Originally posted by Laku
View Post
Diesel bemarit palaa?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Onko tavallista vai sattumaa että egr-coolerin ja imusarjan vaihdon jälkeen alkaa kaasuläppäkotelon alapuolinen liitos vuotamaan, ts. öljyä puskeen siitä saumasta ja sotkee paikat. Huomasin tämän kun pitkästä aikaa kurkistin pellin alle, 2 kk sitten tehtiin remonttia viimeksi.EX V70, W211, E61, A6, ny X3 Msport
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostSamaan kiinnittänyt huomiota. Onko joku keksinyt tälle jotain selitystä?Jaguar XF Sportbrake R-sport.
E39 523iA Oxfordgreen
Comment
-
-
Eikö tuo otanta ala olla jo pelkästään Suomessa varsin runsas?Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by ptikkala View PostOlikos täällä joku joka voi tarkistaa onko kampanja auki vielä tietylle vinille vai tehty? Minulle sanottiin tuosta 750xdstä että ei ole mitään auki, mutta egr koolerissa lukee korens 2013.
Pari viikkoa sitten tiistaina oma auto (F11, 520D, -13) ilmoitti aamulla, että lisää jäähdytinnestettä. Ihmetys oli suuri, kun paisuntasäiliö oli täysin tyhjä. Lisäsin 0.8 L ja ti-to välisenä aikana tasaisesti vähän. Mitään näkyvää vuotoa ei ollut.
Soitin to Laakkoselle (Espoo luomannotko) ja kävi tuuri - sain ajan heti seuraavalle päivälle perjantaille. Auton kun vein, niin autolle ei ollut avoinna olevaa EGR-kampanjaa. Taustatietona sen verran, että 2017 vaihdatin EGR:n omalla kustannuksella ja viime lokakuussa auto kävi takaisinkutsukampanjassa. Tuolloin mitään ongelmia ei löydetty ja olipa vielä kuulemma endoskooppikameralla kuvattu kaiken olevan kunnossa. Sen verran kuitenkin tiskillä kertoivat, että EGR ongelmat tarkistetaan tapauskohtaisesti ja goodwilliä voi tulla. Eli mitään ei tehdä tai vaihdeta ellei EGR oireile ja jos oireilee, niin sitten mahdollisesti.
Perjantai meni ja vasta klo 15:30 soi puhelin. Ykskantaan sanottiin, että autoa ei saada tänään valmiiksi -> tule hakemaan sijaisauto, eikä maksa mitään. Hain X1:n alle ja palautin seuraavalla viikolla. Tiskiltä en saanut mitään papereita koskien EGR-remonttia (ainoastaan lisätyöstä, jonka tilasin ja samalla teetin). Kertoivat kuitenkin, että EGR siellä vuoti ja osilla ja työllä on normaali takuu.
Yhtään ei tarvinnut vastaantulosta keskustella. Ei vaikka auto on tuontitavaraa ja huollot (vaikka kaikki tehty ajallaan) tehty muualla kuin marmorilla. Erinomaista palvelua oli.Last edited by jharju; 04-09-2020, 17:01.
Comment
-
-
Olen miettinyt bimmerin päivitystä ja katsellut tollasia F10 530d bemareita (2014 vuotinen mikä on tähän asti lupaavin). Luulin aluksi että tämä EGR-ongelma liittyy vain 20d koneisiin, mutta kannatti lukea kaikki nämä 90+ sivua threadia läpi... Eipähän tarvitse enää elää pelkästään kaverin kertoman varassa...
Tässä on nyt pari vuotta mennyt näiden spekulaatioiden ja ongelmien korjaamisen kanssa mitä threadia selannut, niin kysyisin päivityksenä, että onko nyt niin ettei yhtäkään vaihdettua "parempaa" KORENSin EGR-lauhdutinta ole todettu vuotavan? Threadia lukemalla en ainakaan tämmöistä ole havainut mainittavan.
Itsellenihän tähän kysymykseen riittää vastaus vaikka Suomen tasollakin, on täälläkin kuitenkin otantaa jo jonkin verran josta voi tehdä johtopäätöksiä.
