Tuohan on vuosihinta. Jos menee viikko tai kk-maksulla niin itse ainakin tulen säästämään, jos voi maksaa pienimmillään viikon kerralla.
Niinhän se on. Toistaiseksi kun ei ole tiedossa muuta niin lasketaan näin. Missään ei ole mainittu miten ns. kausiluontaisesti maksettaisiin. Ja miten se sitten käytännössä menisi. Maksettaisiin vaikka kahdesta kuukaudesta niin kuka sitä valvoisi että se ei sitten ylity kun ei halua mitään valvontalaitetta autoon.
Maksettaisiin vaikka kahdesta kuukaudesta niin kuka sitä valvoisi että se ei sitten ylity kun ei halua mitään valvontalaitetta autoon.
Poliisi valvoisi samalla tavalla miten se valvoo nyt ajoneuvo- ja käyttövoimaveron maksua. Moni ajelee maksamatta niitä ja joutuu mahdollisesti maksamaan tonnin sakkomaksut.
Maksettaisiin vaikka kahdesta kuukaudesta niin kuka sitä valvoisi että se ei sitten ylity kun ei halua mitään valvontalaitetta autoon.
Mikä estää nyt ajamasta liikennekäytöstä poistetulla autolla ja kuka sitä valvoo, sekä mitä tapahtuu jos moisesta jää kiinni?
Harrastepeleillä ok vaihtoehto, esim. viikko tai kuukausikäyttö. Käyttöautot erikseen, niiltä maksetaan yleensä koko vuodelta tai kilometrien mukaan (joillakin esim. kaksi tai useampi autoa, jos vaikka on harrasteauto kesäkäytössä ja toinen kottero talvella, niin kyllä sitä makselee koko vuoden edestä, toinen on sitten ehkä halvempi maksuiltaan).
Edelleen kaipaisin jo aikaisemmin ehdottamaani "trafin appia" esim. kännyyn, että aamulla voin laittaa auton "käyttöön" ja sitten jonain iltana pois kun tietää että muutamaan päivään ei ajoa tulisi. Eli lyhyin maksujakso olisi vaikka sen yhden päivän, toki siinä voisi olla vaikka euron maksu esim. käyttöönotossa, että ei systeemit ruuhkautuisi yhden päivän poistojen takia.
Mikä estää nyt ajamasta liikennekäytöstä poistetulla autolla ja kuka sitä valvoo?
Harrastepeleillä ok vaihtoehto, esim. viikko tai kuukausikäyttö. Käyttöautot erikseen, niiltä maksetaan yleensä koko vuodelta tai kilometrien mukaan (joillakin esim. kaksi tai useampi autoa, jos vaikka on harrasteauto kesäkäytössä ja toinen kottero talvella, niin kyllä sitä makselee koko vuoden edestä, toinen on sitten ehkä halvempi maksuiltaan).
Edelleen kaipaisin jo aikaisemmin ehdottamaani "trafin appia" esim. kännyyn, että aamulla voin laittaa auton "käyttöön" ja sitten jonain iltana pois kun tietää että muutamaan päivään ei ajoa tulisi. Eli lyhyin maksujakso olisi vaikka sen yhden päivän, toki siinä voisi olla vaikka euron maksu esim. käyttöönotossa, että ei systeemit ruuhkautuisi yhden päivän poistojen takia.
Tollanen yrittäjä vetoinen hallitus kyllä osaa hinnoitella sen niin, että yks päivä maksaa tyyliin 20€ , kun taas viikko 40€ , kuukausi 120€ jne. Summat tässä kuvitteellisia.
Tuskin menee niin et vuosimaksu jaettunan 365.
Tollanen yrittäjä vetoinen hallitus kyllä osaa hinnoitella sen niin, että yks päivä maksaa tyyliin 20€ , kun taas viikko 40€ , kuukausi 120€ jne. Summat tässä kuvitteellisia.
Tuskin menee niin et vuosimaksu jaettunan 365.
Näin voisi käydä...
Jos kyse olisi verosta, niin vuosimaksu/365 voisi olla mahdollinen. Mutta kun näissä kyse maksuista, niin hinnoittelu poikkeaa varmasti.
Mikä estää nyt ajamasta liikennekäytöstä poistetulla autolla ja kuka sitä valvoo, sekä mitä tapahtuu jos moisesta jää kiinni?
Harrastepeleillä ok vaihtoehto, esim. viikko tai kuukausikäyttö. Käyttöautot erikseen, niiltä maksetaan yleensä koko vuodelta tai kilometrien mukaan (joillakin esim. kaksi tai useampi autoa, jos vaikka on harrasteauto kesäkäytössä ja toinen kottero talvella, niin kyllä sitä makselee koko vuoden edestä, toinen on sitten ehkä halvempi maksuiltaan).
