Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia muun merkkisistä autoista vol. 3

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Macke
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2009
    • 1134
    • Porvoo

    #46
    Näistä "tuoreammista" on jotain S60 ja S80 Volvoja on tullu ajettua, tuolta 2000-2010 väliltä ja ne ei kyllä minkäänlaista ajonautintoa tarjonneet. Eikä kyllä aikoinaan 760 turpot, 960 vehkeet tai muutkaan Volvot. Mukaviahan ne on olleet ajaa, mutta aika etäinen tunne on omien kokemusten mukaan tiehen kun tollasella lullalla laskee menemään.

    Volvothan on myös olleet ihan sysirumia vuosikymmeniä jo, mutta nämä ihan uudet keuliltaan pyhimys-vaikutteiset on ulkopuolisesti ihan siistin näköisiä ja sillä se traktorikin on käynyt mielessä. Ikävää nyt sitten huomata ettei Herrgårdsvagniinkaan voi tekniikan puolesta enää luottaa just kun ne on saaneet niistä sen näköisiä että sielu kestäisi sellaisella ajella.

    Restomod Amazoni meniskin kivasti, jos joku vielä tekis siitä turvallisenkin

    Comment

    • Rockford
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 8028
      • Pinsiö

      #47
      Alkutalvesta hankin sittemmin jo myydyn Sportwagon 159:in ja jäi kyllä todella hyvä maku. Tuli kokeiluluontoisesti talouteen, kun ainoastaan yhden kerran aiemmin ollut Alfa Romeo (Alfasud -75) ja eksoottisuus ja näyttävä muotoilu kiinnosti kokeilemaan.

      Tämä oli 2.2l ja samaa moottoria käytetään vaikkapa Vectrassa. Jakoketjuvaivoja tosiaan, mutta tuohonkin se oli aiemmin uusittu.
      Usein 156 ja 159 sekoitetaan, mutta 159 on selkeästi näyttävämpi ns. seuraavan hintaluokan malli ja ilmeisesti laatua on hienosäädetty kohdalleen huomattavasti enemmän.

      Ei pahaa sanottavaa ja tulee varmasti toistekin omistukseen sopivan tilaisuuden tullen. Meni myös nopeasti kaupaksi seuraavalle omistajalle ja helpoimmat kaupat hetkeen.




      Volvoista. Tuossa on omistuksessa S60 ja mittaristo on jo pelkästään kyllä surkuhupaisa esitys. Kenen neroleimaus Volvolla on ollut oikeasti teettää mittaristot halvalla Thaimaassa? Nyt järjestään tuon ikähaitarin Volvoista irtoaa tinaukset ja näitä sitten onkin varsin hieno korjata.
      -Dodge Charger -73
      -Mercedes-Benz GLK
      -VW Transporter

      Comment

      • E39Fin
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2013
        • 1761
        • HKI/Orimattila

        #48
        Originally posted by AnttiJuhani View Post
        Kolme käytettyä volvoa ollut itsellä ja isännällä yksi. Ei ole ollut mitään vakavaa koskaan näissä autoissa. Toki ne on tänä päivänä jo 10v vanhoja autoja. Ikävä lukea että laatu tullut alaspäin. Suurta vitutusta kun uuden auton kanssa pitää korjaamolla kulkea.

        Mulla kiinnostais alfan 159 nelivetona ja 3.2 koneella. Kokemuksia? Ulkonäkö on kyllä ajaton ja varusteet reilassa.

        Ehkä hankkisin 2.4jtdm Q4. Siinä on diisseliksi mukavat äänet etenkin kierroksilla. Ymmärtääkseni tuo 3.2 on kuitenkin kestävämpi bensakone kuin pienemmät. Ehdottomasti hinnalle vastinetta nuo 159. Hieno ja hyvä ajettava. Itse tässä pallottelen bemarin ja alfan välillä. Kaveripiiriin kun on alfoja siunaantunut ja itselläkin sellainen kävi ja jäi hyvä maku suuhun.
        Jaguar XF Sportbrake R-sport.
        E39 523iA Oxfordgreen

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11680
          • Kouvola

          #49
          Originally posted by E39Fin View Post
          Ehkä hankkisin 2.4jtdm Q4. Siinä on diisseliksi mukavat äänet etenkin kierroksilla. Ymmärtääkseni tuo 3.2 on kuitenkin kestävämpi bensakone kuin pienemmät. Ehdottomasti hinnalle vastinetta nuo 159. Hieno ja hyvä ajettava. Itse tässä pallottelen bemarin ja alfan välillä. Kaveripiiriin kun on alfoja siunaantunut ja itselläkin sellainen kävi ja jäi hyvä maku suuhun.
          3.2 V6 vaivaa samat jakoketjuongelmat mitä noita neloskoneisia bensakoneita. Tuota V6:sta on haukuttu yleisesti aika ponnettomaksi koneeksi luonteeltaan vaikka paperilla antaa ymmärtää toisin. Ei ole enää Alfan tekemä kone. Ketjuongelman lisäksi toinen pitkä miinus on moottorin janoisuus. On sitten melkoinen bensasyöppö toi kone niin taajamassa kuin maantielläkin! Tuppaa seisomaan pisimpään myynnissä noi V6 bensat nettiautossa.

