Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jokes911
    Bimmer Fanatic
    • May 2008
    • 875
    • Espoo

    Päivitetään tänne nyt säännöllisesti näitä 530e lukemia.

    Vikalla tankilla meni 1257km joista 835km sähköllä. Keskikulutus oli 3,4L satasella. Tankatessa meni 40,3L (näissä on pieni tankki). Kulutusta lisäsi se että lataus ei ollut mahdollinen viikkoon ja pari pitempää ajoa jotka bensalla.

    Autolla on nyt ajettu 5345km, 2,9L/100km ja sähkön keskikulutus 29,6Kwh/100km.

    Ajoin tankkauksen jälkeen Salo-Espoo välin niin että Salon päässä pari kilsaa sähköllä ja sitten motarille ja auto eDrive päällä GPS:n kanssa. Kulutus oli 6.1L ja sähköä kului vain n. 2km akusta. Tuo akun varauksen aleneminen on aika häilyvä tieto johon ei voi suoraa luottaa, mutta antaa kuitenkin viitteitä, että sähköllä ei paljon motarilla menty. Matkaa tehtii vakkarilla 130 ja 115 taulussa.
    2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
    2022 X3 Charged Edition Msport
    1999 Honda CBR 900 SC33
    2009 Husqvarna SMR 510
    2017 KTM EXCF 350

    Comment

    • nokonzok
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2013
      • 826
      • Espoo

      Originally posted by jokes911 View Post
      Päivitetään tänne nyt säännöllisesti näitä 530e lukemia.

      ja sähkön keskikulutus 29,6Kwh/100km.
      Voiko tämä ihan oikeasti pitää paikkansa? Tuo on ihan tolkuton kulutus.

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        Originally posted by nokonzok View Post
        Voiko tämä ihan oikeasti pitää paikkansa? Tuo on ihan tolkuton kulutus.
        Onhan toi nyt aikalailla isompi auto kuin nää puhtaat sähköiset i3/leaf joilla mahdollisesti pääsee alle 20kwh/100km.
        Ja kuten joku jo aiemmin totesi, tää 530e on lähtökohtaisesti polttomoottori peli. Eli se varmasti näkyy hyötysuhteessa.

        Ja tossahan voi olla mukana se todellinen sähkön menekkiä, ei se mitä auto ilmoittaa. Siihen kun saa laskea sen 5-8%% lisää kun laturin/invertterin hyötysuhde ei ole 100%
        Last edited by jannmann; 12-06-2019, 11:00.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • GameOver
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3029
          • Sjundeå

          Originally posted by jannmann View Post
          Onhan toi nyt aikalailla isompi auto kuin nää puhtaat sähköiset i3/leaf joilla mahdollisesti pääsee alle 20kwh/100km.
          Ja kuten joku jo aiemmin totesi, tää 530e on lähtökohtaisesti polttomoottori peli. Eli se varmasti näkyy hyötysuhteessa.

          Ja tossahan voi olla mukana se todellinen sähkön menekkiä, ei se mitä auto ilmoittaa. Siihen kun saa laskea sen 5-8%% lisää kun laturin/invertterin hyötysuhde ei ole 100%
          Veikkaan kuitenkin että nuo pari ensimmäistä lausetta on tuon kulutuksen taustalla ilman sen suurempaa mystiikkaa tai arviolaskentaa.
          -25 Toyota Proace City Verso
          -23 Nissan Leaf

          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

          Comment

          • nokonzok
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2013
            • 826
            • Espoo

            Originally posted by jannmann View Post
            Onhan toi nyt aikalailla isompi auto kuin nää puhtaat sähköiset i3/leaf joilla mahdollisesti pääsee alle 20kwh/100km.
            Ja kuten joku jo aiemmin totesi, tää 530e on lähtökohtaisesti polttomoottori peli. Eli se varmasti näkyy hyötysuhteessa.
            20 kulutuksella kulkee jo vaikka e-tron ja Model X. Massaa on varmasti vähintään saman verran ja tehoa kolminkertaisesti. Näillä keleillä sekalaisessa ajossa i3:lla ja Leiffillä ollaan lähempänä kymppiä kuin kahtakymppiä.

            Pyörittääkö tässä sähkömoottori vaihteistoa? Se selittäisi paljon.

