Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • j-a
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2005
    • 1522
    • PohojosPohojammaa

    Originally posted by nullzwei View Post
    https://www.is.fi/autot/art-2000005778809.html

    ...Harrasteajonevorekisteriä parhaillaan selvittävässä Trafissa pohditaan tällä hetkellä muun muassa sitä, miten eri harrasteajoneuvot määritellään ja yksilöidään. Sikäli kun se onnistuu luotettavasti ja riittävän yksinkertaisesti, voitaisiin harrasteajoneuvoiksi luokitelluille laitteille mahdollistaa esimerkiksi verotuksellisesti erilainen kohtelu kuin normaalissa päivittäisessä käytössä oleville ajoneuvoille...
    Kuulostaa siltä että harrasteajoneuvosta pyrittäisiin "verotuksellisesti erilaisesti" saamaan parissa vuosittaisessa käyttöpäivässä koko vuotta vastaava verokertymä.
    Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

    Ylimääräisenä tarjolla:

    E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

    F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

    Comment

    • bemmeri
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4181

      Originally posted by j-a View Post
      Kuulostaa siltä että harrasteajoneuvosta pyrittäisiin "verotuksellisesti erilaisesti" saamaan parissa vuosittaisessa käyttöpäivässä koko vuotta vastaava verokertymä.
      Tai sitten voisi liittyä tulevaan ajoneuvoveromuutokseen jossa verotus olisi ajettujen kilometrien tai jonkin aikamääreen mukainen. Jotain huhua oli että viime kerralla tämän maailman parhaan liikenneministerimme esitellessä gsp verotusta, olisi jotkin harrastajat ja vähemmän harrastajat laittaneet kitkerää ja vähemmän kitkerää palautetta useampaan valtion instanssiin...
      Muistelen että oisin nähny juuri ehdottettavan esim. juuri tuota erillistä harrasteajoneuvoluokkaa...
      EVERYTHING | WORKS

      Comment

      • huupi
        BTCF Member
        • Aug 2007
        • 1189
        • Tyrnävä

        Originally posted by huupi View Post
        Tosiaan kuten viime viikolla tänne kirjoitin lähettäneeni tuohon mailiosoitteeseen lapun ja saaneeni vastauksen tunnin sisään, eli kyllä sitä joku luki ihan reilusti heinäkuunkin puolella. Mitä siinä menettää, jos kokeilee?

        Edit: Meinasin kokeilla vielä 4. kerran tälle suvelle saada leimattua lomaketta takaisin, kunhan auton saan taas nippuun, ehkä viikon päästä, voin sitten kertoa miten meni.
        Kokeiltu on jälleen ja sähköposti toimii edelleen. Huono puoli oli vaan, että lupaa ei enää minulle myönnetty, ainakaan vielä. Tosiaan neljäs kerta oli, kun ajolupaa hain ja siitä oikein muistutettiin ja, että "mikäli ajoneuvoa käytetään toistuvasti liikenteeseen Suomessa, tulee jättää autoveroilmoitus" ja vaadittiin tarkempi selvitys ajoneuvon käytöstä. Selitin koekäytöllä ja korjauksilla, ja vastaukseksi sain "toimittakaa selvitys korjauksista, esim. korjauslasku". Noh, päivähän oli jo pitkästi yli virka-ajan ja siten perjantaiksi aikomani ajelu mennyt reisille, mutta varsin laitoin muutamia osien ostokuitteja vastaukseksi. Katsotaan tuleeko maanantaina leimattu lappu. Ehtisihän sillä päivän-kaksi ajaa vielä.

        Edit: Sieltähän kopsahti heti aamutuimaan uudelleen päivätty ajolupa ylihuomisesta alkaen.
        Last edited by huupi; 06-08-2018, 08:15.
        I01 i3s 94

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          Seiskan verotus aloitettu 30.6 ja päätös tuli tänään 16.8.
          Ei mennyt kyllä sinneppäinkään kuin itse laskin. 3k enemmän. Ehkä olin liian optimistinen
          Prosentti on kuten oletin (38.8%) mutta vertailumalleiksi oli otettu 100tkm vähemmän ajettuja ja vuotta uudempia malleja.

          Hintahavaintoja on korjattu ajokilometrien (0.8% / 5000km) ja vuosimallin (n.9.2%/vuosi) osalta vastaamaan verotettavaa ajoneuvoa.
          Verotettavan ajoneuvon yleinen pyyntihinta on määritetty näiden hintojen keskiarvona, josta on ensin vähennetty 15% menetelmään liittyvien epävarmuustekijöiden huomioimiseksi
          Täytyy laskea pitääkö nämä korjaukset paikkaansa mutta äkkiseltään tuntuisi epäoikeudenmukaiselta verrata näin paljon vähemmän ajettuja ja kalliimpia. Verotettavalla on siis ajettu 169tkm.
          Mitä mieltä? Valitan mutta mikä olisi oikeaoppinen syy?

