Diesel bemarit palaa?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • atcc
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2014
    • 373
    • Joensuu

    Originally posted by Laku View Post
    Samaan kiinnittänyt huomiota. Onko joku keksinyt tälle jotain selitystä?
    Voisiko yhteys olla jopa softassa :think Jos palaneet on alkupään moottoreita niin olisikohan uudmmissa jo parempaa softaa egr:n toiminnassa.
    F15 X5 M50d -15
    Ex:
    F11 530dA xDrive -11
    E61 530xdA M-sport LCI -07

    Comment

    • XV70D
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2013
      • 200
      • Oulu

      Onko tavallista vai sattumaa että egr-coolerin ja imusarjan vaihdon jälkeen alkaa kaasuläppäkotelon alapuolinen liitos vuotamaan, ts. öljyä puskeen siitä saumasta ja sotkee paikat. Huomasin tämän kun pitkästä aikaa kurkistin pellin alle, 2 kk sitten tehtiin remonttia viimeksi.
      EX V70, W211, E61, A6, ny X3 Msport

      Comment

      • E39Fin
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2013
        • 1762
        • HKI/Orimattila

        Originally posted by Laku View Post
        Samaan kiinnittänyt huomiota. Onko joku keksinyt tälle jotain selitystä?
        Taitaa olla vielä niin pieni otanta, että menee sattuman piikkiin. Ainakin meillä oli X5 lähellä, ainakin imusarja ehti sulaa. Voisko olla, että F10/F11 konepeitto istuis jotenkin lähempänä konetta/imusarjaa kuin muissa malleissa, jolloin ois palavaa materiaalia? Toisaalta vissiin suurin osa syttynyt glykolivuodon takia kun on kunnolla roihahtanut ja siihen taas en osaa järkeillä mitään syytä miksi vitoset olis phempia kun muut.
        Jaguar XF Sportbrake R-sport.
        E39 523iA Oxfordgreen

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17571
          • Turku

          Eikö tuo otanta ala olla jo pelkästään Suomessa varsin runsas?
          Näillä mennään:
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • jharju
            Newbiemmer
            • Sep 2009
            • 6
            • Espoo

            Originally posted by ptikkala View Post
            Olikos täällä joku joka voi tarkistaa onko kampanja auki vielä tietylle vinille vai tehty? Minulle sanottiin tuosta 750xdstä että ei ole mitään auki, mutta egr koolerissa lukee korens 2013.
            Mitään en osaa varmaksi sanoa, mutta sanon kuitenkin jotain.

            Pari viikkoa sitten tiistaina oma auto (F11, 520D, -13) ilmoitti aamulla, että lisää jäähdytinnestettä. Ihmetys oli suuri, kun paisuntasäiliö oli täysin tyhjä. Lisäsin 0.8 L ja ti-to välisenä aikana tasaisesti vähän. Mitään näkyvää vuotoa ei ollut.

            Soitin to Laakkoselle (Espoo luomannotko) ja kävi tuuri - sain ajan heti seuraavalle päivälle perjantaille. Auton kun vein, niin autolle ei ollut avoinna olevaa EGR-kampanjaa. Taustatietona sen verran, että 2017 vaihdatin EGR:n omalla kustannuksella ja viime lokakuussa auto kävi takaisinkutsukampanjassa. Tuolloin mitään ongelmia ei löydetty ja olipa vielä kuulemma endoskooppikameralla kuvattu kaiken olevan kunnossa. Sen verran kuitenkin tiskillä kertoivat, että EGR ongelmat tarkistetaan tapauskohtaisesti ja goodwilliä voi tulla. Eli mitään ei tehdä tai vaihdeta ellei EGR oireile ja jos oireilee, niin sitten mahdollisesti.

            Perjantai meni ja vasta klo 15:30 soi puhelin. Ykskantaan sanottiin, että autoa ei saada tänään valmiiksi -> tule hakemaan sijaisauto, eikä maksa mitään. Hain X1:n alle ja palautin seuraavalla viikolla. Tiskiltä en saanut mitään papereita koskien EGR-remonttia (ainoastaan lisätyöstä, jonka tilasin ja samalla teetin). Kertoivat kuitenkin, että EGR siellä vuoti ja osilla ja työllä on normaali takuu.