Edelleen kaipaisin jo aikaisemmin ehdottamaani "trafin appia" esim. kännyyn, että aamulla voin laittaa auton "käyttöön" ja sitten jonain iltana pois kun tietää että muutamaan päivään ei ajoa tulisi. Eli lyhyin maksujakso olisi vaikka sen yhden päivän, toki siinä voisi olla vaikka euron maksu esim. käyttöönotossa, että ei systeemit ruuhkautuisi yhden päivän poistojen takia.
Näin juuri. Trafin systeemi, kankea tosin on jo olemassa. Jos ilmoitat, että auto ei ole käytössä, ts. et maksa niin et saa ajaa. Eikä tarvitsisi tehdä rinnakkaista järjestelmää museo- ja harrasteautoille.
Ja jos jotain palvelua tähän on pakko tunkea mukaan, niin hoidetaan se niin, että vaikka vakuutusyhtiöt kehittävät sovellukset, joissa napista painamalla auto on käytössä jolloin tie- sekä vakuutusmaksut juoksee, ja kun painat stop niin laskuri pysähtyy.
Kun tuossakin jauhettu siitä, yritykset tilittäisi maksut valtiolle, niin tuossa mallissa saataisiin toimivaa softaa halvalla ilman, että tietyt IT-talot myy valtiolle uuden miljardin maksavan tietojärjestelmän. Pankeilla ja vakuutusyhtiöillä kun nuo sovellukset on jo olemassakin, ja vielä ihan toimiviakin.
Odotan sitä päivää kun autovero poistuu ja tänne alkaa tulla palsta täyteen uudehkoja Alpinoja jne Maksan mielelläni 500€/vuosi siitä jos saan B4 Alpinan 50t€ eurolla. Nytkin myynnissä nettiautossa 90t€ XD3 ja saksassa samanlaiset melkein puolet tuosta.
Tollanen yrittäjä vetoinen hallitus kyllä osaa hinnoitella sen niin, että yks päivä maksaa tyyliin 20€ , kun taas viikko 40€ , kuukausi 120€ jne. Summat tässä kuvitteellisia.
Tuskin menee niin et vuosimaksu jaettunan 365.
En minäkään monista hallituksen päätöksistä pidä, ja moni asia tehdään liian vaikeasti, mutta miksi kaikessa pitää olla niin pessimistinen.
Nyt se liikenteeseen käyttöotto maksaa todennäköisesti sen 8€ jo siksi kun siihen on ostettu niin sikakallis ja kankea systeemi, että sen ylläpitokulut on isot.
Poliisi valvoisi samalla tavalla miten se valvoo nyt ajoneuvo- ja käyttövoimaveron maksua. Moni ajelee maksamatta niitä ja joutuu mahdollisesti maksamaan tonnin sakkomaksut.
Trafi juuri korotutti ajoneuvoverotta ajavan ja kiinni jäävän sakkomaksun tonniin.
Autovero poistetaan vihdoin, mistä on jo vuosia haaveiltu. En oikein ymmärrä tätä Sipilä- ja Berner-vihaa. Tietenkin noille 15v vanhoille V8-moottoreille vuosimaksut tulee olemaan aika suolaiset, mutta minusta ihan kiva muutos kun seuraavan auton hankinnassa budjettiin mahtuu yhtä sukupolvea uudempi korimalli
Autovero poistetaan vihdoin, mistä on jo vuosia haaveiltu. En oikein ymmärrä tätä Sipilä- ja Berner-vihaa. Tietenkin noille 15v vanhoille V8-moottoreille vuosimaksut tulee olemaan aika suolaiset, mutta minusta ihan kiva muutos kun seuraavan auton hankinnassa budjettiin mahtuu yhtä sukupolvea uudempi korimalli
Musta autoveroa ei edes tarvitse poistaa.
Kannataa muistaa että autovero vaikuttaa myös tosi kauan auton arvossa myös toisin kuin tämä nykyinen vuosi maksu menee kaivosta alas.
Musta autoveroa ei edes tarvitse poistaa.
Kannataa muistaa että autovero vaikuttaa myös tosi kauan auton arvossa myös toisin kuin tämä nykyinen vuosi maksu menee kaivosta alas.
No nyt on kyllä päästy logiikassa jo eri tasolle. Minkään lintan implisiittinen arvo ei siitä nouse että se tuodaan rajan yli tähän maahan. Käytetyn auton arvon EU:n sisämarkkina-alueella tulisi yhteisön periaatteiden mukaisesti olla aika lailla sama kaikkialla. Suomessa sitä on keinotekoisesti pidetty koholla järjettömällä tuontiverotuksella.
Vähän sama homma kuin suomalainen "asuntovarallisuus". Kataisen vanha Älvsbyhus jossain Espoon metsässä taisi olla rapiat puoli miltsiä. Onko se sen arvoinen? Onko tämä suomalaisten velalla rakennettu asunto-ja ajoneuvovarallisuus käytännössä jonkin arvoista?
Comment