Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • GameOver
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3026
      • Sjundeå

      Originally posted by zener View Post
      Mitenhän kauan tuo teslan monopoli huoltojen ja korjauksien suhteen tulee pitämään.:think
      Kyllähän ryhmäpoikkeusasetuksen myötä mikä tahansa vaaditun tietotaidon ja laitteiston omaava korjaamo saa juridisesti noitakin huoltaa ja korjata ilman että sillä on vaikutusta takuisiin. Toki ne täytyy pystyä todentamaan.

      Samalla tavalla kuin minkä tahansa muun merkin kohdalla.

      Mutta, sille vaaditulle tietotaidolle ja laitteistolle on varmasti Teslallakin olemassa joku hinta millä se jaetaan.... Se saattaa sitä vapautumista vähän rajoittaa.
      -22 Lexus ES300h
      -08 Subaru Impreza

      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

      Comment

      • zener
        Moderator
        • Oct 2004
        • 14352
        • Oulu

        Teslallahan on tietyt osatkin, ettei perus autoilija niitä saa edes ostettua. Korkeajännitepuolella tämän ymmärtää, mutta perus korinosissa ei välttämättä niinkään.
        E65 730dA '04 klick
        F10 520dA '11 klick
        E34 520iA '91 klick

        Instagram


        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

        Comment

        • Macke
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2009
          • 1134
          • Porvoo

          Mä luulin että litium laskettiin noihin harvinaisempiin metalleihin, ja sen johdosta kinulit määräis pitkälti akkukapasiteettia muun maailman käyttöön. Kuinka ollakaan niin kinuleilla on leijonan osa litium esiintymistäkin illmeisesti, niin eikös ne nyt sitten sen johdosta kuitenkin pääse lyömään juurikin niin paljon jarrua muiden tuotantoon kuin haluavat?

          En ole asiaan niin perehtynyt, kunhan keskustelen sen tiimoilta. Eikös patteriautojen akustoissa litiumia kuiteskin käytetä, vai onko siellä jotain muuta?

          Comment

          • GameOver
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3026
            • Sjundeå

            Originally posted by Macke View Post
            Mä luulin että litium laskettiin noihin harvinaisempiin metalleihin, ja sen johdosta kinulit määräis pitkälti akkukapasiteettia muun maailman käyttöön. Kuinka ollakaan niin kinuleilla on leijonan osa litium esiintymistäkin illmeisesti, niin eikös ne nyt sitten sen johdosta kuitenkin pääse lyömään juurikin niin paljon jarrua muiden tuotantoon kuin haluavat?

            En ole asiaan niin perehtynyt, kunhan keskustelen sen tiimoilta. Eikös patteriautojen akustoissa litiumia kuiteskin käytetä, vai onko siellä jotain muuta?
            Nikkeliä enimmäkseen. Litiumiakin kyllä, sekä Mangaania. Koboltti on ehkä se eniten kiven alla oleva materiaali.
            -22 Lexus ES300h
            -08 Subaru Impreza

            ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

            Comment

            • Macke
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2009
              • 1134
              • Porvoo

              No sittenhän sitä voi noin ylipäätänsä miettiä, että miten se maapallo sillä pelastuu että kaikkea harvinaista ja hankalasti käsiin saatava tumpataan johonkin niinkin turhanpäiväiseen kuin sähköautojen akustot? Päästöjen alentaminen on tärkeää, mutta millä hinnalla tämä tulee eli mitäs sitten kun niitä metalleja tarvittaisiin johonkin oikeasti tärkeään ja ne onkin suurimmaksi osin lusikoitu autojen akkuihin?

              Onko kukaan kartalla mitä vety/polttokennoille kuuluu vai onko ne kuopattu kokonaan? Se lähestymistapa vaikutti ainakin joskus paljon fiksummalta näin maallikon silmin tarkastellen. Hitto, kaasu + polttomoottorikin vaikuttaa fiksummalta kuin nuo patteriautot.

              Comment

              • GameOver
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3026
                • Sjundeå

                Originally posted by Macke View Post
                No sittenhän sitä voi noin ylipäätänsä miettiä, että miten se maapallo sillä pelastuu että kaikkea harvinaista ja hankalasti käsiin saatava tumpataan johonkin niinkin turhanpäiväiseen kuin sähköautojen akustot? Päästöjen alentaminen on tärkeää, mutta millä hinnalla tämä tulee eli mitäs sitten kun niitä metalleja tarvittaisiin johonkin oikeasti tärkeään ja ne onkin suurimmaksi osin lusikoitu autojen akkuihin?