            Yhtään ei tarvinnut vastaantulosta keskustella. Ei vaikka auto on tuontitavaraa ja huollot (vaikka kaikki tehty ajallaan) tehty muualla kuin marmorilla. Erinomaista palvelua oli.
            Last edited by jharju; 04-09-2020, 17:01.

            Comment

            • -Markus-
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2005
              • 1463
              • Ihan Savossa

              Melkein uusi BMW syttyi tuleen kesken ajon Pohjanmaan lakeuksilla

              Ford Mondeo Mk3 STW
              VW E-Golf 2015
              BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

              Comment

              • Erityinen
                Newbiemmer
                • Oct 2020
                • 3
                • Espoo

                Olen miettinyt bimmerin päivitystä ja katsellut tollasia F10 530d bemareita (2014 vuotinen mikä on tähän asti lupaavin). Luulin aluksi että tämä EGR-ongelma liittyy vain 20d koneisiin, mutta kannatti lukea kaikki nämä 90+ sivua threadia läpi... Eipähän tarvitse enää elää pelkästään kaverin kertoman varassa...

                Tässä on nyt pari vuotta mennyt näiden spekulaatioiden ja ongelmien korjaamisen kanssa mitä threadia selannut, niin kysyisin päivityksenä, että onko nyt niin ettei yhtäkään vaihdettua "parempaa" KORENSin EGR-lauhdutinta ole todettu vuotavan? Threadia lukemalla en ainakaan tämmöistä ole havainut mainittavan.
                Itsellenihän tähän kysymykseen riittää vastaus vaikka Suomen tasollakin, on täälläkin kuitenkin otantaa jo jonkin verran josta voi tehdä johtopäätöksiä.

                Aiemmin tässä ketjussa on mainittu, kuinka "BMW lykkää vain ongelmaa koska uutta osanumeroa EGR-lauhduttimelle ei ole tuotu markkinoille ja samaa KORENSin osaa vaan asennetaan uudestaan".
                Voi hyvin olla että KORENS on tehnyt muutoksia vain omiin tuotantoprosesseihin kennojen juottamisen osalta, tai jos kennot on heille tulleet alihankkijalta, niin vaihtaneet toimittajaa tjsp., ja sillä saaneet laadun kohdalleen tässä asiassa ilman lauhduttimen osanumeron muutosta. Kyseessä olisi siis ns. "Bad batch" tuotannossa aikavälillä xx - xx.
                Tästä syystä olisikin kiva tietää että onko vaihdettujen lauhdutinten kanssa vuoto-ongelma vielä toistunut niin edesauttaisi ajatusta että kannattaako F10 (tai muuta 2010-luvun) dieseliä pitää vaihtoehtona kun vaihdan autoa tässä vuoden sisään.


                Hieman off-topicina:
                Alumiinisten syyläreiden ja niiden kennostojen kanssa saa olla valmistusvaiheessa tarkkana. Alumiinisyylärien rivat juotetaan kiinni fluxilla, ja juotosprosessista (brazing) peräisin olevat flux-jäämät rivojen sisällä saattavat aiheuttaa alumiinin korroosiota kosteassa ympäristössä (glykoli).
                Alumiini korrosoituu helposti parissakin vuodessa, jos sen pinnalla oleva luonnollinen suojaava oksidikerros vaurioituu, eikä pääse uusiutumaan - etenkin silloin jos alumiinin pintaan kiinnittyy epäpuhtauksia, eikä happea ole tarjolla, iskee ilmiö nimeltä 'crevice corrosion' tai 'pitting corrosion' alumiinin pintaan epäpuhtauksien alle. 1-2mm paksuisen rivan syöpymisessä menee se muutama vuosi hyvällä säkällä ennenkuin korroosio puhkaisee rivan.
                Onkin tarkkaa touhua, että miten hyvin flux-jäämät saadaan pois syylärin sisältä kun syyläri on juotettu valmistajalla.
                Bemarin käyttämä glykoli sisältää korroosiosuojan alumiiniosille, mutta tuo korroosiosuoja ei auta mitään jos se ei pääse epäpuhtauden alle suojaamaan alumiinia.

