Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by zener View PostMitenhän kauan tuo teslan monopoli huoltojen ja korjauksien suhteen tulee pitämään.:think
Samalla tavalla kuin minkä tahansa muun merkin kohdalla.
Mutta, sille vaaditulle tietotaidolle ja laitteistolle on varmasti Teslallakin olemassa joku hinta millä se jaetaan.... Se saattaa sitä vapautumista vähän rajoittaa.-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Mä luulin että litium laskettiin noihin harvinaisempiin metalleihin, ja sen johdosta kinulit määräis pitkälti akkukapasiteettia muun maailman käyttöön. Kuinka ollakaan niin kinuleilla on leijonan osa litium esiintymistäkin illmeisesti, niin eikös ne nyt sitten sen johdosta kuitenkin pääse lyömään juurikin niin paljon jarrua muiden tuotantoon kuin haluavat?
En ole asiaan niin perehtynyt, kunhan keskustelen sen tiimoilta. Eikös patteriautojen akustoissa litiumia kuiteskin käytetä, vai onko siellä jotain muuta?
Comment
-
-
Originally posted by Macke View PostMä luulin että litium laskettiin noihin harvinaisempiin metalleihin, ja sen johdosta kinulit määräis pitkälti akkukapasiteettia muun maailman käyttöön. Kuinka ollakaan niin kinuleilla on leijonan osa litium esiintymistäkin illmeisesti, niin eikös ne nyt sitten sen johdosta kuitenkin pääse lyömään juurikin niin paljon jarrua muiden tuotantoon kuin haluavat?
En ole asiaan niin perehtynyt, kunhan keskustelen sen tiimoilta. Eikös patteriautojen akustoissa litiumia kuiteskin käytetä, vai onko siellä jotain muuta?-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
No sittenhän sitä voi noin ylipäätänsä miettiä, että miten se maapallo sillä pelastuu että kaikkea harvinaista ja hankalasti käsiin saatava tumpataan johonkin niinkin turhanpäiväiseen kuin sähköautojen akustot? Päästöjen alentaminen on tärkeää, mutta millä hinnalla tämä tulee eli mitäs sitten kun niitä metalleja tarvittaisiin johonkin oikeasti tärkeään ja ne onkin suurimmaksi osin lusikoitu autojen akkuihin?
Onko kukaan kartalla mitä vety/polttokennoille kuuluu vai onko ne kuopattu kokonaan? Se lähestymistapa vaikutti ainakin joskus paljon fiksummalta näin maallikon silmin tarkastellen. Hitto, kaasu + polttomoottorikin vaikuttaa fiksummalta kuin nuo patteriautot.
Comment
-
-
Originally posted by Macke View PostNo sittenhän sitä voi noin ylipäätänsä miettiä, että miten se maapallo sillä pelastuu että kaikkea harvinaista ja hankalasti käsiin saatava tumpataan johonkin niinkin turhanpäiväiseen kuin sähköautojen akustot? Päästöjen alentaminen on tärkeää, mutta millä hinnalla tämä tulee eli mitäs sitten kun niitä metalleja tarvittaisiin johonkin oikeasti tärkeään ja ne onkin suurimmaksi osin lusikoitu autojen akkuihin?
Onko kukaan kartalla mitä vety/polttokennoille kuuluu vai onko ne kuopattu kokonaan? Se lähestymistapa vaikutti ainakin joskus paljon fiksummalta näin maallikon silmin tarkastellen. Hitto, kaasu + polttomoottorikin vaikuttaa fiksummalta kuin nuo patteriautot.
Toisaalta, nykyään pystytään käytöstä poistetuista akuista myös erottelemaan metallit riittävän puhtaina jotta niistä voidaan valmistaa uusia.
Vedyn kanssa ongelma on toistaiseksi ollut enemmän bisnespuolen. Norjasta lopetti vetyasematoimija kannattamattomana. Ihmiset kääntyivät ennemmin patteriautoihin.
Toisekseen vedyn kanssa energiasummapeli tuottaa päänvaivaa. Vedyn erottelemiseen kuluu enemmän energiaa kuin mitä siitä polttokennon kautta sähköksi ajomoottoreille päätyy.
Polttomoottoriratkaisut taasen kärsii huonosta hyötysuhteesta ja monimutkaisesta rakenteesta. Vaikka totta on se, että esimerkiksi bensiinillä on verraton energiasisältö, on se moottori melkoisen huono laite sen tuottamiseksi. Polttomoottorissa bensiinistä tuotetaan ensisijaisesti lämpöenergiaa joka vasta kiertokankien ja kampiakselin avulla muutetaan pyöriväksi liikkeeksi. Sen lisäksi että sen käyttökelpoinen kierrosalue on niin kapea, että täytyy olla useampi vaihtoehtoinen välityssuhde jotta autolla pääsee liikkeelle ja toisaalta taas pystyy ajamaan moottoritievauhtia järkevästi.
