Ainoa oikeanmukainen tapa olisi poistaa sekä autovero että päästöihin liittyvät maksut. Polttoaineen hinnassa olevan veron ymmärrän ja tiemaksut myös, koska ei teiden rakentaminen ja ylläpito ole ilmaista ja ne kuluvat käytössä. Sen sijaan tien kulumiseen ei auton polttoainekulutuksella ole mitään merkitystä. Mielestäni tulevassa systeemissä CO2-päästöjä ei pitäisi huomioida millään tavalla, koska polttoaineen hinnassa asia on jo huomioitu.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Isoveli valvoo pian bemuasi... 2
Collapse
X
-
All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
-
-
Originally posted by Thmas View PostSumma summarum. Mitä vanhemmalla ja halvemmalla autolla ajaa, sitä huonompi ja epäreilumpi muutos olisi auton käyttäjälle. Jos taas suunnittelit uuden ämmäläisen ostoa, hurraa Berner!
Tässä se kiteytyy, suomessa kun autokanta on jo valmiiksi ikääntynyttä niin voidaan olettaa suurimman osan kansasta ajavan juuri näillä ikääntyneillä autoilla ja tästä tosiaan heräsi itsellekin (h)ajatus että tavan tallaajan autoilu tulee todellakin kallistumaan merkittävästi tulevaisuudessa ja siinä on laiha lohtu kun uuden skodillakin saa 4te halvemmalla mutta käytössä maksaa tuon 4te muutamassa vuodessa asiakasmaksuina takaisin.
Jossakin lehdessä oli tuolloin torstaina, kun bärneri julkisti suunnitelmansa, lista eri automallien hinnanalennuksista kun autovero poistuisi.
Esim E- mersun hinta laskisi ~50te: stä ~40te: oon. Ihan kiva mutta mulla se ei silti mahdollistaisi sellaisen ostoa; paitsi ehkä sitten seitsemän vuoden kuluttua jolloin hinta olisi ehkä saavutettavissa oleva. Tosin silloin asiakasmaksut voivatkin olla jo niin kovat ettei tarvii harkita autolla ajoa enää ollenkaan...:thinkW201 2,5D
W123 280ce
E21 316
ex-E60 530ia
ex-E53 4,4i
ex-E39 523i
ex-E34 520ia
ex-E21 318i
Comment
-
-
Originally posted by Thmas View PostAuton käyttäjänä pohdiskelen tätä siltä kantilta, että Berner-veron kustannus pitäisi olla pienempi kuin nykymallissa kustannus autoveron kuoleentumisesta autosi arvossa, jotta siinä olisi jotain ideaa.
Esimerkin kautta, laskin verot kahdelle 320d:lle.
Auto 1: E90 320 dA 130 kw, co2 149 g/km, ensimmäinen käyttöönotto 1.4.2009, ajettu 150 tkm.
- tuodessa veroa joutuu maksamaan n. 3062 e (Mahti)
Auto 2: E90 320dA 130 kw, co2 149 g/km, ensimmäinen käyttöönotto 1.4.2011, ajettu 110 tkm
- tuodessa veroa joutuu maksamaan n. 4016 e (Mahti)
2 vuotta ja 40 tkm ajoa syö autoveron osuutta auton hinnasta 4016 e - 3062 e = 954 e eli 477 e/vuosi. Eli jos tuon 320d:n omistaja joutuisi maksamaan uudessa mallissa Berner-veroa enemmän kuin tuon autoveron osuus kuoleentuu (477 e/vuosi) niin se on tottakai paska juttu auton omistajalle.
Sitten kun tullaan siihen faktaan, että suomalainen ajaa keskimäärin yli 11 vuotta vanhalla autolla, olkoon se vaikka Toyota Avensis 1.8 VVt-i..
Auto 1: Avensis 1.8 VVT-i, co2 171 g/km, ensimmäinen käyttöönotto 1.4.2004, ajettu 250 tkm
- tuodessa veroa joutuu maksamaan 611 e.
Auto 2. Avensis 1.8 VVT-i, co2 171 g/km, ensimmäinen käyttöönotto 1.4.2006, ajettu 210 tkm
- tuodessa veroa joutuu maksamaan 886 e.
Eli keskiverto Toyota-kuskilla kulu autoveron osuuden alenemisesta on 2 v / 40 tkm matkalla on 886 e - 611 e = 275 e eli 137,5 e/vuosi.
Summa summarum. Mitä vanhemmalla ja halvemmalla autolla ajaa, sitä huonompi ja epäreilumpi muutos olisi auton käyttäjälle. Jos taas suunnittelit uuden ämmäläisen ostoa, hurraa Berner!
Enemmän ehkä mielenkiinnosta, mutta mitä tuo live-laskuri antaisi jäljellä olevaksi veroksi noihin autoihin?
Mahti kun nyt on mitä on muutenkin.E39 M5 -99
F11 530d Xdrive -14
Comment
-
-
Miksi kaikki laskelmat tehdään olettaen, että ihmisillä on vanha auto? Miksei tehdä vertailulaskelmaa tilanteessa, jossa autoa ei ole ja kumpi järjestelmä tulee edullisemmaksi - nykyinen vai uusi järjestelmä.
Onhan se laskemattakin selvää, että jos sillä vanhalla venekeulalla aikoo ajaa hautaan asti, niin nykyinen järjestelmä on edullisempi.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostTää sama pitäis sit kyl siirtää myös koskemaan asuntoja. Ja samalla tyylillä, että puulämmitteiset/öljylämmitteiset kiinteistöt kunnon päästömaksun piiriin. Jos kerran ruvetaan tekemään Suomesta maailmaa puhdistavaa esimerkkiä. Puu lämmitteisestä saunasta puhumattakaan.
