted by Macke View Post
            Kyllä mä varmaan ennemmin japsia kattoisin kuin kotaria. Noh, mitä vanhemman ostaa niin sitä varmemmin sen saa rakentaa uusiks. Tietty jos ostaisi valmiiksi leiponeen niin ehkä semmosella sitten ajelisi hetken.
            Kotareita on suomi väärällään niin uusien ja käytettyjen osien saanti ei ole ongelma. Valmiiks leiponut nelari on sen touhutonnin ainakin ennen kun on kunnossa.
            2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
            2022 X3 Charged Edition Msport
            1999 Honda CBR 900 SC33
            2009 Husqvarna SMR 510
            2017 KTM EXCF 350

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              Originally posted by jokes911 View Post
              Kotareita on suomi väärällään niin uusien ja käytettyjen osien saanti ei ole ongelma. Valmiiks leiponut nelari on sen touhutonnin ainakin ennen kun on kunnossa.
              Ja jos nyt jotain voi neuvoa niin harrastajalta ei kannata ostaa, vaan ehdottomasti vähintään sm kisoja kiertävältä kuskilta, ne on huollettu ja osia vaihdeltu reilulla kädellä. Monella on luulo että harrastajan crossi/enska olisi hyvässä kunnossa, ei ole yleensä. Niillä ajetaan ja ajetaan ja vahingossa vaihdetaan putsarin suodin, samoilla öljyillä koko kesä jne. Kisakuski vaihtaa öljyt 3-5h välein ja ilmansuodattimia on säkillinen öljyttynä joita vaihdellaan erien välillä jne. Sama laakerit, harrastaja vetelee kesän kaksi pesemättä pyörää saveti ymäriinsä kun kisakuski pesee ja vaihtelee laakereita.

              Comment

              • isolohko
                BTCF Member
                • May 2004
                • 899
                • Kymenlaakso

                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Ja jos nyt jotain voi neuvoa niin harrastajalta ei kannata ostaa, vaan ehdottomasti vähintään sm kisoja kiertävältä kuskilta, ne on huollettu ja osia vaihdeltu reilulla kädellä.
                Periaatteessa juurikin näin, vaan poikkeus vahvistaa säännön, kun ostin kaaaauan sitten Yamaha IT 250:sen, semmoinen seosbensa ilmajäähy 2-t, kisakuskilta ja ajelin tyytyväisenä harrastelua jokusen kauden, aivan mahtava alusta, vaatimattomin käyttötunnein, en avannut edes. Vaihdossa liikkeeseen annoin talviaikaan ja myyjäpä veti pilkkihaalarin päälle ja kävi koeajolla, kaikki ok. Jälkikäteen kuulin, että männäntapin lukitusrengas ilmeisesti jäänyt laittamatta (voiko hajota käytössä?) ja sylinteri entinen.

                e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5148
                  • Kuopio

                  Originally posted by Macke View Post
                  Mites muuten noi 250 kuramopot nelareina, tullessaan vaikuttivat kovinkin high maintenance vehkeiltä mutta miten on käytäntö? Ajatuksena ollu lähteä ajamaan kuntocrossia ja varmaan tollanen puolikas toimis siihen ihan hyvin. Eihän se sylje samalla tavalla ku 2-tahtiset mutta kai sitä tuollasellakin ittensä rikkoo jos ei ihan koko ajan tartte olla kone levällään.
                  Japsit, varsinkin Yamaha ja Honda ovat todella lujia pyöriä nelareina.

                  Originally posted by BMW525Xda View Post
                  Ja jos nyt jotain voi neuvoa niin harrastajalta ei kannata ostaa, vaan ehdottomasti vähintään sm kisoja kiertävältä kuskilta, ne on huollettu ja osia vaihdeltu reilulla kädellä.
                  Itse kyllä sanoisin että kannattaa juurikin välttää noita SM-tason kuskien pyöriä, mikäli ei saa edullisesti. On muuten ajetun oloisia pyöriä yhden kauden ja 50h jälkeen. Jos sellaisen meinaa ostaa, ota mukaan harrastaja joka ymmärtää pyöristä niin osaa kertoa remonttitarpeet ennen ostopäätöstä.

