Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Attekun
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2013
    • 1407
    • Saarijärvi

    En ymmärrä miten se latauspiuhan kytkeminen voi olla ajatuksen tasolla niin hankalaa kun nyt laitellaan tankkauspistoolia (ja joutuu jopa odottamaan siinä vieressä samalla) ja lohkolämppärin johtoa.
    Toyota Alphard MS
    Peugeot e-2008
    ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17508
      • Turku

      Originally posted by Attekun View Post
      En ymmärrä miten se latauspiuhan kytkeminen voi olla ajatuksen tasolla niin hankalaa kun nyt laitellaan tankkauspistoolia (ja joutuu jopa odottamaan siinä vieressä samalla) ja lohkolämppärin johtoa.
      Onhan se eri asia. Ajan paljon, mutta silti selviän kerran viikkoon tankkauksella pari minuuttia vs. joka pysähdyksellä johdon kanssa pelaaminen.

      Lohkolämppäriä minulla ei ole ollut vuosikymmeniin, mutta siltä osin vertauksesi on onnistunut.
      Näillä mennään:
      - BMW E81 118i since 2017
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • HC91
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 998
        • 29100/310053

        Originally posted by Laku View Post
        Onhan se eri asia. Ajan paljon, mutta silti selviän kerran viikkoon tankkauksella pari minuuttia vs. joka pysähdyksellä johdon kanssa pelaaminen.

        Lohkolämppäriä minulla ei ole ollut vuosikymmeniin, mutta siltä osin vertauksesi on onnistunut.
        Toiset ovat vaan herkempiä?

        Lämppärin piuhan laittaminen ja kerääminen onkin vastenmielistä hommaa -> ei tule käytettyä läheskään aina kun olisi mahdollista tai hyödyllistä. Akuston lataamisen tilaisuus pitää sen sijaan hyödyntää kutakuinkin aina, huvitti tai ei?

        ps. äklöttää minua dieselin tankkaaminenkin ilman hanskaa
        92' ///M5 3.8 individual
        09' 320d xDrive
        16' NIU N1 Sport
        19' NIU U+ Sport

        Comment

        • Miikala
          BTCF Member
          • Nov 2018
          • 135
          • Rovaniemi

          Originally posted by Attekun View Post
          En ymmärrä miten se latauspiuhan kytkeminen voi olla ajatuksen tasolla niin hankalaa kun nyt laitellaan tankkauspistoolia (ja joutuu jopa odottamaan siinä vieressä samalla) ja lohkolämppärin johtoa.
          Taitaa olla sellainen mielikuva kaikilla, että noiden akkujen lataus kestää jotenkin älyttömän kauan. Suurin osa ihmisistä roikottaa kännyköitäkin vielä koko yön piuhassa vaikka pikalataus on pikku hiljaa löytänyt myös applen puhelimiin.

          Olin itsekkin kovasti skeptinen noiden sähköautojen suhteen ennen kuin eksyin teslan sivuilla katsomaan tuota reitin suunnittelua ja huomasin että eipäs noilla sähköautoillakaan sen enempää tarvi pysähdellä kuin polttomoottori vehkeillä.

          Esimerkkinä Rovaniemi-Helsinki välillä näyttäisi että 2 kertaa pitää pysähtyä, 20min ja 45min, ei kuullosta enään kovin ylitsepääsemättömältä. En tiedä muista, mutta vähintään samat pysähdykset tulisi kyllä tehtyä myös diiseli vehkeellä. Kuskiakin pitää kuitenkin tyhjentää ja täyttää.

          Seuraavaksi tähän varmaan joku vasemman kaistan soturi jonka mielestä poliisi on homo ja kameratolpat on saatanasta vastaa että eihän tuolla välillä tarvi pysähdellä, senku keittää lähtiessä kahvit termariin ja ajelee perille.
          Attached Files

          Comment

          • GameOver
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3026
            • Sjundeå

            Originally posted by Laku View Post
            Onhan se eri asia. Ajan paljon, mutta silti selviän kerran viikkoon tankkauksella pari minuuttia vs. joka pysähdyksellä johdon kanssa pelaaminen.

            Lohkolämppäriä minulla ei ole ollut vuosikymmeniin, mutta siltä osin vertauksesi on onnistunut.
            Siihen lataamiseenkin tottuu. Ajoin leafilla kohtuullisen paljon ja silti valtaosa latauksista tapahtui niin ettei sitä tarvinnut odotella (yöllä).

