Originally posted by gnz
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by gnz View Post1) Btcf
2) sähköautoketju
Tulkitsit väärin.
Eniveis, kysytään toisin päin:
kuinka paljon sinun mielestäsi
- pitäisi bemarin investoida sähköön, jos vajaat 7 miljardia ei riitä/on vähän?
- bemarin pitäisi tehdä yhteistyötä muiden valmistajien kanssa, kun se nyt tekee jo toyotan ja jaguarin kanssa spesifisti sähköön ja sähköautojen pohjalevyihin liittyen?
- pitäisi bemarin tehdä innovaatiotyötä enemmän, kun nyt ovat tuomassa kolmen vuoden haarukassa 25 uutta sähköistä mallia, joista puolet kokonaan sähköisiä?F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View Posten ymmärrä vastaustasi, pahoittelen yksinkertaisuuttani.
Eniveis, kysytään toisin päin:
kuinka paljon sinun mielestäsi
- pitäisi bemarin investoida sähköön, jos vajaat 7 miljardia ei riitä/on vähän?
- bemarin pitäisi tehdä yhteistyötä muiden valmistajien kanssa, kun se nyt tekee jo toyotan ja jaguarin kanssa spesifisti sähköön ja sähköautojen pohjalevyihin liittyen?
- pitäisi bemarin tehdä innovaatiotyötä enemmän, kun nyt ovat tuomassa kolmen vuoden haarukassa 25 uutta sähköistä mallia, joista puolet kokonaan sähköisiä?
Tiesitkö, että TM3 myy yksinään enemmän jenkeissä, kuin BMW:n 2,3,4,5 mallit yhteensä(*). On olemassa realistinen skenaario siitä, että tauti leviää myös muillekin markkina-alueille. Tämä muutos tapahtui parissa vuodessa.
Nyt omasta mielestäni tarvittaisiin radikaalimpia toimenpiteitä.
- BUDIa lisää. VAG pistää haisemaan pelkkiin sähköromppeiden kehitykseen 12mrd€ per vuosi.
- Lisää (REILUSTI) yhteistyötä muiden valmistajien kanssa
- BMW Motorsport mukaan sähköautoihin ja *tun äkkiä; vrt. Ford Mustang. //M -brändiä pitää alkaa hyödyntämään ASAP! NYT!
- Fossiilipelien tuotekehitysbudeihin raju leikkaus, ja keskittyminen olennaiseen. Tuotanto minimiin 20-luvun puoliväliin mennessä.
- Se, mitä me käsitetään sähköautoilla on paljon jotain muutakin kuin akut, moottorit ja voimansiirto. Softaan (infotainment ym.) valuu erittäin suuria summia myös. Yhteistyökuvioita kahden ison pelurin kanssa pystyyn ja nopeasti. Silläkin riskillä, että päädytään "Googlen HW-toimittajaksi".
*)https://cleantechnica.com/2019/08/10...y-a-landslide/
edit: Ja en maininnut, että BMW tulee kuolemaan missään yhteydessä. Mutta jos asioita ei ala tapahtumaan nopealla tahdilla, voi pian edessä olla rajut leikkaukset, ja loppupelinä sitten myynti esimerkiksi jollekin kiinalaiselle valmistajalle.
edit2: Tsekatkaapas ton sivuston alaosassa olevaa taulukkoa, josta myyntiä pystyy tarkkailemaan kvartaaleittain. Aika rajusti on TM3 myynti lähtenyt raketoimaan.Last edited by gnz; 25-11-2019, 13:28.
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View Posten ymmärrä vastaustasi, pahoittelen yksinkertaisuuttani.
Eniveis, kysytään toisin päin:
kuinka paljon sinun mielestäsi
- pitäisi bemarin investoida sähköön, jos vajaat 7 miljardia ei riitä/on vähän?
- bemarin pitäisi tehdä yhteistyötä muiden valmistajien kanssa, kun se nyt tekee jo toyotan ja jaguarin kanssa spesifisti sähköön ja sähköautojen pohjalevyihin liittyen?
- pitäisi bemarin tehdä innovaatiotyötä enemmän, kun nyt ovat tuomassa kolmen vuoden haarukassa 25 uutta sähköistä mallia, joista puolet kokonaan sähköisiä?
