Mites muuten noi 250 kuramopot nelareina, tullessaan vaikuttivat kovinkin high maintenance vehkeiltä mutta miten on käytäntö? Ajatuksena ollu lähteä ajamaan kuntocrossia ja varmaan tollanen puolikas toimis siihen ihan hyvin. Eihän se sylje samalla tavalla ku 2-tahtiset mutta kai sitä tuollasellakin ittensä rikkoo jos ei ihan koko ajan tartte olla kone levällään.
Moottoripyöristä keskustelua II
Collapse
X
-
Hyvin sopiva kuntopyöränä. Ihan ok menee crossi enskapolullakin ja erityisen hauskaa talvella. Aikoinaan ajelin vähän molempia ja kävin vielä sillointällöin jäälläkin. Crossijousitus mun käsissä ajoi asiansa. Toki ajelin vain omaksi iloksi ilman kilpailua. Kaverilla ollut 250 kotari vuosikaudet, mäntää vaan vaihtanut käyttötuntien mukaisesti (toki normihuollot myös), eikä mitään ole hajonnut.Originally posted by Macke View PostMites muuten noi 250 kuramopot nelareina, tullessaan vaikuttivat kovinkin high maintenance vehkeiltä mutta miten on käytäntö? Ajatuksena ollu lähteä ajamaan kuntocrossia ja varmaan tollanen puolikas toimis siihen ihan hyvin. Eihän se sylje samalla tavalla ku 2-tahtiset mutta kai sitä tuollasellakin ittensä rikkoo jos ei ihan koko ajan tartte olla kone levällään.ex e36 325
ex e46 328
e92 335i FBO
Ducati 900S ie
KTM 640
Suzuki GT550
Honda CBR600
Comment
-
Kotareita on suomi väärällään niin uusien ja käytettyjen osien saanti ei ole ongelma. Valmiiks leiponut nelari on sen touhutonnin ainakin ennen kun on kunnossa.Originally posted by Macke View PostKyllä mä varmaan ennemmin japsia kattoisin kuin kotaria. Noh, mitä vanhemman ostaa niin sitä varmemmin sen saa rakentaa uusiks. Tietty jos ostaisi valmiiksi leiponeen niin ehkä semmosella sitten ajelisi hetken.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
Ja jos nyt jotain voi neuvoa niin harrastajalta ei kannata ostaa, vaan ehdottomasti vähintään sm kisoja kiertävältä kuskilta, ne on huollettu ja osia vaihdeltu reilulla kädellä. Monella on luulo että harrastajan crossi/enska olisi hyvässä kunnossa, ei ole yleensä. Niillä ajetaan ja ajetaan ja vahingossa vaihdetaan putsarin suodin, samoilla öljyillä koko kesä jne. Kisakuski vaihtaa öljyt 3-5h välein ja ilmansuodattimia on säkillinen öljyttynä joita vaihdellaan erien välillä jne. Sama laakerit, harrastaja vetelee kesän kaksi pesemättä pyörää saveti ymäriinsä kun kisakuski pesee ja vaihtelee laakereita.Originally posted by jokes911 View PostKotareita on suomi väärällään niin uusien ja käytettyjen osien saanti ei ole ongelma. Valmiiks leiponut nelari on sen touhutonnin ainakin ennen kun on kunnossa.
Comment
-
Periaatteessa juurikin näin, vaan poikkeus vahvistaa säännön, kun ostin kaaaauan sitten Yamaha IT 250:sen, semmoinen seosbensa ilmajäähy 2-t, kisakuskilta ja ajelin tyytyväisenä harrastelua jokusen kauden, aivan mahtava alusta, vaatimattomin käyttötunnein, en avannut edes. Vaihdossa liikkeeseen annoin talviaikaan ja myyjäpä veti pilkkihaalarin päälle ja kävi koeajolla, kaikki ok. Jälkikäteen kuulin, että männäntapin lukitusrengas ilmeisesti jäänyt laittamatta (voiko hajota käytössä?) ja sylinteri entinen.Originally posted by BMW525Xda View PostJa jos nyt jotain voi neuvoa niin harrastajalta ei kannata ostaa, vaan ehdottomasti vähintään sm kisoja kiertävältä kuskilta, ne on huollettu ja osia vaihdeltu reilulla kädellä.
e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005
Comment
-
Japsit, varsinkin Yamaha ja Honda ovat todella lujia pyöriä nelareina.Originally posted by Macke View PostMites muuten noi 250 kuramopot nelareina, tullessaan vaikuttivat kovinkin high maintenance vehkeiltä mutta miten on käytäntö? Ajatuksena ollu lähteä ajamaan kuntocrossia ja varmaan tollanen puolikas toimis siihen ihan hyvin. Eihän se sylje samalla tavalla ku 2-tahtiset mutta kai sitä tuollasellakin ittensä rikkoo jos ei ihan koko ajan tartte olla kone levällään.