            Comment

            • _Bäri_
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2014
              • 934
              • Turku

              Eikö hybridin idea ole saada bensan kulutus mahdollisimman pieneksi? Ohan toi 2.9l/100km oikeesti pieni kulutus 5 sarjalaisella vaikka sähkö onkin mennyt enenmän?
              G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

              Ex:
              E61 535dA -05
              E91 320dA -06
              E53 X5 3.0dA - 03
              E39 535iA -01
              E39 520i -97
              E39 530dA - 00

              Comment

              • nokonzok
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2013
                • 826
                • Espoo

                Originally posted by _Bäri_ View Post
                Eikö hybridin idea ole saada bensan kulutus mahdollisimman pieneksi? Ohan toi 2.9l/100km oikeesti pieni kulutus 5 sarjalaisella vaikka sähkö onkin mennyt enenmän?
                Näin toki. Mutta jos sähköllä pääsisi enemmän, bensaa kuluisi vielä vähemmän.

                Comment

                • Tojopa
                  BTCF Member
                  • Mar 2004
                  • 1592
                  • Kuopio

                  Eikös tuohon 530e sitä sähköää kuitenkin ladata ihan piuhalla, ja kyllä tällöin sen sähkönkulutuksenkin pitäisi kiinnostaa, jos autoilun kuluista puhutaan..

                  Comment

                  • brainsurgery
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2011
                    • 1355
                    • Helsinki

                    Autolla on nyt ajettu 5345km, 2,9L/100km ja sähkön keskikulutus 29,6Kwh/100km.
                    Pitäisi tietää paljonko sähköä on yhteensä mennyt, niin voi laskea kokonaisenergiankulutuksen. Vai olisiko parempi jos voisi laskea sähkönkulutuksen tuolle 5345km matkalle?

                    Ilmeisesti tuo 2,9l/100km kulutus on koko tuolle 5345km matkalle vaikka polttomottoori ei olekaan ollut koko ajan päällä?

                    Comment

                    • jokes911
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2008
                      • 875
                      • Espoo

                      Originally posted by nokonzok View Post
                      20 kulutuksella kulkee jo vaikka e-tron ja Model X. Massaa on varmasti vähintään saman verran ja tehoa kolminkertaisesti. Näillä keleillä sekalaisessa ajossa i3:lla ja Leiffillä ollaan lähempänä kymppiä kuin kahtakymppiä.

                      Pyörittääkö tässä sähkömoottori vaihteistoa? Se selittäisi paljon.
                      Ei mene E-tron, Model X eikä edes Model 3 tuollaisella kulutuksella kun pääosin ajetaan kaupungissa. Minulla keskinopeus on siellä 30-40km/h haarukassa kun 90% ajetaan kaupungissa. Katsokaa vaikka Teknarin testejä niin kyllä ne kulutukset ovat siellä 30 hujakoilla. Esim. E-tron painaa pitkälle kolmatta tonnia niin sen massan kiihdyttäminen kaupungissa vaan vie sähköä vaikka kuinka olisi vihreät lasit päässä. Toista on sitten katsella niitä ruutukaappauksia ja lukemia esim, Tesla- tai sähköautofoorumeilla. Vähän kuin lukisi kulutuskeskustelua Audifoorumilla....

                      i3 ja Lefa on hiukan huonoja verrokkeja kun ovat kooltaan ja painoltaan paljon pienempiä. Niissä tosin aletaan olla lähempänä kymppiä kuin kahtakymppiä kesäkulutuksissa.

                      En ole ihan varma, mutta muistaakseni 530e:n sähkömoottori on vaihteistossa. Sen kautta menee veto kuitenkin koska vaihteita vaihdellaan sähkölläkin.
                      Last edited by jokes911; 12-06-2019, 19:47. Reason: täydennys
                      2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                      2022 X3 Charged Edition Msport
                      1999 Honda CBR 900 SC33
                      2009 Husqvarna SMR 510
                      2017 KTM EXCF 350

                      Comment

                      • jokes911
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2008
                        • 875
                        • Espoo

                        Originally posted by brainsurgery View Post
                        Pitäisi tietää paljonko sähköä on yhteensä mennyt, niin voi laskea kokonaisenergiankulutuksen. Vai olisiko parempi jos voisi laskea sähkönkulutuksen tuolle 5345km matkalle?

