Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ///Marko
    Bimmer Rookie
    • Nov 2009
    • 74
    • Oulu

    Originally posted by GameOver View Post
    Vuotuiset ajokilometrit tuolla profiililla 9700-28800km. Kannattaako dieseliä noilla metreillä nykypäivänä enää pitää? Iltalehden mukaan menettävät arvonsakin vielä... (huom: ironiaa, ei vakavoiduta)

    Onpa harmi että arvokin laskee. Melkeinpä jo yllätyin. /s

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      Originally posted by GameOver View Post
      Jos ajatellaan että varteenotettavia sähköautoja on ollut markkinoilla about 7 vuotta niin olet käynyt huollossa yli 4 kertaa vuodessa...

      Melko paljon kilometrejä vuodessa?
      Useampi auto huollossa käytetävänä?
      Auto paskoo jatkuvasti?

      Uteliaisuudesta kyselen

      Tuommoinen olisi tottavie mielenkiintoinen, vaan paljonko olisit valmis maksamaan tuommoisesta? Ja saisiko autonvalmistaja siitä ajatellusta vähittäishinnasta oikean business casen rakennettua...?

      Sillä välin, edelleenkin yksi kivoimmista plugareista millä itse oon ajanut oli 225xe .
      Huolloista, vähän jokaista ja päälle koeajoon tyrkytetyt.
      Mitä maksaisin, 70-80k€ ?
      225xe, tsekattu mutta ei omaan genreen osuva malli.

      Comment

      • Palomies
        Bimmer Rookie
        • Nov 2011
        • 192
        • Home

        Originally posted by GameOver View Post
        Vuotuiset ajokilometrit tuolla profiililla 9700-28800km. Kannattaako dieseliä noilla metreillä nykypäivänä enää pitää? Iltalehden mukaan menettävät arvonsakin vielä... (huom: ironiaa, ei vakavoiduta)
        Vuotuinen ajomäärä on kokonaisuudessa 40tkm.

        Muitakin ajoja ajetaan kuin mainitsemani ajotapahtuma.

        Mutta pointtina että nämä patteri laitteet eivät vielä sillä tasolla että pääsisi kyseistä matkaa ilman ylimääräistä ajankulua. Patterilaitteessa kun virta loppunut kylmässä ilman alassa. Sekä kärryn täytyy tuoda jollakin muulla laitteella perille.. Mukana 2000kg peräkärry.

        Itse näen sen diesel jutun toisinpäin että kun näitä laitteita jotka voi jättää sinne missä ei edes katuvaloja tai muuta infraa vielä tehty. Sen voi sinne jättää ja ilman huolta lähteekö käymään tms "patterin" loppumis pelkoa.

        Näistä autoista tulee kuin se kuuluisa vanha hiace, niitä tarvitsevat maksavat mitä pyydetään, niillä A sekmentin diesel autoille käy niin että niistä tulee se ongelma..

        Comment

        • nokonzok
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2013
          • 826
          • Espoo

          Ei ole ihan yksi eikä kaksi dieseliä, jotka jää muun ohella patterin hyytyessä käynnistymättä kun pakkaset kipuaa -27 asteen tienoille.

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            Originally posted by BMW525Xda View Post
            Se kuitenkin on varmaa että sähköautoilussa katoaa se pienikin ilo ajamisesta kun kutoskoneen kurnutus ja kiekuna muuttuu metron vinkunaksi.
            Miten niin "se pienikin ilo"? Melu on yksi maailman pahimmista saasteista.

            Comment

            • JanskiAWD
              Bimmer Rookie
              • Mar 2006
              • 192
              • S:t Karins

              Totta, se ääni saattaa olla jollekin osa ajonautintoa ja toiselle saastetta.
              Joku varmaan tykkää katsoa pornoakin mutella ja toisella ei seiso ilman ääniä.
              Vitustako näistä kukaan mitään tietää.
              e92 "330"xiA M-sport
              Mini Cooper R50

              Comment

              • Mörökölli
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 1735
                • Turku

                Sähköautot kiinnostaa siinä missä muutkin ja oon vakavasti harkinnut, josko ostaisi firmalle imago-pellinkuljetusautoksi vanhan Elcatin. Klassikkosähköautoon klassikkoautopajan logot kylkeen.

                Näin niinkuin välihuutelun muodossa ulosannan ajatuksiani... joita saa miettiä.
                www.nenifab.com

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17799
                  • Jämsä

                  Originally posted by zener View Post
                  Tämä. Paria Model S:ää ajaneena, kyllä kelpaisi. Menisi tuossa meidän käytössä mainiosti. Joutuu vielä odotella, että hinnat putoavat. :think


                  Samaan aikaan kun hinnat putoavat, niiden autojen akut vanhenee. Ei varmaan enää ihan parhaassa kunnossa 7-10 vuotta vanha akku 150+tkm ajetussa autossa. Jossain vaiheessa tulee eteen akkupaketin vaihto :think
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14353
                    • Oulu

                    Originally posted by bemu2000 View Post
                    Samaan aikaan kun hinnat putoavat, niiden autojen akut vanhenee. Ei varmaan enää ihan parhaassa kunnossa 7-10 vuotta vanha akku 150+tkm ajetussa autossa. Jossain vaiheessa tulee eteen akkupaketin vaihto :think
                    Tuleehan se joo. Paljonhan nuita jo on 150+ ajettuna ja ekat model s:t tuli pihalle 7v sitten. En tiedä onko tesla akkuja vaihdellut takuuseen kuin paljon vanhentumisen takia? Muutama näyttää olevan ajettu 400-520tkm väliinkin. Yhdessä taisi lukea että kapasiteetistä kadonnut 1-2prosenttia. Vielä on akkutakuuta nuissa alkupään malleissakin jäljellä, kun on 8v ilman kilometrirajaa.