            Siinä kävi lopulta niin että kakkosauton tankkaamisesta tuli vastenmielistä kun piti erikseen lähteä bensikselle sitä varten. Eihän se tottuneelle mikään juttu ole mutta nopeasti se ajatusmalli muuttui.

            Btw. Toyota-standilla jossain tapahtumassa kehuivat sitä itselataavaa hybridiä ”kun ei tarvitse niiden johtojen kanssa pelleillä” ja heti perään kertoivat kuinka kampanjana saa lohkolämmitinpaketin kaupan päälle. Se siitä johdon kanssa ”pelleilystä” sitten.
            -22 Lexus ES300h
            -08 Subaru Impreza

            ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

            Comment

            • HC91
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 998
              • 29100/310053

              Originally posted by Miikala View Post
              Esimerkkinä Rovaniemi-Helsinki välillä näyttäisi että 2 kertaa pitää pysähtyä, 20min ja 45min, ei kuullosta enään kovin ylitsepääsemättömältä. En tiedä muista, mutta vähintään samat pysähdykset tulisi kyllä tehtyä myös diiseli vehkeellä.
              No jos koko päivä pitää olla tien päällä niin kahvi- ja ruokatauko ovat varmasti paikallaan. Tiedä sitten menisikö tuo väli talvisaikaan edes kolmella stopilla vähän paremmin normikuluttajan ulottuvilla olevilla vaihtoehdoilla (zoe, leaf, id.3)?

              Pandalandian myydyimmät tältä vuodelta - onkos paljonkin tuttuja merkkejä/malleja?
              Last edited by HC91; 27-11-2019, 10:20. Reason: kk-tilasto vuositilastoksi
              92' ///M5 3.8 individual
              09' 320d xDrive
              16' NIU N1 Sport
              19' NIU U+ Sport

              Comment

              • alspe
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 3402
                • Tre

                Originally posted by Attekun View Post
                En ymmärrä miten se latauspiuhan kytkeminen voi olla ajatuksen tasolla niin hankalaa kun nyt laitellaan tankkauspistoolia (ja joutuu jopa odottamaan siinä vieressä samalla) ja lohkolämppärin johtoa.
                Mielestäni siinä on eroa nypinkö johtoa 60 kertaa kuukaudessa vai tankkaanko ison dieselin samassa ajassa 2-3 krt ja näpytän lämmityksen päälle kaukosäätimellä.

                HUOM. Tässä kontekstissa muu kuin kauko-ohjattu polttoainelämmitin ei ole vaihtoehto.
                G30 520d xDrive
                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                Comment

                • nokonzok
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2013
                  • 826
                  • Espoo

                  Originally posted by alspe View Post
                  Mielestäni siinä on eroa nypinkö johtoa 60 kertaa kuukaudessa vai tankkaanko ison dieselin samassa ajassa 2-3 krt ja näpytän lämmityksen päälle kaukosäätimellä.

                  HUOM. Tässä kontekstissa muu kuin kauko-ohjattu polttoainelämmitin ei ole vaihtoehto.
                  Jos latausjohdon kytkeminen kotiin tullessa on vaikeaa syystä tai toisesta, sähköauto ei ehkä ole sinua varten.

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3402
                    • Tre

                    Originally posted by nokonzok View Post
                    Jos latausjohdon kytkeminen kotiin tullessa on vaikeaa syystä tai toisesta, sähköauto ei ehkä ole sinua varten.
                    Ei ole vaikeaa saati mahdotonta, kommentoin sitä että jatkuvaa roikan kanssa pelaamista ei mitenkään voi verrata tankkaamiseen. Ja tosiaan, lohkolämppäri + sisälämmitin ei pitäisi olla vaihtoehto jos puhutaan 30-100k€ autoista.
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • nokonzok
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2013
                      • 826
                      • Espoo

                      Originally posted by alspe View Post
                      Ei ole vaikeaa saati mahdotonta, kommentoin sitä että jatkuvaa roikan kanssa pelaamista ei mitenkään voi verrata tankkaamiseen. Ja tosiaan, lohkolämppäri + sisälämmitin ei pitäisi olla vaihtoehto jos puhutaan 30-100k€ autoista.
                      Itse pidän töpselin laittamista kotitallissa n. joka toinen päivä paljon pienempänä riesana kuin tankilla käymistä. Olisin samaa mieltä, vaikka tarvitsisi ladata joka päivä. Ja mikä parasta, se on aivan tolkuttoman paljon halvempaa.