Katsotaan kilpailijaa vag leiriä. menivät ensiksi metsään yritti kaasuautoja ja ei tehnyt hybridejä. Nopeasti tajusivat virheen ja nyt siellä on täyssähkömaasturia ja hydridinä erittäin mielenkiintoinen audi Q5, joka jättää kiihtyvyydessä käytännössä muut paitsi m divarin bemarit taakse. fiksua oli silti vag:lta jättää kaasuautot mallistoon. Kaasuauto on tällä hetkellä kaiketi oikeasti se kaikkein päästöttöminen ratkaisu ja kun tämä tajutaan niin tuo suuntaus voi kasvaa.
Mitä tulee hintoihin 530e edes säälittävillä varusteilla maksaa 75k ja jos haluaa pientä luksusta 90k menee kivasti rikki. Kyllä tuo on teslan kanssa aika lähellä samoja hintoja. oikeasti 530e perusmalli on aivan paskasti varusteltu ja toyotan corolla lähinnä verrokki. Lisäksi 530e on teknisesti kivikautinen moottorin osalta. Muut varusteet tekee siitä nippanappa auton lisävarustelistalta ruksien.
Bemarilasit kannattaa ottaa pois. Vag/porsche on teknisesti edistyneinen saksalainen valmistaja tällä hetkellä, mutta ei lähelläkään teslan tasoa. Kuka edes voi mainita nyt bmw:ltä jonkin moottorin joka olisi jotenkin teknisesti erityinen?
Comment
-
-
Lisättäköön vielä sen verran, että mä ymmärrän, että Toyota katselee sähköistymistä hieman sivusilmällä, koska myyvät pääasiassa segmenttiin, joka on todenteolla sähköistymässä vasta "ihan just".
Mutta sen sijaan hintaluokka 40k€+ .... Mitä vittua. BMW. Oikeasti.
Tässä nähdään taas miten paljon väärä johtajavalinta voi keikuttaa varsin hyvissä kantimissa olevan yrityksen taloutta.
Ei tästä näytelmästä puutu enää kuin henkilöstökirje, jossa puhutaan vähän palavista platformeista.
Comment
-
-
Originally posted by gnz View PostTiesitkö, että TM3 myy yksinään enemmän jenkeissä, kuin BMW:n 2,3,4,5 mallit yhteensä(*). On olemassa realistinen skenaario siitä, että tauti leviää myös muillekin markkina-alueille. Tämä muutos tapahtui parissa vuodessa.
Mutta siitä huolimatta Tesloja menee kyllä kivasti kaupaksi. Ja kaikki tuo myynti on perinteisiltä suurilta valmistajilta pois. Puhumattakaan jos Tesla ei olisi yrittänyt uudelleen keksiä autonvalmistuksen linjastoa vaan olisi ottanut saksalaisilta tehtailta mallia. Väitän että tuo lukema olisi silloin paljon suurempi.Last edited by jani; 25-11-2019, 13:24.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Originally posted by gnz View PostTarkoitin, että tämä on BMW-aiheinen keskustelupalsta ja nyt ollaan sähköautoketjussa. On luonnollista, että silloin joku hoksnokka saattaa keksiä yhdistää näitä asioita joissain ulostuloissansa. Nyt pääsi tapahtumaan näin.
Tiesitkö, että TM3 myy yksinään enemmän jenkeissä, kuin BMW:n 2,3,4,5 mallit yhteensä(*). On olemassa realistinen skenaario siitä, että tauti leviää myös muillekin markkina-alueille. Tämä muutos tapahtui parissa vuodessa.
Nyt omasta mielestäni tarvittaisiin radikaalimpia toimenpiteitä.
- BUDIa lisää. VAG pistää haisemaan pelkkiin sähköromppeiden kehitykseen 12mrd€ per vuosi.
- Lisää (REILUSTI) yhteistyötä muiden valmistajien kanssa
- BMW Motorsport mukaan sähköautoihin ja *tun äkkiä; vrt. Ford Mustang. //M -brändiä pitää alkaa hyödyntämään ASAP! NYT!
- Fossiilipelien tuotekehitysbudeihin raju leikkaus, ja keskittyminen olennaiseen. Tuotanto minimiin 20-luvun puoliväliin mennessä.
- Se, mitä me käsitetään nyt käsitetään sähköautoilla on paljon jotain muutakin kuin akut, moottorit ja voimansiirto. Softaan valuu erittäin suuria summia myös. Yhteistyökuvioita kahden ison pelurin kanssa pystyyn ja nopeasti. Silläkin riskillä, että päädytään "Googlen HW-toimittajaksi".