          Itse kattelin pitkään syksyllä ja alkutalvesta 159 2.4jtdm farkkua ja juuri Q4:na ja Ti-paketilla. Tarjonta on koko Euroopan mittakaavassa ihan olematonta, että sai yhden käden sormilla laskea yksilöt mobilesta + autoscoutista. Kaverilla on tommonen perus 2.4jtdm mustalla ulkovärillä ja punaisilla nahoilla. On kyllä hieno auto ajaa kunnossa olevana ja tuossa koneessa on sopivasti puhtia jo vakiona. Mikään talousihme sekään ei ole, että alle 6l maantiekulutuksiin on mahdoton päästä. Maalipinta on haastavaa pitää kunnossa, kun kivet hakkaa maalit etupyörän kaarista ja roiskii kivet vielä takapyörän kaariinkin. Ovien tuulihaat pitää hirveätä meteliä ja pitäisi vaihtaa (tyyppivika tämäkin). Moottori käynnistyy heikosti talvipakkasilla. Vaihdettiin jo hehkutkin ja uusi akku, mutta ei auttanut asiaan.

          Fiksuimmat koneet 159:iin on toi 2.4jtdm sekä uudemmat 2.0jtdm ja 1.7tbi. Jälkimmäiset on vakiona aika nuhaisia eritoten toi 1.7tbi vaikka paperilla 200hv. Softaamalla saa kuitenkin mukavasti luonnettakin irti tosta. Ti-paketilla olevaa kannattaa vakavasti harkita, jos 159:iä meinaa. Tulee aik paljon herkullisemman näköiseksi niin ulkoa kuin sisältäkin ja helpottaa myös jälleenmyyntiä ja parantaa jälleenmyyntiarvoa.

          Comment

          • Freak
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 2533
            • .

            #50
            Originally posted by Esko View Post
            3.2 V6 vaivaa samat jakoketjuongelmat mitä noita neloskoneisia bensakoneita. Tuota V6:sta on haukuttu yleisesti aika ponnettomaksi koneeksi luonteeltaan vaikka paperilla antaa ymmärtää toisin. Ei ole enää Alfan tekemä kone. Ketjuongelman lisäksi toinen pitkä miinus on moottorin janoisuus. On sitten melkoinen bensasyöppö toi kone niin taajamassa kuin maantielläkin! Tuppaa seisomaan pisimpään myynnissä noi V6 bensat nettiautossa.

            Itse kattelin pitkään syksyllä ja alkutalvesta 159 2.4jtdm farkkua ja juuri Q4:na ja Ti-paketilla. Tarjonta on koko Euroopan mittakaavassa ihan olematonta, että sai yhden käden sormilla laskea yksilöt mobilesta + autoscoutista. Kaverilla on tommonen perus 2.4jtdm mustalla ulkovärillä ja punaisilla nahoilla. On kyllä hieno auto ajaa kunnossa olevana ja tuossa koneessa on sopivasti puhtia jo vakiona. Mikään talousihme sekään ei ole, että alle 6l maantiekulutuksiin on mahdoton päästä. Maalipinta on haastavaa pitää kunnossa, kun kivet hakkaa maalit etupyörän kaarista ja roiskii kivet vielä takapyörän kaariinkin. Ovien tuulihaat pitää hirveätä meteliä ja pitäisi vaihtaa (tyyppivika tämäkin). Moottori käynnistyy heikosti talvipakkasilla. Vaihdettiin jo hehkutkin ja uusi akku, mutta ei auttanut asiaan.