          Hintahavainnot
          Netwheels:
          BMW 750IX 4.4 4D 4WD AUT 300KW 2010
          68tkm
          46800€

          Nettiauto:
          BMW 750IX 4.4 4D 4WD AUT 300KW 2010
          76tkm
          54900€

          Nettiauto:
          BMW 750IX 4.4 4D 4WD AUT 300KW 2010
          134tkm
          44900€

          Nettiauto:
          BMW 750IX 4.4 4D 4WD AUT 300KW 2010
          178tkm
          33900€

          Josta päästiin yleiseen pyyntihintaan 31631€ ja veroiksi 11368€. Helvetti melkee auton hinta
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17847
            • PKS

            Originally posted by Supa View Post
            Seiskan verotus aloitettu 30.6 ja päätös tuli tänään 16.8.
            Ei mennyt kyllä sinneppäinkään kuin itse laskin. 3k enemmän. Ehkä olin liian optimistinen
            Prosentti on kuten oletin (38.8%) mutta vertailumalleiksi oli otettu 100tkm vähemmän ajettuja ja vuotta uudempia malleja.


            Josta päästiin yleiseen pyyntihintaan 31631€ ja veroiksi 11368€. Helvetti melkee auton hinta
            Ehkä tässä joutuu asiaa katsomaan myös subjektiivisesti, jos laittaisit nyt autosi myyntiin, olisiko sen pyyntihinta tuo 31631€ ? Jos enemmän, on verotus onnistunut oikein, jos vähemmän on homma pielessä ja pitää ehdottomasti keksiä miten valittaa.

            Tosiasia on kuitenkin, että verotus on tehty nähtävästi voimassa olevaa MARVO:n tapaa noudattaen, on löytynyt jopa ihan samanlaisia autoja myynistä, samaa vuosimallia ja riittävä määrä. Km määrässä toki tämän hintaluokan autoissa tuo verottajan ilmoittama epävarmuustekijöiden poisto ei välttämättä riitä. Haaste: Kerro verottajalle että malli ei pidä paikkaansa juuri tälläisten autojen (millainen auto 750XI on sitten?) kanssa.
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
            E28 ///M535i '87 zinnoberrot
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
            ½
            G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
            Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              Originally posted by Dualfun View Post
              Ehkä tässä joutuu asiaa katsomaan myös subjektiivisesti, jos laittaisit nyt autosi myyntiin, olisiko sen pyyntihinta tuo 31631€ ? Jos enemmän, on verotus onnistunut oikein, jos vähemmän on homma pielessä ja pitää ehdottomasti keksiä miten valittaa.

              Tosiasia on kuitenkin, että verotus on tehty nähtävästi voimassa olevaa MARVO:n tapaa noudattaen, on löytynyt jopa ihan samanlaisia autoja myynistä, samaa vuosimallia ja riittävä määrä. Km määrässä toki tämän hintaluokan autoissa tuo verottajan ilmoittama epävarmuustekijöiden poisto ei välttämättä riitä. Haaste: Kerro verottajalle että malli ei pidä paikkaansa juuri tälläisten autojen (millainen auto 750XI on sitten?) kanssa.
              Se on totta. Ehkä olin liian optimistinen kun katselin mahdin päätöksiä ja oletin jotain 9k paikkeilla.
              Mahdista löytyy kuitenkin valmis hintatieto 750IX mallille jossa pyyntihinta tonnin vähemmän. Miksiköhän tätä ei ole käytetty? :think
              Last edited by Supa; 16-08-2018, 13:26.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Dualfun
                Moderator
                • Jan 2003
                • 17847
                • PKS

                Originally posted by Supa View Post
                Mahdista löytyy kuitenkin valmis hintatieto 750IX mallille jossa pyyntihinta tonnin vähemmän. Miksiköhän tätä ei ole käytetty? :think
                Jos auto on löytyy MAHTI:sta niin sitä olisi pitänyt tottakai käyttää verotusarvon muodostamiseen!

                Mutta mä en kyllä löydä 750 mallivuodelle 2009?
                2008 löytyy kyllä, mutta sekin on vajaavetoinen kun ei ole mainittu erikseen 4-vetoa (4WD puuttuu mallista)

                Sinun auto on 2009 ja XI = verottajan silmissä auto on valitettavasti eri ja sinun autollesi ei löydy MAHTI järjestelmästä taulukoitua verokkiyksilöä.

