Originally posted by Juhis
View Post
1) Biokaasuautoksi muutettu E28
- E28 on jo tehty eli sen tekemiseen ei kulu enää lainkaan resursseja = päästöt valmistuksesta 0.
- Muuttaminen biokaasuautoksi vie hieman työtä (5t), energiaa (materiaalien kuljetus ja valmistus (n. 60kg) = päästöt käytännössä merkityksettömät muunnoksesta.
- Biokaasu on jätteestä mädättämällä tehtävää esim. ruokajäte, joka joka tapauksessa nätänee eli muuttuu metaaniksi. Biokaasua ei siis valmisteta kaivannaisista tai fossiilisista polttoaineista vaan on uusiutuvaa muutoin hukkaan menevää - aivan kuin auringonvalo. Se poltetaanko biokaasu vai hajoaako se kaatopaikalta ilmakehään ominpäin on ihan sama ja jompi kumpi tapatuu väistämättä. BIOKAASU ON TÄYSIN PÄÄSTÖTÖN = 0
- Biokaasu kuljetetaan maakaasuputkistoissa eli putkistojen valmistamiseen, asemiin ja infraan kuluu - vertailuarvo muihin polttoaineisiin nähden merkityksetön ero.
- Biokaasu muutetaan energiaksi suoraan E28 koneessa eli hyötysuhde on paras mahdollinen kun välivaiheet jäävät pois!
- E28 voi huoltaa itse, en tarvitse isoa infraa, korjaamoita, osua saa autopurkamoista eli eipä enää kuluta resursseja = päästöt 0.
- Pakoputkesta siis tulee Co2 ja vettä jotka tulevat tuosta biomassasta joka tapauksessa eli vertailuarvo = 0 päästöt!
2) Sähköauto
- Käyttää sähköä ja jos se tuotetaan ydinvoimalla, hiilivoimalla tai öljyllä niin onhan riskit tai päästöt järkyttävät!
- Hyötysuhde tippuu joka vaiheessa sähkön tuotanto - siirto - varastointi - siirto - käyttö.
- Sähköauton akut ovat ongelmajätettä ja lyhytaikaisia, resursseja kuluu ja päästöjä tulee.
- Sähköauton huolto ei itse tehden onnistukkaan ja tekniikka vaatii huollossa resursseja = huollon ja korjauksien päästöt järkyttävät!
Niin että tuliko selväksi humpuuki jota toitotetaan meille "Maailma pelastuu kun annat rahasi..."
Biokaasulla 7v ja ongelmitta toimii 8-9€/100km huolto ja verot huomioiden.
Comment