            Fiksuimmat koneet 159:iin on toi 2.4jtdm sekä uudemmat 2.0jtdm ja 1.7tbi. Jälkimmäiset on vakiona aika nuhaisia eritoten toi 1.7tbi vaikka paperilla 200hv. Softaamalla saa kuitenkin mukavasti luonnettakin irti tosta. Ti-paketilla olevaa kannattaa vakavasti harkita, jos 159:iä meinaa. Tulee aik paljon herkullisemman näköiseksi niin ulkoa kuin sisältäkin ja helpottaa myös jälleenmyyntiä ja parantaa jälleenmyyntiarvoa.
            Meillä on ollut jo pidemmän aikaa 156 Alfa samalla 2,4jtdm moottorilla. Sillä kyllä pääsee alle kuuden matkassa, kun osaa hillitysti ajaa. Joo, onhan se vaikeaa, myönnän. Talvella on lähtenyt käyntiin hyvin ottaen huomioon, että akku on sama kuin eukon 1,6 bensa Rellussa. Korkeampi akku mahtuisi, jos ottaisi akkukotelon pohjamuovin pois tai muokkaisi akkukoteloa. Ei ole jaksanut, kun tuokin on riittänut. Autossa on säteilylämmitin. 159:n akun kokoa en tiedä. Saattaa olla vakiona yhtä pieni sekin.

            159 tbi olisi aivan unelmapeli, siis sille joka ymmärtää, ellei siinä olisi Opelin paskaa M32-laatikkoa. Niissä tulee laakerointi ja uudelleen shimmaus eteen ennemmin tai myöhemmin, ehkäpä lähes kaikissa. Toki, jos löytää hyvän jossa se on jo tehty. Olikohan pikkudieseleissä myös sama laatikko? Kannattaa tarkistaa tai sitten valita automatiik.

            Mainittakoon vielä, että 159 woimapeleissä kuten myös meidänkin 156:ssa on manuaalilaatikkona Opelin F(use)40. Siinä ei ole M32:ssa olevia vikoja.
            Last edited by Freak; 23-03-2018, 13:49.
            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

            Vanha Uuden liiton mies...

            Comment

            • AnttiJuhani
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 2056
              • Kittilä

              #51
              Tulipa hyvin tekstiä alfasta. Kiitokset kaikille. Juurikin tuo v6 se kiihottaa. Äänimaailma on kyllä makea, varsinki maltillisen putkiston kera. Dieseliä en haluaisi, vaikka näillä puheilla tuo olisi varmasti järkevämpi. On ollu tuuria matkassa omien autojen suhteen, että mitään isoa ja kallista ei ole koskaan mennyt. Ei osaa pelätä. Kulutustakaan en ole koskaan katsonut, muutaku joskus todennut että oho menipä tämä auto vähällä. Mutta tuo kyllä hiukan latisti tunnelmaa, kun nyt vasta tajusin moottoreiden olevan gm kamaa. Hyvä kuulla että on kuitenkin paljon positiivista palautetta. On se vain komea. Pakko päästä kokeilemaan.

              Autoscout, blocket, nettiauto kaikki katottu läpi. Todella suppea valikoima, varsinkin kun laittaa vähän vaatimuksia! Itellä kriteerit: neliveto, 3.2, sedan, manuaali, musta tai punanen, alle 200tkm. Ruottissa kaks ja suomessa nolla. On onneksi aikaa oottaa ja järkiintyä.

              Edit: Unohtui kysyä: Mitenkäs neliveto? B7 S4 torsenilla ja wrx sti dccd:llä edellisiä nelikkoautoja joten tuskin kannattaa samaa laatua ja tuntumaa odottaa?
              Last edited by AnttiJuhani; 23-03-2018, 23:19.

              Comment

              • Tojopa
                BTCF Member
                • Mar 2004
                • 1592
                • Kuopio

                #52
                Alfojen tekniikasta tuli hyvä läpileikkaus pariin postiin, mutta mites korien kestävyys. Kestääkö mikään Alfa vielä(kään) ympärivuotista käyttöä Suomessa?

                Comment

                • E39Fin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2013
                  • 1761
                  • HKI/Orimattila

                  #53
                  Alfahan käyttää torsenia myös ja toimii hienosti.
                  Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                  E39 523iA Oxfordgreen

                  Comment

                  • AnttiJuhani
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 2056
                    • Kittilä

                    #54
                    Originally posted by E39Fin View Post
                    Alfahan käyttää torsenia myös ja toimii hienosti.
                    Tää alkaa kuulostaa hyvältä

                    Originally posted by Tojopa View Post
                    Alfojen tekniikasta tuli hyvä läpileikkaus pariin postiin, mutta mites korien kestävyys. Kestääkö mikään Alfa vielä(kään) ympärivuotista käyttöä Suomessa?
                    En ole ainuttakaan ruosteista nähnyt vielä. :think
                    Last edited by AnttiJuhani; 24-03-2018, 06:13.