Energia ylipäätään on mielestäni se isossa keskiössä oleva asia melkein kaikessa. Mutta se on vain minun henkilökohtainen mielipide.-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by GameOver View PostSiinä onkin pikkanen dilemma. Noita metalleja on vuosikymmenet lusikoitu kännyköiden ja läppärien akkuihin mutta nyt se vasta alkaa kiinnostamaan? .Luukku auki ja risut kyytiin
Comment
-
-
Originally posted by Tomba87 View PostPolttomoottori ei taida sopia kännykkään tai läppäriin kovin hyvin. :think
Ikivanha mainos-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
-
Toshiba oli ainakin läppäreissä aika pitkällä sen vetykennonsa kanssa, mutta sekin lienee kuopattu juttu.
Kyllähän kaikkea dorgaa tehdään joka ei suurempia massoja kiinnosta. Esim nyt kun sähköstä puhutaan, niin kyllähän niitten ydivoimaloitten voisi käyttää esimerkiksi thoriumia uraanin sijaan. Ei ongelmatonta tuokaan, mutta sitä löytyisi jokaiselta rannalta näin kärjistetysti.
Polttomoottorin huono hyötysuhde on kyllä tiedossa, mutta kumpi nyt on sitten pienempi paha? Ylipäätänsä kaiken harvinaisen lusikoiminen johonkin rajatun elinkaaren kulutushyödykkeeseen vai sitten jonkin asian tuottaminen ei niin tehokkaasti mutta samalla ympäristöä paskomatta ja niitä harvinaisia matskuja loppuun kuluttamatta? Kyllä mun logiikka ainakin liputtais jälkimmäisen puolesta.
Mitäs sitten kun meidän jälkeläisten pitää jossain kohtaa hyppää johonkin avaruusprutkuun ja lähteä v*ttuun täältä kun pallo ollaan tuhottu, ja vikat reissuun tarvittavat matskut on laitettu johonkin Datsunin akustoon tai sähkömoottoriin? Joo, on tämä vähän kaukana tulevaisuudessa mutta noin niinkusta ajatustasolla Vaikuttaa niin pirun lyhytnäköiseltä tämä nykyinen sähköautotouhu...
Comment
-
-
Originally posted by OVi View PostAinoa järkevä tapa valmistaa vetyä polttoaineeksi mahtaa olla maakaasusta kaasuttaminen, mutta maakaasu sopii sellaisenaan polttomoottoriin, joten...
Mutta vaikka vety olisi ilmaista, sen jakeluverkon pystyttäminen ja täydentäminen on aikaavievää ja arvokasta. Sitten voi miettiä kuinka monta yhteensopimatonta rinnakkaista järjestelmää kannattaa rakentaa. Sähköverkko on olemassa kaikkialla ja siihen voidaan tuupata aurinko, tuuli, ydin, vesivoimaa suoraan ilman muunnoksia kohtuullisen hyvällä hyötysuhteella ja ilman turhaa ylimääräistä co2-kuormaa. 10 vuodessa nähtäneen solid state akut jotka alkavat lähennellä bensan käyttäjäkokemusta. Eli vaikka nykyiset sähköautot eivät olekaan kovin hyviä kaikkeen käyttöön, tilanne voi muuttua nopeastikin.e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Originally posted by Macke View PostPolttomoottorin huono hyötysuhde on kyllä tiedossa, mutta kumpi nyt on sitten pienempi paha? Ylipäätänsä kaiken harvinaisen lusikoiminen johonkin rajatun elinkaaren kulutushyödykkeeseen vai sitten jonkin asian tuottaminen ei niin tehokkaasti mutta samalla ympäristöä paskomatta ja niitä harvinaisia matskuja loppuun kuluttamatta? Kyllä mun logiikka ainakin liputtais jälkimmäisen puolesta.
Mitäs sitten kun meidän jälkeläisten pitää jossain kohtaa hyppää johonkin avaruusprutkuun ja lähteä v*ttuun täältä kun pallo ollaan tuhottu, ja vikat reissuun tarvittavat matskut on laitettu johonkin Datsunin akustoon tai sähkömoottoriin? Joo, on tämä vähän kaukana tulevaisuudessa mutta noin niinkusta ajatustasolla Vaikuttaa niin pirun lyhytnäköiseltä tämä nykyinen sähköautotouhu...
Akkusähkön (mihin niitä tarvittavia "matskuja" tarvittaisiin) tuottamalla työntövoimalla tuskin se täyteen lastattu "avaruusprutku" liikahtaa kovinkaan korkealle. Lyhytnäköistä lienee yrittää edelleen kehittää jo satoja vuosia vanhaa perusajatusta männän edestakaisen liikkeen muuttamisesta pyöriväksi (höyrykone, maamoottori, polttomoottori -> sama periaate) ja odottaa eri lopputulosta.
Sen on osa autonvalmistajistakin jo todennut että polttomoottoriratkaisut tulevat kallistumaan entisestään. Moottoreista ja päästöjenhallinnasta tulee entistä monimutkaisempaa mikäli halutaan päästä 2021 päästövaatimuksiin (keskiarvo 95g/km. Eli jos vaikka Datsun haluaa jatkaa Navaran ja GT-R:n tekemistä niin täytyy löytyä myös vastapaino. Näin kärjistäen)Last edited by GameOver; 17-02-2019, 14:11.-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
Comment