...Harrasteajonevorekisteriä parhaillaan selvittävässä Trafissa pohditaan tällä hetkellä muun muassa sitä, miten eri harrasteajoneuvot määritellään ja yksilöidään. Sikäli kun se onnistuu luotettavasti ja riittävän yksinkertaisesti, voitaisiin harrasteajoneuvoiksi luokitelluille laitteille mahdollistaa esimerkiksi verotuksellisesti erilainen kohtelu kuin normaalissa päivittäisessä käytössä oleville ajoneuvoille...
Kuulostaa siltä että harrasteajoneuvosta pyrittäisiin "verotuksellisesti erilaisesti" saamaan parissa vuosittaisessa käyttöpäivässä koko vuotta vastaava verokertymä.
Kuulostaa siltä että harrasteajoneuvosta pyrittäisiin "verotuksellisesti erilaisesti" saamaan parissa vuosittaisessa käyttöpäivässä koko vuotta vastaava verokertymä.
Tai sitten voisi liittyä tulevaan ajoneuvoveromuutokseen jossa verotus olisi ajettujen kilometrien tai jonkin aikamääreen mukainen. Jotain huhua oli että viime kerralla tämän maailman parhaan liikenneministerimme esitellessä gsp verotusta, olisi jotkin harrastajat ja vähemmän harrastajat laittaneet kitkerää ja vähemmän kitkerää palautetta useampaan valtion instanssiin...
Muistelen että oisin nähny juuri ehdottettavan esim. juuri tuota erillistä harrasteajoneuvoluokkaa...
Tosiaan kuten viime viikolla tänne kirjoitin lähettäneeni tuohon mailiosoitteeseen lapun ja saaneeni vastauksen tunnin sisään, eli kyllä sitä joku luki ihan reilusti heinäkuunkin puolella. Mitä siinä menettää, jos kokeilee?
Edit: Meinasin kokeilla vielä 4. kerran tälle suvelle saada leimattua lomaketta takaisin, kunhan auton saan taas nippuun, ehkä viikon päästä, voin sitten kertoa miten meni.
Kokeiltu on jälleen ja sähköposti toimii edelleen. Huono puoli oli vaan, että lupaa ei enää minulle myönnetty, ainakaan vielä. Tosiaan neljäs kerta oli, kun ajolupaa hain ja siitä oikein muistutettiin ja, että "mikäli ajoneuvoa käytetään toistuvasti liikenteeseen Suomessa, tulee jättää autoveroilmoitus" ja vaadittiin tarkempi selvitys ajoneuvon käytöstä. Selitin koekäytöllä ja korjauksilla, ja vastaukseksi sain "toimittakaa selvitys korjauksista, esim. korjauslasku". Noh, päivähän oli jo pitkästi yli virka-ajan ja siten perjantaiksi aikomani ajelu mennyt reisille, mutta varsin laitoin muutamia osien ostokuitteja vastaukseksi. Katsotaan tuleeko maanantaina leimattu lappu. Ehtisihän sillä päivän-kaksi ajaa vielä.
Edit: Sieltähän kopsahti heti aamutuimaan uudelleen päivätty ajolupa ylihuomisesta alkaen.
Seiskan verotus aloitettu 30.6 ja päätös tuli tänään 16.8.
Ei mennyt kyllä sinneppäinkään kuin itse laskin. 3k enemmän. Ehkä olin liian optimistinen
Prosentti on kuten oletin (38.8%) mutta vertailumalleiksi oli otettu 100tkm vähemmän ajettuja ja vuotta uudempia malleja.
Hintahavaintoja on korjattu ajokilometrien (0.8% / 5000km) ja vuosimallin (n.9.2%/vuosi) osalta vastaamaan verotettavaa ajoneuvoa.
Verotettavan ajoneuvon yleinen pyyntihinta on määritetty näiden hintojen keskiarvona, josta on ensin vähennetty 15% menetelmään liittyvien epävarmuustekijöiden huomioimiseksi
Täytyy laskea pitääkö nämä korjaukset paikkaansa mutta äkkiseltään tuntuisi epäoikeudenmukaiselta verrata näin paljon vähemmän ajettuja ja kalliimpia. Verotettavalla on siis ajettu 169tkm.