                Verottajalle merkitsee auton moottorin (kW) lisäksi myös vaihteisto ja vetotapa määrittämään automalli. Sen sijaan varustetasolla (esim. M-Sport) ei yli 6kk vanhoissa autoissa ole merkistystä, mikäli se ei näy auton varsinaisesssa mallimerkinnässä.
                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                ½
                G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  Originally posted by Dualfun View Post
                  Jos auto on löytyy MAHTI:sta niin sitä olisi pitänyt tottakai käyttää verotusarvon muodostamiseen!

                  Mutta mä en kyllä löydä 750 mallivuodelle 2009?
                  2008 löytyy kyllä, mutta sekin on vajaavetoinen kun ei ole mainittu erikseen 4-vetoa

                  Sinun auto on 2009 ja XI = verottajan silmissä auto on valitettavasti eri ja sinun autollesi ei löydy MAHTI järjestelmästä taulukoitua verokkiyksilöä.

                  Verottajalle merkitsee auton moottorin (kW) lisäksi myös vaihteisto ja vetotapa määrittämään automalli. Sen sijaan varustetasolla (esim. M-Sport) ei yli 6kk vanhoissa autoissa ole merkistystä, mikäli se ei näy auton varsinaisesssa mallimerkinnässä.
                  Kun hakee 2011 vuotista niin löytyy. Eikö ole vertailukelpoinen?
                  Last edited by Supa; 16-08-2018, 13:46.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2735
                    • Tampere

                    Originally posted by Dualfun View Post
                    Km määrässä toki tämän hintaluokan autoissa tuo verottajan ilmoittama epävarmuustekijöiden poisto ei välttämättä riitä. Haaste: Kerro verottajalle että malli ei pidä paikkaansa juuri tälläisten autojen (millainen auto 750XI on sitten?) kanssa.
                    Kun tuossa edellä on esitetty useampien ajoneuvojen arvotettuja tietoja, joiden perusteella on nähtävissä että ajomäärällä on merkitystä, niin keskiarvon perusteella määritelty vertailuhinta perustuu mielestäni liian yksinkertaiseen laskentatapaan.

                    Matemaatikkotaustainen voisi olla eri mieltä, mutta minusta reilumpaa voisi olla muodostaa tietojen perusteella toisen asteen polynomifunktio, joka mallittaisi hintakehitystä ajomäärän muuttuessa ja funktio mahdolistaisi halutulle ajomäärälle vastaavan hinnan. Siihen sitten varmuusvähennys kuten aiemminkin.

                    Tällaisen laskuharjoituksen tein aikoinaan itse, kun harkitsin vähän vanhemman mutta hyvin vähän ajetun auton tuontia ja MAHDIsta ei löytynyt lähellekään vertailukelpoista hintaa. Ei siitä sitten autoa minulle koskaan tullut, mutta huomasin kuinka hankalaa on arpoa verotusta ajatellen käypää hintapyyntiä.

                    Lieneekö sitten japsituoneissa vastaavia enemmän, kun sieltä niitä vähän ajettuja lipuu Suomeen varsin usein?
                    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • Dualfun
                      Moderator
                      • Jan 2003
                      • 17847
                      • PKS

                      Originally posted by Supa View Post
                      Kun hakee 2011 vuotista niin löytyy. Eikö ole vertailukelpoinen?
                      Niin, verottajalle se ei ole. Vaikka tiedetään hyvin että auto on samanlainen.
                      Tähän lienee konkreettisempi syy se, että matemaattinen malli on saatu rakennettua vain 2011 vuotisille johtuen niiden suuremmasta myyntimäärästä (?) markkinoilla, eli on ollu jotain minkä päälle rakentaa. Verottaja ei ole koskaan ollut kovin hyvä tekemään liukumia saman mallisarjan sisällä, vaan katsovat että vuodenkin erolla autot ovat erilaisia.
                      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                      ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                      ½
                      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        Originally posted by Dualfun View Post
                        Niin, verottajalle se ei ole. Vaikka tiedetään hyvin että auto on samanlainen.
                        Tähän lienee konkreettisempi syy se, että matemaattinen malli on saatu rakennettua vain 2011 vuotisille johtuen niiden suuremmasta myyntimäärästä (?) markkinoilla, eli on ollu jotain minkä päälle rakentaa. Verottaja ei ole koskaan ollut kovin hyvä tekemään liukumia saman mallisarjan sisällä, vaan katsovat että vuodenkin erolla autot ovat erilaisia.
                        Hassusti se vaan käy vertailumalliksi tuo 2010 malli kuitenkin 2009 autoon
                        Nojoo, turha vängätä. Maksettavahan tuo kuitenkin on ennen kuin voi valittaa.
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6759
                          • PK-seutu