Itse kyllä sanoisin että kannattaa juurikin välttää noita SM-tason kuskien pyöriä, mikäli ei saa edullisesti. On muuten ajetun oloisia pyöriä yhden kauden ja 50h jälkeen. Jos sellaisen meinaa ostaa, ota mukaan harrastaja joka ymmärtää pyöristä niin osaa kertoa remonttitarpeet ennen ostopäätöstä.Originally posted by BMW525Xda View PostJa jos nyt jotain voi neuvoa niin harrastajalta ei kannata ostaa, vaan ehdottomasti vähintään sm kisoja kiertävältä kuskilta, ne on huollettu ja osia vaihdeltu reilulla kädellä.
Ja muutoin sanotaanko että jos meinaa yhtään harrastaa, ei kannata ostaa mitään järjettömän vanhaa, koska näiden korjaamiseen menee äkkiä rahaa. Tällä hetkellä varmaan aktiiviharrastajalle sopiva crossi on 2014=> vuoden pyörä hinnaltaan 3000-3500euroa. Niin ja kaasarikoneista nelaria ei kannata ostaa.Last edited by jani; 11-03-2021, 08:07.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
Originally posted by jani View PostItse kyllä sanoisin että kannattaa juurikin välttää noita SM-tason kuskien pyöriä, mikäli ei saa edullisesti. On muuten ajetun oloisia pyöriä yhden kauden ja 50h jälkeen. Jos sellaisen meinaa ostaa, ota mukaan harrastaja joka ymmärtää pyöristä niin osaa kertoa remonttitarpeet ennen ostopäätöstä.
Ja muutoin sanotaanko että jos meinaa yhtään harrastaa, ei kannata ostaa mitään järjettömän vanhaa, koska näiden korjaamiseen menee äkkiä rahaa. Tällä hetkellä varmaan aktiiviharrastajalle sopiva crossi on 2014=> vuoden pyörä hinnaltaan 3000-3500euroa. Niin ja kaasarikoneista nelaria ei kannata ostaa.
Joo, en minäkään mitään kisavehjettä ostaisi, ellei sitten ole kaikkia kuitteja mitä tehty ja näyttää runkoa myöden hyvältä. Kisavehkeet on ihan pikkutunneillakin ajetun näköisiä ja siinä missä harrastajan käytöstä ei tarvi vaihtaa venttiileitä tai kiertokankea niin kisakuskin jäljeltä kyllä. Ja varsinkin krossit, jääratavehkeet ja supermotot joita on huolella kierrätetty. Endurossa saa sit ollakin jo tosi kuski että kone on saanut happea. Ja noi on jo aika kalliita remppoja.
Tosin ostin mä omankin pyörän just joka on vanhojen tarrojen mukaan kiertänyt kisoja. Mutta siinä on ihan ok historia ja on kaikin puolin nätissä kunnossa. Mäntä, ketju ja kiristin nyt menossa vaihtoon 146h kohdalla ja iskareiden huolto/shimmaus/jousien vaihto. Noihin saa myös sen touhutonnin menemään mutta mun ajotunneilla ei sit tarvi mitään muuta tehdäkään vuosiin kun vaihtaa öljyt ja putsarit.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
Ajetunoloinen, tarjoitat varmaan esteettiseti kun runko on jalkatappien yläpuolelta hioutunut putkelle jne. Sehän kertoo että pyörää ei ole ajanut ripuliranne vaan pyörässä on oltu oikein kiinniOriginally posted by jani View PostJapsit, varsinkin Yamaha ja Honda ovat todella lujia pyöriä nelareina.
Itse kyllä sanoisin että kannattaa juurikin välttää noita SM-tason kuskien pyöriä, mikäli ei saa edullisesti. On muuten ajetun oloisia pyöriä yhden kauden ja 50h jälkeen. Jos sellaisen meinaa ostaa, ota mukaan harrastaja joka ymmärtää pyöristä niin osaa kertoa remonttitarpeet ennen ostopäätöstä.
Ja muutoin sanotaanko että jos meinaa yhtään harrastaa, ei kannata ostaa mitään järjettömän vanhaa, koska näiden korjaamiseen menee äkkiä rahaa. Tällä hetkellä varmaan aktiiviharrastajalle sopiva crossi on 2014=> vuoden pyörä hinnaltaan 3000-3500euroa. Niin ja kaasarikoneista nelaria ei kannata ostaa.