Mitä mieltä? Valitan mutta mikä olisi oikeaoppinen syy?
Hintahavainnot
Netwheels:
BMW 750IX 4.4 4D 4WD AUT 300KW 2010
68tkm
46800€
Nettiauto:
BMW 750IX 4.4 4D 4WD AUT 300KW 2010
76tkm
54900€
Nettiauto:
BMW 750IX 4.4 4D 4WD AUT 300KW 2010
134tkm
44900€
Nettiauto:
BMW 750IX 4.4 4D 4WD AUT 300KW 2010
178tkm
33900€
Josta päästiin yleiseen pyyntihintaan 31631€ ja veroiksi 11368€. Helvetti melkee auton hinta
Seiskan verotus aloitettu 30.6 ja päätös tuli tänään 16.8.
Ei mennyt kyllä sinneppäinkään kuin itse laskin. 3k enemmän. Ehkä olin liian optimistinen
Prosentti on kuten oletin (38.8%) mutta vertailumalleiksi oli otettu 100tkm vähemmän ajettuja ja vuotta uudempia malleja.
Josta päästiin yleiseen pyyntihintaan 31631€ ja veroiksi 11368€. Helvetti melkee auton hinta
Ehkä tässä joutuu asiaa katsomaan myös subjektiivisesti, jos laittaisit nyt autosi myyntiin, olisiko sen pyyntihinta tuo 31631€ ? Jos enemmän, on verotus onnistunut oikein, jos vähemmän on homma pielessä ja pitää ehdottomasti keksiä miten valittaa.
Tosiasia on kuitenkin, että verotus on tehty nähtävästi voimassa olevaa MARVO:n tapaa noudattaen, on löytynyt jopa ihan samanlaisia autoja myynistä, samaa vuosimallia ja riittävä määrä. Km määrässä toki tämän hintaluokan autoissa tuo verottajan ilmoittama epävarmuustekijöiden poisto ei välttämättä riitä. Haaste: Kerro verottajalle että malli ei pidä paikkaansa juuri tälläisten autojen (millainen auto 750XI on sitten?) kanssa.
E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Ehkä tässä joutuu asiaa katsomaan myös subjektiivisesti, jos laittaisit nyt autosi myyntiin, olisiko sen pyyntihinta tuo 31631€ ? Jos enemmän, on verotus onnistunut oikein, jos vähemmän on homma pielessä ja pitää ehdottomasti keksiä miten valittaa.
Tosiasia on kuitenkin, että verotus on tehty nähtävästi voimassa olevaa MARVO:n tapaa noudattaen, on löytynyt jopa ihan samanlaisia autoja myynistä, samaa vuosimallia ja riittävä määrä. Km määrässä toki tämän hintaluokan autoissa tuo verottajan ilmoittama epävarmuustekijöiden poisto ei välttämättä riitä. Haaste: Kerro verottajalle että malli ei pidä paikkaansa juuri tälläisten autojen (millainen auto 750XI on sitten?) kanssa.
Se on totta. Ehkä olin liian optimistinen kun katselin mahdin päätöksiä ja oletin jotain 9k paikkeilla.
Mahdista löytyy kuitenkin valmis hintatieto 750IX mallille jossa pyyntihinta tonnin vähemmän. Miksiköhän tätä ei ole käytetty? :think
Mahdista löytyy kuitenkin valmis hintatieto 750IX mallille jossa pyyntihinta tonnin vähemmän. Miksiköhän tätä ei ole käytetty? :think
Jos auto on löytyy MAHTI:sta niin sitä olisi pitänyt tottakai käyttää verotusarvon muodostamiseen!
Mutta mä en kyllä löydä 750 mallivuodelle 2009?