                    Vikoja on nuissakkin mukavia. Mikrokytkinten johtosarjat kahvoissa ja kahvan nostimesta murtuu nostin osa. Alkupään moottoreista laakereita menee ja boorit kuluu. Alkupään akuista jotkin korkeajännite liittimet murenee.

                    Jenkeissä tuntuu jo nyt menevän nuo käytetyt akkukennostot kuin kuumille kiville. Ja sielläkin käytettynä kokonaiset akut menee n. 13k$. Mitä nuihin on näin youtuben voimalla nyt tullu tutustuttua. Akun vaihtokaan ei mikään älytön homma ole.

                    DIY henkiselle kiinnostava kohde. Toki tuo korkeajännite tuo omat opiskelut.
                    Last edited by zener; 13-02-2019, 18:30.
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • jokes911
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2008
                      • 875
                      • Espoo

                      Originally posted by bemu2000 View Post
                      Samaan aikaan kun hinnat putoavat, niiden autojen akut vanhenee. Ei varmaan enää ihan parhaassa kunnossa 7-10 vuotta vanha akku 150+tkm ajetussa autossa. Jossain vaiheessa tulee eteen akkupaketin vaihto :think
                      Toisin kuin luullaan on noiden akkujen kesto parempi kuin yleinen arvio antaa odottaa. Tämä johtuu siitä että kapasiteetista on vain osa käytössä ja elektroniikka huolehtii akun oikeasta käytöstä.

                      Tesloissa on sen verran isot akut ettei 10-20% vähennykset juuri tunnu ellei sitten oma ajoprofiili ole jo valmiiksi akun käyttömatkan rajoilla.
                      2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                      2022 X3 Charged Edition Msport
                      1999 Honda CBR 900 SC33
                      2009 Husqvarna SMR 510
                      2017 KTM EXCF 350

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17799
                        • Jämsä

                        Originally posted by jokes911 View Post
                        Toisin kuin luullaan on noiden akkujen kesto parempi kuin yleinen arvio antaa odottaa. Tämä johtuu siitä että kapasiteetista on vain osa käytössä ja elektroniikka huolehtii akun oikeasta käytöstä.

                        Tesloissa on sen verran isot akut ettei 10-20% vähennykset juuri tunnu ellei sitten oma ajoprofiili ole jo valmiiksi akun käyttömatkan rajoilla.

                        Juu lähinnä tarkoitin tuota "vanhentumista" enkä lämpöisen akun kapasiteetin laskua. Eihän 5-10% pudotus paljoa ole, ellei sitten talvikäytössä ala tulla suurempi ongelmia vanhoilla akuilla kuten kännyköissä.
                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14353
                          • Oulu

                          Originally posted by bemu2000 View Post
                          Juu lähinnä tarkoitin tuota "vanhentumista" enkä lämpöisen akun kapasiteetin laskua. Eihän 5-10% pudotus paljoa ole, ellei sitten talvikäytössä ala tulla suurempi ongelmia vanhoilla akuilla kuten kännyköissä.
                          Tämä onneksi toistaiseksi jää muiden testattavaksi.

                          Riippuu toki miten akkujen hintakin kehittyy. Vaihtaa, jos/kun aika on...
                          Last edited by zener; 13-02-2019, 19:13.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • nokonzok
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2013
                            • 826
                            • Espoo

                            Kaikenlaista jännää alkaa perinne BMW:ssäkin olemaan kun ikää alkaa tulemaan. Jostain syystä ne ei tunnu niin suuresti huolettavan. Toisaalta, ostaahan joku Volkkaristakin 😁

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              Originally posted by nokonzok View Post
                              Kaikenlaista jännää alkaa perinne BMW:ssäkin olemaan kun ikää alkaa tulemaan. Jostain syystä ne ei tunnu niin suuresti huolettavan. Toisaalta, ostaahan joku Volkkaristakin 😁
                              Miltä fooumilta voi huudella helppiä kun tesla tsippaa Ähtärin eläinpuiston parkkipaikalle ja lukea vikakoodit jonka päätteeksi korjata DIY ja ajella 800km kotiin ?

                              Comment

                              • nokonzok
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2013
                                • 826
                                • Espoo

                                Originally posted by BMW525Xda View Post
                                Miltä fooumilta voi huudella helppiä kun tesla tsippaa Ähtärin eläinpuiston parkkipaikalle ja lukea vikakoodit jonka päätteeksi korjata DIY ja ajella 800km kotiin ?
                                Kokeilisin itse ensin Tesla Clubin foorumia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