                Toinen hypoteesi mikä kävi mielessä, on että tuolla KORENSin lauhduttimessa olisi aiemmin käytetty esim. kuparia alumiinin kanssa, mikä on johtanut epäjalomman alumiinin korrosoitumiseen galvaanisen korroosion seurauksena. Vaikea näitä on tietenkin ulkopuolisena selvitellä kun joutuu elämään sen tiedon kanssa mitä valmistajat antaa...
                BMW 125i E82 -08 (2015-)

                Ex:
                BMW 518i E34 -90 (lukio-luisupulkka 2007-2008)

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5312
                  • Pirkkala

                  Originally posted by Erityinen View Post
                  Olen miettinyt bimmerin päivitystä ja katsellut tollasia F10 530d bemareita (2014 vuotinen mikä on tähän asti lupaavin). Luulin aluksi että tämä EGR-ongelma liittyy vain 20d koneisiin, mutta kannatti lukea kaikki nämä 90+ sivua threadia läpi... Eipähän tarvitse enää elää pelkästään kaverin kertoman varassa...

                  Tässä on nyt pari vuotta mennyt näiden spekulaatioiden ja ongelmien korjaamisen kanssa mitä threadia selannut, niin kysyisin päivityksenä, että onko nyt niin ettei yhtäkään vaihdettua "parempaa" KORENSin EGR-lauhdutinta ole todettu vuotavan? Threadia lukemalla en ainakaan tämmöistä ole havainut mainittavan.
                  Itsellenihän tähän kysymykseen riittää vastaus vaikka Suomen tasollakin, on täälläkin kuitenkin otantaa jo jonkin verran josta voi tehdä johtopäätöksiä.

                  Aiemmin tässä ketjussa on mainittu, kuinka "BMW lykkää vain ongelmaa koska uutta osanumeroa EGR-lauhduttimelle ei ole tuotu markkinoille ja samaa KORENSin osaa vaan asennetaan uudestaan".
                  Voi hyvin olla että KORENS on tehnyt muutoksia vain omiin tuotantoprosesseihin kennojen juottamisen osalta, tai jos kennot on heille tulleet alihankkijalta, niin vaihtaneet toimittajaa tjsp., ja sillä saaneet laadun kohdalleen tässä asiassa ilman lauhduttimen osanumeron muutosta. Kyseessä olisi siis ns. "Bad batch" tuotannossa aikavälillä xx - xx.
                  Tästä syystä olisikin kiva tietää että onko vaihdettujen lauhdutinten kanssa vuoto-ongelma vielä toistunut niin edesauttaisi ajatusta että kannattaako F10 (tai muuta 2010-luvun) dieseliä pitää vaihtoehtona kun vaihdan autoa tässä vuoden sisään.


                  Hieman off-topicina:
                  Alumiinisten syyläreiden ja niiden kennostojen kanssa saa olla valmistusvaiheessa tarkkana. Alumiinisyylärien rivat juotetaan kiinni fluxilla, ja juotosprosessista (brazing) peräisin olevat flux-jäämät rivojen sisällä saattavat aiheuttaa alumiinin korroosiota kosteassa ympäristössä (glykoli).
                  Alumiini korrosoituu helposti parissakin vuodessa, jos sen pinnalla oleva luonnollinen suojaava oksidikerros vaurioituu, eikä pääse uusiutumaan - etenkin silloin jos alumiinin pintaan kiinnittyy epäpuhtauksia, eikä happea ole tarjolla, iskee ilmiö nimeltä 'crevice corrosion' tai 'pitting corrosion' alumiinin pintaan epäpuhtauksien alle. 1-2mm paksuisen rivan syöpymisessä menee se muutama vuosi hyvällä säkällä ennenkuin korroosio puhkaisee rivan.
                  Onkin tarkkaa touhua, että miten hyvin flux-jäämät saadaan pois syylärin sisältä kun syyläri on juotettu valmistajalla.
                  Bemarin käyttämä glykoli sisältää korroosiosuojan alumiiniosille, mutta tuo korroosiosuoja ei auta mitään jos se ei pääse epäpuhtauden alle suojaamaan alumiinia.