                Onko kukaan kartalla mitä vety/polttokennoille kuuluu vai onko ne kuopattu kokonaan? Se lähestymistapa vaikutti ainakin joskus paljon fiksummalta näin maallikon silmin tarkastellen. Hitto, kaasu + polttomoottorikin vaikuttaa fiksummalta kuin nuo patteriautot.
                Siinä onkin pikkanen dilemma. Noita metalleja on vuosikymmenet lusikoitu kännyköiden ja läppärien akkuihin mutta nyt se vasta alkaa kiinnostamaan?
                Toisaalta, nykyään pystytään käytöstä poistetuista akuista myös erottelemaan metallit riittävän puhtaina jotta niistä voidaan valmistaa uusia.

                Vedyn kanssa ongelma on toistaiseksi ollut enemmän bisnespuolen. Norjasta lopetti vetyasematoimija kannattamattomana. Ihmiset kääntyivät ennemmin patteriautoihin.
                Toisekseen vedyn kanssa energiasummapeli tuottaa päänvaivaa. Vedyn erottelemiseen kuluu enemmän energiaa kuin mitä siitä polttokennon kautta sähköksi ajomoottoreille päätyy.

                Polttomoottoriratkaisut taasen kärsii huonosta hyötysuhteesta ja monimutkaisesta rakenteesta. Vaikka totta on se, että esimerkiksi bensiinillä on verraton energiasisältö, on se moottori melkoisen huono laite sen tuottamiseksi. Polttomoottorissa bensiinistä tuotetaan ensisijaisesti lämpöenergiaa joka vasta kiertokankien ja kampiakselin avulla muutetaan pyöriväksi liikkeeksi. Sen lisäksi että sen käyttökelpoinen kierrosalue on niin kapea, että täytyy olla useampi vaihtoehtoinen välityssuhde jotta autolla pääsee liikkeelle ja toisaalta taas pystyy ajamaan moottoritievauhtia järkevästi.

                Energia ylipäätään on mielestäni se isossa keskiössä oleva asia melkein kaikessa. Mutta se on vain minun henkilökohtainen mielipide.
                -22 Lexus ES300h
                -08 Subaru Impreza

                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                Comment

                • OVi
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2016
                  • 514
                  • Oulu

                  Ainoa järkevä tapa valmistaa vetyä polttoaineeksi mahtaa olla maakaasusta kaasuttaminen, mutta maakaasu sopii sellaisenaan polttomoottoriin, joten...
                  Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                  Comment

                  • Tomba87
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 4029
                    • Imatra

                    Originally posted by GameOver View Post
                    Siinä onkin pikkanen dilemma. Noita metalleja on vuosikymmenet lusikoitu kännyköiden ja läppärien akkuihin mutta nyt se vasta alkaa kiinnostamaan? .
                    Polttomoottori ei taida sopia kännykkään tai läppäriin kovin hyvin. :think
                    Luukku auki ja risut kyytiin

                    Comment

                    • GameOver
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3026
                      • Sjundeå

                      Originally posted by Tomba87 View Post
                      Polttomoottori ei taida sopia kännykkään tai läppäriin kovin hyvin. :think
                      Ehkä ei.... :think



                      Ikivanha mainos
                      -22 Lexus ES300h
                      -08 Subaru Impreza

                      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                      Comment

                      • duckland
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2003
                        • 418

                        Originally posted by GameOver View Post
                        Ehkä ei.... :think



                        Ikivanha mainos
                        Ihan sairaan hyvä. Kiitos tästä.

                        Comment

                        • Macke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2009
                          • 1134
                          • Porvoo

                          Toshiba oli ainakin läppäreissä aika pitkällä sen vetykennonsa kanssa, mutta sekin lienee kuopattu juttu.

                          Kyllähän kaikkea dorgaa tehdään joka ei suurempia massoja kiinnosta. Esim nyt kun sähköstä puhutaan, niin kyllähän niitten ydivoimaloitten voisi käyttää esimerkiksi thoriumia uraanin sijaan. Ei ongelmatonta tuokaan, mutta sitä löytyisi jokaiselta rannalta näin kärjistetysti.

                          Polttomoottorin huono hyötysuhde on kyllä tiedossa, mutta kumpi nyt on sitten pienempi paha? Ylipäätänsä kaiken harvinaisen lusikoiminen johonkin rajatun elinkaaren kulutushyödykkeeseen vai sitten jonkin asian tuottaminen ei niin tehokkaasti mutta samalla ympäristöä paskomatta ja niitä harvinaisia matskuja loppuun kuluttamatta? Kyllä mun logiikka ainakin liputtais jälkimmäisen puolesta.

                          Mitäs sitten kun meidän jälkeläisten pitää jossain kohtaa hyppää johonkin avaruusprutkuun ja lähteä v*ttuun täältä kun pallo ollaan tuhottu, ja vikat reissuun tarvittavat matskut on laitettu johonkin Datsunin akustoon tai sähkömoottoriin? Joo, on tämä vähän kaukana tulevaisuudessa mutta noin niinkusta ajatustasolla Vaikuttaa niin pirun lyhytnäköiseltä tämä nykyinen sähköautotouhu...