                  Ja muutoin sanotaanko että jos meinaa yhtään harrastaa, ei kannata ostaa mitään järjettömän vanhaa, koska näiden korjaamiseen menee äkkiä rahaa. Tällä hetkellä varmaan aktiiviharrastajalle sopiva crossi on 2014=> vuoden pyörä hinnaltaan 3000-3500euroa. Niin ja kaasarikoneista nelaria ei kannata ostaa.
                  Last edited by jani; 11-03-2021, 07:07.
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • jani
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 5148
                    • Kuopio

                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    Kolmipyörä on kiva.
                    Tuollaisella 200cc tuli lapsena ajeltua ja on kyllä hauskalaite.
                    F33 435d Mineral-grau metallic
                    K40 K1200s sondermodell

                    Comment

                    • jokes911
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2008
                      • 875
                      • Espoo

                      Originally posted by jani View Post
                      Itse kyllä sanoisin että kannattaa juurikin välttää noita SM-tason kuskien pyöriä, mikäli ei saa edullisesti. On muuten ajetun oloisia pyöriä yhden kauden ja 50h jälkeen. Jos sellaisen meinaa ostaa, ota mukaan harrastaja joka ymmärtää pyöristä niin osaa kertoa remonttitarpeet ennen ostopäätöstä.

                      Ja muutoin sanotaanko että jos meinaa yhtään harrastaa, ei kannata ostaa mitään järjettömän vanhaa, koska näiden korjaamiseen menee äkkiä rahaa. Tällä hetkellä varmaan aktiiviharrastajalle sopiva crossi on 2014=> vuoden pyörä hinnaltaan 3000-3500euroa. Niin ja kaasarikoneista nelaria ei kannata ostaa.
                      Joo, en minäkään mitään kisavehjettä ostaisi, ellei sitten ole kaikkia kuitteja mitä tehty ja näyttää runkoa myöden hyvältä. Kisavehkeet on ihan pikkutunneillakin ajetun näköisiä ja siinä missä harrastajan käytöstä ei tarvi vaihtaa venttiileitä tai kiertokankea niin kisakuskin jäljeltä kyllä. Ja varsinkin krossit, jääratavehkeet ja supermotot joita on huolella kierrätetty. Endurossa saa sit ollakin jo tosi kuski että kone on saanut happea. Ja noi on jo aika kalliita remppoja.

                      Tosin ostin mä omankin pyörän just joka on vanhojen tarrojen mukaan kiertänyt kisoja. Mutta siinä on ihan ok historia ja on kaikin puolin nätissä kunnossa. Mäntä, ketju ja kiristin nyt menossa vaihtoon 146h kohdalla ja iskareiden huolto/shimmaus/jousien vaihto. Noihin saa myös sen touhutonnin menemään mutta mun ajotunneilla ei sit tarvi mitään muuta tehdäkään vuosiin kun vaihtaa öljyt ja putsarit.
                      2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                      2022 X3 Charged Edition Msport
                      1999 Honda CBR 900 SC33
                      2009 Husqvarna SMR 510
                      2017 KTM EXCF 350

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        Originally posted by jani View Post
                        Japsit, varsinkin Yamaha ja Honda ovat todella lujia pyöriä nelareina.



                        Itse kyllä sanoisin että kannattaa juurikin välttää noita SM-tason kuskien pyöriä, mikäli ei saa edullisesti. On muuten ajetun oloisia pyöriä yhden kauden ja 50h jälkeen. Jos sellaisen meinaa ostaa, ota mukaan harrastaja joka ymmärtää pyöristä niin osaa kertoa remonttitarpeet ennen ostopäätöstä.

                        Ja muutoin sanotaanko että jos meinaa yhtään harrastaa, ei kannata ostaa mitään järjettömän vanhaa, koska näiden korjaamiseen menee äkkiä rahaa. Tällä hetkellä varmaan aktiiviharrastajalle sopiva crossi on 2014=> vuoden pyörä hinnaltaan 3000-3500euroa. Niin ja kaasarikoneista nelaria ei kannata ostaa.
                        Ajetunoloinen, tarjoitat varmaan esteettiseti kun runko on jalkatappien yläpuolelta hioutunut putkelle jne. Sehän kertoo että pyörää ei ole ajanut ripuliranne vaan pyörässä on oltu oikein kiinni
                        Ite taas en esteettiselle puolelle laita arvoa mutta yleensä kisakuskien pyörtä kyllä on tarrjoen jne puolesta uudenveroisia, heille kun usein on myös pyörässä tärkeä että sellewilledalla tarrat on suorassa

                        Jos vielä ajattele niin rungonkin harrasta vaan rikkko veltoksi, ajetaan jokainen patti läpi pohjan kautta ja pöydällä tiputaan tasaiselle, keskelle pöytää. Kun vastaavasti kisakuski liitää patit yli ja laskeutuu pöydän alastulorinteeseen

                        Siitä olen samaa mieltä että mahdollisimman uusi pyörä kaiken kaikkiaan, ellei jopa uusi. Itte osatanu aina uutena ja ajanu harrastajana loppuun, myyny sit seuraaavalla rempattavaksi.
                        Last edited by BMW525Xda; 11-03-2021, 07:56.