*)https://cleantechnica.com/2019/08/10...y-a-landslide/
Mitä tulee tuon teslan myyntilukuihin, niin se on erilainen, se on täyssähköinen, ja nähtäväksi jää, kuinka tesla tulee jatkossa pärjäämään, eli sitten kun se ei ole enää ainoana ruokakupilla. Ja se aika tulee ihan tässä lähiaikoina. Mutta vielä tärkeämpää on ymmärtää, että se on halpa auto - ameriikassa. Teslan lähtö USA:ssa on 30k$, bemarin kolmossarja on ALKAEN 40k$. Mersu vielä kalliimpi. Kuka ylipäätään keksi, että Tesla 3 taistelee "luxury cars -luokassa"? Oman, kieltämättä vajavaisen kokemuksen pohjalta se on kyllä lähempänä Nissan Leafiä kuin saksalaista premium-autoa. Ja toden totta, Tesla 3 myi alkuvuodesta Euroopassa paremmin kuin Nissan Leaf. Ja USA:ssa Nissan Leaf on alkaen 30k$... eli saman kuin Tesla 3. Leaf SL Plus maksaa jenkeissä 42k$.
Euroopassa jo pelkästään Teslan hinta aiheuttaa sen, että se ei tule keikkumaan kärkikahinoissa: lähtöhinta 49100€, vähän paremmin varusteltu 59990€, ja paras taso 65590€. On se kallis, varsinkin kun ottaa huomioon ettei se nyt varsinaisesti ole mikään silmän ilo tai muutenkaan erikoinen auto.
Kolmossarjaa kuitenkin eniten myydään työsuhdeautona, jolloin sillä on oikeasti merkitystä että hinta alkaa kolmosella (38k€), siinä jää helposti tesla ostamatta, kun hintaraja on vastassa.
Tuolla 49100€ hinnalla saat itse asiassa jo viitossarjalaisen. Ja silloin onkin jo ihan eri kilpailija Teslalla.
Tehostaakseni sanomaa:
Vanhassa maailmassa 2019 Q1+Q2 TM3:n kokonaismyynti oli 37227 autoa. koko euroopassa 30% vähemmän puolessa vuodessa kuin USA:ssa Q2:lla.
Samaan aikaan pelkästään BMW 3-sarjaa myytiin Euroopassa 59128 kappaletta. Vitosia myytiin Euroopassa ekalla puolivuodella 47589 kpl.
(Lähde: carsalesbase.com)
Mutta tuota cleantechnican webbisaittia mä en kyllä jaksa lukea yhtään enempää kuin on pakko, koska se on niin vahvasti valinnut puolensa (melkein kuin Fox ja Trump). Esim linkkaamastasi artikkelista lause "it’s surprising that anyone is buying the other cars at all." kertoo jo paljon kirjoittajan maailmankuvasta.Last edited by BeamR; 25-11-2019, 14:03.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by duckland View PostKatsotaan kilpailijaa vag leiriä. menivät ensiksi metsään yritti kaasuautoja ja ei tehnyt hybridejä. Nopeasti tajusivat virheen ja nyt siellä on täyssähkömaasturia ja hydridinä erittäin mielenkiintoinen audi Q5, joka jättää kiihtyvyydessä käytännössä muut paitsi m divarin bemarit taakse. fiksua oli silti vag:lta jättää kaasuautot mallistoon. Kaasuauto on tällä hetkellä kaiketi oikeasti se kaikkein päästöttöminen ratkaisu ja kun tämä tajutaan niin tuo suuntaus voi kasvaa.
Mitä tulee hintoihin 530e edes säälittävillä varusteilla maksaa 75k ja jos haluaa pientä luksusta 90k menee kivasti rikki. Kyllä tuo on teslan kanssa aika lähellä samoja hintoja. oikeasti 530e perusmalli on aivan paskasti varusteltu ja toyotan corolla lähinnä verrokki. Lisäksi 530e on teknisesti kivikautinen moottorin osalta. Muut varusteet tekee siitä nippanappa auton lisävarustelistalta ruksien.
Bemarilasit kannattaa ottaa pois. Vag/porsche on teknisesti edistyneinen saksalainen valmistaja tällä hetkellä, mutta ei lähelläkään teslan tasoa. Kuka edes voi mainita nyt bmw:ltä jonkin moottorin joka olisi jotenkin teknisesti erityinen?