Ite taas en esteettiselle puolelle laita arvoa mutta yleensä kisakuskien pyörtä kyllä on tarrjoen jne puolesta uudenveroisia, heille kun usein on myös pyörässä tärkeä että sellewilledalla tarrat on suorassa
Jos vielä ajattele niin rungonkin harrasta vaan rikkko veltoksi, ajetaan jokainen patti läpi pohjan kautta ja pöydällä tiputaan tasaiselle, keskelle pöytää. Kun vastaavasti kisakuski liitää patit yli ja laskeutuu pöydän alastulorinteeseen
Siitä olen samaa mieltä että mahdollisimman uusi pyörä kaiken kaikkiaan, ellei jopa uusi. Itte osatanu aina uutena ja ajanu harrastajana loppuun, myyny sit seuraaavalla rempattavaksi.Last edited by BMW525Xda; 11-03-2021, 08:56.
Comment
-
Uusien vehkeitten ostaminen on rahamiesten hommaa, ja toki joutuu niitäkin huoltamaan että ei ne ilmasiks siellä montulla pörrää.
Sitten taas joku 3000 euron vehje, niin onko se nyt sitten just se peli joka on keretty huonolla ylläpidolla ajamaan siihen tikiin että pata kajahtaa ja linkun laakerit väljänä ja iskaritkin pääsee huoltamaan per heti? Meinaan että tossa kohdin vaikkapa se konevammanen halvalla + sama rahallinen panostus kokonaisuudessaan toisi aika paljon laajemmin huolletun pelin kätösiin jolla taas ajelisi jonkun aikaa.
Mjoo, kyllä se varmaan Jamppi olis mitä sitten lähtisi katselemaan. Meinasin monta vuotta sitten sellasen ostaakin mistä kone oli leiponut, mutta ei päästy hinnasta sopuun ni jäi projekti hommaamatta. Kotari ei vaan tunnu hyvältä ajatukselta millään tasolla vaikka niitä paljon olisikin. Ei montulla eikä kadulla
Comment
-
Tätä voi lähestyä useilla tyyleillä. Ostat vanhan harrastajan raiskaaman pyörän, laittelet siihen renkaat, ketjupaketin, jarrupalat ja huoltoa touhutonnilla. Tai, ostat uuden pyörän, ajat kesän ja myyt niineen. Jälkimmäisessä ajelet huolettomasti ja menetät tounutonnin puoltoista. Kisakuskin pyörässä voi päästä vähemmällä usein, kuten em kirjoittelin niissä osia vaihdetaan ennakoivasti.Originally posted by Macke View PostUusien vehkeitten ostaminen on rahamiesten hommaa, ja toki joutuu niitäkin huoltamaan että ei ne ilmasiks siellä montulla pörrää.
Sitten taas joku 3000 euron vehje, niin onko se nyt sitten just se peli joka on keretty huonolla ylläpidolla ajamaan siihen tikiin että pata kajahtaa ja linkun laakerit väljänä ja iskaritkin pääsee huoltamaan per heti? Meinaan että tossa kohdin vaikkapa se konevammanen halvalla + sama rahallinen panostus kokonaisuudessaan toisi aika paljon laajemmin huolletun pelin kätösiin jolla taas ajelisi jonkun aikaa.
Mjoo, kyllä se varmaan Jamppi olis mitä sitten lähtisi katselemaan. Meinasin monta vuotta sitten sellasen ostaakin mistä kone oli leiponut, mutta ei päästy hinnasta sopuun ni jäi projekti hommaamatta. Kotari ei vaan tunnu hyvältä ajatukselta millään tasolla vaikka niitä paljon olisikin. Ei montulla eikä kadulla
Comment
-
Meillä oli jamppi kun poika siirty nelariin, piikki ja kassari oli kotareita. Kaikki oli hyviä vehkeitä, ostettu aina vähän ajettuna niin kermat pois hinnasta mutta ei ehditty pilaamaan millään omilla patenteilla. Jampin nelarissa on alhaalta vääntävä kone ja alusta valmiiksi hyvä. Jos ostat semmoisen niin tsekkaa jos saisit joltain GYTR tuner härvelin lainaan niin sillä pystyy tsekkaamaan ecusta ajotunnit. Oletan siis että et oo shoppailemassa näitä ihan uusimpia sähköstartillisia, niissä on jo sitten kännykkäappi.Originally posted by Macke View PostMjoo, kyllä se varmaan Jamppi olis mitä sitten lähtisi katselemaan. Meinasin monta vuotta sitten sellasen ostaakin mistä kone oli leiponut, mutta ei päästy hinnasta sopuun ni jäi projekti hommaamatta. Kotari ei vaan tunnu hyvältä ajatukselta millään tasolla vaikka niitä paljon olisikin. Ei montulla eikä kadulla
Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
Comment
Comment