Aiemmin tässä ketjussa on mainittu, kuinka "BMW lykkää vain ongelmaa koska uutta osanumeroa EGR-lauhduttimelle ei ole tuotu markkinoille ja samaa KORENSin osaa vaan asennetaan uudestaan".
Voi hyvin olla että KORENS on tehnyt muutoksia vain omiin tuotantoprosesseihin kennojen juottamisen osalta, tai jos kennot on heille tulleet alihankkijalta, niin vaihtaneet toimittajaa tjsp., ja sillä saaneet laadun kohdalleen tässä asiassa ilman lauhduttimen osanumeron muutosta. Kyseessä olisi siis ns. "Bad batch" tuotannossa aikavälillä xx - xx.
Tästä syystä olisikin kiva tietää että onko vaihdettujen lauhdutinten kanssa vuoto-ongelma vielä toistunut niin edesauttaisi ajatusta että kannattaako F10 (tai muuta 2010-luvun) dieseliä pitää vaihtoehtona kun vaihdan autoa tässä vuoden sisään.
Hieman off-topicina:
Alumiinisten syyläreiden ja niiden kennostojen kanssa saa olla valmistusvaiheessa tarkkana. Alumiinisyylärien rivat juotetaan kiinni fluxilla, ja juotosprosessista (brazing) peräisin olevat flux-jäämät rivojen sisällä saattavat aiheuttaa alumiinin korroosiota kosteassa ympäristössä (glykoli).
Alumiini korrosoituu helposti parissakin vuodessa, jos sen pinnalla oleva luonnollinen suojaava oksidikerros vaurioituu, eikä pääse uusiutumaan - etenkin silloin jos alumiinin pintaan kiinnittyy epäpuhtauksia, eikä happea ole tarjolla, iskee ilmiö nimeltä 'crevice corrosion' tai 'pitting corrosion' alumiinin pintaan epäpuhtauksien alle. 1-2mm paksuisen rivan syöpymisessä menee se muutama vuosi hyvällä säkällä ennenkuin korroosio puhkaisee rivan.
Onkin tarkkaa touhua, että miten hyvin flux-jäämät saadaan pois syylärin sisältä kun syyläri on juotettu valmistajalla.
Bemarin käyttämä glykoli sisältää korroosiosuojan alumiiniosille, mutta tuo korroosiosuoja ei auta mitään jos se ei pääse epäpuhtauden alle suojaamaan alumiinia.
Toinen hypoteesi mikä kävi mielessä, on että tuolla KORENSin lauhduttimessa olisi aiemmin käytetty esim. kuparia alumiinin kanssa, mikä on johtanut epäjalomman alumiinin korrosoitumiseen galvaanisen korroosion seurauksena. Vaikea näitä on tietenkin ulkopuolisena selvitellä kun joutuu elämään sen tiedon kanssa mitä valmistajat antaa...BMW 125i E82 -08 (2015-)
Ex:
BMW 518i E34 -90 (lukio-luisupulkka 2007-2008)
Comment
-
-
Originally posted by Erityinen View PostOlen miettinyt bimmerin päivitystä ja katsellut tollasia F10 530d bemareita (2014 vuotinen mikä on tähän asti lupaavin). Luulin aluksi että tämä EGR-ongelma liittyy vain 20d koneisiin, mutta kannatti lukea kaikki nämä 90+ sivua threadia läpi... Eipähän tarvitse enää elää pelkästään kaverin kertoman varassa...
Tässä on nyt pari vuotta mennyt näiden spekulaatioiden ja ongelmien korjaamisen kanssa mitä threadia selannut, niin kysyisin päivityksenä, että onko nyt niin ettei yhtäkään vaihdettua "parempaa" KORENSin EGR-lauhdutinta ole todettu vuotavan? Threadia lukemalla en ainakaan tämmöistä ole havainut mainittavan.
Itsellenihän tähän kysymykseen riittää vastaus vaikka Suomen tasollakin, on täälläkin kuitenkin otantaa jo jonkin verran josta voi tehdä johtopäätöksiä.
Aiemmin tässä ketjussa on mainittu, kuinka "BMW lykkää vain ongelmaa koska uutta osanumeroa EGR-lauhduttimelle ei ole tuotu markkinoille ja samaa KORENSin osaa vaan asennetaan uudestaan".