Eräällä tuttavapiirissä oli lähihistoriassa Bemarijatkumona uutta hankkiessa 530e xDrive vahvana vaihtoehtona, mutta 530e jäi kauppaan pienen tavaratilan ja selkeästi heikomman voimalinjan vuoksi (edelleen se 20i kone+sähkö). Lisäksi varusteineen auton hinta olisikin ollut jo +70ke. No, Q5 55 tfsi e tulossa tilalle, mielekiintoista nähdä millainen paketti se on tuohon hintaluokkaan, toimitusaika Audille noin 6 kk. Tuossa Q5:ssa on se 367hv ja 5,3s taitaa sataseen olla luvattu, eli ei se ihan sentään M- divarin bemaria tartte, esim. 330d tmv. saattaa riittää tähän. Mutta voimalinja audilla onnistuneempi, ainakin paperilla.G26 i4 M50 Black Sapphire
Comment
-
-
Originally posted by duckland View Post
Mitä tulee hintoihin 530e edes säälittävillä varusteilla maksaa 75k ja jos haluaa pientä luksusta 90k menee kivasti rikki. Kyllä tuo on teslan kanssa aika lähellä samoja hintoja. oikeasti 530e perusmalli on aivan paskasti varusteltu ja toyotan corolla lähinnä verrokki. Lisäksi 530e on teknisesti kivikautinen moottorin osalta. Muut varusteet tekee siitä nippanappa auton lisävarustelistalta ruksien.
Bemarilasit kannattaa ottaa pois. Vag/porsche on teknisesti edistyneinen saksalainen valmistaja tällä hetkellä, mutta ei lähelläkään teslan tasoa. Kuka edes voi mainita nyt bmw:ltä jonkin moottorin joka olisi jotenkin teknisesti erityinen?
Ei mulla sen kummempia bemarilaseja ole, ainoa saksalainen pihassa on tuo vanha porsas jossa sähköjä edustaa lähinnä jeesuksenaikainen ECU ja hehkulankapolttimot.
Se mihin tartuin oli väärien faktojen ja epäjohdonmukaisuuksien väittäminen totena.
Varmaan vaginat on saksalaisista edellä näissä, japanilaisetkin näitä on tehneet jo ennen kuin teslasta oli edes kuultu, mutta on aika naiivia väittää, ettei munchenissa tehtäisi mitään asialle.
Täyssähköautot tulee koko ajan voimakkaammin esiin, sitä todistaa esim bemarin suunnasta nykyinen kartta 25 uudesta mallista seuraavien kolmen vuoden aikana. Itse odotan kylläkin parin vuoden päästä tulevaa sähköistettyä terroristikuplan reinkarnaatiota henkilökohtaisesti mielenkiintoisimpana lähitulevaisuuden ajoneuvona. Ja sillähän ei taas ole mitään tekemistä bemarien kanssa, joten se siitä, koska kuten edellä jo huomautettiin: BtcfF46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by BFI18 View PostPakko olla samaa mieltä, ainakin osittain.
Eräällä tuttavapiirissä oli lähihistoriassa Bemarijatkumona uutta hankkiessa 530e xDrive vahvana vaihtoehtona, mutta 530e jäi kauppaan pienen tavaratilan ja selkeästi heikomman voimalinjan vuoksi (edelleen se 20i kone+sähkö). Lisäksi varusteineen auton hinta olisikin ollut jo +70ke. No, Q5 55 tfsi e tulossa tilalle, mielekiintoista nähdä millainen paketti se on tuohon hintaluokkaan, toimitusaika Audille noin 6 kk. Tuossa Q5:ssa on se 367hv ja 5,3s taitaa sataseen olla luvattu, eli ei se ihan sentään M- divarin bemaria tartte, esim. 330d tmv. saattaa riittää tähän. Mutta voimalinja audilla onnistuneempi, ainakin paperilla.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by duckland View PostKaasuauto on tällä hetkellä kaiketi oikeasti se kaikkein päästöttöminen ratkaisu ja kun tämä tajutaan niin tuo suuntaus voi kasvaa.Toyota Alphard MS
Peugeot e-2008
ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316
Comment
-
-
Originally posted by Attekun View PostOisko lähteitä tälle väitteelle?
Jos kaasu on biopohjaista (jätteet ym.), tällöin ei pitäisi olla mitään ongelmia ympäristön kannalta. Se vaan, että näitä jätejakeita tuskin riittää edes raskaalle kalustolle käytettäväksi. Puhutaan siis korkeintaan osaratkaisusta ympäristön näkökulmasta.
Comment
-
Comment