                  Toinen hypoteesi mikä kävi mielessä, on että tuolla KORENSin lauhduttimessa olisi aiemmin käytetty esim. kuparia alumiinin kanssa, mikä on johtanut epäjalomman alumiinin korrosoitumiseen galvaanisen korroosion seurauksena. Vaikea näitä on tietenkin ulkopuolisena selvitellä kun joutuu elämään sen tiedon kanssa mitä valmistajat antaa...

                  Kyllä minusta on liioittelua pistää egr-jäähdyttimen toiminta auton valintakriteeriksi.
                  En kuollaksenikaan muista onko n57b30s moottoria ollu f10/11 mutta sitähän tämä jäähdytinongelma ei koske ainakaan minun tietääkseni.
                  F10/11 on mukava auto, ei muutakun ostaa pois
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2340
                    • Vantaa

                    Joo ei nyt ehkä auton ostoa kannata jättää väliin yhden egr:n takia. Viimeisin takaisinkutsu on tältä vuodelta. Jos vaihdettu niin tuskin tullut kellekään nii paljoa kilometrejä että olisi tilastoa uusista vuodoista.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • TON-III
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2018
                      • 480
                      • Turku

                      Omani käväisi jo kerran vuosi sitten ja soittivat minulle toissa viikolla ja menee taas uudelleen keskiviikkona, on kuulemma Trafi tiukentanut vaateitaan .....
                      F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                      Comment

                      • Erityinen
                        Newbiemmer
                        • Oct 2020
                        • 3
                        • Espoo

                        Originally posted by Urpo_rotta View Post
                        Kyllä minusta on liioittelua pistää egr-jäähdyttimen toiminta auton valintakriteeriksi.
                        En kuollaksenikaan muista onko n57b30s moottoria ollu f10/11 mutta sitähän tämä jäähdytinongelma ei koske ainakaan minun tietääkseni.
                        F10/11 on mukava auto, ei muutakun ostaa pois

                        Olet oikeassa, kirjoitin tuon edellisen viestin ehkä turhan kärjistäen.
                        Olen kuitenkin ehkä liian perfektionisti näissä asioissa, ja tämmöiset kutsukirjekampanjat stressaavat ehkä enemmän kuin pitäisi. Kyllä F10 on varmastikin seuraava auto jonka ostan, tässä olen lähinnä arponut bensan ja diisselin väliltä.
                        BMW 125i E82 -08 (2015-)

                        Ex:
                        BMW 518i E34 -90 (lukio-luisupulkka 2007-2008)

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6775
                          • PK-seutu

                          Originally posted by pyroz View Post
                          Mikäköhän on tarina kun 2016 valmistetussa autossa on EGR vuodelta 2011? B47 moottorina. Kertaalleen jo vaihdettu hyllystä löytyneeseen vanhemman malliseen?
                          Tähän tuli pienoista facepalmia aiheuttava selitys. EGR:n kylkeen on päivämäärät printattu toisinpäin. Vuosi ensin. Eli oli siellä tuoreempi osa
                          S65, S85, H1, N63TU, IB1

                          Comment

                          • Kähmy
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2007
                            • 422
                            • Kempele

                            Mikä on helpoin tapa selvittää onko mahdollinen uusi autoni takaisinkutsun piirissä? Auto on 530dax vm 2013 ja minulla on se VIN tiedossa. En jaksaisi lukea 23 sivua läpi...Moottori on N57T ton VIN-listauksen mukaan.
                            e46 325xi
                            Yamaha FZR 1000 EXUP
                            ex-e39 530i Touring

                            Comment

                            • ptikkala
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 1576

                              Soita merkkarille ja kysy onko aktioita auki?

                              Comment

                              • Kähmy
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2007
                                • 422
                                • Kempele

                                Originally posted by ptikkala View Post
                                Soita merkkarille ja kysy onko aktioita auki?
                                Noinhan se toimii. Pistin mailia isolle W:lle ja vastaus tuli alle tunnissa: "Ei avoimia takaisinkutsuja ole nyt päällä. EGR cooleri on tarkistettu ja vaihdettu."
                                e46 325xi
                                Yamaha FZR 1000 EXUP
                                ex-e39 530i Touring

                                Comment

                                Working...
                                X