                          Comment

                          • 205/65-15H
                            BTCF Member
                            • Mar 2008
                            • 1422

                            Originally posted by OVi View Post
                            Ainoa järkevä tapa valmistaa vetyä polttoaineeksi mahtaa olla maakaasusta kaasuttaminen, mutta maakaasu sopii sellaisenaan polttomoottoriin, joten...
                            Itse asiassa aurinkoenergia olisi tässä hyvä vaihtoehto. Aurinkoenergian ongelma on se että sitä on eniten tarjolla kun tarve on vähäisintä. Ylituotannolla voitaisiin tehdä vetyä.

                            Mutta vaikka vety olisi ilmaista, sen jakeluverkon pystyttäminen ja täydentäminen on aikaavievää ja arvokasta. Sitten voi miettiä kuinka monta yhteensopimatonta rinnakkaista järjestelmää kannattaa rakentaa. Sähköverkko on olemassa kaikkialla ja siihen voidaan tuupata aurinko, tuuli, ydin, vesivoimaa suoraan ilman muunnoksia kohtuullisen hyvällä hyötysuhteella ja ilman turhaa ylimääräistä co2-kuormaa. 10 vuodessa nähtäneen solid state akut jotka alkavat lähennellä bensan käyttäjäkokemusta. Eli vaikka nykyiset sähköautot eivät olekaan kovin hyviä kaikkeen käyttöön, tilanne voi muuttua nopeastikin.
                            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                            Ioniq5 AWD -22
                            Leaf 40kwh -18

                            Comment

                            • OVi
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2016
                              • 514
                              • Oulu

                              Jep, vetyyn voisi "säilöä" ylijäämäenergian, mutta vedyn valmistaminen elektrolyysillä on niin energiasyöppö prosessi, että tuotanto mahtaisi olla aika pientä.
                              Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                              Comment

                              • GameOver
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 3026
                                • Sjundeå

                                Originally posted by Macke View Post
                                Polttomoottorin huono hyötysuhde on kyllä tiedossa, mutta kumpi nyt on sitten pienempi paha? Ylipäätänsä kaiken harvinaisen lusikoiminen johonkin rajatun elinkaaren kulutushyödykkeeseen vai sitten jonkin asian tuottaminen ei niin tehokkaasti mutta samalla ympäristöä paskomatta ja niitä harvinaisia matskuja loppuun kuluttamatta? Kyllä mun logiikka ainakin liputtais jälkimmäisen puolesta.

                                Mitäs sitten kun meidän jälkeläisten pitää jossain kohtaa hyppää johonkin avaruusprutkuun ja lähteä v*ttuun täältä kun pallo ollaan tuhottu, ja vikat reissuun tarvittavat matskut on laitettu johonkin Datsunin akustoon tai sähkömoottoriin? Joo, on tämä vähän kaukana tulevaisuudessa mutta noin niinkusta ajatustasolla Vaikuttaa niin pirun lyhytnäköiseltä tämä nykyinen sähköautotouhu...
                                Senpä takia asioita tapahtuu. Biopolttoaineiden valmistus luultavasti kehittyy tehokkaammaksi (tämänhetkinen haaste liittyy nimenomaan energiatehokkuuden) ja taasen raakaöljy taitaa pikkuhiljaa kuulua niihin "harvinaisiin matskuihin" sillä melko mielenkiintoisiksi menevät raakaöljyn talteenottoon liittyvät menetelmät.

                                Akkusähkön (mihin niitä tarvittavia "matskuja" tarvittaisiin) tuottamalla työntövoimalla tuskin se täyteen lastattu "avaruusprutku" liikahtaa kovinkaan korkealle. Lyhytnäköistä lienee yrittää edelleen kehittää jo satoja vuosia vanhaa perusajatusta männän edestakaisen liikkeen muuttamisesta pyöriväksi (höyrykone, maamoottori, polttomoottori -> sama periaate) ja odottaa eri lopputulosta.
                                Sen on osa autonvalmistajistakin jo todennut että polttomoottoriratkaisut tulevat kallistumaan entisestään. Moottoreista ja päästöjenhallinnasta tulee entistä monimutkaisempaa mikäli halutaan päästä 2021 päästövaatimuksiin (keskiarvo 95g/km. Eli jos vaikka Datsun haluaa jatkaa Navaran ja GT-R:n tekemistä niin täytyy löytyä myös vastapaino. Näin kärjistäen)
                                Last edited by GameOver; 17-02-2019, 14:11.
                                -22 Lexus ES300h
                                -08 Subaru Impreza

                                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