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          Originally posted by jani View Post
                          Tuollaisella 200cc tuli lapsena ajeltua ja on kyllä hauskalaite.
                          Itse myös, aivan itsemurhalaite. Jälkeenpäin ajatellen ihme ettei meistä kukaan kuollut kun lähti pyörimään. Aikansa keksintö.

                          Comment

                          • Macke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2009
                            • 1134
                            • Porvoo

                            Uusien vehkeitten ostaminen on rahamiesten hommaa, ja toki joutuu niitäkin huoltamaan että ei ne ilmasiks siellä montulla pörrää.

                            Sitten taas joku 3000 euron vehje, niin onko se nyt sitten just se peli joka on keretty huonolla ylläpidolla ajamaan siihen tikiin että pata kajahtaa ja linkun laakerit väljänä ja iskaritkin pääsee huoltamaan per heti? Meinaan että tossa kohdin vaikkapa se konevammanen halvalla + sama rahallinen panostus kokonaisuudessaan toisi aika paljon laajemmin huolletun pelin kätösiin jolla taas ajelisi jonkun aikaa.

                            Mjoo, kyllä se varmaan Jamppi olis mitä sitten lähtisi katselemaan. Meinasin monta vuotta sitten sellasen ostaakin mistä kone oli leiponut, mutta ei päästy hinnasta sopuun ni jäi projekti hommaamatta. Kotari ei vaan tunnu hyvältä ajatukselta millään tasolla vaikka niitä paljon olisikin. Ei montulla eikä kadulla

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              Originally posted by Macke View Post
                              Uusien vehkeitten ostaminen on rahamiesten hommaa, ja toki joutuu niitäkin huoltamaan että ei ne ilmasiks siellä montulla pörrää.

                              Sitten taas joku 3000 euron vehje, niin onko se nyt sitten just se peli joka on keretty huonolla ylläpidolla ajamaan siihen tikiin että pata kajahtaa ja linkun laakerit väljänä ja iskaritkin pääsee huoltamaan per heti? Meinaan että tossa kohdin vaikkapa se konevammanen halvalla + sama rahallinen panostus kokonaisuudessaan toisi aika paljon laajemmin huolletun pelin kätösiin jolla taas ajelisi jonkun aikaa.

                              Mjoo, kyllä se varmaan Jamppi olis mitä sitten lähtisi katselemaan. Meinasin monta vuotta sitten sellasen ostaakin mistä kone oli leiponut, mutta ei päästy hinnasta sopuun ni jäi projekti hommaamatta. Kotari ei vaan tunnu hyvältä ajatukselta millään tasolla vaikka niitä paljon olisikin. Ei montulla eikä kadulla
                              Tätä voi lähestyä useilla tyyleillä. Ostat vanhan harrastajan raiskaaman pyörän, laittelet siihen renkaat, ketjupaketin, jarrupalat ja huoltoa touhutonnilla. Tai, ostat uuden pyörän, ajat kesän ja myyt niineen. Jälkimmäisessä ajelet huolettomasti ja menetät tounutonnin puoltoista. Kisakuskin pyörässä voi päästä vähemmällä usein, kuten em kirjoittelin niissä osia vaihdetaan ennakoivasti.

                              Comment

                              • kooma
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2004
                                • 1016
                                • Pikis

                                Originally posted by Macke View Post
                                Mjoo, kyllä se varmaan Jamppi olis mitä sitten lähtisi katselemaan. Meinasin monta vuotta sitten sellasen ostaakin mistä kone oli leiponut, mutta ei päästy hinnasta sopuun ni jäi projekti hommaamatta. Kotari ei vaan tunnu hyvältä ajatukselta millään tasolla vaikka niitä paljon olisikin. Ei montulla eikä kadulla
                                Meillä oli jamppi kun poika siirty nelariin, piikki ja kassari oli kotareita. Kaikki oli hyviä vehkeitä, ostettu aina vähän ajettuna niin kermat pois hinnasta mutta ei ehditty pilaamaan millään omilla patenteilla. Jampin nelarissa on alhaalta vääntävä kone ja alusta valmiiksi hyvä. Jos ostat semmoisen niin tsekkaa jos saisit joltain GYTR tuner härvelin lainaan niin sillä pystyy tsekkaamaan ecusta ajotunnit. Oletan siis että et oo shoppailemassa näitä ihan uusimpia sähköstartillisia, niissä on jo sitten kännykkäappi.
                                Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