                        Ilmeisesti tuo 2,9l/100km kulutus on koko tuolle 5345km matkalle vaikka polttomottoori ei olekaan ollut koko ajan päällä?
                        Kokonaiskulutus pitää laskea niin että lisätään n.30Kwh kustannukset (minulla n. 3.3EUR) tuon 2,9 litran päälle. Kolmella eurolla ei saa kun sen 2 litraa joten about 5 litran kuluilla ollaan menty. Ja verot on kevyet jotka dieseliin vertailuissa pitää ottaa huomioon.
                        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                        2022 X3 Charged Edition Msport
                        1999 Honda CBR 900 SC33
                        2009 Husqvarna SMR 510
                        2017 KTM EXCF 350

                        Comment

                        • jokes911
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2008
                          • 875
                          • Espoo

                          Jos jollakulla on tuollainen 530e mietinnässä niin kehottaisin odottamaan loppuvuoteen kun isommalla akulla olevat tulee myyntiin (samoin farkku ja neliveto). On se akun kantama hiukan nafti omasta mielestä ja ajaisin vaikka ilman tuota bensakonetta jos akku olisi suurempi ja moottori tehokkaampi.
                          2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                          2022 X3 Charged Edition Msport
                          1999 Honda CBR 900 SC33
                          2009 Husqvarna SMR 510
                          2017 KTM EXCF 350

                          Comment

                          • jani
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 5175
                            • Kuopio

                            Originally posted by _Bäri_ View Post
                            Eikö hybridin idea ole saada bensan kulutus mahdollisimman pieneksi? Ohan toi 2.9l/100km oikeesti pieni kulutus 5 sarjalaisella vaikka sähkö onkin mennyt enenmän?
                            Tuohan on ihan siitä kiinni millaista ajoa ajat.

                            Asiakkaalla on Volvon hybridi ja sanoi tankanneensa viimeksi joulukuussa. Tämä näin koska päivittäin työajo menee molempiin suuntiin sähköllä, koska matka on lyhyt. Illalla pojan futistreeneistä kotimatkalla kuulema saattaa jo dieseliäkin palaa...

                            Originally posted by jokes911 View Post
                            Ja verot on kevyet jotka dieseliin vertailuissa pitää ottaa huomioon.
                            Väliaikainen ilo täällä verotuksen paratiisissa. Sähköhärveleihin tulee takuulla vielä "diesel vero" koska muuten niillä ajaminen on liian halpaa.
                            Last edited by jani; 12-06-2019, 19:59.
                            F33 435d Mineral-grau metallic
                            K40 K1200s sondermodell

                            Comment

                            • jokes911
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2008
                              • 875
                              • Espoo

                              Originally posted by jani View Post
                              Väliaikainen ilo täällä verotuksen paratiisissa. Sähköhärveleihin tulee takuulla vielä "diesel vero" koska muuten niillä ajaminen on liian halpaa.
                              Se on just noin täällä demarilandiassa. Tosin jo viime vaalikaudella verottaja oli niin nopea että ehti työpaikalla lataamiselle jo lätkäistä veron.

                              Tosin sossuilla on nyt se ongelma että ovat jo todenneet kilometriverot, yms alimpaan helvettiin ja vihreiden kanssa luvanneet maailmanpelastusta joten niiltä lähtökohdilta on aika vaikeeta saada ihmiset vaihtamaan sähköön jos samalla korottaa verotusta.

                              Niin ja ps. onhan noissa erilaisissa sähkäreissä jo oma käyttövoimavero.
                              2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                              2022 X3 Charged Edition Msport
                              1999 Honda CBR 900 SC33
                              2009 Husqvarna SMR 510
                              2017 KTM EXCF 350

                              Comment

                              • brainsurgery
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2011
                                • 1355
                                • Helsinki

                                Originally posted by jokes911 View Post
                                Kokonaiskulutus pitää laskea niin että lisätään n.30Kwh kustannukset (minulla n. 3.3EUR) tuon 2,9 litran päälle. Kolmella eurolla ei saa kun sen 2 litraa joten about 5 litran kuluilla ollaan menty. Ja verot on kevyet jotka dieseliin vertailuissa pitää ottaa huomioon.
                                Ei kai se voi noin mennä, että 100km menee keskimäärin bensaa 2,9 litraa ja vielä sähköä 30kWh? Tuohan on aivan valtava kulutus jos on noin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