                    Comment

                    • Esko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 11680
                      • Kouvola

                      #55
                      Muistaakseni toi Q4 eli nelikko on vakiona tuossa 3.2 V6:ssa ja on tosiaan Torsen hitusen takapainoisena. En ole tota 159 nelikkoa ajanut ku kesäkelillä, niin osaa paljoa sanoa tuntumasta, mutta kovin kaikki kehuu talviajoa. Voimansiirto porukalla on kestäny hyvin. Ainoana pienenä ominaisuutena tuolle voimansiirrolle on tyypillistä klonksahtelu vaihteen vaihdoissa. Ihmettelin tota yhden 159 Q4:n koeajolla, mutta selvisi nettiä tutkimalla, että porukalla on tehnyt tuota samaa jo likimain uudesta asti. Kulutus on tosiaan tossa V6:ssa aika karmaiseva. Oikein nätisti 80 ajaessa päässee juuri alta 10l/100km kulutukseen, mutta jos nostaa vauhdin tuonne 100-120, niin voi varautua 12-15l/100km. Taajamassa kulutus huitelee jo tuolla 18-20l/100km. Niin ja CO2 päästöt huitelee yli 300g/km. Tuolta pohjalta se 2.4jtdm tulee todella vähäiselläkin ajolla edullisemmaksi. Eikä siinä mitään, noi kulutukset ja päästöt olisi vielä ihan hyväksyttävät, jos moottori olisi luonteeltaan hieno, mutta kun sekään ei ole sitä. Alavääntö on heikkoa alle 2000 kierroksella eikä siellä ylhäälläkään mitään ylistyssanoja voi huudella. Tasapaksu moottori minkä vähäinenkin särmä hukkuu johonkin nelivedon ja ison painon syövereihin. Mut en toki kiellä ostamasta, jos tuon välttämättä haluaa. Ei itsellekään ollut etuvetoinen 159 edes vaihtoehto, mutta kun katsoo mitä jää Q4:na viivan alle, niin lista on kovin lyhyt.

                      Comment

                      • AnttiJuhani
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 2056
                        • Kittilä

                        #56
                        Vaikeahan tuota v6:sta on järjellä perustella. Se vain on se fiilis eri kuin dieselissä. Mutta aikamoiset on kulutuslukemat. Torsenilla varustettu B7 S4 vei 8,5-9,5 matka-ajossa. Liekö neliveto suurin syypää?

                        EDIT: Silmään osui 159 3.2 ajoneuvoveron määrä. 2/2007 rekisteröidyssä se on 553e/v ja 3/2007 rekisteröidyssä se on 479e/v. Mikä tämän aiheuttaa? Sama vuosimalli, samat päästöt, sama massa. Tosiaan vain yhdessä tuo vero on suurempi kuin muissa noissa alfoista vaikka identtiset päästöt. Trafilla virhe?
                        Last edited by AnttiJuhani; 24-03-2018, 11:58.

                        Comment

                        • Juhaska
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2007
                          • 3979
                          • Suomi

                          #57
                          Siinä Alfassa on tosiaankin sitä fiilistä, mikä monesta muusta merkistä tänä päivänä puuttuu.

                          Jos sitä kulutusta rupeaisi ensimäisenä katsomaan, kun auton ostaa niin onhan se melko tylsää autoilua sitten pitkässä juoksussa. :think

                          Makuasia toki.
                          ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                          Comment

                          • AnttiJuhani
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 2056
                            • Kittilä

                            #58
                            Enpä ole ite vielä kokeillut, mutta fiilis välittyy kyllä jo ihan kuvista ja olemuksesta. Kesälomalla kun löytäisi jostain vuokralle jonku näppärän alfan tai saman tyylisen. Ei vaan monesti ole moottoria ruksittu noihin vuokrakamppeisiin tuolla välimeren maissa missä tullut kierrettyä.

                            Comment

                            • Macke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2009
                              • 1134
                              • Porvoo

                              #59
                              Miettiikö joku Alfaa käyttöautoksi ihan tosissaan? Jos ne on samanlaista kuraa kuin baltiarallaa reilut 10-vuotta sitten, niin eihän sellasta voi ikinä ostaa. Rivi bensakoneista tuli useasta täällä pikkukylälläkin kanget läpi lohkosta jossain 60-80tkm lukemilla kun niitä raatoja merkkarilla katteli. Kannet kiharana ja mitähän kaikkee muuta ihQua niissä olikaan. Plaatuva isolla peellä Makeen näköisiä Alfojahan kyllä löytyy, sitä ei käy kieltäminen.

                              Luigi on osannu aina tehdä yhtä luotettavia autoja kuin Veijo Lucas autosähköjä

                              Comment

                              • TFV
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2006
                                • 3080
                                • Nurmijärvi

                                #60
                                Mun mielestä ihan höpöhöpöjuttuja väännät.
                                E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