                      Comment

                      • SkyMan
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2008
                        • 518
                        • Sirius

                        Tämä on tätä nykyaikaa, kun ei edes haluta ymmärtää tai nähdä muita vaihtoehtoja kuin se oma totuus. Ehkä nuo ongelmat ovat jossakin taloyhtiössä todellisia, mutta itse ainakaan näin omakotiasujana / plugari-kuskina / lohkolämppärin käyttäjänä pysty ymmärtää tuota johdon päähän laittamisen vaikeutta. Kun tulen kotiin, niin laitan kaksi piuhaa autoon kiinni; sekä laturin että defan. Lataus alkaa heti ja lämmitys kännykästä manuaalisesti tai ajastettuna, kelistä vähän riippuen. Aamulla piuhat pois ja liikkeelle. Ei tuossa oikeen montaa sekuntia tuhraannu kummassakaan päässä. Ja muutenkin on aika huvittavaa lukea näitä plugareiden 10 litran kulutuksia. En tiedä mitä malleja nuo koskee, mutta ainakin tämmöinen korean-kikkare menee nätisti alle viiden lukemia, vaikka akku olisi loppunutkin. Plugari on mielestäni sopivalla ajoprofiililla mitä mainioin keksintö, samoin kuin täyssähkökin. Kaikille ne ei tietenkään sovi, mutta tosi monella se on korvien välistä kiinni.
                        Coffee isn´t my cup of tea

                        Comment

                        • nokonzok
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2013
                          • 826
                          • Espoo

                          Originally posted by SkyMan View Post
                          Kaikille ne ei tietenkään sovi, mutta tosi monella se on korvien välistä kiinni.
                          Menisin jopa niin pitkälle, että ylivoimaiselle valtaosalle se ei ole kuin korvien välistä kiinni.

                          Comment

                          • alspe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 3402
                            • Tre

                            Originally posted by nokonzok View Post
                            Itse pidän töpselin laittamista kotitallissa n. joka toinen päivä paljon pienempänä riesana kuin tankilla käymistä. Olisin samaa mieltä, vaikka tarvitsisi ladata joka päivä. Ja mikä parasta, se on aivan tolkuttoman paljon halvempaa.
                            Halvempaa se on ja siksi itsekin olen miettinyt, että vaihdanko keväällä sigun 254tkm ajetun webastollisen auton 330e malliseen BMW:hen.
                            Vaakakupissa painaa moni asia, tärkeimpinä päivittäinen ajoprofiili 20-40(..50)km taajamassa sekä toisaalta nykyisenä auton webasto + työmatka-ajo n. 300km/päivä 2-4 kertaa kuussa. Säästöä tulisi varmasti, mutta toisaalta en haluaisi riskiä, että range on jonku 15km talvella kun tarvitaan lämmitystä. Periaatteessa lähes samoilla kk-kuluilla voisi alla olla -16 ikäinen 330e, pienemmillä huoltokuluilla seuraavat vuodet.

                            Epätietoisuus tulevasta käyttömaksusta aiheuttaa päänvaivaa, sähköautojen ja plugarien yleistyessä niiden käyttömaksu nousee. Mutta nousee varmaan dieselinkin samassa suhteessa...

                            EDIT: Mutta mielummin minä tankkaan pari kertaa kuussa ja näppään lämmityksen kaukosäätöwebastolla kuin virittelen kaapelia joka ilta ja erikseen vielä lämmityksen. Ainakin siltä tuntuu elämässä ilman plugaria.
                            Last edited by alspe; 27-11-2019, 13:36.
                            G30 520d xDrive
                            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                            Comment

                            • Laku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 17508
                              • Turku

                              Originally posted by GameOver View Post
                              Siihen lataamiseenkin tottuu. Ajoin leafilla kohtuullisen paljon ja silti valtaosa latauksista tapahtui niin ettei sitä tarvinnut odotella (yöllä).

                              Siinä kävi lopulta niin että kakkosauton tankkaamisesta tuli vastenmielistä kun piti erikseen lähteä bensikselle sitä varten. Eihän se tottuneelle mikään juttu ole mutta nopeasti se ajatusmalli muuttui.
                              Et kai työsuhdeautoa ladannut himassa :think? Btw mihin Leaf katosi?

                              En itse ainakaan erikseen LÄHDE tankkaamaan, vaan poikkean työmatkan varrella 20m tankille.
                              Näillä mennään:
                              - BMW E81 118i since 2017
                              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                              Comment

                              • TON-III
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2018
                                • 480
                                • Turku

                                Nettiautoon ilmestynyt 'vanha' Tesla Roadster, sen rakenteesta mielipiteitä ?
                                F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