Itseasiassa pitäisi siirtyä henkilökohtaiseen päästökauppaan jossa huomioidaan niin auto, kiinteistön päästöt, tupakointin jne.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostAinoa oikeanmukainen tapa olisi poistaa sekä autovero että päästöihin liittyvät maksut. Polttoaineen hinnassa olevan veron ymmärrän ja tiemaksut myös, koska ei teiden rakentaminen ja ylläpito ole ilmaista ja ne kuluvat käytössä. Sen sijaan tien kulumiseen ei auton polttoainekulutuksella ole mitään merkitystä. Mielestäni tulevassa systeemissä CO2-päästöjä ei pitäisi huomioida millään tavalla, koska polttoaineen hinnassa asia on jo huomioitu.
Näin ton homman pitäisi mennä. Silloin vanhemmille autoille ei tulisi lisäkuluja ja ihmisillä olisi varmaan muutaman vuoden sisään säästöjä joilla siirryttäisiin uudempaan kalustoon.Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by lj123 View PostÄlä käytä Mahdin lukuja. Vaan tuon trafin LIVE-laskurin ideaa eli, että vuoden 1999 autossa ei ole veroa enää yhtään.
Enemmän ehkä mielenkiinnosta, mutta mitä tuo live-laskuri antaisi jäljellä olevaksi veroksi noihin autoihin?
Mahti kun nyt on mitä on muutenkin.
Kaikki vaihtoehtoiset laskelmat ovat tervetulleita!Audi e-tron 55
Exiä:
1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.
Comment
-
-
Reilu peli olisi poistaa autovero kokonaan uusista autoista ja samalla ottaa verovapaasti rekisteröidyille autoille käyttöön korkeammat tiemaksut. Siirtymäaikana vanhemmille autoille, joista autovero on jo maksettu, porrastettaisiin 2-3 vuoden siirtymäaikana käyttömaksut samalle tasolle. Auton CO2-päästöt eivät kuitenkaan ole järkevä peruste tiemaksuille, koska ei ne päästöt tietä kuluta.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostMiksi kaikki laskelmat tehdään olettaen, että ihmisillä on vanha auto? Miksei tehdä vertailulaskelmaa tilanteessa, jossa autoa ei ole ja kumpi järjestelmä tulee edullisemmaksi - nykyinen vai uusi järjestelmä.
Onhan se laskemattakin selvää, että jos sillä vanhalla venekeulalla aikoo ajaa hautaan asti, niin nykyinen järjestelmä on edullisempi.
hinta nyt 16448,76 1,2 tsi autoveroton hinta 13980e (2 468,76) autovero siis
maksut nyt 171,91 uusi kiinteä maksu 308,85 km pohjainen jos ajaa 15000 393,73
eli kiinteällä maksulla maksaa vuodessa 136,94€ enemmän eli jos on varaa ostaa uusi polo esim niin voittaa uudella syystemillä selvästi
koska autovero 2468,76 - 136,94 vuosi
Last edited by 599gtb; 21-01-2017, 09:50.ex bmw 540ia e34 1993
ex bmw e32 735i
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostReilu peli olisi poistaa autovero kokonaan uusista autoista ja samalla ottaa verovapaasti rekisteröidyille autoille käyttöön korkeammat tiemaksut. Siirtymäaikana vanhemmille autoille, joista autovero on jo maksettu, porrastettaisiin 2-3 vuoden siirtymäaikana käyttömaksut samalle tasolle. Auton CO2-päästöt eivät kuitenkaan ole järkevä peruste tiemaksuille, koska ei ne päästöt tietä kuluta.ex bmw 540ia e34 1993
ex bmw e32 735i
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostMiksi kaikki laskelmat tehdään olettaen, että ihmisillä on vanha auto? Miksei tehdä vertailulaskelmaa tilanteessa, jossa autoa ei ole ja kumpi järjestelmä tulee edullisemmaksi - nykyinen vai uusi järjestelmä.
Onhan se laskemattakin selvää, että jos sillä vanhalla venekeulalla aikoo ajaa hautaan asti, niin nykyinen järjestelmä on edullisempi.
Tai sitten niillä on leasing-auto. Ja siinä on vaikea verrata nyt mitään kun ei tiedä miten tuo koko leasing-systeemi ja hinnoittelu tulee muuttumaan. Varmaan Ruotsissa ja Saksassa löytyy suuntaa antavia esimerkkejä siihenkin.
Se on hyvä kysymys että mikä olisi sitten tyypillinen auton ikä ja arvo tällä hetkellä Suomessa. Kaipa jostain sellainenkin tilasto löytyy.E39 M5 -99
F11 530d Xdrive -14
Comment
-
-
Originally posted by lj123 View PostVarmaan siksi kun ne ketkä autolla ajaa, niin niillä on nytkin auto. Ja kellä ei ole autoa, niin ei ole halua tai rahaa stä jatkossakaan hankkia.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostKyllä uskoisin, että ihmisiä sekä syntyy että kuolee koko ajan. Samoin uusia ihmisiä tulee koko ajan ajokortti-ikään. Ei tulevaisuutta luoda pelkästään katsomalla menneisyyteen.E39 M5 -99
F11 530d Xdrive -14
Comment
-
-
Originally posted by lj123 View PostNo sitten vaan käsiä ylös kuinka monen ensi auto oli pakasta vedetty?All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostAutoveron poistaminen laskee myös käytettyjen autojen hintoja. Vai uskotko, että kaksi vuotta vanhat autot menevät kaupaksi samaan hintaan kuin uudet?G30 530e m-sport
Ex e92 335”M”, e61 530d e39 m5, e46 330, e34 520 +muut
Comment
-
Comment