                          Originally posted by Supa View Post
                          Hassusti se vaan käy vertailumalliksi tuo 2010 malli kuitenkin 2009 autoon
                          Nojoo, turha vängätä. Maksettavahan tuo kuitenkin on ennen kuin voi valittaa.
                          Tuliko siis sinulle MARVO:sta enemmän veronpaskaa maksettavaksi, kuin Mahti antaisi vuotta uudemmalle? Jos noin on niin selvä virhehän se on ja lähtisin puhelimitse tavoittelemaan VIRKAVIRHEEN tehnyttä tahoa :think
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            Originally posted by pyroz View Post
                            Tuliko siis sinulle MARVO:sta enemmän veronpaskaa maksettavaksi, kuin Mahti antaisi vuotta uudemmalle? Jos noin on niin selvä virhehän se on ja lähtisin puhelimitse tavoittelemaan VIRKAVIRHEEN tehnyttä tahoa :think
                            2 vuotta uudemmalle. Niin. Siksi se vähän hassulta tuntuukin :think
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • nullzwei
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 11056
                              • ?

                              Tullin laskentamalli käytetyn auton arvonmäärityksessä

                              Auton hintaan vaikuttavat merkin, mallin, iän ja ajosuoritteen lisäksi autojen tekniset ominaisuudet kuten esimerkiksi moottorin teho, käyttövoima ja korimalli.

                              4. Tilastollinen malli
                              4.1 Mallin valinta

                              Tarkoitus on muodostaa tilastollinen malli kuvaamaan auton arvoa, joka määritellään myynti-ilmoitusaineistosta. Selitettävä muuttuja (vaste) on auton hinta ja selittäviä muuttujia ovat hintaan (verotuksellisesti) vaikuttavat eri tekijät, kuten ikä ja ajokilometrit. (siis vain ikä ja ajokilometrit)

                              8. Lisävarustelu

                              Etenkin uudemmissa autoissa lisävarustelulla saattaa olla suuri vaikutus ajoneuvon arvoon. Suomen ajoneuvomarkkinoilta ei ole saatavissa tietoa, joka sisältäisi myytävien ajoneuvojen lisävarustelun. Systemaattinenkaan tiedon keräys ei tällä hetkellä huomioi varustetasoa tai yksittäisiä varusteita siten, että ne olisivat koneellisesti hyödynnettävissä. Lähdeaineistosta on todettu, että varustetason vaikutus ajoneuvon arvoon on pienentynyt merkityksettömäksi noin kahden ikävuoden kohdalla. Tästä voidaan päätellä, että myös lisävarustelun vaikutus ajoneuvon arvoon pienenee merkityksettömäksi viimeistään kahden ikävuoden kohdalla.

                              9. Alle kaksivuotiaat ja yli 15-vuotiaat

                              Vaikka kaikkiin henkilöautoihin sovelletaan ensisijaisesti menetelmiä, joissa hinta määritetään markkinoilta saatavien hintatietojen avulla, markkinoiden mahdollisen ohuuden takia voidaan käyttää myös laissa säädettyjä vaihtoehtoisia menetelmiä. Hyvin nuoria käytettyjä autoja on markkinoilla erittäin vähän. Tällöin alle kaksivuotiaiden ajoneuvojen arvonmäärityksessä voidaan soveltaa autoverolain 11 b §:n 3 momentissa säädettyä niin sanottua mallikohtaista tai yleistä arvon alenemaa. Tällöin alkupiste on uuden auton yleinen vähittäismyyntiarvo ja loppupiste auton yleinen vähittäismyyntiarvo kahden vuoden ikäisenä. Vanhempien autojen (yli 15-vuotiaat) tilastollisesta mallista saatua arvoa alennetaan otantaharhan huomioimisen lisäksi 12 % kappaleessa 6.1.2 esitetyn perustelun mukaisesti.

                              Comment

                              • nullzwei
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 11056
                                • ?

                                Hiio-hoi ja ei muuta kun paskan päälle lisää paskaa...

                                Suomi on maailman ensimmäinen maa, jossa WLTP-päästöt otetaan sellaisenaan verotuksen perustaksi.

                                ...Onpa virkamiehet valtiovarainministeriön vero-osastolla epätoivoisia...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