2008 löytyy kyllä, mutta sekin on vajaavetoinen kun ei ole mainittu erikseen 4-vetoa (4WD puuttuu mallista)
Sinun auto on 2009 ja XI = verottajan silmissä auto on valitettavasti eri ja sinun autollesi ei löydy MAHTI järjestelmästä taulukoitua verokkiyksilöä.
Verottajalle merkitsee auton moottorin (kW) lisäksi myös vaihteisto ja vetotapa määrittämään automalli. Sen sijaan varustetasolla (esim. M-Sport) ei yli 6kk vanhoissa autoissa ole merkistystä, mikäli se ei näy auton varsinaisesssa mallimerkinnässä.
E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Jos auto on löytyy MAHTI:sta niin sitä olisi pitänyt tottakai käyttää verotusarvon muodostamiseen!
Mutta mä en kyllä löydä 750 mallivuodelle 2009?
2008 löytyy kyllä, mutta sekin on vajaavetoinen kun ei ole mainittu erikseen 4-vetoa
Sinun auto on 2009 ja XI = verottajan silmissä auto on valitettavasti eri ja sinun autollesi ei löydy MAHTI järjestelmästä taulukoitua verokkiyksilöä.
Verottajalle merkitsee auton moottorin (kW) lisäksi myös vaihteisto ja vetotapa määrittämään automalli. Sen sijaan varustetasolla (esim. M-Sport) ei yli 6kk vanhoissa autoissa ole merkistystä, mikäli se ei näy auton varsinaisesssa mallimerkinnässä.
Kun hakee 2011 vuotista niin löytyy. Eikö ole vertailukelpoinen?
Km määrässä toki tämän hintaluokan autoissa tuo verottajan ilmoittama epävarmuustekijöiden poisto ei välttämättä riitä. Haaste: Kerro verottajalle että malli ei pidä paikkaansa juuri tälläisten autojen (millainen auto 750XI on sitten?) kanssa.
Kun tuossa edellä on esitetty useampien ajoneuvojen arvotettuja tietoja, joiden perusteella on nähtävissä että ajomäärällä on merkitystä, niin keskiarvon perusteella määritelty vertailuhinta perustuu mielestäni liian yksinkertaiseen laskentatapaan.
Matemaatikkotaustainen voisi olla eri mieltä, mutta minusta reilumpaa voisi olla muodostaa tietojen perusteella toisen asteen polynomifunktio, joka mallittaisi hintakehitystä ajomäärän muuttuessa ja funktio mahdolistaisi halutulle ajomäärälle vastaavan hinnan. Siihen sitten varmuusvähennys kuten aiemminkin.
Tällaisen laskuharjoituksen tein aikoinaan itse, kun harkitsin vähän vanhemman mutta hyvin vähän ajetun auton tuontia ja MAHDIsta ei löytynyt lähellekään vertailukelpoista hintaa. Ei siitä sitten autoa minulle koskaan tullut, mutta huomasin kuinka hankalaa on arpoa verotusta ajatellen käypää hintapyyntiä.
Lieneekö sitten japsituoneissa vastaavia enemmän, kun sieltä niitä vähän ajettuja lipuu Suomeen varsin usein?
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä. Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Kun hakee 2011 vuotista niin löytyy. Eikö ole vertailukelpoinen?
Niin, verottajalle se ei ole. Vaikka tiedetään hyvin että auto on samanlainen.
Tähän lienee konkreettisempi syy se, että matemaattinen malli on saatu rakennettua vain 2011 vuotisille johtuen niiden suuremmasta myyntimäärästä (?) markkinoilla, eli on ollu jotain minkä päälle rakentaa. Verottaja ei ole koskaan ollut kovin hyvä tekemään liukumia saman mallisarjan sisällä, vaan katsovat että vuodenkin erolla autot ovat erilaisia.
E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Niin, verottajalle se ei ole. Vaikka tiedetään hyvin että auto on samanlainen.
Tähän lienee konkreettisempi syy se, että matemaattinen malli on saatu rakennettua vain 2011 vuotisille johtuen niiden suuremmasta myyntimäärästä (?) markkinoilla, eli on ollu jotain minkä päälle rakentaa. Verottaja ei ole koskaan ollut kovin hyvä tekemään liukumia saman mallisarjan sisällä, vaan katsovat että vuodenkin erolla autot ovat erilaisia.