Voi hyvin olla että KORENS on tehnyt muutoksia vain omiin tuotantoprosesseihin kennojen juottamisen osalta, tai jos kennot on heille tulleet alihankkijalta, niin vaihtaneet toimittajaa tjsp., ja sillä saaneet laadun kohdalleen tässä asiassa ilman lauhduttimen osanumeron muutosta. Kyseessä olisi siis ns. "Bad batch" tuotannossa aikavälillä xx - xx.
Tästä syystä olisikin kiva tietää että onko vaihdettujen lauhdutinten kanssa vuoto-ongelma vielä toistunut niin edesauttaisi ajatusta että kannattaako F10 (tai muuta 2010-luvun) dieseliä pitää vaihtoehtona kun vaihdan autoa tässä vuoden sisään.
Hieman off-topicina:
Alumiinisten syyläreiden ja niiden kennostojen kanssa saa olla valmistusvaiheessa tarkkana. Alumiinisyylärien rivat juotetaan kiinni fluxilla, ja juotosprosessista (brazing) peräisin olevat flux-jäämät rivojen sisällä saattavat aiheuttaa alumiinin korroosiota kosteassa ympäristössä (glykoli).
Alumiini korrosoituu helposti parissakin vuodessa, jos sen pinnalla oleva luonnollinen suojaava oksidikerros vaurioituu, eikä pääse uusiutumaan - etenkin silloin jos alumiinin pintaan kiinnittyy epäpuhtauksia, eikä happea ole tarjolla, iskee ilmiö nimeltä 'crevice corrosion' tai 'pitting corrosion' alumiinin pintaan epäpuhtauksien alle. 1-2mm paksuisen rivan syöpymisessä menee se muutama vuosi hyvällä säkällä ennenkuin korroosio puhkaisee rivan.
Onkin tarkkaa touhua, että miten hyvin flux-jäämät saadaan pois syylärin sisältä kun syyläri on juotettu valmistajalla.
Bemarin käyttämä glykoli sisältää korroosiosuojan alumiiniosille, mutta tuo korroosiosuoja ei auta mitään jos se ei pääse epäpuhtauden alle suojaamaan alumiinia.
Toinen hypoteesi mikä kävi mielessä, on että tuolla KORENSin lauhduttimessa olisi aiemmin käytetty esim. kuparia alumiinin kanssa, mikä on johtanut epäjalomman alumiinin korrosoitumiseen galvaanisen korroosion seurauksena. Vaikea näitä on tietenkin ulkopuolisena selvitellä kun joutuu elämään sen tiedon kanssa mitä valmistajat antaa...
Kyllä minusta on liioittelua pistää egr-jäähdyttimen toiminta auton valintakriteeriksi.
En kuollaksenikaan muista onko n57b30s moottoria ollu f10/11 mutta sitähän tämä jäähdytinongelma ei koske ainakaan minun tietääkseni.
F10/11 on mukava auto, ei muutakun ostaa poisE34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostKyllä minusta on liioittelua pistää egr-jäähdyttimen toiminta auton valintakriteeriksi.
En kuollaksenikaan muista onko n57b30s moottoria ollu f10/11 mutta sitähän tämä jäähdytinongelma ei koske ainakaan minun tietääkseni.
F10/11 on mukava auto, ei muutakun ostaa pois
Olet oikeassa, kirjoitin tuon edellisen viestin ehkä turhan kärjistäen.
Olen kuitenkin ehkä liian perfektionisti näissä asioissa, ja tämmöiset kutsukirjekampanjat stressaavat ehkä enemmän kuin pitäisi. Kyllä F10 on varmastikin seuraava auto jonka ostan, tässä olen lähinnä arponut bensan ja diisselin väliltä.BMW 125i E82 -08 (2015-)
Ex:
BMW 518i E34 -90 (lukio-luisupulkka 2007-2008)
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostMikäköhän on tarina kun 2016 valmistetussa autossa on EGR vuodelta 2011? B47 moottorina. Kertaalleen jo vaihdettu hyllystä löytyneeseen vanhemman malliseen?S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
-
Originally posted by ptikkala View PostSoita merkkarille ja kysy onko aktioita auki?e46 325xi
Yamaha FZR 1000 EXUP
ex-e39 530i Touring
Comment
-
Comment