Hassusti se vaan käy vertailumalliksi tuo 2010 malli kuitenkin 2009 autoon
Nojoo, turha vängätä. Maksettavahan tuo kuitenkin on ennen kuin voi valittaa.
Hassusti se vaan käy vertailumalliksi tuo 2010 malli kuitenkin 2009 autoon
Nojoo, turha vängätä. Maksettavahan tuo kuitenkin on ennen kuin voi valittaa.
Tuliko siis sinulle MARVO:sta enemmän veronpaskaa maksettavaksi, kuin Mahti antaisi vuotta uudemmalle? Jos noin on niin selvä virhehän se on ja lähtisin puhelimitse tavoittelemaan VIRKAVIRHEEN tehnyttä tahoa :think
Tuliko siis sinulle MARVO:sta enemmän veronpaskaa maksettavaksi, kuin Mahti antaisi vuotta uudemmalle? Jos noin on niin selvä virhehän se on ja lähtisin puhelimitse tavoittelemaan VIRKAVIRHEEN tehnyttä tahoa :think
2 vuotta uudemmalle. Niin. Siksi se vähän hassulta tuntuukin :think
Tullin laskentamalli käytetyn auton arvonmäärityksessä
Auton hintaan vaikuttavat merkin, mallin, iän ja ajosuoritteen lisäksi autojen tekniset ominaisuudet kuten esimerkiksi moottorin teho, käyttövoima ja korimalli.
4. Tilastollinen malli
4.1 Mallin valinta
Tarkoitus on muodostaa tilastollinen malli kuvaamaan auton arvoa, joka määritellään myynti-ilmoitusaineistosta. Selitettävä muuttuja (vaste) on auton hinta ja selittäviä muuttujia ovat hintaan (verotuksellisesti) vaikuttavat eri tekijät, kuten ikä ja ajokilometrit. (siis vain ikä ja ajokilometrit)
8. Lisävarustelu
Etenkin uudemmissa autoissa lisävarustelulla saattaa olla suuri vaikutus ajoneuvon arvoon. Suomen ajoneuvomarkkinoilta ei ole saatavissa tietoa, joka sisältäisi myytävien ajoneuvojen lisävarustelun. Systemaattinenkaan tiedon keräys ei tällä hetkellä huomioi varustetasoa tai yksittäisiä varusteita siten, että ne olisivat koneellisesti hyödynnettävissä. Lähdeaineistosta on todettu, että varustetason vaikutus ajoneuvon arvoon on pienentynyt merkityksettömäksi noin kahden ikävuoden kohdalla. Tästä voidaan päätellä, että myös lisävarustelun vaikutus ajoneuvon arvoon pienenee merkityksettömäksi viimeistään kahden ikävuoden kohdalla.
9. Alle kaksivuotiaat ja yli 15-vuotiaat
Vaikka kaikkiin henkilöautoihin sovelletaan ensisijaisesti menetelmiä, joissa hinta määritetään markkinoilta saatavien hintatietojen avulla, markkinoiden mahdollisen ohuuden takia voidaan käyttää myös laissa säädettyjä vaihtoehtoisia menetelmiä. Hyvin nuoria käytettyjä autoja on markkinoilla erittäin vähän. Tällöin alle kaksivuotiaiden ajoneuvojen arvonmäärityksessä voidaan soveltaa autoverolain 11 b §:n 3 momentissa säädettyä niin sanottua mallikohtaista tai yleistä arvon alenemaa. Tällöin alkupiste on uuden auton yleinen vähittäismyyntiarvo ja loppupiste auton yleinen vähittäismyyntiarvo kahden vuoden ikäisenä. Vanhempien autojen (yli 15-vuotiaat) tilastollisesta mallista saatua arvoa alennetaan otantaharhan huomioimisen lisäksi 12 % kappaleessa 6.1.2 esitetyn perustelun mukaisesti.
Comment